Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:41

Yontheke schreef:
Ik spendeer oudejaarsnacht meestal ook thuis en om 12u bij de paarden een flesje champagne kraken. Van Andor weet ik dat hij niets om het vuurwerk geeft en van Buddy weet ik dat nu ook. Maar ik ben zo slim dat ik er elk jaar een paard van iemand anders bij heb staan (of met Amaro en Buddy eentje van mezelf die ik nog niet heb meegemaakt met oudejaar) en dus wel altijd wil gaan kijken of dit wel goed gaat omdat ik natuurlijk verantwoordelijk ben als er iets moest gebeuren.
Er is nog nooit iets gebeurd, ze staan allemaal mooi te kijken naar het vuurwerk en zijn super rustig. Komen cava of champagne schooien als ze aan onze glazen ruiken :D

Ha, nog een Andor :D Welk merk is jouw Andor?

Mijn Andor is een Merens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:44

Mag ik ook mee kletsen?

mvermeulen1

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:47

hier ook onze eerste oud&nieuw dus geen idee of de duitsers van flink afsteken houden.. maar ik laat ze in hun paddock en inloopstal en we zijn er gewoon bij. heb ook geen andere keuze eigenlijk :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:57

mvermeulen1 schreef:
rijden jullie nog allemaal fanatiek nu ze aan huis staan? ik merk dat ik er makkelijk in wordt :o ook met dit weer maak ik mezelf wel schuldig dat ik dan denk ach joh ze staan buiten morgen weer een dag.. dat gebeurt wel eens dagen na elkaar haha. ik reed veel fanatieker toen ik nog op een pensioenstal stond en dat verschil je zie nu goed bij Dev.. spieren die erop waren gereden zijn langzaam aan het verdwijnen.

Ik rij ook minder.. toen hij nog op pensionstal stond moest ik er toch minimaal 2 a 3 keer heen ongeacht het weer.. en als ik er dan toch was ging ik dan ook maar rijden (was ook n binnenbak).. bovendien waren er ook altijd stalgenootjes dus was het ook gezellig samen rijden..
Hier aan huis miste ik de gezelligheid van samen rijden heel erg.. en ik merkte dat ik sws minder ging rijden omdat ik nu ook de verzorging moet doen en de paarden zo wat aandacht gaf en ik het rijden dan toch weer liet zitten.. vandaar dat ik een bijrijder heb gezocht (en zoek nog iemand).. als Hulp in verzorging, als gezelligheid met rijden en als 'stok achter de deur'

Ik zit eigenlijk ook niet direct op sneeuw te wachten maar vorst zou wel fijn zijn.. dit warme natte weer vind ik niets..

Handschoenen heb ik eigenlijk nooit aan.. vind t vreselijk om daarmee te werken.. tenzij t echt heel koud wordt dan moet t wel.. maar meestal als ik bezig ben worden mn handen zelf warm en dan zijn handschoenen zelfs te warm om aan te hebben..
Mn handen zien er overigens nooit heel vrouwelijk uit.. altijd eelt en ruw en kloven.. handcreme kan k niet zonder.. :+

Oud en nieuw doen we niets bijzonders mee.. de paarden geven er verder ook niets om.. Licor gaat zelfs altijd in de lucht staan kijken naar t vuurwerk :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:59

Het rijden schiet er duidelijk door de andere klusjes meer bij in als wanneer ze op een pensionstal staan :D , maar ik heb ook niet de indruk dat die van mij zo nodig 'moet' :D

Handcreme gaat er hier met liters door net als het gebruik/slijtage van handschoenen; die heb ik met al het stal- en tuinwerk aan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:00

De enige nacht per jaar dat ik ze wel opsluit. Wordt me dan niet in dank afgenomen. Je ziet duiudelijke afdrukken van tandenschrapen op de bovendeur. Pensionners gaan zowiezo in de nacht op stal.
Hier ook mooi weertje. Door de wind is de bak ook weer aardig opgedroogd. Geen "zielige" paarden vandaag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:09

Yontheke schreef:
Nog even mijn andere reactie uit het vorige topic:

Citaat:
Jadybabe schreef:
Grrrrrr........ff stoomafblazen.....de paarden bij ons staan met hun regenjas in de bak, nou is er veel regen gevallen en het terrein helt af naar de bak dus er staat een flinke plas. Bij de hooibakken kunnen ze droog staan. S'nachts gaan ze naar hun slaapkamer met stro.
Verhuren hier nog een gebouwtje aan een schilderclupje, waren ze van plan de dierenbescherming te bellen. Ze hebben wel een dierenarts gebeld zonder naar mij toe te gaan voor info , zijn naar binnen gegaan in mijn stal, hebben een pensionnertje van mij gebeld, telefoonnummers hangen op prikbord, met de mededeling we gaan de dierenbescherming bellen.
Meiden in rep en roer , ben even naar binnen gelopen bij die truttenclub en verteld dat ze voor die 300.000 paarden die dag en nacht op stal eens de dierenbescherming moeten gaan bellen.
Man die les geeft kwam wel zijn excuses aanbieden.

