Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:45

Nikass schreef:
Gloa schreef:
Krachtvoer zou ik ook in eigen beheer doen. Je wilt niet weten hoeveel ruimte het in beslag neemt als iedereen eigen tonnetjes neer gaat zetten en je voerbeurten nemen enorm veel tijd in beslag als je met allemaal losse emmertjes moet gaan lopen. Daarnaast heb je nog het risico dat eigenaren niet op tijd nieuw voer kopen of het verkeerd opslaan waardoor je een muizenplaag krijgt. Een individu die om medische redenen geen standaard voer mag hebben is altijd wel iets voor te regelen maar zou het niet doen voor een complete pensionstal.

Ook uitmesten door eigenaren; doe het niet! De meesten beginnen fanatiek maar vaak versloft het en sta jij het alsnog te doen omdat het beestje niet in een vuile stal kan staan. Of ze vergeten door te geven dat ze op vakantie gaan ed. Daarnaast wordt je mesthoop een puinhoop, blijft gereedschap rond slingeren en heb je er alleen maar een berg frustratie van. Als ze zelf de mestballen even eruit willen scheppen met een stable boy als ze er zijn dan prima maar helemaal laten uitmesten zou ik niet doen.

Aangezien je zelf gaat zorgen voor zadelkasten; ik vind het erg prettig als die diep genoeg zijn zodat er een westernzadel in past.

Ik snap het probleem van de stalhouder, maar mijn paard krijgt alleen het voer dat ik wens te geven en ik mest zelf uit, anders gebeurt het niet goed genoeg is mijn ervaring. Voor mij dus niet zo'n standaard stal.

Krachtvoer hoeft niet persee in beheer van de pensioeneigenaar te zijn hoor. Bij de pensioen waar ik reed zetten mensen de krachtvoer in porties klaar voor de stalhouder. Het enigste wat hij hoefde te doen is het bakje open maken en in de bak te gooien. Mensen hadden een ochtend en avondbakje (sommige meerdere en zetten dit voor de hele week klaar zodat ze flexibel waren met wanneer wel of niet te komen).

Ik denk dat het op deze manier perfect werkte! Mensen hun eigen krachtvoer, pensionhouder geen extra werk hier aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:45

KellyR schreef:
@Madelein ja inderdaad dat vergat ik, mest wordt hier ook opgestuurd :)

@janderegelaar + Arabesk, weet niet onder welke steen jullie de afgelopen 7 pagina's hebben gelegen, maar die 3 uur is allang geschrapt ;)

Maar dat doet niks af aan het feit dat er nog bosjes pensionstallen zijn waar het heel normaal gevonden wordt dat paarden hooguit een halve dag buiten komen.

Mest opsturen is prima maar zeker niet zonder risico's. Overleg die risico's met je dierenarts en/of volg een cursus om het zelf te kunnen. Dat vervangt niet zozeer de dierenarts alswel dat je zelf kunt bepalen welk monster je aan de dierenarts meegeeft.
Daarnaast krijg je een beeld van de cyclus waarin de wormen leven in jouw specifieke geval.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:46

ikke schreef:
Weidebloem schreef:
Zodra je een paard vervoerd is het toch ook al verplicht om de enting op orde te hebben?

Nee, er is geen enkele verplichting ten aanzien van vervoer, behalve een kloppend paspoort.

Als een stal een gezondheidsverklaring eist, geven ze dan ook een gezondheidsgarantie van de paarden op stal?
Gaven ze ook aan waarom ze zo'n verklaring wilden hebben? Ik geloof dat als ik dierenarts zou zijn, ik eerst even heel hard weg zou hollen om me in een stil hoekje te gaan bescheuren van de lach.

DA verklaring wordt meestal bij grote internationale wedstrijden vereist, ik lag eerder een een scheur dan de DA. Die haalde z'n schouders op en zij oke. De nieuwe stal doet het met name om besmettelijke huidziekten te voorkomen. Maar je weet nooit precies wat je op stal krijgt, ik kan me wel voorstellen dat je een soort van controle daarop Wilt hebben. Stel alleen duidelijk waar je op wil controleren.

madelein

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:48

Wij leveren mest gewoon af bij de dierenarts. Sticker met naam paard en eigenaar erop en klaar. Snap het risico dan niet..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:52

Arabesk schreef:
Max 3 uur buiten is echt niet meer van deze tijd. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd heb afgelopen tien jaar?

Jij vindt het niet meer van deze tijd.
Er zijn nog legio sportstallen te vinden waar de paarden 3 uur buitenkomen. Alleen lopen ze daarnaast ook in de stapmolen en worden ze gereden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:53

madelein schreef:
Wij leveren mest gewoon af bij de dierenarts. Sticker met naam paard en eigenaar erop en klaar. Snap het risico dan niet..

