Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 00:28

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb de hele dag moeten werken en heb de staleigenaar weer niet kunnen spreken. Wel heb ik via pb contact gehad met een stalgenoot die mij herkende via dit topic.
Zij is het ook niet helemaal eens met de gang van zaken en heeft vandaag gezegd dat er maar 2 keer per week vers stro bij wordt gegooid. Ik wil dit wel nog even voor de zekerheid nagaan, maar als dit klopt is dat echt onacceptabel voor mij.
Vandaag gingen de paarden rond 16 uur op stal. Het verschilt dus een beetje hoelaat ze precies op stal gaan, maar meestal ergens tussen 15-16 uur.
Ik heb foto's op mijn telefoon gemaakt van de hoeveelheid hooi, maar ik heb geen idee hoe ik die hier op bokt krijg, dus ik heb even een plaatje gezocht van de hoeveelheid hooi die mijn paard dagelijks krijgt.
Ik heb dit net, maar ik krijg hem wel nog iets voller dan op deze foto:
http://www.horseallround.nl/stalweide/voeren/Fijnmazig-hooinet-kl/Heunetz-PROFESSIONAL
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet-epplejeck-slowfeed_1819.html

Maar dit heeft hij dus echt binnen 2-3 uur op. Ik was er vandaag even om 16:30 uur en weer om 20:30 uur. En dan is echt alles op en het verse stro van gisteren was ook al een heel eind op.

Ik ben vandaag ook nog een keer bij die andere stalling wezen kijken en daar worden ze inderdaad iedere dag opgestrooid en krijgen ze onbeperkt hooi. Er is alleen op dit moment geen stal vrij, maar misschien komt er over een maand een stal vrij.
De faciliteiten zijn er dus wel iets minder luxe, maar het welzijn voor mijn paard staat voorop. Het enige wat ik echt een heel erg groot minpunt van de nieuwe stal vind, zijn de openingstijden. Ik werk vaak in het weekend en kan dan daarna niks meer met mijn paard doen omdat de stal dan dicht gaat. Mijn huidige stal sluit doordeweeks 1 uur later en in het weekend 2 uur later. Maargoed, daar moet ik dan maar iets op vinden.

Ik wil sowieso eerst nog kijken of ik er met de huidige staleigenaren uit kan komen. Want het zijn erg aardige mensen die het volgens mij allemaal echt wel goed bedoelen.
Maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat er echt veel zal veranderen. Ze doen dit al jaren en ik wil niks van ze eisen (de man regelt alles rondom de paarden en zijn vrouw regelt voornamelijk de financiën), maar ik wil ook niet van mijn ''eisen'' afstappen. En die zijn wat betreft de stal en voeren: dagelijks opstrooien (vers stro) en onbeperkt (of i.i.g. ruim voldoende) hooi.
Grr, ik baal echt van deze situatie :(
Ik denk dat ik een dezer dagen (zal waarschijnlijk dinsdag worden i.v.m. werken) een gesprek met de de staleigenaar aanga en mijn vriend dan meeneem. Ik moet de confrontatie gewoon aangaan en hopelijk verandert er dan iets. Ik krijg dan i.i.g. duidelijkheid over wat ik moet gaan doen.

Nogmaals dankjewel allemaal voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 02-08-15 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 00:39

smurffie schreef:
Weet je zeker dat je paard 1/3e plak krijgt? Ik heb net voor het eerst sinds de winter een grote baal open gemaakt en allebei de paarden 1/4e plak gegeven... Is alleen hetgene wat op de grond ligtniet in de zak ;

[ [url=m/VKi3YT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat heeft toch niet 1 paard in 2 uur op?

Nee.. Zoveel hooi krijgt mijn paard helaas niet. Ik durf inmiddels echt niet meer te schatten hoeveel hooi hij nou krijgt. In ieder geval minder dan die mooie berg op de foto.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:04

Hoi heb je wel eens bedacht dat de stal misschien luxe is maar dan alleen voor de mensen en niet voor de paarden. Als jou paar niet krijgt wat er op die ene foto stond vind ik dat echt veel te weinig en twee keer stro per week van de zotte. Ga lekker naar die andere stal dan krijg jij weer een goed gevoel. En je mag dingen eisen je betaald ervoor en als zij dingen niet doen die ze wel zeggen te doen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:29

Eens met franka :)

