Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:29

simodi schreef:
Je kunt en moet niet je paard willen veranderen, maar de leefsituatie aanpassen aan de behoeften van je paard. :j

Laat daar nu net de discussie over gaan. De leefsituatie aanpassen aan de behoeften van het paard!
Maar als het paard verkeerd geconditioneerd is zal ook het paard weer tot paard terug geconditioneerd moeten worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:29

Of een paard heeft in zijn jeugd iets anders geleerd...en nooit tussen andere gestaan. Dan duurt het lang voor zn paard paard wil en kan zijn in groep of zelfs nooit meer. Die is dan opgegroeid al vrij jong met alleen stal en weinig tot niet buiten. Zijn gewoonte dieren...dus lastig om te veranderen als het daarvoor heel vroeg is mis gegaan. Kan dan jaren kosten opnieuw te leren.

Of de plek waar hij is gekomen is niet goed voor hem ondanks dat hij buiten kan is er iets in de weide wat hem niet zint.

We zullen het nooit weten maar moeten luisteren en kijken naar het paard waarom iets ontstaat. Leer van je paard. Ook de eigenaar moet kijken of ze spiegelen jou gedrag..want dat speelt soms ook mee in hoe het paard is:)

Bij mijn paard was het even wennen dat hij de nachten ook geen deur had en dus kon kiezen. HIj ging altijd op tijd vorige stal naar binnen en verwachten dan ook zijn eten. Nu weet hij na 5 jaar niet beter en leeft lekker. Als hij nu op stal komt ook goed en gaat hij uit gebreid slapen maar wil er wel graag uit als het lang duurt en probeert hij de deur eruit te krijgen. Dus geen deur meer kies maar waar je bent...je kan binnen en buiten eten en binnen en buiten staan wanneer je wil. Voeren doe ik niet op vaste tijden en mijn paarden reageren op als ik op een bepaalde manier de voerkar aanraak:)

De pony die erbij gekomen is wilde juist nooit op stal..sloopt alles en was lastig. Nu heel andere pony terug nu ze mag kiezen.

Ik denk ook dat als je zou kiezen dat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan..binnen of buiten maar wel zonder deur..dat het beter zal gaan. Soort groepsstal waar ze mogen kiezen wat ze doen en waar ze zijn maar zonder deuren op de stal of bij de weide een poort.

MEeste stallen zijn nog dat er boxen zijn en tijden binnen en voertijden vast enz. Vaste tijden binnen en buiten. Maar als je zou kiezen voor groepsstal waar hij zelf kiest..nu buiten of binnen hooi eten of buiten of binnen staan dat het wel kan werken.

Dan is het ook nog kijken of hij een klik heeft met de groep of niet. Of dat hij een grotere groep aan kan met genoeg ruimte buiten en binnen of juist kleinschaliger staan.

Of dat de uitstraling of omgeving iets heeft wat de paarden weerhoudt paard te zijn. Dat het een plek is die ze normaal nooit zelf zouden uitzoeken om te wonen dat er iets is wat zij voelen/zien/ruiken/horen wat wij niet kunnen en zich niet thuis voelen op de stal.

Een paard stallen als je per paard kijkt is nog zo makkelijk niet om te voldoen. Kijk naar het paard wat zegt hij eigenlijk tegen je?

Belangrijkste is dat je paard gezond is en blijft in alle opzichten en een gelukkige ziel blijft met gelukkige uitstraling uit de ogen en vredig.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 10-02-16 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:31

TS, trek het je niet aan. Je doet het beste voor je paard. Ik zet ariatje alvast even op mijn foeilijst, hoe bekrompen PN-freak kun je zijn zeg.

Stuur alvast maar de dierenbescherming op me af :P. Ik heb het omgekeerde gedaan: mijn paard van 24/7 buiten op stal gezet. Voor mij nochtans irritanter want de 24/7 buiten was haast naast mijn deur. De stal gaan ze lente tot herfst minstens 10-12u buiten, maar in de 3 natste maanden van het jaar staan ze hoofdzakelijk binnen. Ze komen wekelijks minstens een halve dag buiten.
Ik zag mijn paard wegkwijnen op de 24/7 buiten stal. Ze stond kniediep in de modder, durfde haast niet meer bewegen. Nergens kon ze droog en zacht liggen. Ze kreeg mok, wat heel veel pijn deed. Ze had chronische diarree. Haar vacht en nog erger werden dof, levenloos...
Op stal gezet en haar levenslust is terug, beetje te zelfs. Geen diarree meer, blinkend vachtje, mok en dus pijn volledig verdwenen, zelfs de traanogen waar we al een half jaar mee sukkelden waren weg. Haar gezondheid is er zó op vooruit gegaan...

