komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:22

Vanuit een ander topic Blog P&L: geen tijd om fanatiek te trainen mezelf even gequote, want het past ook in deze discussie.....

Citaat:
Heb ook veel volpension dieren gezien waarvan de eigenaar verwacht wordt om ze zelf in de paddock te zetten en ze 23/24 binnen staan. Dus als die eigenaren niet komen is het helemaal triest voor de paarden en niet paardwaardig.

Dit artikel gaat meer over de time-management van de ruiter die in elk geval wel wil, helaas zijn er ook veel paarden met ongeinteresseerde eigenaren die het paard als hebbeding zien.

Maar daar horen pensioneigenaren (tegen betaling) toch in te grijpen, bij een pensionstalling staat paardenwelzijn toch voorop? Of is dat te kort door de bocht en ik snap een totaal andere discussie.....

Als eigenaar met paarden aan huis ben IK verantwoordelijk voor de paarden, dus zorgen dat ze voldoende buiten lopen (in mijn geval 24/7). Maar als je paarden op stal heb staan die niet buiten komen, is het dan de verantwoordelijkheid van de eigenaar of stalhouder?

Net de laatste 2 pagina's doorgelezen, een eigenaar met paarden aan huis is heel wat anders dan een pensionstalling. Pensionstalling met 50+ paarden is heel anders managen dan 10 paarden, maar is dan een box van 3,5x3,5m voldoende voor het paardenwelzijn? Maar dan ben je ook fulltime pensionhouder neem ik aan?

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:37

Veel paarden (vooral in de Randstad) komen maar beperkt buiten zowel zomer als winter. Dit komt doordat de grond niet ideaal is vaak kleigrond, wat snel nat en glad wordt en gemakkelijk kapot gelopen wordt. Een paddockparadise is bijna niet te doen op kleigrond, tenzij het heel goed gedraineerd wordt. Paarden constant in het nat en in de bagger laten staan vinden ze ook niet fijn en is ook niet gezond (worden stijf / zachte hoeven en soms mok). Op zandgrond kunnen ze 8 a 9 maanden op de wei en op kleigrond maar 4 a 5 maanden.

Daarnaast hebben veel pensionstallen e weinig grond of teveel paarden om alle paarden veel buiten te kunnen doen. Ze willen bepaalde voorzieningen realiseren en hebben dan vaak 40 of 50 paarden nodig om de investering eruit te kunnen halen en om voldoende inkomen te krijgen. Met de helft minder paarden zouden alle paarden meer naar buiten kunnen, maar er zijn nu eenmaal heel weinig mensen die flink meer willen en kunnen betalen voor de stalling. Een betaalbare pensionstalling loopt nu eenmaal veel beter dan een duurdere exclusievere pensionstalling. Dat is ook het grote verschil met paarden bij huis, dan kan je minder paarden nemen, zodat ze allemaal veel buiten kunnen.

Als de welzijnsnorm van 4 uur vrije beweging per dag overal ingevoerd zou moeten worden, gingen er een hoop pensionstallen dicht....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:38

Tsjah het is gewoon moeilijk te vinden, stallen waar ze veel buiten komen.

De mijne staat vanaf half negen a negen uur buiten. In de zomer heeft ie ook snachts buiten gestaan. Maar meestal komen ze rond half zes binnen. Alleen nu het zo vroeg donker wordt iets eerder. En als het echt baggerweer is soms nog wat eerder.

Mijn paard heeft een paddockje aan zijn box zitten. In de zomer gaat het prima op de wei. Maar sinds het zomerseizoen erop zit begint hij rond een uur of 3 langs de draad te rennen dat ie naar binne wil. Alle paarden staan nog buiten, er is nog eten en drinken genoeg maar meneer wil naar binnen. Zet je m binnen, gaat ie op zn gemakje in zn paddockje hooi staan eten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:38

Ik woon in de randstad en het is erg lastig om stalling te vinden waar de paarden veel buiten komen en die betaalbaar is.
Mijn paard stond eerst in een grote paddock met loopstal met 4 andere paarden. Op zich stond ze hier super, maar ze kregen voordroog gevoerd en de paddock lag midden tussen de bosjes. Met een eczeem paard niet ideaal. Ook was hier geen licht en stromend water, in de zomer niet zo erg. Maar in de winter niet zo handig als je vaak 's avonds komt.