Ik heb inmiddels ook op de nodige stallen gestaan en om de een of andere reden is het ruwvoer altijd een punt. Het is daarom het eerste waar ik naar vraag. Wat je omschrijft vind ik ook weinig maar het is niet heel anders dan wat ik tot nu toe op stallen tegen ben gekomen. Heb je gevraagd of een groot hooinet een optie is? Dat was voor mij wel de oplossing bij mijn vorige stal. De manegepaarden kregen bijv in het weekend wel een laatste hooi om 5 uur en dat was om 6 uur dan op. Ze kregen mss niet allemaal koliek maar ik zou het voor mijn paard echt niet willen. Het is ook uit onderzoek gebleken dat het veel negatieve gevolgen heeft.
Hoe is het gesprek gegaan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:47

Bij ons kregen ze ook s'avond nog keurig hooi. zoals het hoort.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:44

Hinke schreef:
Eens met franka :)

Ik heb inmiddels ook op de nodige stallen gestaan en om de een of andere reden is het ruwvoer altijd een punt. Het is daarom het eerste waar ik naar vraag. Wat je omschrijft vind ik ook weinig maar het is niet heel anders dan wat ik tot nu toe op stallen tegen ben gekomen. Heb je gevraagd of een groot hooinet een optie is? Dat was voor mij wel de oplossing bij mijn vorige stal. De manegepaarden kregen bijv in het weekend wel een laatste hooi om 5 uur en dat was om 6 uur dan op. Ze kregen mss niet allemaal koliek maar ik zou het voor mijn paard echt niet willen. Het is ook uit onderzoek gebleken dat het veel negatieve gevolgen heeft.
Hoe is het gesprek gegaan?

Hier hetzelfde, ruwvoer is toch altijd weer zo'n ding.
Maar zelfs als je er naar vraagt en in het begin gaat het dan goed en je zelfs aanbied meer te betalen, dan nog houden ze zich er niet aan.
Ja maar je paard is dik zat wordt dan gezegd, maar voor een paard wat snel dik wordt zijn hooinetten of slowfeeders goed.
Of de portie niet groter maar wel vaker voeren, maar ja dat is teveel werk.
En dat is precies wat me stoort, je moet maar met de massa mee maar niet ieder paard is hetzelfde.
Sommige die denken echt dat ze konijnen aan het voeren zijn.
Buiten dat het niet goed is zolang zonder ruwvoer levert het vaak nare gewoontes op zoals: zand eten/ likken, poep eten, hout knabbelen, lopen klieren, op stal onrustig enz.
Nee die openingstijden zou ik voor lief nemen daar is vaak wel weer een mouw aan te passen, ik zou vragen of ze je bellen als een stal vrij komt want op je huidige stal zal wel moeilijk te regelen zijn om meer hooi en stro te geven.
Een mens met hart voor dieren geeft ze niet maar 2x per schoon stro.

Jessix

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:02

Ik vind het ook te weinig. Om je een voorbeeld te geven, bij mij op stal krijgen ze om 19.00 uur met het naar binnen gaan een dikke plak hooi (geen licht gewicht) en om 12.00 uur weer. Dan komen ze 's morgens om 07.00 uur weer aan de beurt.

Elke dag zijn mijn stallen volledig ontdaan van alles wat er maar vies of nat uitziet en gaat er ruim schuin stro in. Ongeveer een plak of 3 tot 4 per dag, zodat ze altijd tot aan de koten in het schone stro staan. Daar wordt ook elke dag lekker uit geknabbeld tussen de hooi voerbeurten door.

Op de dag staan ze in een hele grote paddock met vrijwel onbeperkt hooi en/of enkele uren in het gras.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:08

Jessix schreef:
Ik vind het ook te weinig. Om je een voorbeeld te geven, bij mij op stal krijgen ze om 19.00 uur met het naar binnen gaan een dikke plak hooi (geen licht gewicht) en om 12.00 uur weer. Dan komen ze 's morgens om 07.00 uur weer aan de beurt.

Elke dag zijn mijn stallen volledig ontdaan van alles wat er maar vies of nat uitziet en gaat er ruim schuin stro in. Ongeveer een plak of 3 tot 4 per dag, zodat ze altijd tot aan de koten in het schone stro staan. Daar wordt ook elke dag lekker uit geknabbeld tussen de hooi voerbeurten door.

Op de dag staan ze in een hele grote paddock met vrijwel onbeperkt hooi en/of enkele uren in het gras.

Wow dat klinkt goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:09

jesito schreef:
Jessix schreef:

Wow dat klinkt goed.

Paarden aan huis. ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:12

Wat heb ik dan geluk met mijn stal waar ik nu sta. Hier krijgen ze maar 1 voerbeurt maar dat is zoveel dat ze het niet opkrijgen.