Mensen vergeten vaak wel eens dat het als particulier veel moeilijker is om alle faciliteiten voor de paarden in orde te krijgen qua vergunningen etc. Als je een bedrijf hebt, is het allemaal veel simpeler om dingen te mogen en gedaan te krijgen.

Als je dan een natter land hebt, zeggen ze gewoon tjah als je er niets mag en dus niets kan veranderen aan de omstandigheden is het niet geschikt om paarden op te houden.
Het komt nog zo ver dat alle paardenmensen ergens in pension moeten staan omdat het niet meer te doen is om ze aan huis te houden.

Ben ik blij met mijn afgelegen niet ideale stuk land waar enkel boeren rondom zitten die het snappen en nergens moeilijk over doen.

Om hier nog op aan te haken..

Mijn buurman kan er ook wat van. Vorige winter kwam hij melden dat de paarden toch echt meer eten moesten krijgen want nu hadden ze niks. Op dat moment was ik net een grote kruiwagen hooi de wei in aan het rijden waar ik verbaasd naar wees.

Nee, dat bedoelde hij niet! Paarden eten gras en er was geen gras meer, dus, geen eten!

8)7

Ik snap jullie frustraties zo goed :')

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:12

horsies5 schreef:
mvermeulen1 schreef:
rijden jullie nog allemaal fanatiek nu ze aan huis staan? ik merk dat ik er makkelijk in wordt :o ook met dit weer maak ik mezelf wel schuldig dat ik dan denk ach joh ze staan buiten morgen weer een dag.. dat gebeurt wel eens dagen na elkaar haha. ik reed veel fanatieker toen ik nog op een pensioenstal stond en dat verschil je zie nu goed bij Dev.. spieren die erop waren gereden zijn langzaam aan het verdwijnen.

Ik rij ook minder.. toen hij nog op pensionstal stond moest ik er toch minimaal 2 a 3 keer heen ongeacht het weer.. en als ik er dan toch was ging ik dan ook maar rijden (was ook n binnenbak).. bovendien waren er ook altijd stalgenootjes dus was het ook gezellig samen rijden..
Hier aan huis miste ik de gezelligheid van samen rijden heel erg.. en ik merkte dat ik sws minder ging rijden omdat ik nu ook de verzorging moet doen en de paarden zo wat aandacht gaf en ik het rijden dan toch weer liet zitten.. vandaar dat ik een bijrijder heb gezocht (en zoek nog iemand).. als Hulp in verzorging, als gezelligheid met rijden en als 'stok achter de deur'

Ik zit eigenlijk ook niet direct op sneeuw te wachten maar vorst zou wel fijn zijn.. dit warme natte weer vind ik niets..

Handschoenen heb ik eigenlijk nooit aan.. vind t vreselijk om daarmee te werken.. tenzij t echt heel koud wordt dan moet t wel.. maar meestal als ik bezig ben worden mn handen zelf warm en dan zijn handschoenen zelfs te warm om aan te hebben..
Mn handen zien er overigens nooit heel vrouwelijk uit.. altijd eelt en ruw en kloven.. handcreme kan k niet zonder.. :+

Oud en nieuw doen we niets bijzonders mee.. de paarden geven er verder ook niets om.. Licor gaat zelfs altijd in de lucht staan kijken naar t vuurwerk :')

ik herken dat wel, ondanks vind het het eerlijk dat ze aan huis staan mis ik ook idd het onderlinge contact van een stal.. (zelfs het gezeik wat er ook genoeg was tussen de paardendames hihi) daarbij is het ontbreken van een goeie rijbak ook wel een ding.. ik kan alleen maar naar buiten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:15

Het weer is hier vandaag idd een stuk beter jadybabe! Gelukkig heb je vandaag geen zielige paarden ;)

Ik vind het juist héérlijk om het allemaal voor mezelf te hebben en niet afhankelijk te zijn van andere of te moeten overleggen. De mensen waar ik leuk mee om ging heb ik toch nog wel contact mee.

