wandelen met je veulen....of omgedraaid!!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:23

interessant! dank je hoor Knipoog
wat me wel interesseert is of het doenbaar is het veulen dus 10 minuten verder mee te nemen naar de les(en daar even apart te laten in de wei of in de stal),het betreft een boerenweggetje met heel af en toe es een voorbijgaande wagen,en als je geen geluk hebt een tractor Scheve mond , het veulen aan de hand met een tweede begeleider mee.ik weet het echt niet,misschien is dit teveel gevraagd of zelfs heel erg dom(daarmee dat ik het vraag Haha! ),natuurlijk moet er voor zo een onderneming eerst heel wat geoefend worden met merrie en veulen,ik wil geen overbodige risico's?maar wat denken jullie? goed voor de leerschool van het veulen,of juist heel slecht? Verward

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:55

In ieder geval het veulen niet LOS laten meelopen als er auto's op die baan kunnen rijden! Om de merrie en het veulen uit elkaar te halen daar op verplaatsing is volgens mij ook geen goed idee. Het dier zit in een vreemde omgeving en moet z'n moeder missen terwijl het misschien met andere paarden geconfronteerd zal worden waarvan hij/zij bang kan zijn of juist ermee wil dollen (wat die paarden misschien weer niet willen). Volgens mij sluit je beter je veulen thuis op en leer je het dier gewoon van in het begin aan dat als z'n moeder even uit het zicht is dat ze ook altijd weer terug komt. Beginnen met moeder uit de stal te nemen en te poetsen voor de stal zodat ze elkaar kunnen zien terwijl het veulen in de stal blijft mét wat voer erbij, is het veulen rustig en gaat het eten kan je moeder er terug bijzetten (voordeel van dit is dat je zo meteen je veulen veulenbrok kan geven terwijl moeder die niet kan jatten Haha!). En dit gewoon gaan uitbreiden (met moeder een rondje wandelen terwijl veulen daar blijft, .... )

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:32

dank je voor je raad,neen ik zou het veulen zeker niet los op baan laten lopen Bloos! ik had al raad gekregen van iemand die eigenlijk net hetzelfde zei als jij,dus lijkt het me idd beter van het veulen op tijd en stond te leren alleen blijven,zoals je zegt we hebben een goed af te sluiten stal(en omheining waar je onmogelijk kunt uit ontsnappen) het veulen zou dus ofwel in de stal kunnen blijven ofwel in de wei terwijl mama weg is.
is het dan niet goed om je veulen met begeleiding es mee te nemen op straat met de mama? ik zou zeker nooit met een veulen in drukke contreien wandelen,of is het beter zo een jonkie gewoon in de wei bij zn mama te laten tot het tijd is om af te spenen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:40

Wij laten de veulens gewoon op stal, met een plukkie hooi als er gereden wordt.

In de wei zou ik niet doen, ze gaan dwars door hekken heen....... in een goed afsluitbare stal met een bovendeur kan je ze wel inlaten.... maar ze klimmen ook over deuren heen als het moet!

Hou daar dus goed rekening mee....... schrikdraad houd een veulen die naar mamma toe wil niet tegen..........een gewone staldeur gaatie echt overheen. Dus goed afsluiten, berg hooi/kuil erin en blijf het in de gaten houden.... niet alleen laten dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:14

En gebruik geen stal met een voerbak waar een tussenstang in zit. Schijnen veulenbeentjes niet tegen te kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:20

gijsenkim schreef:
Wij laten de veulens gewoon op stal, met een plukkie hooi als er gereden wordt.

In de wei zou ik niet doen, ze gaan dwars door hekken heen....... in een goed afsluitbare stal met een bovendeur kan je ze wel inlaten.... maar ze klimmen ook over deuren heen als het moet!

Hou daar dus goed rekening mee....... schrikdraad houd een veulen die naar mamma toe wil niet tegen..........een gewone staldeur gaatie echt overheen. Dus goed afsluiten, berg hooi/kuil erin en blijf het in de gaten houden.... niet alleen laten dus.

