Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:12

Afbeelding

Hier de tekening

Fish_n_Chips

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:22

Ik kijk er vast overheen, maar wat is nou de track?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:26

Ik zou het persoonlijk helemaal anders doen. Dat stuk links van 95x10. Dat is een schitterende winterwei. Eventueel zou ik daar (deels) zand of grastegels aanbrengen. Je zou vlak langs het erf een track kunnen laten lopen naar de stal.
De bak links onderin en van daaruit een track rondom de wei terug naar de stal.

Zo dus:

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:21

Jullie hebben mooi perceel getroffen om zelf paarden te houden en allicht een pension paard of 2 erbij te nemen. (let wel vaak hou je er weinig geld aan over, maar wel berg werk en soms ergenissen).

Ik zou ook PP plan overboord gooien en meer mikken op zomer en winterwei en goede paddock en een rijbak, handig als dat met paadjes bereikbaar is. En dan stuk minder paarden zeker in het begin.
Ook veel minder werk voor jezelf, paarden kunnen dan nog keer lekker sprintje trekken mochten ze daar zin in hebben en elkaar passeren zonder dat dat binnen reik wijdte is van de anderen (been lengte en hap lengte zeg maar).
Dus simpel beginnen en dan zien wat de toekomst brengt.

Als je wel een wondermiddel voor klei hebt, hoor ik het graag, hier kunnen ze echt niet buiten staan in de herfst/winter, zelfs deze zomer aan het begin echt naar binnen gemoeten, ze braken anders bijkans hun benen en beven in de klei steken en hele land ging eraan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:26

Veulen84 schreef:
Ik zou het persoonlijk helemaal anders doen. Dat stuk links van 95x10. Dat is een schitterende winterwei. Eventueel zou ik daar (deels) zand of grastegels aanbrengen. Je zou vlak langs het erf een track kunnen laten lopen naar de stal.

Zo dus:

[ [url=m/qDpYqw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie opzet Veulen! Zo had ik het ook een beetje in gedachten, alleen had ik zelf de moeite niet genomen van het verplaatsen van de bak.

De plek waar TS de bak naartoe wil verhuizen vind ik echt volstrekt onlogisch qua indeling van het perceel: het deelt de kleine weide op in allemaal kleinere en meer onwerkbare stukjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:28

TS: waarom wil je de bak gaan verplaatsen? Je zegt nu een zeer goed berijdbare bak te hebben, dat is best goud waard weet je dat? Als jij je bak gaat verplaatsen moet je nog maar weer afwachten of je weer zo'n goede bak weet te maken.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:33

Ts, je zou je aan kunnen melden voor de facebook groep paddock paradise. Hier zitten wat ervaren mensen bij die mee kunnen denken over de indeling van je wei.
Mogelijk zou je een deel van de track kunnen verharden om te veel modder tegen te gaan. Ook al is het perceel relatief klein voor wat je wilt, ik denk dat er wel wat mogelijkheden zijn. Wel goed doordacht en effectief. Denk alleen niet dat je voldoende gras kunt aanbieden maar veel hooi moet bijvoeren. Delen van de wei zijn tijdelijk af te sluiten om de grond rust te geven.

Je prijs. Tsja, bekijk het eens andersom. Wat zijn je kosten? Wat kost het je aan tijd? Hoe veel marge wil je hebben?
Je zegt dat het als hobby is. Hobby als in; de kosten er uit, gezelschap voor je eigen paard, per maand 50 euro 'over' voor onderhoud en arbeidsloon. Pas dan kun je je prijs bepalen. En hier op bokt peilen of er animo voor is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:52

GDG schreef:
Veulen84 schreef:

Zo dus:

[ [url=m/qDpYqw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie opzet Veulen! Zo had ik het ook een beetje in gedachten, alleen had ik zelf de moeite niet genomen van het verplaatsen van de bak.

De plek waar TS de bak naartoe wil verhuizen vind ik echt volstrekt onlogisch qua indeling van het perceel: het deelt de kleine weide op in allemaal kleinere en meer onwerkbare stukjes.

Ik vind de plek waar de bak nu ligt ook niet erg logisch. Wel ver van de stal en de ingang van de wei naar het erf af. Ik vermoed wel dat de 2 slootkanten maken dat het zo'n super bak is. (Heb nu een bak met aan 3 kanten sloot, nog nooit zo'n fijne bak gehad).

Die kleine stukjes vallen mij ook een beetje op bij de tekening van ts. Al die smalle stukken zijn zo irritant. Ik mis trouwens wel in de tekening die tweede kleine stal en de kantine enzo.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:02

Het zo mij super lijken..! Alleen inderdaad ook het mesten... ik begrijp dat je dit wilt rouleren, maar ik zou er zelf niet op zitten te wachten om een groot terrein mestvrij te maken, gaat best wel een poos tijd in zitten. Of ze moeten allemaal netjes in de zelfde hoek poepen... :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:55

Hoeveel ruimte zit er tussen de bak en de slootskanten op de lange en korte zijde?