Wij zaten een tijdje terug bij vrienden (die hun paarden ook aan huis hebben) in hun jacuzzi en bedachten ons toen dat we dat wel een mooie plek vinden om O&N door te brengen :D De jacuzzi staat in hun tuin midden in de polder, prachtig plekje en met O&N mooi zicht op vuurwerk verderop. Hangt dus alleen van het weer af of het door gaat. Is weer eens wat anders haha :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:16

Ik heb ook geen rijbak, maar ik ben ook geen bakruiter , dus die mis ik niet.
Gelukkig heb ik de Veluwe als 'achtertuin' en gezien de zon en de weersvoorspellingen ga ik daar vandaag maar eens gebruik van maken :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:18

PPPeet schreef:
Met Oud & Nieuw gaan bij ons de paarden op stal, zoals elke nacht trouwens, maar dan met lichten aan, radio op standje maximaal en veel hooi om 5 voor 12.
.

hier idem, ik nodig iedereen altijd bij ons uit

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:19

Met oud en nieuw blijven ze gewoon buiten, lekker berg hooi (zoals gewoonlijk) en na de heftigheid ga ik altijd even checken. Of ze allemaal nog heel zijn.

Ik rij wel redelijk fanatiek als ik een zadel heb, na 1 jaar zadel ellende ben ik nu eindelijk weer voorzien.
Heb zelf overigens nooit echt op pension gestaan, moet er niet aan denken dat eeuwige gekibbel tussen vrouwen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:20

Yontheke schreef:
Hier was ook alles nog heel vanmorgen en de paarden erg rustig. Die trekken zich van noodweer eigenlijk niet erg veel aan.

Ga ik alvast de volgende vraag in het topic gooien:

Wat doen jullie met oudejaarsnacht met de paarden?

Die van ons blijven op de wei staan en we gaan na middernacht even checken. Tot nu toe nooit problemen geweest.

Drie jaar geleden vond mijn jonge paard het lollig om op 1 januari een mega hoefzweer te krijgen. Ik ging hen 's ochtends checken en hij hinkte op drie benen op me af. Mijn hart! Ik dacht echt dat hij door het vuurwerk was gaan rennen en z'n been gebroken had :') gelukkig "maar" een hoefzweer.

In België (zeker hier in deze regio) is er niet zoveel vuurwerk.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:21

DubbelDun schreef:
Ik heb ook geen rijbak, maar ik ben ook geen bakruiter , dus die mis ik niet.
Gelukkig heb ik de Veluwe als 'achtertuin' en gezien de zon en de weersvoorspellingen ga ik daar vandaag maar eens gebruik van maken :D

tja als ik de Veluwe als achtertuin zou hebben wist ik het ook wel hahaha.. hier een mooi gebied maar geen Veluwe :) en toch zou het wel fijn zijn als je even in je eigen bak kan rijden of longeren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:24

Kirr: wij betalen voor een stuk van bijna 1 hectare 250 euro/jaar aan huur. Maar dit is gewoon een kaal stuk land met bomen (half bos) op: geen omheining, geen elektriciteit, geen water,... we hebben het volledig zelf omheind en staat ook geen stal op.

Voor een iets groter stuk (1 hectare 20 are) maar mét stal en zonder bomen, dus puur grasland, betalen we 1000 euro/jaar. Ook zelf moeten omheinen en verder geen elektriciteit, water,...

Groot prijsverschil dus voor twee stukken die vlak aan elkaar liggen. Een prijs ertussen in lijkt me een reële prijs voor 70 are.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:25

DubbelDun schreef:
Het rijden schiet er duidelijk door de andere klusjes meer bij in als wanneer ze op een pensionstal staan :D , maar ik heb ook niet de indruk dat die van mij zo nodig 'moet' :D

Handcreme gaat er hier met liters door net als het gebruik/slijtage van handschoenen; die heb ik met al het stal- en tuinwerk aan.

