6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:07

Misschien al genoemd voor de schuur: De stallen in het midden tegen elkaar beginnend bij de achterwand. Kasten tegen de lange zijden.

Overigens voor stallen met zo'n grote uitloop maakt het echt niet uit als er een kast in een hoek staat hoor. Ik heb jaren een kast en een fiets tegen de wand gehad. Ging prima.
Hou er wel rekening mee dat als je uitmesten via de gang wil doen ipv middendoor de paddocks dmv tussenpoortjes dat je de mest helemaal achterin de paddock moet gaan halen. De afstand loop je dus toch wel. Mijn ervaring is dat paarden met uitloop vaak liever buiten mesten dan binnen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:10

Ik zal die stallen gewoon 4 mtr diep maken. Een gangpad van bijna 6 meter is echt zonde van de ruimte en een enorm oppervlak om te vegen. :Y)
Mijn stalgang is 3,5/4 mtr zo uit het hoofd en dat ziet er zo uit;
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:14

Moet stiekem wel lachen, steeds kreeg ik de tip om de stallen 3,5 x 3 groot te krijgen. Dit nu, na overleg, kunnen aanpassen. krijg ik nu de tip om ze 4 x 3 te maken, dat gaat hem niet worden. Toch bedankt voor de tip barvrouwke! :)

@ Milord: De tekeningen zijn nu zo goed als vast, behalve eventuele detail aanpassingen. Stallen tegen elkaar in het midden geeft een hoop onrust hier. Paarden staan liever met maar max. 2 buurpaarden op stal. Kast uitloopstal gaat ook niet meer veranderen. De paddock van de uitloopstal zal op deze manier op 3 verschillende manieren bereikbaar zijn, ideaal al zeg ik het zelf.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:16

Vind het heel gaaf om je plannen zo te zien! Krijg er echt inspiratie van voor als we hier ooit een keer alles om gaan gooien :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:16

Ik vind het er netjes uit zien hoor :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:58

Netjes :j vooral als de uitloopjes idd 5m breed kunnen worden. Het is toch 16m2 extra :)
Ik ben nog wel benieuwd hoe jullie in de uitloopstallen hooi gaan voeren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:04

Cardy schreef:
Moet stiekem wel lachen, steeds kreeg ik de tip om de stallen 3,5 x 3 groot te krijgen. Dit nu, na overleg, kunnen aanpassen. krijg ik nu de tip om ze 4 x 3 te maken, dat gaat hem niet worden. Toch bedankt voor de tip barvrouwke! :)

Nee hoor, onder andere ikzelf heb aangeraden om stallen van 3 x 4 te maken, dit heb ik ook in mijn tekening verwerkt. Maar goed, al heel fijn dat ze in ieder geval die halve meter diepte erbij krijgen. Wie weet kan er nog een half metertje bij als er toch wandjes/muurtjes gemaakt worden ;) .

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:22

Leuk om steeds de veranderingen van het ontwerp van TS te zien!
Enige tip die in me opkomt met betrekking tot de uitloopstallen is dat wij er bewust voor gekozen hebben de voerbakken niet naast elkaar te zetten, in verband met eventueel voernijd.
Hier krijgt ieder paard in de zelfde hoek voer, wat meer rust geeft. Bovendien heb je dan ook de staldeuren altijd van elkaar vandaan, hoewel ze natuurlijk in de paddock wel gewoon met/bij elkaar kunnen 'klieren'.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:28

Voerbakken apart wil ook niet altijd helpen hoor!

Ts: mooi ontwerp!
Fijn dat stallen iets groter zijn (maar ook ik zou voor de 4m gaan ;) !)

Ik vind het heel bijzonder dat jullie zo in samenspraak en met de tips van bokt dit zo doen!
Zo slim eigenlijk! Want nu is er met beide kanten (stalhouder en pensionklanten) rekening gehouden en tevens de verplichte richtlijnen!
Top!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:37

Mosterd :D

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:07

Ik een deel van de tips en discussies in dit topic gelezen en zie dat er al veel verbeteringen zijn gepland. :list: Een ding valt me nog wel op: de deuropeningen van stal 1 en 2 liggen naast elkaar (idem van 3 en 4). Mijn ervaring is dat als in een stal een dominant paard staat en het andere paard is wat timide, dan kan het dominante paard verhinderen dat het timide paard in of uit zijn stal loopt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:27

@ SUSANNEx: leuk is dat he!
@ Hilary: ik spreek nu alleen voor mijzelf, maar ik zit eraan te denken om op stal wat te geven met daarnaast buiten in mijn slowfeeder:
Afbeelding

@ GDG: ach, ik moest er gewoon een beetje om grinniken. Hihi :D . Ik zou mijn stallen ook zo groot mogelijk willen hebben.

@ Dispar_Vulgo: mochten er paarden met voernijd zijn, dan kan er makkelijk een stukje dichtgemaakt worden tussen de voerbakken.

@ Evelienepien: vind het ook erg leuk om te doen! Alle tekeningen die ik heb gemaakt zijn ook gedeeld met alle stalgenoten. Zo konden we alle ideeën in 1 tekening verwerken en voor de staleigenaar ook makkelijk.
Onze staleigenaar is daarnaast ook gewoon erg druk en heeft zelf geen paarden, wilde hem met alle liefde helpen! En zo konden we ook onze wensen doorgeven.

@ hesterve: lekker! Wat eten we erbij? Hihi :Y)

@ Jos_1: als de uitlopen 5 meter breed worden dan zal alleen de uitgang van stal 3 en 4 naast elkaar liggen. Kunnen we denk niet omheen omdat de wand anders te kort wordt en dus minder stevig/stabiel?

Kwam trouwens deze 2 foto's nog tegen van mijn dames in de stallen die gebruikt worden. Is net even een wat duidelijkere foto:
Afbeelding
Afbeelding

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:39

Lekker lichte stallen! Wordt vast mooi!