Het risico is dat worm-eitjes niet altijd in een constante stroom afkomen maar in vlagen. Als je tussen twee van die periodes laat checken, loop je het risico dat je paard schoon verklaard wordt terwijl dat niet zo is. Beetje fatsoenlijke dierenarts kan je daarover meer vertellen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:07

Aha! Dat wist ik niet ikke. Wij doen het onderzoek wel op bepaalde periodes in het jaar, misschien heeft dat daarmee te maken dan.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:20

smurffie schreef:
Ik zal als ik eraan denk mijn contract even naar je sturen als voorbeeld. Daar heb je wellicht wel wat aan.

Nou graag! Dankje wel

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:26

Mhh dat is een goeie die ontworm oliebol. Ik stuur altijd voor mn eigen grut mest Onderzoeken op. Ik heb er 1 die vrijwel altijd wormig scoort.

Zal het wat wezen om bij elke nieuwe klant te vragen of ze een mestonderzoek willen doen? Of verplichten, tenzij je een maand terug het al hebt gedaan, dan wel de uitslagen laten zien natuurlijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:37

Wat ik zelf wel vraag,is het paard te ontwormen voordat ze komen.Het nadeel van een mestonderzoek is dat je dan eigenlijk al een stadium te laat bent.Op het moment dat je de eitjes kan tellen heb je al een flinke besmetting.Ik heb al stukken gelezen dat er toch steeds meer terug gekrabbeld word van het mest onderzoek omdat het is zoals Ikke al zegt.

Ik moet eerlijk zeggen dat je mij klinkt als een fijne pensionhouder ,eentje die goed nadenkt ove rhet wel een wee van paarden.In mijn hele paardencarriere ben ik eel wat andere type's tegen gekomen :-).
Wat dat betreft zou ik al graag bij je op stalling staan.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:40

Op mijn huidige stal wordt inderdaad om bewijs gevraagd dat je paard wormvrij is als je nieuw op stal komt. Ik had net mestonderzoek gehad dus was voor mij geen probleem om dat te overleggen. Verder wordt er gezamenlijk mestonderzoek gedaan in het voorjaar en najaar en kun je tevens op zand checken omdat ze in de winter veel in de paddock staan. Zowel voor mestonderzoek geldt dat je dat centraal kan doen, scheelt in de kosten, maar je kan/mag het ook individueel doen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:01

MissBambi schreef:
maar je kunt je paard toch slechts uren in een stapmolen zetten of 3 uur per dag grazen aan de hand (3+3 = pas 6 uur buiten he!)

Ik hoop toch werkelijk niet dat er iemand is die zijn/haar paard uren in een stapmolen zet...

MissBambi, ik weet dat jij het ook niet zou doen hoor :j
Het ging me er allen maar om dat niemand op het onzalige idee komt om op die manier wat meer uren buiten/beweging te creëren :x

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:05

Het staat er een beetje stom inderdaad :+ dat bedoelde ik ook niet :=
Het was meer om een beeld te schetsen dat je een paard gewoon niet 18 uur per dag in een stal kunt houden

x_SvD_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:22

Je zou idd gezamenlijk mestonderzoek kunnen doen. Dan ben je ook gelijk op de hoogte van ieder paard zijn wormen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:53

janderegelaa schreef:
Arabesk schreef:
Max 3 uur buiten is echt niet meer van deze tijd. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd heb afgelopen tien jaar?

Er zijn nog legio sportstallen te vinden waar de paarden 3 uur buitenkomen. Alleen lopen ze daarnaast ook in de stapmolen en worden ze gereden.

Er zijn hier nog legio stallen waar die drie uur bij lange na niet gehaald wordt. Waar paarden überhaupt geen vrije beweging krijgen. Toch vind ik het ook niet meer van deze tijd, ondanks dat het dus toch veel voorkomt, kun je die mening wel hebben volgens mij.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:10

x_SvD_x schreef:
Je zou idd gezamenlijk mestonderzoek kunnen doen. Dan ben je ook gelijk op de hoogte van ieder paard zijn wormen :)

Ja dat is zeker wel verstandig, Mits iedereen bij van 't Wout wil testen( daar zitten wij zelf bij)

Enzo niet, dan graag kopie van de uitslag :D

Maar ik geloof dat we daar wel uit komen. Zelfde als enten. Liefs heb ik wel dat alles geënt word. Ieder voor zich, als het maar gedaan word. Als er medische noodzaak is, en dat het paard niet kan en mag geënt worden. is het ander verhaal, en kijken we wel hoe we dat oplossen.

Paspoorten, is een lastige.

