Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:02

Mijn paard en het paard van mijn moeder gaan van 9:00 tot half 5 naar buiten, ze krijgen in de ochtend hooi in de paddock ze zijn dan ongv tot half 12, 12uur aan het eten en dan binnen weer.

Ze staan dan in een droge zand paddock :o

TinGu

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:09

Komt-ie:
Zomer: 4-6uur op de wei, daarnaast 2 uurtjes paddock en 1-2 uur rijden
Winter: 1-2 uur longeerkraal of rijbaan en 1-2 uur rijden

Veel te weinig volgens heel bokt, maar dat heb je bij een combi klei- en veengrond. Geen boer zo gek hier dat hij de wei laat omploegen door een stel paarden, die dan tot hun knieën in de blubber staan. Zelfs de paddocks (met drainage) staan op dit moment onder water, het is echt drama.

Ow, en ik heb 2 happy paardjes, op stal kunnen ze contact hebben met elkaar en de andere buren, dus geloof niet dat ze het heel erg vinden: een droge stal met onbeperkt hooi in plaats van tot hun knieën in de blubber.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:10

Het liefst heb ik haar 24/7 buiten, dat is ook mogelijk gezien ik zelf beheer heb over het land en stallen. Maar gezien de temperaturen hier al zeker rond de -10 liggen en het alleen nog maar kouder wordt vind ik dat ze 's nachts iig iets warmer en uit de wind moet kunnen staan. Toch staat ze nog van 08.00u tot zeker 19.00/20.00 buiten, mocht het erg sneeuwen gaan ze iets eerder naar binnen. En zodra het weer het toelaat 24/7.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:12

Hier gaan ze zowel zomer als winter van 6.00u-15.00u/16.00u naar buiten. Bij extreme hitte gaan ze 's nachts naar buiten. Op zondag moet ik mijn pony zelf buiten zetten en weer binnenhalen, en bepaal dan ook zelf van hoelaat tot hoelaat.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:13

Mijn verzorgpaarden staan 24/7 buiten. In de zomer ook op het land. In de winter staan ze op een verhard stuk met 2 (schuil)stallen en een stuk mer zand. Staan met zn 2e :)

Krijgen verder zo vaak mogelijk wat te knabbelen :).

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:15

's zomers: van ong. 8:30 tot 18:30 op een grote weide met een kudde van 10 paarden.
's winters: van ong. 10:30 tot 16:30 op een zo'n zelfde weide met dezelfde kudde.
Voor de rest staat hij op stal.

Als het een periode heel erg nat is en de paarden maken het weiland kapot, staat hij een week ongeveer 24/7 binnen. Jammer, maar het is niet anders. Ik zorg dan wel altijd dat hij 2-3 uur per dag zijn stal uit komt (grazen, wandelen, spelen met een maatje in de longeerkraal, en trainen).

Ik zou wel willen dat hij meer naar buiten kon, het liefst 24/7 met schuilmogelijkheid, maar zo'n stal heb ik in mijn omgeving nog niet gevonden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:19

Afbeelding

24/7 buiten in de paddock in de winter met de kudde van 4..

Afbeelding

24/7 buiten in de wei in de zomer.. (ook met de kudde van 4,maar de rest laat zich niet zien op de foto..) :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:23

wendely schreef:
Het liefst heb ik haar 24/7 buiten, dat is ook mogelijk gezien ik zelf beheer heb over het land en stallen. Maar gezien de temperaturen hier al zeker rond de -10 liggen en het alleen nog maar kouder wordt vind ik dat ze 's nachts iig iets warmer en uit de wind moet kunnen staan. Toch staat ze nog van 08.00u tot zeker 19.00/20.00 buiten, mocht het erg sneeuwen gaan ze iets eerder naar binnen. En zodra het weer het toelaat 24/7.

Hoor echt best veel mensen zeggen het wordt zo koud al, maar nu het droog is en koud zijn mijn paarden juist erg blij. Dit is wat hun betreft het beste jaargetijde om lekker buiten te zijn.
De regen van de afgelopen tijd, dat vonden ze niet leuk, maar kou, van hun mag het het hele jaar koud zijn. Geen stomme warmte en insecten, heerlijk vinden ze het.

