Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:33

Wat ik trouwens wel lastig vind, is als je paarden met verschillende behoeftes in 1 paradijs hebt staan.

Ik kreeg dus een moddervette fjord binnen (inmiddels is ze door de endurancetraining goed op gewicht), die dan niet zoveel mag eten, maar natuurlijk wel het snelst eet en een bejaarde fjord, waR ik moet uitkijken dat hij in de winter niet teveel afvalt. Nu haal ik paarden steeds uit de groep om extra te voeren of juist minder. Maar dat is wel een dagtaak, zo n beetje. Hoe doen jullie dat?

reiziger

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:45

Zelfde probleem. Een merrie met atrose die eigenlijk veel te dik is, en een oude merrie (met PPID) die juist te dun is. Dunne merrie haal ik dagelijks uit de groep voor haar extra slobber (sp). Ze is nu gelukkig aardig bijgekomen hierdoor. Onbeperkt ruwvoer geven aan de groep gaat echt niet, dan kan ik de atrose merrie dadelijk rollen. Inderdaad lastig probleem waarvoor ik ook geen andere oplossing heb dan ze apart bij te voeren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:49

Fabster schreef:
Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik rij met mijn fjord endurance. Mét de vacht er op. Zweet natuurlijk ook, dus wel goed uitstappen. Maar daarna gewoon zonder deken de paddock in. Niks mee aan de hand. De vacht van een paard is wel gemaakt om het vocht (zweet dus) snel af te voeren. De buitenkant voelt dan nog wel vochtig, maar op de huid is het alweer droog. Het wordt wel vies natuurlijk. Want ze gaan na het werk meteen in de modder liggen rollen. Dus als je dan weer wil rijden, moet je wel even borstelen, ja.

Ik heb er 2 dus wel in de dekens staan, maar de 1 krijgt dus geen wintervacht en de ander heeft artrose. Dus dan maar wel een jas aan. Maar als het niet nodig is, liever niet. Veel te veel werk :+

Ja mijn ervaring is dus weer heel anders ,maar ik ben misschien wel "verwend"

ik moet eerst ruim een uur poetsen tot redelijkheid, vervolgens stink ik een uur in de wind naar urine
daarna hard aan het werk, flink zweten, en zal dan heel lang moeten stappen tot redelijkheid van de vacht
en heel lang is echt heel lang, doe ik dit niet hangen de ijspegels aan de borst en dan worden ze ziek.
en met eigen bedrijf en schooltijden waarmee ik rekening moet houden kan ik geen 4-6 uur op stal gaan doorbrengen en naar huis om mijn urine kleding eraf te gooien. Het is deken eraf borstel erover ,trainen, uitstappen en deken er weer op.
Ik vind tijd in het trainen steken belangrijker

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:54

Ik heb dat ook hoor.
Daarnaast is die van mij dan met 10 min stappen kletsnat. En ook veel sneller buiten adem.
Als ik hem niet scheer is trainen/rijden geen optie.
Maar ik scheer maar deels, alleen de plekken die heel erg zweten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:05

Mijn 24/7 buiten pony wordt ook elke herfst/winter en in het voorjaar geschoren. Ze heeft ook Cushing dus ik moet wel. Voor dat ze Cushing kreeg deed ik het trouwens ook al. Ze krijgt goede dekens om en ik wissel als het nodig is (ochtend/avond).

Als ik niet zou scheren kan ik amper nog rijden en is mijn pony ook echt futloos. Uren uitstappen heb ik ook geen tijd voor plus mijn pony geniet er duidelijk van als ze weer lekker kaal is. De benen doe ik trouwens niet, qua warmte is dat niet nodig en zo heeft ze wel nog bescherming tegen de kou/regen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:26

Mooie paddock paradise!
Scheren/deken wel of niet zal per paard ook erg schelen! Ik heb hier een shetlander met mega vacht, die er beestjes in krijgt ieder jaar en nu al bijna doodgaat met de zon erop. Ze is niet meer vooruit te branden. Die wordt zoooo anders en vrolijker als ze geschoren wordt. Maar ook een pony met cushing die het nog prima doet zonder scheren..

