Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:04

Chouchou schreef:
Ik zie het vaker in advertenties staan en kan mij er wel in vinden. Niet alleen om de reden van de verwondingen, maar ook omdat het grasland gewoon veel eerder kapot gaat met ijzers. Een sprintje met ijzers laat meer sporen achter dan blootsvoets. Als ik zelf een weiland onder mijn hoede had en ik zoveel geïnteresseerden had dat ik kon kiezen welke pensionklanten erbij kwamen, zou ik zeker selecteren op wat mij het beste lijkt te passen. Dus paarden met ijzers, maar ook bijvoorbeeld exceempaarden zou ik wel even over nadenken. Ik heb gezien dat paarden die hier extreem veel last van hebben bijvoorbeeld gaan schuren met hun buik aan de slowfeederbakken waardoor deze breken, of ze zoeken andere voorwerpen op die hier niet altijd tegen bestand zijn. Vind ik dan zonde van mijn wei/attributen als er ook nog andere meer geschikte kandidaten zijn.

En het dikgedrukte klopt niet. En ja, dat heb ik uit eigen ervaring hier in ons eigen weide. Wei wordt evenveel stukgemaakt met als zonder ijzers.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:04

rien10 schreef:
[...]Bovendien, een stalhouder bepaalt nog altijd op zijn of haar eigen erf hoe het er aan toe gaat. Laat ik daar duidelijk in zijn :o Maar vervolgens beslis ik uiteraard zelf of ik daar klant wil zijn of niet. [...]

Dat is inderdaad de hele bottomline van het verhaal. Uit alle reacties blijkt al dat we er allemaal anders over denken, omdat we allemaal andere eisen hebben voro ons paard. Ik denk dat TS ook bes pensionklanten kan vinden :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:06

Ik word heel kriegel van mensen die alleen maar vanuit zichzelf redeneren:
Ik als vegetarier kan zonder vlees, dus mensen hebben geen vlees nodig
Ik kan prima tegen koolhydraten, dus een ander moet niet lopen miepen
Mijn paard kan prima blootvoets, dus elk paard kan blootvoets
Mijn paard redt het prima op alleen hooi en gras en water, dus elk paard kan dit.

Bij dit soort kortzichtige lui blijf ik grotendeels ver uit de buurt.

Als jij als pensionhouder aangeeft, dat je liever geen paarden met achterijzers in de kudde wilt, kan ik me dat voorstellen. Daarmee selecteer je al. Maar de manier waarop je het hier ventileert, vraag ik me af of je er verstandig aan doet om pensionklanten te nemen. je komt over alsof je alles beter weet en alleen jouw manier de enige juiste is. Hiermee jaag je pensionklanten weg, maar denk dat het voor jou ook erg frustrerend is, als mensen Jouw Licht (in omgang met paarden) niet zien.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:07

Ik sta op een pensionstal waarbij paarden in de kudde (24/7) geen achter ijzers mogen hebben, om dezelfde reden die jij aangeeft. Werkt prima, er zijn er nog maar enkelen die voor wel op ijzers staan, dit worden er volgens mij (gelukkig) wel steeds minder. Ik zie dus niet in waarom je dit niet zou kunnen verbieden, gaat om veiligheid toch?

Daarnaast, ik zou mijn paard niet in een kudde willen waar paarden met achter ijzers in staan ;)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:09

BrittS schreef:
Ik sta op een pensionstal waarbij paarden in de kudde (24/7) geen achter ijzers mogen hebben, om dezelfde reden die jij aangeeft. Werkt prima, er zijn er nog maar enkelen die voor wel op ijzers staan, dit worden er volgens mij (gelukkig) wel steeds minder. Ik zie dus niet in waarom je dit niet zou kunnen verbieden, gaat om veiligheid toch?

Daarnaast, ik zou mijn paard niet in een kudde willen waar paarden met achter ijzers in staan ;)

En als er nu door stel Artrose bij jouw paard een ijzer achter onder zou moeten, dan moet je paard maar binnen blijven? of van stal verhuizen?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:11

Als stalhouder mag je de regels uiteraard zelf bepalen.
Mijn paard staat rondom op ijzers en ik zou dat niet willen veranderen omdat jij achterijzers verbied, dan zoek ik wel een andere stal.
Zelfs al had mijn paard geen ijzers gehad, dan nog weet ik niet of ik mijn paard bij jou zou willen stallen.
Omdat ik na het lezen van je post het gevoel krijg dat jij als stalhouder wel een erg duidelijke mening hebt over wat goed is en wat niet.
Ik denk dat ik mij beter op mijn plek voel bij een stalhouder die zich neutraler opstelt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:13

