Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:32

Dat is toch heel iets anders Sneeuwpop? Ook in het rijden streef je naar het beste en welzijn voor je paard.
Zou jij zo'n pensionstal willen hebben en elke dag naar de gefrustreerde paarden kijken die niet uit hun 3x3 hok komen? Kan jij daar mee leven? Nou ik niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:47

Nikass schreef:
Dat is toch heel iets anders Sneeuwpop? Ook in het rijden streef je naar het beste en welzijn voor je paard.
Zou jij zo'n pensionstal willen hebben en elke dag naar de gefrustreerde paarden kijken die niet uit hun 3x3 hok komen? Kan jij daar mee leven? Nou ik niet.

Maar jij vind dat de paarden gefrustreerd kijken en dat niet fijn vinden...
Terwijl je nu ook al meerdere verhalen hebt gehoord van paarden die dat niet doen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:15

Omdat er denk ik met die paarden nog wel veel gedaan wordt?
Je maakt mij echt niet wijs dat een paard dat elke dag 24/7 op stal staat, happy is.
En daar gaat dit topic nog steeds over: paarden die in de winter maanden niet buiten komen (op een uurtje rijden na). Niet één dagje niet, met slecht weer, maar maanden achter elkaar.
Toen ik mijn paard kocht stond ze op zo'n stal (maar daar stonden ze dan het hele jaar door 24/7 binnen, nog erger) en ja, het was net een psychiatrische inrichting. En mijn paard stond bekend als chagrijnige merrie die naar alles en iedereen uithaalde. Ja was ook zo, op dat moment. Geef haar eens ongelijk. Hun hele lijf, spieren, gewrichten, spijsvertering, lijdt eronder, en mentaal...

Maar goed weet je, zolang mensen dit blijven goedpraten, zullen er pensionstallen blijven waar de paarden niet, of alleen tijdens de zomermaanden, of alleen "als het weer het toelaat" buiten komen. Het is gewoon in en in triest. |(

M_D_H

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:27

Het zou inderdaad kunnen dat er met die paarden veel meer gedaan wordt.

Ik ben ook niet tegen de paarden buiten zetten, ik ben er juist een voorstander van... maar naar mijn idee moet het wel binnen de kaders van verantwoording en wat fijn is voor het dier zelf.

Ik ben op Veel stallen geweest en naar mijn mening kun je het de paarden ook dragelijker maken in de winter door ze b.v. meerdere malen in de molen te zetten.
Het is dan nog niet voor 100% goed, maar 100% goed zal bijna niemand lukken.

een paddock systeem van een paar uur buiten, met 2 keer per dag in de molen en rijden, zorgt er ook al voor dat het dier minder gefrustreerd raakt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:34

Dat vind ik juist verschrikkelijk, zo'n stapmolen. Geestdodend rondjes lopen…brrr.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:58

Maar ik ken ook paarden die het fijn vinden...
Zelfs een dekhengst die aan het begin van de dag je het halve terrein over sleurde naar de Stapmolen toe :').
Zelfs al moest hij springen (op de bok) dan nog wilde hij eerst in de molen... en probeer hem maar eens op andere gedachten te krijgen :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:02

Nikass schreef:
Je maakt mij echt niet wijs dat een paard dat elke dag 24/7 op stal staat, happy is.
En daar gaat dit topic nog steeds over: paarden die in de winter maanden niet buiten komen (op een uurtje rijden na). Niet één dagje niet, met slecht weer, maar maanden achter elkaar.
Toen ik mijn paard kocht stond ze op zo'n stal (maar daar stonden ze dan het hele jaar door 24/7 binnen, nog erger) en ja, het was net een psychiatrische inrichting. En mijn paard stond bekend als chagrijnige merrie die naar alles en iedereen uithaalde. Ja was ook zo, op dat moment. Geef haar eens ongelijk. Hun hele lijf, spieren, gewrichten, spijsvertering, lijdt eronder, en mentaal...

Maar goed weet je, zolang mensen dit blijven goedpraten, zullen er pensionstallen blijven waar de paarden niet, of alleen tijdens de zomermaanden, of alleen "als het weer het toelaat" buiten komen. Het is gewoon in en in triest. |(

*\o/* Hier ben ik! Ik zal eerst even de situatie schetsen: Mijn paarden gaan van april t/m oktober (afhankelijk van het weer) overdag het land op en 's nachts op stal. Oktober t/m maart staan ze binnen en komen ze er alleen uit als ik met ze aan de slag ga (en daarnaast poetsen en tuttelen, maar goed, dat is ook geen uren).