Verder twee paarden die de hele dag in de wei staan zonder schuilmogelijkheid. 1 koudbloed die prima zonder deken kan, en 1 volbloed die ik echt niet de hele dag in de regen kan laten staan zonder deken.. Er is zo weinig algemeens over te zeggen, je moet gewoon per paard en per situatie kijken wat handig is..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:43

Mijn oplossing voor als sommige paarden minder eten moeten hebb als,de rest doe ik daily plus van pavo bij hun eten. Daardoor eten ZE veel langer en kunnen de andere paarden die meer eten moeten hebben,rustig eten. We hebben,het zo afgesteld met de hoeveelheid Daily plus dat ZE allemaal gelijk gedaan hebben,met eten. En de pony staat op een plaatsje apart te eten waar een balk voorhangt zodat de rest zijn eten niet kan stel.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:46

Zijn er meer mensen hier die een zeecontainer als schuilplek hebben? En die daar een afdak bij hebben? Ik heb zitten googelen of die afdakjes zo te koop zijn en hoe duur maar kan weinig info vinden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:49

llora schreef:
Mijn oplossing voor als sommige paarden minder eten moeten hebb als,de rest doe ik daily plus van pavo bij hun eten. Daardoor eten ZE veel langer en kunnen de andere paarden die meer eten moeten hebben,rustig eten. We hebben,het zo afgesteld met de hoeveelheid Daily plus dat ZE allemaal gelijk gedaan hebben,met eten. En de pony staat op een plaatsje apart te eten waar een balk voorhangt zodat de rest zijn eten niet kan stel.

Maar het gaat om het hooi eten. Daar doe je toch geen daily plus bij? Brok is hier al minimaal. Onbeperkt hooi gaat hier ook niet vanwege de vreetgrage madam. Dus inderdaad steeds paarden uit de groep halen.

En wat betreft het scheren. Ieder moet dat natuurlijk voor zich weten. Ik stap geen uren droog, natuurlijk. Maar die van mij heeft nergens last van. Dus prima zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:50

reiziger schreef:
Zijn er meer mensen hier die een zeecontainer als schuilplek hebben? En die daar een afdak bij hebben? Ik heb zitten googelen of die afdakjes zo te koop zijn en hoe duur maar kan weinig info vinden.

Ik heb een zeecontainer als hooi-opslag en daaraan een afdak. Laten doen door kennisen voor 250 euro. Kwam nog wel materiaal bij. Zal even kijken voor een foto.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:53

Afbeelding

Zo dus. Niet de allerbeste foto, maar het geeft een idee.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:59

Ziet er goed uit!

Voor mij zou het simpeler moeten. Gewoon alleen een dakje. Geen poten, meer een soort klep eigenlijk. Het is niet mijn wei en ook niet mijn container. Het moet heel simpel zijn en snel te verwijderen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:10

Dan zou je hem over het hele dak kunnen maken, en dan laten uitsteken. Want anders valt hij naar beneden, zonder steun.

Ik heb het wel eens met van die partytenten gedaan. Maar die hadden ze heel snel gesloopt. In het begin ook met parasols (in stevige voet!). Dat ging wel, maar liet ik s nachts toch maar niet staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:13

Afbeelding

Dit was er over van de partytent. Wel met een hele trotse welsh eronder :o

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:58

Haha geweldig. Die heeft zn feestje wel gehad!

Mijn atrosemerrie kan ook erg goed schuren :) diverse slowfeeders ook omgeduwd. Container staat nog wel :D :+
Maar een tent laat ik wel uit mijn hoofd!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:13

Fabster schreef:
llora schreef:

Maar het gaat om het hooi eten. Daar doe je toch geen daily plus bij? Brok is hier al minimaal. Onbeperkt hooi gaat hier ook niet vanwege de vreetgrage madam. Dus inderdaad steeds paarden uit de groep halen.