Caily schreef:
Hoezo heb je als geen pensionhouden geen vrije tijd als je altijd open bent? Je hoeft er toch niet naast te gaan zitten?! Ik heb hier de afspraak tussen 8 - 22 mag iedereen alles, als je buiten die tijden komt graag even zeggen zodat ik niet met n koekenpan achter je aan kom, maar verder net zo welkom hoor. Ik loop zelf ook op de gekste tijden bij de paarden (ivm werk heb ik ca. 5 keer per week de laatste ronden tussen 2.00 en 3.00), waarom zou een ander dat niet mogen? Longeren in de bak, daar maak ik me hier echt niet druk om, doe ik zelf ook. Paarden staan altijd buiten en hebben onbeperkt hooi dus aan het hooi/stro hoeven klanten niet te komen. Tuurlijk kan je veel verbieden, maar je kan het ook niet doen. Je hebt op een stal een werkwijze, als die de klant aan staat komt het paard bij jou. En je hebt regels, bij mij zijn dat er zeer weinig, en als er een is waar klant niet blij mee is valt daar ook nog wel over te praten.

Omdat er mensen op je erf zijn en dat hoor je, merk je, kún je last van hebben. Als er mensen om 2u 's nachts je erf op komen rijden, hoor je de auto, slaat de hond aan etc. Wij hebben hele ruime en nette tijden, 07 - 23u, 365 dagen per jaar. Zo ruim is het bijna nergens. Buiten deze tijden mag je zelfs ook komen, als je het even meldt idd. Maar ik kan me voorstellen dat je als pensionhouder na de 6e x op rij dat er een dauwtraprit wordt georganiseerd denkt; nu even niet ;).

Feit is gewoon dat er op iedere stal regels (dingen die de pensionhouder oplegt en verbiedt) zijn waar je je aan dient te houden. Is maar goed ook anders wordt het zo'n zooitje. Je kunt het jezelf alleen moeilijk maken door teveel regels op te leggen idd.

Jesito, een gerichte trap met ijzer richt doorgaans toch echt meer schade aan ;). Daarmee zeg ik dus niet dat een blote voet dat niet kan maar met ijzer is dezelfde trap vaak een stuk naarder. Ik vind dat dezelfde redenatie als waarom je geen prikkeldraad zou gebruiken. Van gewoon draad kunnen immers ook nare wonden ontstaan. Klopt, maar van prikkeldraad nèt wat erger ;).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:14

Sees schreef:
Jesito, een gerichte trap met ijzer richt doorgaans toch echt meer schade aan ;). Daarmee zeg ik dus niet dat een blote voet dat niet kan maar met ijzer is dezelfde trap vaak een stuk naarder. Ik vind dat dezelfde redenatie als waarom je geen prikkeldraad zou gebruiken. Van gewoon draad kunnen immers ook nare wonden ontstaan. Klopt, maar van prikkeldraad nèt wat erger ;).

Mooie vergelijking +:)+

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:15

ik vind dit persoonlijk zever als ik het zo mag verwoorden , blootvoets komt het zelfste aan als met ijzers ..

alleen lijkt het erger omdat een ijzer maar bepaalde punten/vlaktes heeft dat aankomt. maar als blootvoets een paard slaat heb je direct een volledig oppervlak tegen je been ...

mijn vriend is hoefsmid en heeft alle 2 de zaken al tegen hem gekregen. en hij zei mij dat blootvoets harder aan komt dan met ijzers ...

het heeft ook te maken met hoe ver en hoe dicht je bij het paard staat.

hoe dichter je bij het paard staat hoe minder hard het aankomt omdat ze hun benen nog niet volledig kunnen uitstrekken en dus de volle lading nog niet krijgt. buiten dat ver van het paard staat komt het harder aan.

ook een paard met losse knieeen, artrose , met slechte voeten.... allemaal paarden met een "probleem" die mogen maar pijn lijden dan ?
ik vind dat eigenaars zelf mogen kiezen want het is tenslotte hun paard en jij hebt daar niks op te zeggen..

Shirley

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:19

Krijg toch liever een klap met de blote hand, dan met een hamer 8)7

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:25

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Je bent geen dierenarts noch gediplomeerd hoefsmid ik vind deze regel niet kunnen. Er zijn ook paarden die wellicht eerst op blote voeten staan en later misschien op ijzers moeten komen te staan wat zou je daar mee doen? Wel denk ik dat je wel een bepaalde doelgroep kunt aanspreken (geen fanatieke wedstrijd- of westernruiters) Mijn paard staat i.v.m. medische redenen op ijzers.
Daarbij zijn er misschien paardeneigenaren die hun paard überhaupt niet in een (grote) groep willen. Ook vind ik dat de eigenaren daar ook vrij in moeten kunnen zijn of ze hun paard niet bij een bepaald ander paard willen al dan niet ivm achterijzers.

Sees

Nou precies ik ook Shirley :j. Een gerichte trap met ijzer richt gewoon meer schade aan als dezelfde trap zonder ijzer.