Ze staat nu op een pension stal waar ieder paard een eigen paddock heeft. Ze gaat rond 8 uur naar buiten, mijn paard en die van een vriendin gaan als laatste naar binnen, meestal rond 19.00 a 19.30. Dat regelen we zelf. Sommige mensen willen hun paard al om 2 uur op stal hebben.
Ze worden gevoerd in de paddock.
Ik vind het jammer dat ze niet meer in een koppel staat, maar de voordelen van deze stal zijn groter dan de nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:27

Niet alles gelezen (tot pagina 5 ofzo).

Ik sta nu doe-het-zelf. Ik huur een kale stal. Voor 2 paarden en 2 shetjes heb ik 2 paddocks van 10x30 ter beschikking, zonder schuilstal, bomen of verhard stuk. Deze liggen vlak naast een brede beek en hellen af. De draad aan de beek is dus het laagste punt, de ingang ligt hoger. De bodem is leem/klei, het schuift in elk geval als het nat is en eens stukgetrapt wordt je vaak vastgezogen in die plakboel.
Verder zit gebruik van een gedraineerde buitenpiste inbegrepen, kleine opslagplek voor ca 50 baaltjes hooi en een plek voor mijn kast. 1x/dag wordt er gevoerd als ik alles klaarleg en binnen- of buitengezet door de stalbaas.

Het is in onze regio zowat de enige stal waar er überhaupt paddocks zijn in de winter, en ze zijn nog eens de goedkoopste ook voor volpension. Hele vriendelijke mensen, denken mee bij problemen en er is echt veel mogelijk. Het enige wat ik echt ontzettend jammer vind, is dat er wel doe-het-zelf optie wordt aangeboden maar dat er eigenlijk gewoon veel te weinig opslagplek is. Nu zijn we met 2 doe-het-zelvers en kunnen we elk 50 baaltjes kwijt, maar stel dat er eentje bij zou komen moeten we dezelfde ruimte delen door 3. Ik verbruik 2 baaltjes/dag en kan echt niet elke 14 dagen de boer bellen om hooi te brengen.
Nou heb ik extra ruimte aangeboden gekregen, maar wel tegen een meerprijs. Stro kan ik via hen aankopen in een grote baal, maar ook hier slechts plek voor 1 baal. En dat is gewoon zuur, want nou ben ik alsnog bijna even duur uit als volpension...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:02

DatBenIkNou schreef:
horsii schreef:
hier im de randstad is buitengang op pension haast nier te vinden waardoor ik nu 22 km enkele reis rijd en nu staan ze dag en nacht buiten maar wel zonder schuilstal en ik heb geenb goede rijbak maar een buitenbak die nu onder water staat, drassig en glad is.
Niet ideaal maar ze staan wel buiten ipv een half uurtje paddock in de winter.

Hiervan zou ikzelf maar ook mijn paard behoorlijk ongelukkig worden, eerlijk gezegd!

Het Is zeker niet ideaal. Maar een vd twee krijgt op stal vier olifantenbenen na spierbevangenheid dus moet minimaal een dag deel de benen kunnen strekken..
Ze heeft nu geen dikke benen meer.
Ik kan nu niet in de bak rijden dus rijd buiten of neem ze mee fietsen.
Ze hebben gelukkig wel onbeperkt hooi en ze doen het gelukkig goed zonder schuilstal maar mocht ik wat vinden dichterbij of Dezelfde afstand met schuilstal of overdag buiten en de nacht op stal dan overweeg ik dat Zeker.
Echter zijn de weides overal Blubber en hier hebben ze nog een lang betonnen pad.
soms moet je keuzes maken ookal sta je er niet helemaal achter.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:10

Ik ken een meisje met een paard en zij begreep niet eens wat ik bedoelde met mijn vraag of haar paard in de winter wel buiten kwam. Ze keek me heel glazig aan en haar antwoord was: half uurtje in de stapmolen is toch genoeg? En dit is een stal waar op hoog niveau gereden wordt qua wedstrijden. Zegt dus helemaal niks over gezond verstand blijkbaar. Ik vind dag en nacht op stal echt grenzen aan (geestelijke) mishandeling.

Hier staan ze van mei tot en met oktober dag en nacht buiten en de overige maanden alleen overdag. Ik wil dat mijn paard altijd gewoon even de benen kan strekken, ook als het regent. Hij is niet van suiker.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:11

fransje23 schreef:
Annem84 schreef:
Pff wat een prijzen...

Bij ons betaal je voor 24/7 buiten op gedraineerde wei met onbelerkt ruwvoer en gebruik van 20×60 binnenbak 20x40 binnenbak, buitenbak en verwarmde wasplaats 125 euro per maand en met stalling brok,ruwvoer en paddock 200 per maand...