Maar geen nood hoor, als ik niet snel een baan vind moet ik haar wel verkopen, dus is ze van haar vreselijke baas vanaf ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:35

Of het paard heeft een aangeboren sociale stoornis?
Ik denk zeker wel dat dit af en toe voor komt aangezien er geen enkele selectiedruk is op sociaal gedrag in de fokkerij. De fokkerij is meer gericht op 'will to please' naar de mens en ik kan me goed voorstellen dat dit wel eens door slaat.
Bij het beroemde wolven experiment was er door domweg bijvoeren al heel snel een groep mensgerichte dieren die echter door hun eigen soort verstoten werd.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:44

Juist goed als je naar de behoefte van je paard kijkt in dit geval. Niemand word er toch gelukkig van om z'n paard de hele dag als een idioot te zien rennen met een groot risico op blessures...lijkt me een hele goede oplossing voor de wintermaanden zo met de uitloop aan de stal er bij. Wie weet gaat het van het voorjaar wel weer prima buiten in de wei....

(wordt zelf ook niet vrolijk van paarden die perse koste wat het kost 24/7 moeten staan zonder schuilstal of andere droge plek om te liggen in de winter, dan zie ik ze liever een paar uurtjes op stal eerlijk gezegd, ondanks dat ik een voorstander ben van veel buiten)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:54

we hebben er hier ook een paar gehad in de jaren

eentje die is al weg maar die begint met rennen als je er dan niet optijd bij bent springt ze er gewoon uit.. en rent ook echt in galop de stal in... zelfs met gras en andere paarden samen.. een keer zelfs door hek :=

een andere kan je ook binnen halen die begint met wandelen en schrapen voor het hek.. vertrapt het gras compleet.. gaat ook rennen. vooral met regen kan ze al na een half uur gaan rennen.
die haal ik dus maar op. zomers heeft hij wel eens periodes dat die wel langer rustig dan s winters.

paar anderen willen alleen dringend na binnen als er dazen zijn.

sommigen willen gewoon niet.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:58

ik denk dat je icm de paddock echt geen slechte keus maakt voor je paard! bij mij staan ze in een stal van 5x5 met 24/7 uitloop naar de paddock die ik niet veel groter schat als bij jou, en ik heb ze aan huis staan! natuurlijk hebben wij ook ruime weides, helaas met deze natte winter en jonge weides kunnen ze daar niet dagelijks in.
dierenarts pas geweest voor controle, kreeg complimenten dat mn paarden er zo kern gezond en gelukkig uitzagen (buiten dat mn jonkie te mager was is hij toch kern gezond).
terwijl een vriendin van mij claimt dat haar paard er ook een hekel aan heeft daar staan de paarden om en om in de wei alleen sochtends of smiddags, of ze gaan in de molen, swinters alleen in de molen. en dat vind ik het wel een onzin(fancypancysportstal)
denk dat mijn(onze) paarden het beter hebben dan gemiddeld sportpaard of de verwaarloosde 'knol bij de plaatselijke boer achter'
als ik je toppic doorlees heb je echt een wel overwogen keus gemaakt, beest krijgt genoeg frisse lucht en tja bewegingsruimte... op de wei te veel vant goeie, zo kan hij ook lekker scharrelen, keep up the good work *\o/*

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:06

Ik snap niet zo goed waar de discussie inmiddels over gaat. TS zorgt voor het welzijn van haar paard, dat niet graag hele dagen buiten staat. Lijkt me uitstekend. Menig paard mocht willen dat er zo goed voor 'm wordt gezorgd.. Maar nu wordt ze letterlijk neergesabeld door mensen die van weidegang religie hebben gemaakt. Bij een groot deel van die weidegang/ schuilstal/ padock figuren zou de dierenbescherming wat vaker een kijkje mogen nemen. Bij mensen die van paarden geen noten verstand hebben. Die bitloos, zadelloos en zonder enig besef hun paarden door hun gebrek aan rijkunst van de ene blessure naar de andere "rijden" . Mensen die een leger aan fysiotherapeuten en krakers op de been houden. Dat zijn de mensen die hier HOOFDLETTERS gebruiken.. Vlieg op met je MENING !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:25

ariatje schreef:
simodi schreef:
Je kunt en moet niet je paard willen veranderen, maar de leefsituatie aanpassen aan de behoeften van je paard. :j

Laat daar nu net de discussie over gaan. De leefsituatie aanpassen aan de behoeften van het paard!
Maar als het paard verkeerd geconditioneerd is zal ook het paard weer tot paard terug geconditioneerd moeten worden.