Anoniem

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Mijn paard heeft door medische redenen ijzers nodig, terwijl ik voor blote voeten ben. Stel ik zou bij jou op stal staan, zou je me dan weigeren als blijkt dat mijn paard langer ijzers nodig heeft dan gehoopt/ gedacht?

Opzich kan ik inkomen in je stelling, maar dan zou ik zeggen ijzerloos vanaf dag 1 (ook voor geen ijzers). En medische noodzaak bij bestaande klanten niet tegenwerken maar gewoon accepteren. Bestaande klanten zorgen voor nieuwe klanten, en kunnen ook zorgen voor een slechte naam als je om zoiets kleins en onvermijdelijks je klanten weg jaagt/ weg stuurt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:28

Tabaluga12 schreef:
Je bent geen dierenarts noch gediplomeerd hoefsmid ik vind deze regel niet kunnen. Er zijn ook paarden die wellicht eerst op blote voeten staan en later misschien op ijzers moeten komen te staan wat zou je daar mee doen? Wel denk ik dat je wel een bepaalde doelgroep kunt aanspreken (geen fanatieke wedstrijd- of westernruiters) Mijn paard staat i.v.m. medische redenen op ijzers.
Daarbij zijn er misschien paardeneigenaren die hun paard überhaupt niet in een (grote) groep willen. Ook vind ik dat de eigenaren daar ook vrij in moeten kunnen zijn of ze hun paard niet bij een bepaald ander paard willen al dan niet ivm achterijzers.

TS heeft al aangegeven dat ze er over nadenkt om het alleen tijdens de introductie van een nieuw paard te 'verbieden' geen probleem, toch?

Verder vind ik het onzin dat je nu een bepaalde doelgroep erbij haalt :o. Bij ons op stal zijn er meerdere die wedstrijden rijden (cross en endurance) en die staan toch op blote voeten. Bovendien is een ijzertje (bij mijn weten) juist voor spins weer essentieel.

het moet trouwens niet gekker worden dat je als pensionklant eisen kunt gaan stellen in welke groep je wel of niet wil staan %) .

Veegman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:29

Voor mij zeker een ''no go''
Wil toch graag zelf beslissen over mijn paard, dat hoeft een ander niet voor mij te doen.

Geen idee hoeveel grond je evt in de toekomst tot beschikking hebt maar als je meer animo wil hebben kun je een overig stuk land in kleine stukjes verdelen? Zodat paarden die wel ijzers hebben daar apart kunnen staan.

Ik zelf denk namelijk dat er weinig mensen zijn, ook nog in een straal van zoveel kilometer van jou pensionstal, die er hetzelfde over denken dan jij doet.

Uiteraard maak jij de keuze, maar dit is hoe ik het zie.
Zou er niet eens over hoeven na te denken om mijn paard bij jou te stallen.
(ook als mijn paard niet op ijzers zou staan)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:33

Ik zou alleen de introductie periode wel wat onzinnig vinden. Dan moet een nieuw paard zonder ijzers om getrapt te worden door een vande huidige paarden met ijzers?

Nee mijn stal was ijzer vrij, toen mijn paard op ijzers moest is ze dan ook inderdaad verplaatst.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:34

mijn vriend is gediplomeerd hoefsmid voor speciaal beslag en hij heeft al meerdere paarden gered met die ijzers! het moeten daarom ook geen speciale ijzers zijn maar een kleine aanpassing kan al imens helpen.

ijzers redden soms echt levens van paarden die anders levenslang mank staan die ze willen afmaken omdat er een fout is gebeurd in natuurlijk bekappen of verkeerd afslijten van hoeven dankzij blootvoets ...

ik zou NOOIT van mijn leven op zo'n stal willen staan het zijn nog steeds dieren wij kunnen ook slaan moeten ze dan ook onze knokkels afpakken om geen schade aan te richten ? bekijk het zo eens ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:35

Sees schreef:
Tabaluga12 schreef:

TS heeft al aangegeven dat ze er over nadenkt om het alleen tijdens de introductie van een nieuw paard te 'verbieden' geen probleem, toch?

Verder vind ik het onzin dat je nu een bepaalde doelgroep erbij haalt :o. Bij ons op stal zijn er meerdere die wedstrijden rijden (cross en endurance) en die staan toch op blote voeten. Bovendien is een ijzertje (bij mijn weten) juist voor spins weer essentieel.

het moet trouwens niet gekker worden dat je als pensionklant eisen kunt gaan stellen in welke groep je wel of niet wil staan %) .

Zo gek vind ik dat niet dat zie ik hier op heel veel pensionstallen in de omgeving. Aparte weien ( bijv. 2 of 3 paarden samen) en paddocks. Sommige paarden doen het niet goed in een (grote) groep de ander wil zijn paard niet bij andere paarden met hoefijzers hebben staan of de kudde wisselt te vaak voor een stabiele groep.