Als wij met de merrie naar les gaan, blijft het veulen dus ook alleen op stal...Zolang er mensen in de buurt blijven schreeuwd hij moord en brand, als er echter niemand (mensen) is en hij mams niet meer hoort dan staat hij gewoon rustig in de stal. (wij hebben halfopen boxen, hij kan net met zijn neus boven de deur uitkomen, en heeft tot op heden geen poging ondernomen om te klimmen) Het aparte is als we thuis komen met moeders en ze staan samen weer samen is het net of het veulen kwaad is, hij begint dan te bijten en te bokken naar moeders....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:22

Per veulen verschillend.......... beste is van het slechtste scenario uitgaan en de eisen dan naar beneden bijstellen, dan dat je denkt dat het allemaal wel goed komt en je ineens een veulen hebt die half over de deur heenhangt........ met alle gevolgen van dien........ Natuurlijk wordt naarmate dit regelmatiger gebeurt makkelijker.......

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:31

Kan van mijn paard als veulen herinneren dat hij niet alleen stond bij de vorige eigenaar wanneer moeders uit rijden was. Er werd een ander paard naast gezet. En alle bovendeuren dicht. Idd wat hooi en het ging zo goed....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:53

m'n ponyveulen sprong met 4 maanden gewoon los over de staldeur heen Bloos! En de tinker die ik nu staan heb hebben we een avond niet zo lang terug los in de tuin aangetroffen terijl de staldeur DICHT was met bovendeur dicht. Hij moet dan door het raam gesprongen zijn (solide muur eronder!) die behoorlijk hoog is. Hij had geen wondjes of zo ... doet me tegelijk stomen als ik zie dat ie met z'n lompe voeten wel struikeld over een boomtakje Boos!
Ja, je kan oefenen met je veulentje langs de weg ALS de merrie een zeer kalme dame is EN met iemand erbij die voldoende ervaren is om op eigen ervaring te weten hoe ze moeten handelen. De merrie kan in paniek (voor of door het veulen) raken of het veulen ... Ik zou om te beginnen op afgesloten terrein oefenen en als dat goed gaat 's samen een klein stukje proberen Knipoog. Ik ben dan zelf wel zo'n tang dat ik mensen gewoon aanmaan van traag te gaan rijden en zelf op de straat durf te gaan lopen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 07-01-04 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:55

Ik kreeg op mijn 10e een heel lief fjorden veulentje een merrie owh wat was dat leuk maar toen ze van haar mams af was en we alleen moesten wandelen werden wij erachteraan gesleept en mevrouw bleef trekken totdat ze loswas en 1km verderop was ze aan het grazen en als je haar wou pakken scheurde ze weer weg. Echt een heel gedoe ik was te jong en helemaal niet sterk en neit concequent genoeg en mevrouw profiteerde daar enorm van. Ik liep toen een tijdje met een controle halster maar dat hielp na een poosje ook nie meer toen met een touw op haar neus en dat ging ook niet meer en toen maar een bitje en daar had ze toch wel respect voor.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:06

we hebben wel het geluk dat we een zeer goed omheinde weide hebben,zo een groene nettedraad van bekaert,ongeveer 2m10 hoog.het zijn kleine gaatjes waar een veulenvoetje niet in zou kunnen,maar goed in de stal lijkt idd nog veiliger.de stal heeft een deur die je in 3 delen kan dichtdoen,tot aan de borst van de merrie,tot aan het hoofd,en helemaal.we kunnen dus makkelijk de stal afsluiten en de voerbak heeft geen tussenschot.ik denk dus wel dat dit zal lukken(in hoeverre je een veulen en mama scheiden in het begin gelukt kan noemen Tong uitsteken )
zoals je zegt,op straat met mama en veulen,hmm daar ga ik nog niet aan beginnen,eerst veel oefenen met mama en veulen in de wei,netjes halster en touw aanleren enzo en als het heel goed loopt misschien es proberen met mn vriendin-veeartse erbij.bedankt voor de tips allemaal,ik heb hier al veel kunnen uitleren OK dan!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:26