Scheelt veel met de randstad..

Hoeveel moet jezelf doen als ze 24/7 buiten staan? Wat dat is echt erg goedkoop zeker omdat er ook nog 21% btw vanaf moet. De pensionhouder eet wel een erg karige boterham.. of bepaart ergens anders op?

dat js wel erg goedkoop.
Hier im de randstad dag en nacht op de weide zonder schuilstal 165 per paard dan zelf mest ruimen en qua faciliteiten een buitenbak die laag ligt en niet/njet goed gedraineerd is waardoor deze al een maand of twee niet te rijden js. Glad, nat en drassig. En een paddock die ook onder water staat maar deze is nog niet glad. Geen licht bij de weide.
Gelukkig houden mijn pony's van buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:17

Ik betaal €130/maand voor een kale stal incl. water, verlichting, verlichte buitenbak, paddock 10x30 en opslagplek voor pakweg 50 baaltjes hooi + eigen kast. Zit vlakbij velden, dus kan (beperkt) buitenrijden, want steeds hetzelfde rondje helaas. Mesten, voeren, voer/stro aankopen, binnen- en buiten zetten doe ik allemaal zelf. 1x/dag voeren zit eigenlijk ook inbegrepen als ik het klaarzet, maar dat doe ik amper. Dekens wisselen doen ze niet aan en 's ochtends buiten zetten is nogal lastig ivm werk van de stalbaas. Als ik dan toch naar stal moet voor dekenwissel, dan kan ik zelf ook voeren vind ik. Heb 1 paard met dekens omdat die hele dunne wintervacht heeft, en op stal heeft ie ander deken om dan buiten.

Alani

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:40

Er zijn natuurlijk ook middel groot of kleinere pensionstallen. Zeg maar van 10 tot 20 paarden. Ik denk dat hier meer oog is voor t individuele dier.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:50

Hier in de buurt hebben we eigenlijk alleen maar pension stallen waarbij in de winter maanden de paarden niet naar buiten komen, tenzij je je paard zelf in de paddock zet maar hier moet je dan wel bij blijven...
Er is er 1 in de buurt waar de paarden wel de hele dag behalve snachts buiten komen alleen deze heeft alleen maar een kleine buitenbak en dat wilt ook niet iedereen. Bij de andere stallingen in de buurt is dit dus niet (die zijn allemaal luxer kwa andere voorzieningen)
Ik moet erbij zeggen dat ik niet de keuze heb gemaakt om me paard op de stal te zetten waar die niet buiten komt aangezien dit niet mijn paard is maar mijn bijrijd paard.

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:57

Die van mij van zonsopgang tot zonsondergang en in de zomer mag ze hele nacht buiten blijven en dag

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:06

Het is echt belachelijk op sommige pensionstallen. Ik ben ooit op een fantastisch mooie pensionstal geweest, echt om te kwijlen. Het koste per maand al een klein fortuin om je paard er te stallen, maar dan moest je nog bijbetalen voor weidegang. Ik zeg maar iets, maar 2u buiten was +€10, 4u buiten +€20, en ga zo maar door. Dat vind ik echt te gek voor woorden. :? Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat mijn paard buiten komt, zou er nooit extra voor willen betalen.

Anderzijds ken ik ook pensionstallen waar ze wel hun best doen om de paarden buiten te houden, of waar je tot op zekere hoogte zelf kan beslissen. Dat paarden in de winter 's nachts binnen gaan om de weide wat te sparen kan ik ergens nog begrijpen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:12

Ik informeerde bij een stal hier in de buurt, de paarden werden door hun buiten gezet.
En soms als het rustig was, mochten ze langer buiten staan. Ik dacht dat is mooi, en vroeg hoelang
de paarden dan buiten kwamen als ze lekker lang buiten mochten. Ja dat staan ze wel 3 kwartier buiten (pardon?! 8)7)

Echter sta ik nu op een stal waar hij in ieder geval de hele ochtend buiten loopt. En als er nog ruimte is mag hij 's avonds ook nog naar buiten. Echter vindt hij het hele buiten staan niet zo leuk, en staat na 4 uur bij het hek wortel te schieten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:23

Pfff ik dacht dat ik de enige met deze zoektocht was, ik woon in noord drenthe en zoek..... Niet te doen, nooit gedacht dat dit zo lastig zou zijn (dus wie wat weet.....pb me!)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:45

Alani schreef:
Er zijn natuurlijk ook middel groot of kleinere pensionstallen. Zeg maar van 10 tot 20 paarden. Ik denk dat hier meer oog is voor t individuele dier.