de haflinger van mijn vriend werd eerder gewoon 5x per week gereden.. ik heb dat eigenlijk nooit gedaan met mijn paarden.. soms rij ik 4x in de week en soms 2 weken niet.. net wat uit komt en daarbij natuurlijk rekening houden met conditie van t paard etc..
ik heb niet t idee dat de haflinger nu ongelukkiger is nu hij nog maar 1x per week gereden wordt oid.. hij staat tenslotte buiten met vriendjes.. mijn vriend heeft echter wel een tijd t idee gehad om te verkopen want t paard mistte aandacht.. ik denk dat aandacht en rijden verschillende dingen zijn.. en dat onze paarden niets te kort komen :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:34

Antheman schreef:
Yontheke schreef:
Ik spendeer oudejaarsnacht meestal ook thuis en om 12u bij de paarden een flesje champagne kraken. Van Andor weet ik dat hij niets om het vuurwerk geeft en van Buddy weet ik dat nu ook. Maar ik ben zo slim dat ik er elk jaar een paard van iemand anders bij heb staan (of met Amaro en Buddy eentje van mezelf die ik nog niet heb meegemaakt met oudejaar) en dus wel altijd wil gaan kijken of dit wel goed gaat omdat ik natuurlijk verantwoordelijk ben als er iets moest gebeuren.
Er is nog nooit iets gebeurd, ze staan allemaal mooi te kijken naar het vuurwerk en zijn super rustig. Komen cava of champagne schooien als ze aan onze glazen ruiken :D

Ha, nog een Andor :D Welk merk is jouw Andor?

Mijn Andor is een Merens.

Haha, mijn Andor is een KWPN'er van 10 jaar.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:37

Ik wil ook graag meepraten, vrees alleen dat ik jullie tempo niet kan bijhouden :D

Wij hebben onze twee paarden intussen een jaar of 6 aan huis staan. Het zijn twee oudere ruinen, die van mijn vriend staat eigenlijk op pensioen en wordt alleen af en toe gebruikt om onze dochter van drie wat te laten stappen. Hij heeft artrose en als er echt mee gewerkt wordt, heeft hij daarna dagenlang last. Als er niet mee gewerkt wordt, en hij kan alle dagen buiten, dan is er niets aan te zien. Mijn paard is intussen ruim de 20 gepasseerd, maar is nog erg fit.

De eerste jaren dat de paarden aan huis stonden, reed ik nog heel vaak. We gingen dan 1 of 2 keer per week naar een binnenbak om te rijden, en ik ging ook vaak met een vriendin samen buitenrijden (haar paard stond toen ook bij ons aan huis). Helaas ben ik sinds dochterlief geboren is, nooit meer echt aan intensief rijden toegekomen. Vriendin is toen ook vertrokken met haar paardje, dus ik heb geen buitenrijmaatje meer. In het voorjaar en de zomer reed ik nog wel een keertje per week, maar nu lig ik alweer een maand stil, en de kans is groot dat ik pas terug aan rijden toekom in het voorjaar. Gelukkig heeft mijn vriend nog wel een jonge merrie die op een pensionstal staat, waar ik nu ook af en toe mee rijd.

Wij zijn thuis grote werken aan het doen. Toen we ons huis kochten, stond er een houten stal voor 3 paarden. Deze heeft echter de beste tijd gehad, het dak lekt, de wanden beginnen te rotten. We hebben dan maar beslist om ineens een degelijke stenen stal te bouwen, zodat we ons nooit meer zorgen moeten maken over houtrot of zo. Momenteel staat de ruwbouw er tot op 2,5m hoogte, nu moeten we eerst het plafond leggen voordat er verder gemetst kan worden en het dak erop kan. Mijn vriend probeert veel zelf te doen, waardoor het een project van lange adem is. De paarden gaan deze winter nog in hun oude stal moeten doen, en tegen volgend voorjaar zou de nieuwe stalling af moeten zijn. Het is wel een enorme investering, voor die prijs zou ik de paarden jaren op pension kunnen zetten. Maar het geeft natuurlijk wel een serieuze meerwaarde aan het huis als we het ooit verkopen, en ik geniet ook echt wel van de paarden aan huis te hebben staan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:55

Wow beterschap Kristel! balen zeg.