Zo'n draad is juist wél gevaarlijk voor een veulen! Mijn ponyveulen heeft al rollend er eens in vast gezeten (ook Bekaertdraad, wij wonen hier dicht bij de fabriek Haha!). Gelukkig ging ze niet in paniek schieten en waren we buiten dat we het meteen gezien hebben, veulen terug omgeduwd op de andere zij en er was niets aan de hand (liet ze gelaten toe, als veulentje was ze een zeer mak beestje).
Mijn draversveulen is onder zo'n draad doorgerold Verward Die stond helemaal in paniek aan de verkeerde kant Lips are sealed

Hooinetten zijn ook zeer gevaarlijk voor veulens. Daar heeft ze eens langer in vast gezeten, ik vond 'r liggend op 'r zij met 'r been in de lucht (moet gesteigerd hebben en zo haar beentje gevangen hebben). Ik heb 'r eruit moeten snijden, DA erbij gehaald, één dag mank geweest en drie dagen heeft ze niet gerend dan, zelfs met ontzwellende medicatie en pijnstiller. Hooizak is gewoon verbannen hier bij ons nu!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:34

je staat versteld in wat voor een kleine gaten een paarden-veulen voet past........ dat het optisch niet past betekend niet dat het echt niet past......

we hebben een groninger twenter, met poten als boomstronken los moeten zagen omdat ie met zn rechter achter been tussen de spijlen van zn box lag en daar zat 5!!! cm tussen......... doorsnee hoef 15 cm!!

Kijk uit he!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:50

owjee toch ik had al gehoord dat die kleine monstertjes zich echt overal in een benarde positie kunnen brengen,ik ga echt heel hard mogen oppassen,gelukkig is de weide van mn oma en zij woont er bij,en kijkt iedere dag meerdere malen of alles ok is,vers water geven etc..tot ik dan savonds iedere dag de grote controle kom doen en de mestballen uit de wei halen.de draad komt tot tegen de grond,hmm zal ie zeer zn best moeten doen om eronder te kunnen,maar zoals je zegt,die kleine veulenvoetjes..ik mag er ni aan denken dat mn veulen ergens in een weide zou staan waar er niemand bijwoont,kzou nooit gerust zijn denk ik!
met hooinetten werk ik niet,ik leg het hooi altijd in een hoekje in de stal,ook al is er dan veel verlies aan,of in de voederbak.
hoe doen jullie dat als je gaat rijden? gewoon het veulen in de stal stoppen terwijl de merrie er nog dichtbij staat? kan me voorstellen dat dit in het begin ook niet als vanzelfsprekend is Knipoog

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:53

gijsenkim schreef:
je staat versteld in wat voor een kleine gaten een paarden-veulen voet past........ dat het optisch niet past betekend niet dat het echt niet past......

we hebben een groninger twenter, met poten als boomstronken los moeten zagen omdat ie met zn rechter achter been tussen de spijlen van zn box lag en daar zat 5!!! cm tussen......... doorsnee hoef 15 cm!!

Kijk uit he!

Nooi geweten dat Groningers zo lenig waren.....hihihihihi.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:57

Wij hebben ook nog geen idee hoe die het voor elkaar gekregen had, echt werkelijk geen idee Haha!

Wij halen de merrie eruit, doen de deuren snel dicht (boven en onder) gaan dan ernaast poetsen en zadelen, zodat ze nog wel neuskontakt hebben.......(de eerste drie a vier keer) en dan gaan we rijden.... daarna de merrie eruit halen. Deuren snel dicht en met de merrie naar de poetsplaats..........

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:58

gijsenkim schreef:
Wij hebben ook nog geen idee hoe die het voor elkaar gekregen had, echt werkelijk geen idee Haha!

Wij halen de merrie eruit, doen de deuren snel dicht (boven en onder) gaan dan ernaast poetsen en zadelen, zodat ze nog wel neuskontakt hebben.......(de eerste drie a vier keer) en dan gaan we rijden.... daarna de merrie eruit halen. Deuren snel dicht en met de merrie naar de poetsplaats..........