Hier nogsteeds 24/7 buiten, dit jaar is er een verhard pad bijgekomen waar een aantal van de voerbakken staan. Zo kunnen de paarden het ergste modderstukje overbruggen en met droge voeten eten. Daar ben ik wel erg blij mee, want ondanks dat er grote delen mooi droog blijven heb ik het liefste zoveel mogelijk redelijk droge grond en wat variatie in ondergrond is ook wel fijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:24

nine1987 schreef:
[ [url=m/gGIdEs.jpg]Afbeelding[/url] ]

24/7 buiten in de paddock in de winter met de kudde van 4..

[ [url=m/dwciyp.jpg]Afbeelding[/url] ]

24/7 buiten in de wei in de zomer.. (ook met de kudde van 4,maar de rest laat zich niet zien op de foto..) :)

Schuilgelegenheid?

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:25

ik heb twee verzorgpaarden op verschillende stallen.

Key
zomer van 8 tot 7 uur buiten op de wei. Is het heel warm dan mag hij buitenslapen.
winter van 8 tot 4 uur buiten op de wei.

Op deze stal hebben ze een weide stop van ongeveer drie maanden. Dan gaan de paarden een paddock op. Hier staan ze in groepjes van maximaal 4, 3 uur op.

Billie.
zomer 8 tot 4 uur op eigen weilandje zonder andere paarden.
winter 2 uurtjes in de paddock. (Dit vind ik zelf erg weinig)

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:38

Mijn paard kan altijd de inloopstal in, en van het voorjaar t/m het najaar kan hij de bak en ook de wei in met z'n vriendje. In de winter kan hij alleen in de bak (20x60). Ik moet eerlijk zeggen dat hij alleen in de stal komt als er eten is, hij staat verder altijd buiten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:44

Twiggy2008 schreef:
Dorine92 schreef:
In de zomer dag en nacht, nu eigenlijk te kort :( paar uurtjes zandpaddock. Maarja van 8 tot 8 in de paddock gaat niet dan vervelen ze zich dood en gaan ze klieren. Logisch, zou ik ook doen

Laat staan hoe ze zich vervelen op stal. Daar staan ze nog alleen ook.....Onze paddock is geen 'postzegel'. We hebben twee brede paden, een ruim stuk, water op drie verschillende plekken, voer op een paar verschillende plekken, er hangt een liksteen (en soms liggen er ook nog likstenen ergens), fijn uitzicht op de bak, maar ook op de gehele omgeving, struiken er hier en daar om heen, zodat ze er takken uit kunnen slepen. En verder een groot verhard stuk en een schuilstal. Verveling zien wij niet bij de paarden. Ze zijn juist heel tevreden..... Dus... je kunt iets aan jullie paddock doen of laten doen..

In de paddock krijgen ze geen eten en op stal wel, dus om die reden gaan ze graag naar stal na een paar uurtjes. Logisch want dan hebben ze waarschijnlijk wel weer zin in wat te eten. Ik heb zelf een hele grote slowfeeder in mijn stal, dus mijn paard kan (als enige) de hele dag hooi eten. Behalve dus in de uren dat hij buiten staat. Hij staat op stal niet alleen, hij heeft een buurman waar hij mee kan neuzen en gewoon overburen. Ik doe mijn best om het mijn paard zoveel mogelijk naar de zin te maken binnen de mogelijkheden die ik heb. En ik durf wel te zeggen dat ik, vergeleken met dressuurruiters die op hetzelfde niveau rijden, best goed ben voor mijn paard. Ik ken voorbeelden van paarden die in de winter helemaal niet buiten komen 8)7. Daarnaast krijgen veel paarden veel te weinig hooi en teveel krachtvoer.
Ik doe echt mijn best. Maar hier in de buurt heb je geen stallen waar je paard hele dagen naar buiten kan in een paddock of stuk land waar hij niet tot zijn knieën in de prut staat. Laat staan dat er dan ook nog een goed gedraineerde 20x60 bak bij is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:48

Ik heb drie paarden, in de zomer staan ze 24/7 buiten. Ze staan dan in de middag (van ongeveer 13 tot 17, soms andere tijden) op de wei, en de rest van de dag in de zandpaddock (800m2).
In de winter staan ze in de paddock en als het weer het toelaat gaan ze dan nog 2 of 3 uurtjes de wei in. Als het echt koud is of heel slecht weer gaan ze 's nachts op stal, dit omdat mijn oude paard ziek word als ze 's nachts in de kou staat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:54

Zomer zo'n 8 u, of 24u maar dat laatste niet zo vaak.
Winter 2- 4u, in de wei indien mogelijk en anders in de paddock om de weiden intact te houden voor de zomer.