Schaal zegt niet perse iets over aandacht hoor. Waar wij ons paard gestald hebben staan veel meer dan 20 paarden, maar als er iets is met ons paard is is er gelijk contact. Onze ervaring met een kleine doe het zelf stal is minder positief. Doordat er dagelijks andere mensen rondliepen om te voeren, mesten etc werden veel signalen gemist of te laat opgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:13

Ik vind het vooral dwaas dat veel stallen zeggen "paarden mogen buiten zolang het weer het toelaat" en bij de minste spat regen ze dan dagen aan een stuk binnen houden want anders lopen ze de paddock tot een modderpoel. Ja hallo, als je weet dat je op een slechte bodem zit, doe er dan wat aan? Voorzie drainage? Hoog een stuk op of zorg voor bestrating? Nee, paarden blijven binnen, punt uit.

Dan denk je bij het bezoeken dat je een mooie plek heb gevonden, blijkt het achteraf in de praktijk een heel stuk minder rooskleurig.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:25

SusanH schreef:
Alani schreef:

Schaal zegt niet perse iets over aandacht hoor. Waar wij ons paard gestald hebben staan veel meer dan 20 paarden, maar als er iets is met ons paard is is er gelijk contact. Onze ervaring met een kleine doe het zelf stal is minder positief. Doordat er dagelijks andere mensen rondliepen om te voeren, mesten etc werden veel signalen gemist of te laat opgepakt.

Ik heb het niet over doe t zelf stallen maar juist all in verzorging. Dus er wordt altijd door dezelfde persoon gevoerd. Op kleinere stallen is in veel gevallen geen personeel of stagiaires en wordt juist vaak avonds laat nog een voerronde (met de ogen open) gedaan. De berichten die ik ontvang zijn dat er op grote stallen dit veelal niet gebeurd of er in hoog tempo voer in de stal wordt gegooid. Maar goed ook dat geldt niet voor allemaal.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:28

[quote="Varekaj"]Ik vind het vooral dwaas dat veel stallen zeggen "paarden mogen buiten zolang het weer het toelaat" en bij de minste spat regen ze dan dagen aan een stuk binnen houden want anders lopen ze de paddock tot een modderpoel. Ja hallo, als je weet dat je op een slechte bodem zit, doe er dan wat aan? Voorzie drainage? Hoog een stuk op of zorg voor bestrating? Nee, paarden blijven binnen, punt uit.

Dan denk je bij het bezoeken dat je een mooie plek heb gevonden, blijkt het achteraf in de praktijk een heel stuk minder rooskleurig.[/quote

Dat ligt aan t uitgangspunt. Is het vanuit dierenwelzijn bekeken of vanwege tekortkomingen aan de accomodatie. Bij mij blijven ze ook wel eens op stal staan. Dat zijn hooguit een paar dagen op jaarbasis. Soms is ons Hollandse weer zo dramatisch........

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:32

Veel meer pensionstallen zouden een paddockparadise moeten realiseren. Dat kan heel goed ook op klei/ veen. Juist als je strookbegrazing erbij doet, hoeft het land niet kapot gelopen te worden. Misschien moet je geen hoefijzers hebben, dat scheelt al heel veel met kapotlopen en is toch ook niet echt goed voor een paard.
Maar helaas....ik droom even verder. Hier in het westen mogen we blij zijn met 24/7 buiten in de zomer en wat uurtjes in de paddock in de winter.
Als ik voor mijn paard de mogelijkheid had 24/7 buiten, zou ik het wel weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:43

@Alani: Vanaf het moment dat het regent, sneeuwt of vriest blijft alles binnen. Zelfs als de bodem niet oneffen ligt, niet (spek)glad is en de zon schijnt bij droog maar koud weer. Ik ga er van uit, als je een paard de kans geeft om regelmatig naar buiten te gaan, dat ze zelf prima aanvoelen wat mogelijk is op een bepaalde ondergrond en wat niet.