Waarom zou dat moeten?
Wie zegt dat dat paard dan geen (gelukkig) paard is?!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:28

Ik vind dat de TS een prima stal heeft.
En als het op deze manier goed gaat met je paard, gewoon zo laten.
Dan heb je nu toch iets gevonden waar je paard zich goed bij voelt.
Je paard heeft geen boodschap aan zijn voorvaderen op de steppes, hij leeft nu, en wel in het kleine Nederland met een zeeklimaat en weilanden die totaal niet lijken op uitgestrekte steppes. :+

polleman

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:47

Wat fijn dat het op deze manier werkt voor jou paard. En dat hij nu gelukkig is. Jullie denken in elk geval met het dier mee!
Met heeft het voor zin als paard niet 24/7 op weiland wil lopen omdat te doen met alle gevolgen die er bij komen omdat hij zich zo druk maakt.
Daar word het paard niet gelukkig van en jullie ook niet.

Hier hebben we er ook zo'n een staan, toen die 6 jaar geleden kwam was ze 4 vanaf veulen tot 4 jaar 24/7 buiten gelopen ging altijd goed.
Tot dat die bij ons snachts op stal moest nou in de winter mag ik in mijn handen klappen als ze ongeveer 2 uur buiten loopt. En dat is op 1 plek staan en geen pas zetten.
Laat ik haar lange buiten lopen gaat ze rennen gek doen Door draden heen stijgeren, wie doe ik er dan plezier mee om hele dag buiten te laten nou niemand.

Ik vind dus dat jullie goed bezig zijn om naar je paard te luisteren

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 03:52

ariatje schreef:
simodi schreef:

Elk paard is anders, mijn graag-in de -stal-staande-merrie is opgegroeid in Ierland in een grote semi -wilde kudde dus hoe paards wil je het hebben qua conditionering? Ze is overigens erg gelukkig met de manier waarop ze gehouden word, dat merk je aan alles. Ze is levendig maar tegelijkertijd ook heel relaxed en altijd vrolijk en attent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 04:06

Als het te koud is en het hooi binnen is lekker, blijft mn draver liever binnen. Niks mis mee als je vanalles geprobeerd hebt. Mijn draver is gelukkig 24/7 weide gewend en houd niet van de stal maar in de winter vind ze het vaak super om lekker in de stal te staan. En in de zomer als t warm is wilt ze ook wel eens persee op stal staan. Probeer nog eens bij mooi weer en droge grond net een maatje?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 04:24

Vala schreef:
Volgens mij heeft jouw paard een prima leven zo. Ik zou er verder niet mee zitten, als hij het prettig zoals je het nu doet dan is dat prima toch? Ik vind een stal met uitloop al een enorme luxe.

Dat dus!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:27

ariatje schreef:
_San87_ schreef:
Als het paard gelukkig oogt en geen gebreken vertoont zoals het nu gehouden wordt, dan is dat prima. Aan omwennen naar het buitenstaan kan prima gewerkt worden wanneer TS daar meer ruimte voor heeft. We weten allemaal dat dit tijd kost en als het paard voor nu gelukkiger is met stal en uitloop, so be it.

De stal biedt de mogelijkheid tot meer weidegang, TS kan daar gebruik van maken als ze wil (of in dit geval, haar paard dat wil),dus waarom moet ze in godsnaam verhuizen? Omdat jij iets vindt? Vanachter je pc-scherm met summiere info? Je veroordeelt erg makkelijk.

Ik constateer. Lees je antwoord nog eens door! Het komt allemaal neer op wanneer het háár uitkomt of wil ? Daar wringt em de schoen. Van mij mag ze blijven staan waar ze staat, mits er verantwoording wordt genomen en tijd wordt geinvesteerd. Dat gebeurd dus niet. En dat vindt iedereen maar heel normaal? Ik dus niet. Princesjes gedrag en geen verantwoording nemen.

Ja wachten op het winnen van de loterij... Handen uit de mouwen en starten met heropvoeden. Of verplaatsen. Het een kost geld en het andere tijd. Maak een keuze !

Lees de antwoorden van TS. Ze gaan zeker weer proberen het paard op de weide te krijgen zodat het daar ook gelukkig is. Op het moment is dat niet zo, dus laat ze haar paard op stal met uitloop. Wow, drama, bel de dierenbescherming!