Voorheen in Nederland 24/7 met stenen schuilstal. Merk overigens geen verschil in gedrag en/of gezondheid sinds hij meer op stal staat dus ik vind het wel prima zo.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:59

Bowen schreef:
wendely schreef:

Hoor echt best veel mensen zeggen het wordt zo koud al, maar nu het droog is en koud zijn mijn paarden juist erg blij. Dit is wat hun betreft het beste jaargetijde om lekker buiten te zijn.
De regen van de afgelopen tijd, dat vonden ze niet leuk, maar kou, van hun mag het het hele jaar koud zijn. Geen stomme warmte en insecten, heerlijk vinden ze het.

Hier nogsteeds 24/7 buiten, dit jaar is er een verhard pad bijgekomen waar een aantal van de voerbakken staan. Zo kunnen de paarden het ergste modderstukje overbruggen en met droge voeten eten. Daar ben ik wel erg blij mee, want ondanks dat er grote delen mooi droog blijven heb ik het liefste zoveel mogelijk redelijk droge grond en wat variatie in ondergrond is ook wel fijn.

Ik ben het met je eens liever wat kouder dan te warm.. Maar er ligt hier al 25cm sneeuw en ik heb geen schuilstal in het land. Er is dus geen beschutte plek waar ze warm en droog kunnen liggen. Daarnaast wordt het alleen maar kouder, kan zeker meerdere dagen tot 2/3 weken -25/30 zijn en de kou/sneeuw blijft zeker tot Mei '16..

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:00

Hier staan onze 4 paarden in tweetallen, in de zomer staan ze een uur of 10-12 op de weide.
Zodra het weer te nat word zoals momenteel gebruiken we nog 1 weide en wisselen we ze om de dag tussen weide en paddock, gezien het nu ook voeg donker word staan ze ongeveer 7 uur buiten.
Als het echt winters weer word gaan ze allemaal op de paddock op waar ze dan meestal 4-6 uur opstaan.
Paddocks zijn redelijk ruim (ongeveer 20x20m) en hier krijgen ze heel de dag door hooi.

Zelf vind ik dit een hele fijne oplossing, zowel voor het land wat niet kapot gelopen word als voor de paarden die naar mijn mening voldoende buiten komen.
Het komt hier denk ik maar een handje vol keren voor per jaar dat de paarden een keer een hele dag binnen blijven door de weersomstandig heden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:05

Bij mij kunnen ze 24/7 naar buiten op een zandpaddock met onbeperkt ruwvoer. Overdag gaan ze zowel zomer als winter ook nog een paar uur naar wei. Ik heb de paarden aan huis en ze staan altijd met zn 2en :) en op wei staat er regelmatig nog een 3e bij

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:06

Gemiddeld tussen de 7 en 13 uur per dag buiten zonder schuilstal. In het voorjaar en zomer vaak 24/7 buiten. Echter breng ik ze in januari naar een pensionstal (i.v.m. vakantie) en laat ik ze dan vaak nog een of twee maanden staan als mijn eigen bak/paddock erg nat is. Hier komt mijn paard ca 3 uur per dag buiten als er andere buiten staan. Langer kan ik ze hier niet buiten laten, want zodra er andere naar binnen gaan, wil ze mee een wordt erg onrustig.
Mijn shetlander mag hier 's ochtends in de binnenbak zolang niemand gaat rijden. De omheining is te hoog voor hem.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:07

Wow, wat super allemaal.... Mijn paard (helaas pas overleden) stond in de zomer 8 uur in de wei en in de winter binnen, met uitzondering van 2 uurtjes erf wanneer er gemest werd... Ik vind het jammer dat er in de Randstad (in mijn regio!) weinig faciliteiten zijn voor de winter. De grond is zacht (veen), dus echt te nat en blubberig in de winter. Er zijn maar weinig stallen die zoveel paddockruimte hebben en ook word er niet zoveel ruwvoer gevoerd (3x een beetje). Ik had mijn paard graag meer ruwvoer gegeven.
Laatst bijgewerkt door ElskaIsland op 23-11-15 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:07