@Jetta: ik heb er eentje op ijzers staan omdat het niet anders kan (ijzerloos geprobeerd, dan houdt hij geen hoefwand over en hoeven slijten sneller dan ze groeien) en zelfs die gaat nu gewoon buiten op klei/leem. Hij moet maar leren hoe en waar hij z'n voeten zet. Doet ie prima :)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:57

Sjeetje, ik heb niet alles gelezen, maar er bestaat dromen en gewoon ff het beste uit realiteit halen.
Mijn paard staat in de zomer, 24/7 buiten. Maar nu...nee er zijn 4 paddocks voor 7 paarden. Die door eigenaars geliefde beesten kunnen niet in elke combi naar buiten. En met alle regen, het is zo nat dat ze op onze klei grond niet meer droog kunnen staan. Dus komen ze na 4/5 uur binnen. Mooi verhaal als ik zou gaan lopen piepen naar de pension houder, zij kan buiten volgend jaar nieuwe drainage aanleggen ( staat gepland) ook weinig aan de grond veranderen. Wat ze wel doet is met regen binnen halen, bij droog weer terug naar buiten, dat doet ze, als is het nodig is 4x per dag. Paarden gaan nu de stampmolen in, om te zorgen dat ze toch buiten frisse neus halen, bij sneeuw en gladheid en ze die stampmolen niet inkomen loopt ze zelf rondjes met alle paarden. Bij 27 en erboven graden krijgen de paarden koude douche. Is het te warm ( geen schaduw mogelijkheid in sommige weides) worden ze afgespoten en op heetst van de dag binnen gehaald, om vervolgens na drie uur weer buiten te zetten. Dekens wisselen, peeskappen om, maakt niet uit, wij vragen en ze doet het. En dat allemaal voor een standaard bedrag, dus niet dekens wissel dat kost extra, binnen en buiten, dat kost extra. Gewoon een prijs. Een beetje pension houder ziet de paarden ook liever buiten, die weet ook wel wat paarden nodig hebben ( en eerlijk is eerlijk, op een afgesproken prijs heb je ze het liefst buiten, ivm stro kosten..blijft een bedrijf hè ) Maar soms moet je het doen met wat je hebt. De meeste hebben geen invloed op het weer, geen miljoen op de bank om de grond tip top te hebben, maar doen wel hun stinkende best.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:38

Ligt het aan mij, of komt dit soort topic elk jaar wel weer voorbij? :D

Ik ga een gedurfde gooi doen hier, en ik krijg waarschijnlijk heel Bokt over me heen...

Hier in de omgeving is het zowel in de grotere als kleinere maneges en pensionstallen vaak gewoon 'normaal' dat de paarden 23/7 op stal blijven. Hoewel de situatie al verbeterd is afgelopen jaren, denk ik dat menig bokker/moraalridder zich rot schrikt als ze hier een standaard pensionstal binnenwandelen. Ik heb überhaupt zelf mijn paarden 'vroegah' op zulke stal gehad, toen ik de wondere wereld van Bokt nog niet had ontdekt en dus nog niet beter wist.

Als ik heel eerlijk ben zie ik op die stallen grosso modo allemaal paarden die wel goed in hun vel zitten, afgezien van een stalondeugd hier en daar. Echt geen doodongelukkige dieren zoals hier wel soms wordt afgeschilderd (waarschijnlijk ook omdat ze niet beter weten, maar dat even terzijde). En nee, mij hoor je absoluut niet zeggen dat ik voorstander ben van 24/7 op stal, maar sommige reacties hier van mensen die zeggen dat het pure mishandeling is vind ik ook overdreven.

Zolang het paard zowel fysiek als mentaal niet lijdt, doet iedereen lekker wat hij wil voor mijn part :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:47

Het is wellicht net wat ze gewend zijn inderdaad. Een beetje een kwestie van niet beter weten. Desondanks ben ik blij dat Abel gewoon 24/7 buiten staat en in de winter overdag. Meestal vlak voor het donker is worden de paarden naar binnen gehaald.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:49

Ligt het er ook niet aan wat je met het paard doet? Als je paard 5 a 6x per week een uur of twee uur loopt (rijden, loswerken, enz) vind ik het een stuk minder erg dat ze op stal staan dan dat je niks met je paard doet.

Ben zelf van het sochtens naar buiten en voor het donker naar binnen zeker als ik een paard zou hebben dat hard werkt wil ik die snachts op stal.

Ik vind het OP nog niet zo gek kwa tijden naar buiten in de winter periode. Als het regent binnen houden en enkel naar buiten voor het stallen mesten kan ik ook wel inkomen eigenlijk op een pension stal want elke eigenaar wil het anders voor zijn of haar paard en voor je het weet ben je als pension houder hele dagen paarden aan het binnen en buiten zetten met slecht weer.