Ik denk wel dat ts een bepaalde doelgroep aanspreekt met haar concept. Niets mis mee lijkt me. Precies wat je zegt slidingijzers of zoals eerder in het topic genoemd een wedstrijdpaard 4-kant ivm starten op gras bijv.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:47

Mijn paard moet om medische redenen ijzers. Dus zou jouw stal al afvallen.
Sowieso wil ik een stalling waar ik niet beperkt wordt.

Maar er zullen waarschijnlijk ook wel mensen zijn die dit prima vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:51

AnnemiekvM schreef:
Mijn paard moet om medische redenen ijzers. Dus zou jouw stal al afvallen.
Sowieso wil ik een stalling waar ik niet beperkt wordt.

Maar er zullen waarschijnlijk ook wel mensen zijn die dit prima vinden.

Op elke stal word je toch beperkt?
Het paard staat tussen zo laat en zo laat buiten
Paard mag niet op stal (24/7 met schuilstal)
Paard krijgt dan en dan eten
Openingstijden
ect, ik ken maar weinig stallen waar je niet beperkt zou worden, alleen is dit een andere manier dan mensen gewend zijn. Overigens word je niet beperkt want je mag gerust gaan als je wilt. Ik hoefde zelfs geen stalling door te betalen ondanks ik in 3 dagen weg ging.
Het was namelijk medische noodzaak en mijn staleigenaar wilde het liefste de paarden gelukkig en gezond zien.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:53

Op elke stal gelden regels. Of de regels beperkend zijn is aan jou zelf. De regel van ts is voor mij beperkend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:55

Veegman schreef:
Ik zelf denk namelijk dat er weinig mensen zijn, ook nog in een straal van zoveel kilometer van jou pensionstal, die er hetzelfde over denken dan jij doet.

Alleen vanwege die ijzers? Nee dat denk ik niet. Er zijn genoeg mensen die dat juist fijn vinden ;).

Tabaluga12 schreef:
Zo gek vind ik dat niet dat zie ik hier op heel veel pensionstallen in de omgeving. Aparte weien ( bijv. 2 of 3 paarden samen) en paddocks. Sommige paarden doen het niet goed in een (grote) groep de ander wil zijn paard niet bij andere paarden met hoefijzers hebben staan of de kudde wisselt te vaak voor een stabiele groep.

Ik denk wel dat ts een bepaalde doelgroep aanspreekt met haar concept. Niets mis mee lijkt me. Precies wat je zegt slidingijzers of zoals eerder in het topic genoemd een wedstrijdpaard 4-kant ivm starten op gras bijv.

Tja dat zouden dan mijn stallen weer niet zijn :o. Kleine weitjes met een paar paarden apart. En wat dan als twee van de drie gaan rijden :n. Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel wensen ;).

beauty_xxx schreef:
mijn vriend is gediplomeerd hoefsmid voor speciaal beslag en hij heeft al meerdere paarden gered met die ijzers! het moeten daarom ook geen speciale ijzers zijn maar een kleine aanpassing kan al imens helpen.

ijzers redden soms echt levens van paarden die anders levenslang mank staan die ze willen afmaken omdat er een fout is gebeurd in natuurlijk bekappen of verkeerd afslijten van hoeven dankzij blootvoets ...

ik zou NOOIT van mijn leven op zo'n stal willen staan het zijn nog steeds dieren wij kunnen ook slaan moeten ze dan ook onze knokkels afpakken om geen schade aan te richten ? bekijk het zo eens ;)

Dit geloof ik persoonlijk niet zo. Wat een slechte smid heb je dan gehad joh? En daarbij, let je dan als eigenaar niet goed op? Hoe ver laat je het komen als je paard enkel en alleen door bekapping afgemaakt moet worden :oo ?

Bekijk het eens zo, zou je liever een klap willen met blote hand of met een boksbeugel :D ?

smurffie schreef:
Ik zou alleen de introductie periode wel wat onzinnig vinden. Dan moet een nieuw paard zonder ijzers om getrapt te worden door een van de huidige paarden met ijzers?

Dit vind ik overigens wel een hele goede...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:03

beauty_xxx schreef:

Met knokkels in mijn hand ben ik geboren. Een paard wordt niet met ijzers geboren. Dus je vergelijk gaat totaal niet op.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:04

Selka schreef:
beauty_xxx schreef:

Met knokkels in mijn hand ben ik geboren. Een paard wordt niet met ijzers geboren. Dus je vergelijk gaat totaal niet op.

Hakken dan :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:11

NOOOO -O- ( :') )

Als ik dan wel met mijn vriendjes mag spelen ga ik wel op gympies lopen ;)