Je gaat me toch niet vertellen dat ze naast lenig ook nog eens snel zijn???
Dan moet ik mijn visie omtrent dit ras toch snel kan bijstellen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:01

aangezien de weide zo een dikke 10 minuten van de manege is,zou ik toch een klein 1.5 uur wegzitten,en het veulen zonder moeder dus..
tuurlijk ga ik dat eerst wat opbouwen door bv een klein wandelingetje met de merrie te doen ipv een les te lopen..maar kan een "vers" veulen al zo lang zonder moeder en zonder drinken? ik zou redelijk vlug beginnen de merrie weer te trainen als dat kan,daarom dat ik hierover zo doordram,sorry Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:06

we dekken alleen met de groninger hengsten. Verder fokken we met Holsteijner en WPN merries........ ach eigenlijk hebben we van elk bloed wel wat zeg maar Haha!, de nadruk ligt bij ons echter wel bij de Groningers.......

Ik had er helemaal niks mee, maar ze vallen me aan alle kanten mee...... wellicht omdat henk sportboek fokt en die zijn toch minder zwaar gebouwd zeg maar......... Haha!

maargoed geen offtopic gezever meer.............Haha! Haha!

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 00:59

nu juliie toch nog altyd off-topic bezig zijn ,kan ik net zo goed weer even mee l..llen!!
by de stoetery waar ik een keer per week uit help,zetten ze vanaf de eerste de dag al bewust het veulen 5 min. alleen in de stal,om mamma even te poetsen..
daarby maken zy ook inderdaad de bovenklep dicht...
het veulen word zo al vroeg geleerd het vertrouwen te hebben dat mamma weer terug komt..
en dit kun je dus inderdaad opbouwen naarmate ze ouder worden...
ook vanaf de eerste dag overal bevoelen ,voetjes geven ,halstertje aan en uit doen..
en geloof me of niet..
hahaha,zy wandelen ook met de veulens...,ieder zijn eigen aanpak!!
ik wens je veel succes ermee!! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:15

pretty schreef:
aangezien de weide zo een dikke 10 minuten van de manege is,zou ik toch een klein 1.5 uur wegzitten,en het veulen zonder moeder dus..
tuurlijk ga ik dat eerst wat opbouwen door bv een klein wandelingetje met de merrie te doen ipv een les te lopen..maar kan een "vers" veulen al zo lang zonder moeder en zonder drinken? ik zou redelijk vlug beginnen de merrie weer te trainen als dat kan,daarom dat ik hierover zo doordram,sorry Bloos

toen ons veulen twee maanden oud was, gingen we weer op concours met de merrie, veulen bleef thuis.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:28

dus dat was zeker en vast meer dan 1 u 30 weg.. dus dat zou moeten lukken dan! kga me algauw een veulenhalstertje aanschaffen,dat ik dit zeker bij me heb als de blijde geboorte plaatsvind! Pling
btw.iemand tips waar je een goed veulenhalstertje kan vinden?
enneh offtopic ben ik niet hoor,het heeft nog altijd te maken met wandelen,met veulen of zonder? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:57

Zorg je er wel voor dat het halster heel goed past........ liever voor die paar uur iets te strak zit dan te los........

Je hebt geen idee hoe vreselijk een veulen in paniek kan raken als moeders er niet is en hij ook nog eens achter iets blijft haken omdat ie iets om zn koppie heen heeft gekregen............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:12

Gebruik een Amerikaans break-away halster.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:26

kun je veulenhalsters zo kopen of moet je dan eerder in de ponymaten bv.kijken? en dat break-awayhalster,sorry maar ik heb er geen ervaring mee,kun je mss wat meer uitleg hierover geven??
kan me wel voorstellen dat het veulen dit verschrikkelijk zal vinden die eerste keer dat halster om,maar de eerste keren bv best aandoen en hem gewoon ermee ff laten rondlopen in de wei?(en hem in de gaten houden),dan is het al minder vreemd om er strax alleen mee achter te blijven,gelukkig zijn er nergens uitsteeksels aan de stal,maar zoals je al es vermeldde,geen gevaar bestaat eigenlijk niet! ze krijgen het altijd gedaan om zichzelf iets aan te doen die jonge snaken Scheve mond