Denk gewoon iedereen in zijn of haar kast, en ontvang ik graag event. codes of extra sleutels voor het geval dat... Dit zal allemaal in een kluis of iets veilig op geborgen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:49

D_iantha schreef:
Voor de eventuele speciale voerbakjes wil ik iets van een kastje of plankje hebben, waar onze paarsen komen te staan is veel ruimte. Daar zal dan standaars ook de voertonnen/kart staan en dan alle speciale hapjes..

Iemand anders suggereerde om de lege boxen in jullie eigen stalgedeelte als qarantaineboxen/ziekenboeg te gebruiken. Ik weet niet of jullie dat ook van plan zijn, maar misschien is dat niet zo handig om te combineren met een open voeropslag, vooral omdat er nogal eens mensen zijn die zielige paardjes stiekem wat extra's toestoppen. Ook als dat paard niet van hen is. En het paard van de da uitdrukkelijk geen extra voer mag ivm hoefbevangenheid/maagzweren etc. Als je dan 27 mensen per dag in je quarantainegebied/ziekenboeg hebt rondlopen waarvan er vijf regelmatig de sneue zieke paardjes ook een handje geven omdat die beesten ook binnen de kortste keren weten dat ze moeten bedelen als de voeremmer weer eens open gaat, dan gaat dat een keer fout.

Heel stom om met zoiets rekening te moeten houden, maar op mijn vorige stal voerde iemand in iets meer dan een weekend tijd een halve rol hooi (zo een die tot je kin komt) op aan de paarden van anderen omdat ze vond dat die te weinig kregen - waaronder dus ook aan drie (ex/chronisch) hoefbevangen paarden en aan de mijne die ook verdacht werd van hoefbevangenheid.

Voer zou ik dus zoveel mogelijk los van de paarden opslaan (gaat ook bedelen tegen, want anders zien ze die bakken tig keer per dag open/dicht gaan als iedereen zelf voer mag pakken) en dat liever ook niet in een ziekenboeg doen om besmettingsgevaar te verkleinen en het daar wat rustiger te houden.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:59

janderegelaa schreef:
Arabesk schreef:

Sterker nog ik zit in regio achterhoek (niet eens in het westen) en ik heb echt mijn best moeten doen om een stal te vinden waar die én de hele dag buitenkomt én dat er een binnenbak aanwezig is. Ik had namelijk eerst de paarden aan huis staan dus weidegang genoeg bij mij maar ik had geen zin in gekloot in het donker in de modder en kou deze winter dus ik wilde ze verkassen. Ik heb maar één stal kunnen vinden waar die de hele dag naar buitenkomt waar een binnenbak aanwezig is binnen een straal van 30 km rondom mijn huis. En dit is alleen nog maar gelukt omdat het voornamelijk een dressuur/handelstal en ik tot nu toe de enige pensionklant ben. Haar paarden komen een paar uurtjes in de paddock. Mijne staat nu met een gepensioneerd paard de hele dag op de wei en in de winter wordt dat paddock met ruwvoer. De overige pensionstallen stonden kreten als in de winter paddock of stapmolen. Dan weet ik al hoe laat het is. Even een half uur uit de stal als je geluk hebt in of de stapmolen of een modderige paddock.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:28

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat is je doelgroep? Gezien de faciliteiten die je van plan bent te leveren, lijkt het meer op mensen die sportpaarden hebben (solarium/agterberg bodem 20x60/longeerpiste/eigen voer).
Die paarden komen vaak dagelijks in beweging onder het zadel of in elk geval minimaal 5x per week. Dan heb ik persoonlijk niet veel moeite met 3 uurtjes paddock in de winter en daarnaast in de stapmolen. 's Zomers wat langer weidegang (6 uur ofzo) is wel wenselijk dan. Het liefst met een of meerdere weidemaatjes.
Daarnaast zou ik dan 3x krachtvoer doen ipv 2x ivm opname voeding.
En uiteraard goed je beloftes nakomen ;) Niks is zo irritant dan een stalhouder die van alles belooft en niks nakomt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:55

ilse86 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat is je doelgroep? Gezien de faciliteiten die je van plan bent te leveren, lijkt het meer op mensen die sportpaarden hebben (solarium/agterberg bodem 20x60/longeerpiste/eigen voer).
Die paarden komen vaak dagelijks in beweging onder het zadel of in elk geval minimaal 5x per week. Dan heb ik persoonlijk niet veel moeite met 3 uurtjes paddock in de winter en daarnaast in de stapmolen. 's Zomers wat langer weidegang (6 uur ofzo) is wel wenselijk dan. Het liefst met een of meerdere weidemaatjes.
En uiteraard goed je beloftes nakomen ;) Niks is zo irritant dan een stalhouder die van alles belooft en niks nakomt.