Ik doe met oud en nieuw niks anders dan anders. Ze kunnen dan op het pad, verharde paddock en inloopstal. Net als anders 's avonds. De afgelopen 2 jaar stonden ze gezellig op het pad naar het vuurwerk van de buren te kijken :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:06

Ik rijd bijna nooit meer.... Toen ze op pension stonden had ik 1x per week les en reed ik nog 2x oid per week voor mezelf.. Nu ze thuis staan (sinds 5,5 jaar) zadel ik mijn oudere merrie misschien 5x per jaar voor een buitenrit. Mijn 4 jarige vorig jaar zadelmak gemaakt en nu rijd een vriendin van me haar een paar keer per week (ik heb geen tijd.. maar eigenlijk een slecht excuus, want ik moet mijn vriendin 1x per 2 weken met de trailer naar les brengen en daarnaast groom ik op wedstrijden, zo'n 1x per 2 maanden een keer :') )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:10

Andor is (nu, in zijn puberjaren niet) erg braaf maar heeft wel regelmaat nodig als je hem echt in training wil houden. Die kan je niet 1x per 2 weken opzadelen om een buitenritje mee te doen. Zeker ook niet met zijn lichamelijke problemen. Dat is of in de running houden of helemaal niets meer doen.

Hij loopt nu 4x per week terwijl dit vroeger 5x per week was. 2 x dressuur rijden, 1 x buitenritje en 1x longeren.

Het enige vervelende is dat je of voordien of nadien al de rest van de klussen nog moet doen en dat ik voor het dressuur rijden nu moet verkassen naar een binnenbak. Dus 2x per week met de trailer weg en extra betalen voor het huren.

De enige voordelen die ik heb aan het zelf paarden houden is bepalen wat ze eten, wanneer ze eten en hoeveel ze buitenkomen. Maar dit had ik op de pensionstal waar ik stond ook.
Ik zou zo terug willen naar mijn oude pensionstal maar dat wil mijn man helaas niet. Zou financieel een heel pak schelen en voor mij veel meer rust brengen :)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:15

Onze paarden gaan in de winter sowieso snachts op stal, en met oud en nieuw doen we niets anders dan anders. Wij blijven ook niet speciaal thuis, de paarden zijn wel wat gewend en zijn hoogstens een beetje zenuwachtig met het vuurwerk, maar dat is heel snel terug gedaan.

Donja, heb je dan zelf eigenlijk niet zo veel zin meer om te rijden of zo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:25

Hoi hoi wat gaat het hier snel! :')

Zijn er hier ook mensen met ruwvoerautomaten? Ik wil nog steeds zoiets maken en las vandaag over iemand die een chicken guard gebruikt om een draadje open te maken. Als ik zulke nieuwe dingen lees word ik altijd weer helemaal enthousiast, met een vriend die elektricien is moet het me toch ooit lukken om iets te maken wat veilig, betrouwbaar is en waar een juiste eethouding zonder geknoei mogelijk is... Ooit...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:27

Wow ik zou dat werk er echt niet voor over hebben als ik niet zou rijden.

Ik rij mijn merrie 4a5x week, vanwaar 2 of 3 keer les en dus ook op verplaatsing.
De 2 anderen pas ik er zowat rond. Vriend rijdt ook wel eens een paard voor mij.

Yontheke, wel jammer dat je man dat niet wil, vorige pensionstal klinkt toch goed.. Waarom ben je er dan ooit weg gedaan?
Ik doe zoveel mogelijk in de ochtend, zodat ik s'avonds geen hele lijst klussen heb voordat/nadat ik kan rijden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:28

Ah leuk nieuw topic.
Heb in de vorige ook af en toe meegelezen maar toen was het nog niet zo ver.....
Want inmiddels heb ik de paardjes aan huis :D

Afbeelding

sinds 3 wk heb ik de 2 mini's.
Een shet en een Nmprs merrie.
Mijn paard staat nu sinds 2 weken aan huis.
Tot nu toe bevalt het erg goed en m'n weiland is nog harstikke mooi droog.
binnenkort wil ik een derde van m'n schuur die aan het weiland grenst bij de weide aantrekken zodat ze bij regen e.d binnen kunnen schuilen.

Nou ben ik nog op zoek naar tips hoe ik het best m'n hooi net kan bevestigen aan de wand van de stal.
ik heb 2 van die grote aanhanger netten gekocht.
Deze moeten of aan de stalwand (metaal en kunststof planken) of aan de gemetselde muur.
Hoe kan ik deze nou het beste vastzetten??

Ohja, wbt rijden.
m'n paard staat al meer dan ren maand stil helaas.
Nog geen tijd gehad om een rijgedeelte aan te leggen en met hem de weg op durf ik nog niet aan. Het is echt een grote schijterd.
Daarbij hebben we ruim 300 m2 huis waar flink geklust en verbouwd moet worden, dus op moment ook niet echt tijd om hem aan het werk te zetten.