Als ik de tekening Zo zie en je zou een track willen maken zou ik die idd grotendeels zoals veulen84 hem tekent doen , alleen als de ruimte tussen bak en sloot smal is , hem voor de bak langs laten lopen ipv er om heen .

Daarnaast zou ik kijken of de paddock vergroot kan worden ipv dat de bak verplaatst word ,en dan ipv de bak links onder , daar gewoon de track doortrekken. Zodat hij weer aan sluit en helemaal rond loopt
Of ipv de paddock groter maken, in de hoek waar veulen84 de verplaatste bak heeft ingetekend een tweede paddock/rol plaats Maken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:58

Ander dingetje , stal? Word 1 van de schuilstallen?
En wat word/is de kap berg?
Als dat ook paardenterrein word Zou ik gewoon een hak van de schuur dwars over naar die kap berg Trekken en dan heb je er weer een stuk bestrating bij waar ze heel goed toegang hebben tot de stallen

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:01

GDG schreef:
TS: waarom wil je de bak gaan verplaatsen? Je zegt nu een zeer goed berijdbare bak te hebben, dat is best goud waard weet je dat? Als jij je bak gaat verplaatsen moet je nog maar weer afwachten of je weer zo'n goede bak weet te maken.

Ik wil de bak daar graag houden maar mijn man vind het niks en daar zit een reden achter. Achter is ook geen optie omdat de weide dan twee deling wordt. Ik ga nog wel kijken of het mogelijk is om de bak op de huidige plaats te houden.

De kapberg is bezet zeg maar dus daar kan ik niks mee.

De paarden schuur is een voorbeeld ik had nog geen tweede schuilstall ingetekend omdat ik niet weet waar die moet komen.

Vind het een goed idee van die winterwei trouwens.

Misschien is PP een veels te groot woord maar wil proberen om de dingen die daarin zitten wel te gaan gebruiken. Dus ook een heuvel voor de uitkijk en een poel lijkt me erg leuk. Ook stukjes paden tussen de bomensinhel en wat verschillende soorten verharding. En obstakels die je ad en toe anders kan maken zodat het weer leuker wordt om te verkennen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:04

Het voordeel van een tweedelige wei is dat ze wel actief moeten lopen. 1 van de dingen die een paddock paradise tot ene paddock paradise maken. Ze moeten wandelen om van punt a naar punt b te komen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:07

Veulen84 schreef:
Het voordeel van een tweedelige wei is dat ze wel actief moeten lopen. 1 van de dingen die een paddock paradise tot ene paddock paradise maken. Ze moeten wandelen om van punt a naar punt b te komen.

Ja klopt maar mijn wei moet ook bemest worden en er moet met de trekker overal heen gereden kunnen worden. Ik wil namelijk nergens schrik lint of draad dus alle hekken worden definitief.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:21

Puntje van praktische overweging:
Hoe toegankelijk zijn de hoeken van het terrein voor een grote trekker?
Je zult immers periodiek te sloten moeten laten leegtrekken en ook de bak heeft af en toe onderhoud nodig. Een vrachtwagen met 12 kuub zand moet er dan wel bij kunnen komen.
Dat zie ik op deze schets in het geheel niet terug.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:27

En als je de padden breed genoeg maakt voor een trekker? Meter of 4/5 zou genoeg moeten zijn. Smaller is op een track toch al geen goed idee. Als ze mot krijgen op een paadje van een meter breed is dat niet zo heel prettig. De hoeken afronden is op elke track een goede keus, dus dat zou je behoorlijk wat ruimte schelen, dan zou het best te doen moeten zijn.

Maar goed je zou ook de bak kunnen laten waar die ligt. Verleg je de track voor de bak langs en laat je hem links onder doorlopen. Maar de behoefte om te migreren wordt wel een stuk kleiner als de wei 1 zo'n 'grote' lap blijft.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:29

Dees schreef:
Puntje van praktische overweging:
Hoe toegankelijk zijn de hoeken van het terrein voor een grote trekker?
Je zult immers periodiek te sloten moeten laten leegtrekken en ook de bak heeft af en toe onderhoud nodig. Een vrachtwagen met 12 kuub zand moet er dan wel bij kunnen komen.
Dat zie ik op deze schets in het geheel niet terug.

Wij hebben een kraan :D dus hoeken bak geen probleem en zand storten ook niet. De weide is laatst gemaaid met een grote trekker en de hoeken gingen prima

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:34

Veulen84 schreef:
En als je de padden breed genoeg maakt voor een trekker? Meter of 4/5 zou genoeg moeten zijn. Smaller is op een track toch al geen goed idee. Als ze mot krijgen op een paadje van een meter breed is dat niet zo heel prettig. De hoeken afronden is op elke track een goede keus, dus dat zou je behoorlijk wat ruimte schelen, dan zou het best te doen moeten zijn.

Maar goed je zou ook de bak kunnen laten waar die ligt. Verleg je de track voor de bak langs en laat je hem links onder doorlopen. Maar de behoefte om te migreren wordt wel een stuk kleiner als de wei 1 zo'n 'grote' lap blijft.