En wat betreft het scheren. Ieder moet dat natuurlijk voor zich weten. Ik stap geen uren droog, natuurlijk. Maar die van mij heeft nergens last van. Dus prima zo.
met hooi heb ik gelukkig geen probleem. ZE mogen allemaal,onbeperkt hooi eten. Degen die naast ons staat deed in de slowfeeders mee stro in. En het paard dat meer hooi mocht hebben zette ZE s nachts op stal met slowfeeders gevuld met alleen,hooi. Zo deed zij het. Maar ik denk dat dat misschien niet voor iedereen werkt. Het zal altijd een middenweg zoeken zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:09

Ja, ik heb geen stallen waar ze 's nachts in kunnen. Dus toch maar steeds wisselen dan.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:32

Ik lees even mee. Onze pensioenpony gaat binnenkort voor het eerst in haar leven 24/7 naar buiten (of misschien 's nachts toch wel op stal). Moeten even zien hoe het loopt. Ook met dekens enzo, want tot nu toe heeft ze nooit een dikke waintervacht aangemaakt (ook geen noodzaak toe).

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:46

Fabster schreef:
[ [url=m/7cZ6TN.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat een geweldige pony is dat zeg <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:55

Victor staat nu voor het eerst op "eigen" weiland en dat is klei op een overgraasde weide. We hopen het voor komende winter voldoende te kunnen bewerken dat er een deel gedraineerd is en er een schuilstal op staat, want hij doet het het beste 24/7 buiten. Binnen heeft hij een 5x3 stal, dus ook niet onschappelijk en dan komt hij meerdere uren per dag in de bak, maar vergeleken met buiten is het toch maar beperkt. Eerder stond hij 24/7 op een verharde paddock met een schuildak van 6x4 in de schuilstal rubber matten met een zaagselbed van 3x4.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:25

farahdiba46 schreef:
Fabster schreef:
[ [url=m/7cZ6TN.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat een geweldige pony is dat zeg <3

Haha! Ja, hij is leuk. Wel een beetje een rare, maarja, wie niet, hè?! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:29

Mizora schreef:
Victor staat nu voor het eerst op "eigen" weiland en dat is klei op een overgraasde weide. We hopen het voor komende winter voldoende te kunnen bewerken dat er een deel gedraineerd is en er een schuilstal op staat, want hij doet het het beste 24/7 buiten. Binnen heeft hij een 5x3 stal, dus ook niet onschappelijk en dan komt hij meerdere uren per dag in de bak, maar vergeleken met buiten is het toch maar beperkt. Eerder stond hij 24/7 op een verharde paddock met een schuildak van 6x4 in de schuilstal rubber matten met een zaagselbed van 3x4.

Ik vraag me af of drainage werkt. Zeker bij klei. Heeft ie mand er ervaring mee op een druk belopen stuk? Wij wilden het nl ook doen, maar de boer tegenover ons zei, dat het zonde vh geld was. Ze trappen het dicht en dan werkt het niet meer. Ik ben dus even benieuwd of mensen het wel hebben gedaan, hoe lang geleden en wat de ervaringen zijn. En dan bedoel ik niet een bak waar af en toe een paard in loopt. Maar een stuk waar constant veel paarden lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:59

We gaan bij de grote akkerbouwer advies vragen om die reden voordat we gaan beginnen (puur toeval hebben we al zakelijk contact met hem voor iets anders). Het land moet ook opgehoogd worden, waarschijnlijk ook omgeploegd en uiteraard opnieuw ingezaaid. We willen een paddock paradise er van maken maar dat gaat deze winter sowieso nog niet lukken waarschijnlijk.

De discussie is nu nog wat de handigste volgorde is, wat de handigste manier van aanpakken is en wat er financieel en tijdsdruk-gezien het beste haalbaar is. Het gaat voor nu om zo'n 4000m2 (het gehele weiland), en als alles lukt (afhankelijk van of de akkerbouwer die hoek wil verkopen) moet het 8000m2 worden (en dromen we van het hele perceel, dan wordt het in totaal 3.8 hectare).

Het eerste stuk dat aangepakt moet worden is zo'n 600m2, het is een pad van 6-7m breed en dus zo'n 80-100m lang. Het lastige is dat het pad parallel loopt aan de sloot, die aan de andere kant van het weiland ligt. De drainage moet haaks op de sloot worden aangelegd en daardoor moet eigenlijk de drainage in het hele weiland wel in één keer worden aangelegd. Ik heb in de omgeving wel (koeien)weilanden gezien waar drainage in lag en dat leek wel echt verschil te maken.