Je draaft enorm door zonder ook maar de helft te weten. Ga je lekker? Je constateert niks, je dweept met insinuaties en beschuldigingen enkel omdat het jou niet aanstaat dat TS ervoor gekozen heeft haar paard tijdelijk op stal met uitloop te zetten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:09

flappie28 schreef:
Juist goed als je naar de behoefte van je paard kijkt in dit geval. Niemand word er toch gelukkig van om z'n paard de hele dag als een idioot te zien rennen met een groot risico op blessures...lijkt me een hele goede oplossing voor de wintermaanden zo met de uitloop aan de stal er bij. Wie weet gaat het van het voorjaar wel weer prima buiten in de wei....

(wordt zelf ook niet vrolijk van paarden die perse koste wat het kost 24/7 moeten staan zonder schuilstal of andere droge plek om te liggen in de winter, dan zie ik ze liever een paar uurtjes op stal eerlijk gezegd, ondanks dat ik een voorstander ben van veel buiten)

Gaan we van het voorjaar ook zeker weer proberen.

Heb het in de tussentijd ook geprobeerd, zonder succes helaas. Maar wie weet gaat het over een tijdje wel weer beter :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:29

Anoniem schreef:
Ik heb er laatst ook zo een gekocht. Liep maandenlang in de wei helemaal chagrijnig te zijn, onhandelbaar een compleet negatief veranderd in zijn gedrag sinds hij in de wei stond in kuddeverband met onbeperkt hooi en twee keer per week gras stripbegrazing erbij.
Nu staat hij een paar maanden op stal, helemaal in dressuurmiep setting en meneer is van de ene op de andere dag gelukkig, makkelijk, werkwillig en zichtbaar happy. Ineens weer zichzelf.
Hij was dat zijn leven lang gewend en voelt zich daarbij blijkbaar veilig en comfortabel. Ik laat het maar zo..
Maar eigenlijk vind ik het ontzettend zielig, dat paard kan geen paard meer zijn.

Idem. Hier nog zo één.
Ik heb net een 19 jarig paard gekocht dat zijn hele leven in "sportsetting" is gehouden met minder vrije loop en minder hooi dan ik zelf graag zie en dan hoe ik mijn andere 2 paarden houd.

In april verkocht aan een meisje van 14. Paard stond daar aan huis in de weide met schuilstal met een soortgenootje. De eerste maand is dat beest zo kierewiet geweest en klieren en bijna over de draad springen van de zenuwen. Hij snapte er helemaal niets van. Uiteindelijk heeft hij zich neergelegd bij de situatie en zag je niet veel meer aan hem.

Ik heb hem een kleine 3 weken geleden gekocht en hem verhuisd naar een pensionstal omdat het bij ons op de weide nu gewoon te nat is en ik niet kan rijden in onze eigen piste. Op deze stal komen ze nu 4 uur per dag op de paddock per 2, kunnen in de box door middel van een opening achteraan sociaal contact hebben met hun buurman. Paard is terug helemaal opengebloeid. Ik voel mij doodschuldig want het is echt mijn manier van paarden houden niet en het was eigenlijk de bedoeling dat hij in april naar onze eigen weide zou komen maar dit ga ik niet doen.
Paard is duidelijk een pak gelukkiger en terug zijn oude zelf op de stal. Tjah.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:31

Dilan93 schreef:
future_vet schreef:
uitzonderingen bestaan er altijd :P Kan het niet zijn dat er totaal geen klik is met één van de andere paarden en dat zij hem een beetje afhouden uit de kudde?

Nee dat is het niet. Gaat de eerste uren buiten heel goed, maar hij gaat algauw weer rennen. Dan laat ie andere paarden gewoon links liggen. Of hij terroriseert onderdanige paarden

Weet je de achtergronden van dit paard? Ik denk nl dat hij hooguit 2 uirtjes in een paddock heeft gestaan voordat je hem kocht, zo is hij het gewend..hem aanwennen is ook steeds iets langer, dus tussen de middag naar binnen hooi geven en dan in de middag ook een uurtje buiten...dan gaan kojken of er een paard is die hem opzoekt en waar hij mee samen wil zijn, ook vriendschap sluiten kost tijd, dat kan je zien door te observeren als hij buiten staat, desnoods eerst maar een uurtje en steeds iets langer.

Ik zie het zoals bij honden, een hond overgenomen die volledig in paniek slaat als hij even alleen is, nu een half jaar later blijft hij in zijn mandje liggen en ik roep hem als we naar buitrn gaan, of als hij mee wil en kan niet zeg ik zachtjes, "mandje " en hij loopt terug...is training, met zachte hand, met veel vriendelijke zachte dwang, nooit een keer straffen of harde stem...alles was angst.

En met jouw paard is dat ook angst, hij is bang om overgeslagen te worden met voer, misschien maar 2 keer beetje gevoerd ooit op zeer vaste tijden.