Ja daar zit inderdaad het probleem.. heb een nogal lastig stukje grond gekocht haha! Ik ga er gewoon nog eens blanco naar kijken. Misschien een andere tekening maken. De bak laten blijven ben ik nu aan het overleggen met mijn man. Is even een dingetje.. is echt zo'n Beste bak! Zo blij mee. Zou jammer zijn als ik die niet terug zou krijgen als hij wordt verplaatst. En ik vind het dan ook wat hokjes achtig worden die wei

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:42

En gewoon een tweede bak/paddock bijmaken in de linkeronderhoek?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:28

Ik vind voor wat je biedt je prijs echt veel te hoog! Of mijn eigen prijs is veel te laag :D dat kan ook!
Ik kan je een poepzuiger echt aanbevelen..zoveel schoner en gebruikersgemak!
Ik heb zelf 15 paarden op 2.3 hectare grond en dat vind ik echt al de Max!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:24

Kom eens bij ons kijken. Wij hebben een pp met een halve track. Een pad aan een kant. Op kleigrond tussen Hoorn en Enkhuizen.

In Schoorl had ik een pp voor vier paarden 1,3ha waarvan 2 pensionklanten. Prijs zandgrond en aan de duinen 125,- in de zomer en 155,- winter waarbij je als klant twee corveediensten per week had.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:35

Afhankelijk van de omgeving zou je voor een PP echt wel een degelijke prijs kunnen vragen
Maar bij prijzen van 250 en (veel) hoger verwacht ik wel een goede bodem(dus stevige tracks die niet blubberen) , goede buitenbak, paard goed voorzien van natje en droogje en mooie schuilmogelijkheden maar ook zeker dat het mesten etc pok gewoon geregeld is .
Als paard thuis staat hier(in pension, ze staat nu elders) dan hebben we winter een ruime paddock met bewegingsruimte, schuilstal en buitenbak
In het seizoen weide er bij en voldoende hooi zomer en winter . (Basisbrok zit er ook bij)
Dat kost me met een D maatje 100 euro
Daar staat tegenover dat we met zijn allen mesten en voeren volgens rooster en dat gaat al jaren goed
Maar je staat wel de mest van 7 tot 10 paarden weg te scheppen
Wat smorgens inclusief voeren etc al snel een uur werk is en savonds een half uur a drie kwartier .
Dat moet je roostertechniscch wel rond zien te krijgen in combi met het werk en privé leven van je verschillende pensionpaarden , dat is best puzzelen soms

Als ik op een normale stal start een box, binnen en buitenbak en alle voeding
Daarnaast in de zomer weide
Dan betaal ik 200 tot 350 hier in de regio maar dan hoef ik zElf alleen te komen mutsen, verzorgen en rijden .
Werk bij de klanten neer leggen kan prima
Maar dat moet je wel reflecteren in de prijs.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:18

Ik heb vannacht vreselijk lopen denken en kwam met zo'n geweldig plan dat ik me bed uit ben gegaan! Heb een nieuwe tekening gemaakt en ben zoooo benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik mocht van de moderator mijn openingspost aanpassen omdat de topicvraag nu niet helemaal meer past met waar we het over hebben. Maar dat is nog niet gedaan. Als dat is gedaan zal ik de tekening erbij zetten. De vraag waar het topic nu over gaat, hoeveelheid paarden/pony's: geen idee nog. Mestprobleem heb ik in mijn nieuwe plan zo goed als opgelost. Kan de tekening wel vast hieronder zetten maar wil heel graag de openingspost veranderen.

Heb trouwens mijn vent bijna overgehaald om de bak te laten zitten! Gewoon teveel voordelen om die daar te laten en de reden dat mijn man hem daar weg wilde hebben is omdat het gewoon geen potje is als je naar de boerderij kijkt. Het ziet er namelijk echt niet uit. Lastig uit te leggen. Maar er wordt aan gewerkt. Mijn nieuwe tekening is met de bak op de huidige plaats. Maar hij zou in principe wel nog verplaatst kunnen worden want heb die mogelijkheid open gehouden.
Laatst bijgewerkt door Nohra op 09-08-16 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:20

Ik vind het een super idee maar ben bang dat je niet meer dan 3 hooguit 4 paardjes kwijt gaat kunnen. Moet zeggen dat ik nu al wel jaloers ben op je ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:24

Nohra schreef:
Ik heb vannacht vreselijk lopen denken en kwam met zo'n geweldig plan dat ik me bed uit ben gegaan! Heb een nieuwe tekening gemaakt en ben zoooo benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik mocht van de moderator mijn openingspost aanpassen omdat de topicvraag nu niet helemaal meer past met waar we het over hebben. Maar dat is nog niet gedaan. Als dat is gedaan zal ik de tekening erbij zetten. De vraag waar het topic nu over gaat, hoeveelheid paarden/pony's: geen idee nog. Mestprobleem heb ik in mijn nieuwe plan zo goed als opgelost. Kan de tekening wel vast hieronder zetten maar wil heel graag de openingspost veranderen.

Spannend *\o/*