De ongeveer 200 haflingers staan buite 24 / 7 en de 7 hengsten en 1 merrie halve dag :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:11

Ik woon in zuid Portugal en heb twee logees 24/7 op een paar hectare "wild gras" met wat jonge bomen en twee heel oude bomen waar ze totaal onder kunnen verdwijnen en de eikeltjes van kunnen eten (kurk eik) en mijn drie gaan overdag op een dergelijke "wei" vanaf een uur of 7-8 tot het donker wordt. Dus dat is in de winter minimaal 10 uur en zomers zo´n 13 uur. De stal is een soort u vorm die bijna dicht is, met een gang in het midden zonder dak en lage binnenmuurtjes, zodat ze elkaar kunnen besnuffelen en aanraken. Dus beschut, maar toch ook nog redelijk "buiten". Mijn oude paard heeft dan ook voor de nacht een dek op nu de dag en nacht temperaturen enorm verschillen (overdag 26 º C, ´snachts 0-10). Ze krijgen binnen hooi en een beetje krachtvoer.

Als het hard regent is, houd ik ze binnen, wegens "flashflooding".

lovebelly

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:16

Mijn paard gaat 's ochtends om half 8 naar buiten en 's avonds om 8 uur/half 9 weer naar binnen. Hij staat in een paddock van 4x8 (weet niet de precieze maten maar zo ongeveer) en als het weer het toelaat gaat hij ook de wei op, ook nu nog. Ideaal is dat hij aan huis staat samen met z'n geitenvriendjes en we dus alles zelf kunnen regelen. :)

bebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:18

Mijn 2 paarden gaan in de zomer 24/7 naar buiten. In de winter een heel stuk minder. Het liefst heb ik ze de middag van half 1 tot half 5 buiten staan, maar wanneer het regent, nat of koud is, dan wil mijn paard echt niet in de paddock blijven staan.

Ze staat niet alleen, maar is er in de winter na een half uur echt zat van. Dan duwt ze tegen het draad/hek en als het even kan zet ze zich zelf wel weer binnen. Van alles geprobeerd, hooi/kuil geven, extra vriendjes... Helpt niks, ze wil er echt uit! Dus in de winter is het nu dat ze er zolang uit komt dat het nog verantwoord is. Zodra ze echt duidelijk maakt dat ze er bijna zelf uit komt haal ik haar binnen. Op een regenachtige dag is dat al snel, als het wat mooier weer is houdt ze het langer vol. Anders staat ze echt alleen maar te drammen.

En het is geen gewenning, want eigenlijk direct nadat ze 24/7 van het land komt begint dit gedrag. Soms zelfs al als het bijvoorbeeld in september als slecht weer is. Dan wil ze ook van het land af... Eigenlijk erg jammer, maar ze is ook echt niet ongelukkig als ze warm op stal staat. Scheelt wel dat het ruime stallen zijn en ze de hele dag lekker wat te knabbelen en te zien heeft.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:21

Hoeveel uur per dag (en nacht) komt jóuw (verzorg)paard minimaal buiten?
In de zomer gaan ze meestal om half 8 naar buiten tot een uur of 10. Als het echt lekker weer is blijven ze 24/7 buiten, paard heeft wel mogelijkheid om de stal dan in te gaan. Vaak tref ik haar dan 's ochtends toch in haar stal aan haha.
Nu met dit koude weer gaan ze ongeveer 9 uur/half 10 naar buiten, tot een uur of 5. We proberen het zo lang mogelijk, maar het weer zit niet heel erg mee de laatste dagen. De paarden geven dan zelf ook al aan dat ze naar binnen willen.

En is dat dan een kleine verharde paddock van 3x3, een grote zandpaddock of weiland etc? En met of zonder andere paarden?
Paarden gaan in principe zolang het kan de weide op, het word nu al wel wat modderiger aan het begin, waar ze dan voor de hekken staan. Maar de rest van de weide ziet er nog aardig goed uit. Als het niet meer gaat gaan ze de paddock in, ongeveer 2/3 paarden bij elkaar. Hebben beschikking tot hooi.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 23-11-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:22

2/7 buiten in een clubje van 3, op een paddock van ongeveer 20 x 50, met daarop een schuilstal. Overdag enkele uurtjes op het gras.