Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fabster schreef:Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik rij met mijn fjord endurance. Mét de vacht er op. Zweet natuurlijk ook, dus wel goed uitstappen. Maar daarna gewoon zonder deken de paddock in. Niks mee aan de hand. De vacht van een paard is wel gemaakt om het vocht (zweet dus) snel af te voeren. De buitenkant voelt dan nog wel vochtig, maar op de huid is het alweer droog. Het wordt wel vies natuurlijk. Want ze gaan na het werk meteen in de modder liggen rollen. Dus als je dan weer wil rijden, moet je wel even borstelen, ja.
Ik heb er 2 dus wel in de dekens staan, maar de 1 krijgt dus geen wintervacht en de ander heeft artrose. Dus dan maar wel een jas aan. Maar als het niet nodig is, liever niet. Veel te veel werk
llora schreef:Mijn oplossing voor als sommige paarden minder eten moeten hebb als,de rest doe ik daily plus van pavo bij hun eten. Daardoor eten ZE veel langer en kunnen de andere paarden die meer eten moeten hebben,rustig eten. We hebben,het zo afgesteld met de hoeveelheid Daily plus dat ZE allemaal gelijk gedaan hebben,met eten. En de pony staat op een plaatsje apart te eten waar een balk voorhangt zodat de rest zijn eten niet kan stel.
reiziger schreef:Zijn er meer mensen hier die een zeecontainer als schuilplek hebben? En die daar een afdak bij hebben? Ik heb zitten googelen of die afdakjes zo te koop zijn en hoe duur maar kan weinig info vinden.
Fabster schreef:met hooi heb ik gelukkig geen probleem. ZE mogen allemaal,onbeperkt hooi eten. Degen die naast ons staat deed in de slowfeeders mee stro in. En het paard dat meer hooi mocht hebben zette ZE s nachts op stal met slowfeeders gevuld met alleen,hooi. Zo deed zij het. Maar ik denk dat dat misschien niet voor iedereen werkt. Het zal altijd een middenweg zoeken zijn.llora schreef:Mijn oplossing voor als sommige paarden minder eten moeten hebb als,de rest doe ik daily plus van pavo bij hun eten. Daardoor eten ZE veel langer en kunnen de andere paarden die meer eten moeten hebben,rustig eten. We hebben,het zo afgesteld met de hoeveelheid Daily plus dat ZE allemaal gelijk gedaan hebben,met eten. En de pony staat op een plaatsje apart te eten waar een balk voorhangt zodat de rest zijn eten niet kan stel.
Maar het gaat om het hooi eten. Daar doe je toch geen daily plus bij? Brok is hier al minimaal. Onbeperkt hooi gaat hier ook niet vanwege de vreetgrage madam. Dus inderdaad steeds paarden uit de groep halen.
En wat betreft het scheren. Ieder moet dat natuurlijk voor zich weten. Ik stap geen uren droog, natuurlijk. Maar die van mij heeft nergens last van. Dus prima zo.
Mizora schreef:Victor staat nu voor het eerst op "eigen" weiland en dat is klei op een overgraasde weide. We hopen het voor komende winter voldoende te kunnen bewerken dat er een deel gedraineerd is en er een schuilstal op staat, want hij doet het het beste 24/7 buiten. Binnen heeft hij een 5x3 stal, dus ook niet onschappelijk en dan komt hij meerdere uren per dag in de bak, maar vergeleken met buiten is het toch maar beperkt. Eerder stond hij 24/7 op een verharde paddock met een schuildak van 6x4 in de schuilstal rubber matten met een zaagselbed van 3x4.
Fabster schreef:Mizora schreef:Victor staat nu voor het eerst op "eigen" weiland en dat is klei op een overgraasde weide. We hopen het voor komende winter voldoende te kunnen bewerken dat er een deel gedraineerd is en er een schuilstal op staat, want hij doet het het beste 24/7 buiten. Binnen heeft hij een 5x3 stal, dus ook niet onschappelijk en dan komt hij meerdere uren per dag in de bak, maar vergeleken met buiten is het toch maar beperkt. Eerder stond hij 24/7 op een verharde paddock met een schuildak van 6x4 in de schuilstal rubber matten met een zaagselbed van 3x4.
Ik vraag me af of drainage werkt. Zeker bij klei. Heeft ie mand er ervaring mee op een druk belopen stuk? Wij wilden het nl ook doen, maar de boer tegenover ons zei, dat het zonde vh geld was. Ze trappen het dicht en dan werkt het niet meer. Ik ben dus even benieuwd of mensen het wel hebben gedaan, hoe lang geleden en wat de ervaringen zijn. En dan bedoel ik niet een bak waar af en toe een paard in loopt. Maar een stuk waar constant veel paarden lopen.
Yontheke schreef:Even een post van mij uit een ander topic maar misschien ook een handige tip voor hier.
Wij hebben geen elektriciteit aan stal dus ook geen licht.
Dit zijn trouwens de lampjes die wij in de stal hebben hangen sinds vorige winter. Led-lampjes op afstandsbediening dus je kan ze ook aan het plafond hangen.
Ik vind ze super handig en de batterijen gaan ook mega lang mee. Hoef ze op 1 winter maar 1 keer te vervangen. Dan branden ze bij mij een klein uurtje per dag.
[*img]m/6k27jh.jpg[/img]