Wat een onzin zeg. Jij hebt daar misschien geen moeite mee, maar vele anderen wel.
Mijn paard loopt elke week wedstrijden, dressuur springen en sgw, en wordt dus veel en langer getraind per dag. Dat betekend niet dat ik hem geen tijd buiten gun. 3 uur buiten en uur trainen, betekend nog steeds 20 uur op stal. Echt geen optie!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:13

In deze regio (en deze kleigrond) is het al heel wat als je een plek hebt waar je in de winter je paard überhaupt buiten kan zetten, dus ik heb ook niet zoveel moeite met die 3 uur. Zeker gezien de beperkte ruimte die TS heeft, denk ik dat je ook niet hele dagen kan bieden zonder het land te verwoesten. Dus als ik zo kijk naar wat stallen hier in de omgeving bieden en wat TS biedt, denk ik zeker dat het voor genoeg mensen wel een optie is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:19

D_iantha schreef:
x_SvD_x schreef:

Paspoorten, is een lastige.

Denk gewoon iedereen in zijn of haar kast, en ontvang ik graag event. codes of extra sleutels voor het geval dat... Dit zal allemaal in een kluis of iets veilig op geborgen worden.

Zo is het precies bij ons opgelost +:)+
Je kan zelf kiezen of je je paspoort in je kast bewaard en dan een reservesleutel bij de staleigenaar afgeeft of dat je je paspoort binnen bij de staleigenaar laat opbergen. Op mijn vorige stal werd gezegd dat als je het er niet mee eens was en je je paspoort thuis wilde houden, dit ook prima was, maar dan was de boete voor eigen rekening :D en terecht!

Daarnaast vond ik het zelf wel heel handig dat ze op mijn vorige stal een bord binnen hadden hangen met reservesleutels. Je kon zelf bepalen of je er je reservesleutel wilde ophangen, maar voor een vergeetachtige kluns als ik echt ideaal :o

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:30

mylittlejoy schreef:
In deze regio (en deze kleigrond) is het al heel wat als je een plek hebt waar je in de winter je paard überhaupt buiten kan zetten, dus ik heb ook niet zoveel moeite met die 3 uur. Zeker gezien de beperkte ruimte die TS heeft, denk ik dat je ook niet hele dagen kan bieden zonder het land te verwoesten. Dus als ik zo kijk naar wat stallen hier in de omgeving bieden en wat TS biedt, denk ik zeker dat het voor genoeg mensen wel een optie is.

Ik sta in dezelfde regio, vlakbij Schiphol. En mijn paard gaat toch echt van 9-18 naar buiten in de winter. Tenzij het honden weer is, dan gaan ze eerder.
In de winter staan ze met Max 3 paarden in grote paddocks en bij droog weer op het land.
Het is idd moeilijk te vinden hier in de omgeving, maar er is wel degelijk veel vraag naar. Ik denk dus dat het idee van ts om ze langer buiten te zetten veel meer klanten oplevert. Zeker als de prijs dichtbij de prijs ligt waarvoor je paard anders maar 2-3 uur buiten komt.
Beperkte ruimte? 4 hectare land is best heel veel. Daar zou je een deel van kunnen opofferen voor paddocks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:42

Ik sta ook op de klei en hier staan ze gewoon dag en nacht buiten... nachten op stal zou ik als het echt niet anders kan overwegen, maar 3 uurtjes buiten per dag... nooit, maar dan ook nooit zou ik dat mijn paard aan willen doen, of het nu een recreatie of wedstrijd dier is...
Ook een wedstrijd paard is net een echt paard :)

Juist omdat het op genoeg plekken zo beperkt word aangeboden zou het voor ts een hele slimme zet zijn als ze veel meer weide/paddock uren kan realiseren en bieden.
Ophok pensions genoeg, tijd voor een frisse wind :+
Reken maar dat als je ruime uren vrije beweging met soortgenoten kunt bieden je je stal snel zat vol hebt.

Edit: ik sta dus op een kleine particuliere stek omdat de echte/normale pensionstallen naar mijn mening niet kunnen en/of willen voldoen aan de basis behoeftes van een paard, er is geen stal te vinden in de buurt waar ze in de winterdag aan volle dagen met soortgenoten buiten kunnen... ze moeten het stellen met 1 tot 3 uur per dag en dat vind ik paardonwaardig...

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:41

ilse86 schreef:

In het hele verhaal ergens tussen door werd de doel groep genoemd.
'de fanatieke recreatieve ruiter en de wedstrijd ruiter'

En ook was het snel duidelijk dat 3 uur te weinig was en daarom is het aangepast naar de HELEDAG BUITEN!

We bieden dus genoeg uur buiten aan en dan aan de eigenaar te bepalen hoelang dat uiteindelijk word. Ze komen te staan in zandpaddocks met waar ze gewoon hooi of kuil in krijgen. En gaan in het voorjaar pas de wei op.