Ook mogen we zelf hooi en stro pakken naar believen, op voer wordt zeker niet bezuinigd.
Als er geen gras op de wei staat krijgen ze daar een blok grof voordroog met een voerhek erom.

Zo staan ze dan te eten en dit voer is niet uitgeschud.

Afbeelding

Wij hebben de keuze tussen rijk voordroog en dit ruwe strengelige voer.

Volgende maand ga ik verhuizen naar een andere stal met betere faciliteiten voor mijn geblesseerde paard en ook daar mag ik zelf hooi pakken als ik dat nodig.
Edit: deze stallen zal ik wel gaan missen, ik vind het zo ideaal dat ze niet lopen en mesten in hun eten.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 02-08-15 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:16

jessix haha, dat kon bijna niet anders.
Super geregeld.
Tiwi, jouw stal klinkt ook oke.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:20

En nee, TS je stelt je niet aan, voer mag nooit een issue zijn bij een stalling.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:30

Ilka88 schreef:
maar ik wil ook niet van mijn ''eisen'' afstappen. En die zijn wat betreft de stal en voeren: dagelijks opstrooien (vers stro) en onbeperkt (of i.i.g. ruim voldoende) hooi.

Niet vragen om 'ruim voldoende' hooi, daarover krijg je binnen de kortste keren weer discussie. Want wat is 'ruim voldoende'? Deze meneer heeft al aangetoond dat hij daar heel anders over denkt dan jij...

jesito schreef:
Hier hetzelfde, ruwvoer is toch altijd weer zo'n ding.
Maar zelfs als je er naar vraagt en in het begin gaat het dan goed en je zelfs aanbied meer te betalen, dan nog houden ze zich er niet aan.
Ja maar je paard is dik zat wordt dan gezegd, maar voor een paard wat snel dik wordt zijn hooinetten of slowfeeders goed.
Of de portie niet groter maar wel vaker voeren, maar ja dat is teveel werk.
...
Nee die openingstijden zou ik voor lief nemen daar is vaak wel weer een mouw aan te passen, ik zou vragen of ze je bellen als een stal vrij komt want op je huidige stal zal wel moeilijk te regelen zijn om meer hooi en stro te geven.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Je kunt altijd nog bedanken tegen de tijd dat ze bellen. Maar over een maand teleurgesteld alsnog vragen of ze je willen inschrijven, levert weer een maand vertraging op.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:36

Bij ons staan de paarden van april t/m november 24/7 op de wei, waar ze onbeperkt bijgevoerd worden als het gras te weinig blijkt. December t/m maart staan ze 's nachts op stal met onbeperkt hooi:
Afbeelding
Foto is gemaakt na de ochtendvoerbeurt, je ziet hoeveel hooi er nog ligt van de nacht. Als ze op stal gaan, ligt er een megaberg voor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:39

@TS: Toen jij bij deze stal ging staan, is je toen verteld wat hun schema is mbt voeren, weidegang en mesten is?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:47

Kan je niet afspreken dat je het hooi zelf in een of meerdere slowfeeder netten doet die je klaar hangt? Hebben zij er minder werk aan en jouw paard langer wat te knabbelen. Deed iemand bij ons op stal ook zo die wilde dat haar paard onbeperkt hooi kreeg (dat lag vervolgens door heel de box heen...).

Wat een gedoe zeg als ik dat lees hoe het er op sommige stallen aan toe gaat. Ben echt blij dat ze bij ons niet zo moeilijk doen, ben zelf een miepert met de hoeveelheid krachtvoer die mijn paard moet krijgen. Of liever gezegd níet moet krijgen. Dus zij voeren dat nu minimaal en ik voer naar behoefte dagelijks bij. Hooi zelfde verhaal, doen ze gewoon meer of minder als je dat aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 02-08-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:48

Wat ik persoonlijk niet snap is dat je het überhaupt oke vind dat je paard al om 1600 naar binnengaat in de zomer :o. Het kan nu rustig om 4 uur nog boven de twintig graden zijn, en al gaan ze al om 7 uur naar buiten dan nog staat je paard dus 15 (!) uur binnen, en dan ook nog grotendeels zonder ruwvoer. Vind ik, zeker voor de zomer eigenlijk wel schandalig.....

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:50

Starbreeze schreef:
Kan je niet afspreken dat je het hooi zelf in een of meerdere slowfeeder netten doet die je klaar hangt? Hebben zij er minder werk aan en jouw paard langer wat te knabbelen. Deed iemand bij ons op stal ook zo die wilde dat haar paard onbeperkt hooi kreeg (dat lag vervolgens door heel de box heen...).