Er zouden 3 paarden full-time op gaan lopen, dat zijn er 4 geworden. 1 grote kwpn'er (de mijne), 1 quarter, 1 kruising type haflinger en 1 rank c-pony'tje. Vandaar ook dat we paddock paradise willen gaan doen, want het gras is dit jaar veel te kort gegeten (nog geen 0.5cm lang), dat is zowel voor de hoeveelheid gras, als voor de hoeveelheid zand, als voor de hoeveelheid fructaan niet handig.

Drainage moet wel goed aangelegd worden, dat sowieso. Gewoon de slang erin en gat dicht is op klein niet voldoende. Maar met een kiezellaag om de slang etc. lees ik soms wel positieve ervaringen (maar dat moet ik dus ook verder voor inlezen).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:35

Fabster schreef:
Mizora schreef:

Ik vraag me af of drainage werkt. Zeker bij klei. Heeft ie mand er ervaring mee op een druk belopen stuk? Wij wilden het nl ook doen, maar de boer tegenover ons zei, dat het zonde vh geld was. Ze trappen het dicht en dan werkt het niet meer. Ik ben dus even benieuwd of mensen het wel hebben gedaan, hoe lang geleden en wat de ervaringen zijn. En dan bedoel ik niet een bak waar af en toe een paard in loopt. Maar een stuk waar constant veel paarden lopen.

Wij hebben,ook zware kleigrond. Wordt een gigantische modderpoel. Het was ooit gedraineerd voor het van ons was. Nu hebben wij dat een aantal jaar geleden terug laten draineren. Eerste jaar redelijk goed nu werkt de drainage niet meer. Alles blijft enorm nat. In de zomer is de kleigrond bij ons beenhard en,in de winter modder. Wij hebben gekozen voor overal schelde zand te laten komen. Eerst alles laten verhogen en dan schelde zand. Deze wordt wel nat en er blijven wel,plassen instaan. Maar je zakt tenminste geen twintig cm meer weg hooguit een cm of max twee. Bij ons als je in de kleigrond begon te scheppen was de eerste50a 60 cm modder en daaronder was de grond kurk droog. Water Kon gewoon niet weg. Dus ik zou eerst heel goed informeren of drainage in kleigrond iets uitgehaald. Bij ons was het weggesmeten geld.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:34

Yontheke schreef:
Even een post van mij uit een ander topic maar misschien ook een handige tip voor hier.
Wij hebben geen elektriciteit aan stal dus ook geen licht.

Dit zijn trouwens de lampjes die wij in de stal hebben hangen sinds vorige winter. Led-lampjes op afstandsbediening dus je kan ze ook aan het plafond hangen.
Ik vind ze super handig en de batterijen gaan ook mega lang mee. Hoef ze op 1 winter maar 1 keer te vervangen. Dan branden ze bij mij een klein uurtje per dag.

[*img]m/6k27jh.jpg[/img]

Ik had een oplaadbare lamp die ik altijd meenam naar stal maar vond hem toch niet zo handig, zeker niet met het mesten. Toen ik die lampjes van jou zag leek het mij wel iets handigs. Dus ik een paar dagjes later naar de Hubo :+
Ik heb een groepsstal op miniformaat + een enkele stal voor mn hengst en een berging er aan. 4 lampjes in de stal en 2 in de berging, echt perfect zo :j Alleen moet ik nog iets bedenken om ze iets beter vast te laten hangen want door de condens lijken ze wat los te komen. :P

Hier moet verder voor de winter nog een heel stuk (+-4x6m) aan de ene kant van de stal bestraat worden, de langste kant heb ik dit weekend gedaan, maar die was een stuk smaller. Ze hebben een hele grote paddock om in te staan, nu bestaat die nog uit aarde. Ik zal zien hoe het zo bevalt deze winter want ik twijfel om het te draineren en zand in te leggen. Het is tevens onze eerste winter op deze wei dus valt allemaal nog een beetje af te wachten.