Paarden zijn honkvast, gewoontevast, en als dat veranderd slaan ze in paniek..ook in een kudde passen duurt minimaal 6 maanden..
Elke hond die wij overnamen heeft minimaal 6 maanden nodig om innerlijke rust te krijgen, omdat ze het dan pas 100% snappen..

Ze kunnen niet praten helaas.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:38

Prachtig plekje zo met die uitloop voor je paard TS, fijn dat je paard het prettiger vind zo!
Laat de 24/7 buiten-mafia zich lekker bezig houden met paarden die op een postzegel drek staan met z'n vieren. Nee, dat is zó lekker natuurlijk..... :n

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:41

Tcm62, ja ik ken de achtergrond. Heb stage gelopen bij zijn fokker. Hij heeft tot zn 4e in de opfok gestaan in een kleine kudde. Daarna heeft ie in het voorjaar/zomer met een kudde 24/7 buiten gestaan en swinters met een groepje in de grote bak. Ik heb hem gekocht toen hij 4.5 jaar oud was

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:56

xLes schreef:
TS, trek het je niet aan. Je doet het beste voor je paard. Ik zet ariatje alvast even op mijn foeilijst, hoe bekrompen PN-freak kun je zijn zeg.

Stuur alvast maar de dierenbescherming op me af :P. Ik heb het omgekeerde gedaan: mijn paard van 24/7 buiten op stal gezet. Voor mij nochtans irritanter want de 24/7 buiten was haast naast mijn deur. De stal gaan ze lente tot herfst minstens 10-12u buiten, maar in de 3 natste maanden van het jaar staan ze hoofdzakelijk binnen. Ze komen wekelijks minstens een halve dag buiten.
Ik zag mijn paard wegkwijnen op de 24/7 buiten stal. Ze stond kniediep in de modder, durfde haast niet meer bewegen. Nergens kon ze droog en zacht liggen. Ze kreeg mok, wat heel veel pijn deed. Ze had chronische diarree. Haar vacht en nog erger werden dof, levenloos...
Op stal gezet en haar levenslust is terug, beetje te zelfs. Geen diarree meer, blinkend vachtje, mok en dus pijn volledig verdwenen, zelfs de traanogen waar we al een half jaar mee sukkelden waren weg. Haar gezondheid is er zó op vooruit gegaan...

Maar geen nood hoor, als ik niet snel een baan vind moet ik haar wel verkopen, dus is ze van haar vreselijke baas vanaf ;)

Minstens een halve dag per week.. serieus ? 8)7

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:01

Hier staan de deuren open met toegang tot een paddock. ene merrie staat buiten, in weer en wind, de andere zet met moeite een hoef buiten en staat lekker op stal. Mij goed, het is hun vrije keuze. Daaruit concludeer ik dan ook dat de ene graag op stal staat en de andere niet.

@ xLes, àls je ze überhaupt 24/7 buiten houdt vind ik wel dat je dat zo goed mogelijk moet doen en moet zorgen voor droge plekjes...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:09

Een zandpaddock toch?

Misschien is je paard wel blij in een wei met gras dan kan hij lekker grazen.
Op de manege waar ik werkte waren de paarden ook snel klaar op een zand paddock.
Zet ze in een wei en ze willen niet meer naar binnen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:13

Ja een zandpaddock. In de zomer is dat enkel voor 'snachts en overdag de weide op. In de winter is het praktisch niet mogelijk ze op de weide te zetten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:50

Icecrystal schreef:
xLes schreef:

Minstens een halve dag per week.. serieus ? 8)7

Van het ene uiterste in het andere....!!
Er is zoiets als een middenweg misschien?

Overdag op wei, beetje natte voeten halen is geen probleem. Mok is tegen te gaan ook op een drassige wei. Sokken eraf en invetten vóór ze de natte wei opgaan. S avonds schoonmaken en afdrogen. Kost wel tijd. Zorgen dat je wei schoon is. Geen strontplekken. Dat er droge plekken zijn waar ze kunnen liggen / staan. Desnoods zand laten aanrukken. Wel eens van goed weidebeheer gehoord? Goede deken erop als ze slecht tegen de koude kan. Voorkomt ook diarree. Kwaliteit goed ruwvoer. Geen koeienkuil etc... Jeeh, wat is het allemaal moeilijk. Overdag buiten, snachts binnen. Een MIDDENWEG!

Ophokken voor 3 maanden? Ja dat is goed! Wekelijks paar uur buiten? Kom op zeg!

Graag! Zet mij op je foeilijst! Bah!