Ze mag niet zelf hooi pakken en als ze komt is het vaak al op.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:51

Raamzicht schreef:
Starbreeze schreef:

Ze mag niet zelf hooi pakken en als ze komt is het vaak al op.

Ik bedoel dan het hooi dat ze normaal al zouden voeren, of mag dat ook niet? Nou dan vragen of zij het in de netten willen doen, alleen dat is natuurlijk weer extra werk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:18

Ik heb zelf een hele poos netten klaargezet die mijn stalhouder dan opging. Elke dag een net klaarzetten. Als je nog een 2e net koopt kun je dat doen?

Later heb ik een slowfeeder gemaakt waar in de winter gewoon 24 uur mee gedaan word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:35

TS ik vind het toch goed dat je naar een andere stal bent gaan kijken :)

Ik ken het gevoel hoor! Hebben jarenlang op een heerlijke stalling gestaan, ontzettend veel luxe aanwezig. Maar de paarden kwamen maar een halve dag buiten, en kregen ook niet voldoende hooi om de nacht door te komen (wel een dikke strobodem, maar goed, onbeperkt hooi is imo veel belangrijker).

Nu staan ze op een oude boerderij, een stuk minder luxe voor mij maar de paarden komen winter en zomer tot zonsondergang buiten, er wordt altijd hooi bijgegeven op het land (gras is helaas snel op), en 's avonds krijgen ze ook veel hooi. Als ik 's ochtends op stal komt is het hooi niet eens op geraakt.

En dat voelt goed! Dat er nu dan minder luxe is neem ik maar voor lief :)

Succes nog met beslissing!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:45

Naar mijn ervaring veranderd zoiets nooit

Ik heb ook op verschillende stallen gestaan omdat mijn eisen voor een paard zijn dat ie elke dag buiten komt ook in de winter en dat ie genoeg te vreten krijgt en dat schijnt toch erg lastig te zijn.

Ze beloven je het 1 maar doen het ander. In het begin is het altijd goed maar naarmate ik ergens gestaan heb gaat het altijd achteruit. Bij mijn 1na laaste stal ben ik zelfs van stal gestuurd omdat ik naar gun menig klaagde over het feit dat mijn paard elke dag buiten zou komen. Hun na een jaar de hele winter slechts 1 x in de 3 dagen mijn paard naar buiten deden. Ze wilde voor de middag klaar zijn dus maar 1 3 de van de paarden konden dan naar buiten. Terwijl de winter er voor ze gewoon elke dag buiten kwam. Ook zag ik duidelijk verschil dat zodra ze van het land de paddocks in gingen ze elke keer afviel. Ze kreeg gewoon te weinig hooi. Aantal keer aangegeven en dat ik dat graag anders zag maar gebeurde niks. Toen ik daar met andere sralgenoten over sprak werd me vriendelijk verzocht eind van de maand op te rotten. Nou was ik allang op zoek naar een alternatief dus maakte mij niet uit.
Heb 3 maanden voor nood ergens te ver en te duur gestaan maar in 3 maanden tijd kwam ze weer goed aan. Dus lag echt aan hun voer beleid.
Na mij zijn er een hoop meer vertrokken haha dus ze gingen van een volle stal naar de helft minder. En terecht.

Voor ik mijn paard verkocht heb ik 2 jaar op een super dier vriendelijke stal gestaan. 8 hect voor 10 paarden hele jaar door op het land zomers dag en nacht. Geen dag stond ze binnen. Kreeg veel hooi. Ze zag er fantastisch uit. Voor mij minder luxe. Geen binnen bak meer. Niet eens een fatsoenlijke rij bak. Maar gelukkig maar 10 min stappen vanaf de club dus ik reed dagelijks daar.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:56

8ha voor 10 paarden, wat een luxe! Waar was dat?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:01

Landgoed groeneveld in hulshorst
Ze hebben 10 hectare en hooien van 2 hectare. Dus ze halen hun hooi van eigen land. En tegen stelling tot die andere stal waar ze bermkuil hadden. Om te haverklap plastic prikkeldraad en andere gevaarlijke dingen in het hooi. Bij deze stal altijd mooi schoon hooi

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:17

Ts, zijn er geen andere stallen in de omgeving waar je kunt gaan kijken? Dit klinkt niet alsof die andere stal voor jou een ideaal plekje is..

Welke omgeving zoek je?