Vinden mijn paarden het heerlijk om het land op te gaan? Uiteraard. Ze gaan met veel plezier naar de wei. Wel zijn ze het aan het einde van de dag zat en willen ze graag naar stal. Kan met eten te maken, maar ze willen wel graag naar binnen. Een van de twee komt ook echt tot rust op stal. Die staat op het land de hele dag alles in de gaten te houden en staat daarna echt bij te komen op stal. Hij kan ook echt alleen naar buiten als mijn andere paard meegaat. Andere paarden voldoen niet, alleen zijn maatje. De ander maakt het wat minder uit. Zolang hij paarden ziet en niet alleen is, hoor je hem niet klagen.

Er is eigenlijk geen verschil in hoe ze zich 's zomers of 's winters gedragen. Ze zijn het hele jaar door gezellig en vrolijk. Zowel in de zomer als in de winter hebben ze hun frisse/gekke dagen en hun makke dagen. Ze hebben geen stalondeugden, fysieke en/of mentale problemen. (Tenminste, voorzover ik weet. Maar dit geldt voor alle paardeneigenaren). Dus nee, in triest kan ik niet zeggen dat mijn paarden er bij staan.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:12

Even een paar vragen aan al die mensen die denken dat hun paard graag op stal staat:
Laat je de boxdeur open of doe je die op slot?
En waarom doe je die op slot?
En wat zou er gebeuren als je die niet op slot doet?
Heb je dat ook al eens uitgeprobeerd?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:19

pommetje1 schreef:
Even een paar vragen aan al die mensen die denken dat hun paard graag op stal staat:

Ik heb een x gehad dat mijn vorige paard het hek van de bak open had gekregen, naar stal was gelopen ipv de rest van het terrein op en toen in haar stal stond met de deur open.. voerbakken waren ook niet aangeraakt. ;-)

Paarden die s'nachts op stal hun box open hadden gekregen zijn vooral op zoek naar biks geweest en staan dan idd meestal wel weer in hun stal als ik smorgens kwam.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:24

Nikass schreef:

Jij ziet gefrustreerde paarden....
Ik zie zowel bij verschillende paarden 24-7 op het land als verschillende paarden die veel op stal staan, paarden die niet en wel happy zijn.
Het ligt aan zoveel meer dan alleen de omgeving, juist ook het karakter van het paard en de andere elementen als drukte of rustig stal, donker of licht, voor paarden buiten of ze droge stukken hebben.

Ik zie veel grijs gebied en minder zwart-wit dan jij, tenminste dat idee heb ik.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:29

pommetje1 schreef:

Op slot is wat overdreven :') Dicht doe ik 'm wel. Waarschijnlijk als ik 's nachts z'n box open zou laten, zou hij er inderdaad uit lopen. Maar ik weet niet of dat nu echt een argument is. Ze lopen net zo hard het weiland uit en hun boxen in als ik de hekken open zou laten. :')

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:32

Ja dat geloof ik, maar waar voer je ze dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:32

pommetje1 schreef:

Als ik op stal ben staat de staldeur ban mijn paard gewoon open...
Afgezien van de momenten dat hij geïnteresseerd is in wat ik aan het doen ben (vooral als hij zijn snoepjes emmer hoort) blijft hij heerlijk op stal staan soezen...
Als ik niet op stal ben doe ik hem op slot... Waarom? Ja geen idee eigenlijk... Ik weet dat hij in stal blijft dus daarom doe ik het niet...
automatisme denk ik...
Heb ook wel eens gehad dat ik het vergeten was, dat mijn pensionhoudster de volgende dag concludeerde dat zijn deur gewoon open heeft gestaan...
En het paard stond er nog in :').

Paard zet trouwens zichzelf ook gewoon binnen.
Als het hem te lang duurt voor hij binnen wordt gezet, als hij het echt zat is of als hij merkt dat andere paarden eerder naar binnen gaan springt hij over het hek heen en wandelt zelf naar zijn stalletje :').
tegenwoordig dus de hekken verhoogd en een dubbel hek voor de uitgang zodat hij dat niet meer doet...

Wel grappig dat je dit vraagt.
Dat laat namelijk wel weer merken dat een paard wat ook graag binnen staat niet bestaat volgens jullie gedachte gang...

Nogmaals, mijn paard staat graag buiten... maar hij staat ook graag binnen... om bij te komen rust te zoeken en om rustig te eten...

Zelfde vragen aan jou nu.
Doe je het hek van de wei op slot?
En waarom?
En als je het niet op slot doet, waar gaat je paard dan heen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:34

pommetje1 schreef:

Mag ik vragen of je hiermee op wilt houden?
Prima dat jij percee wilt bewijzen dat paarden liever buiten staan en dat het maar gewoonte is dat ze naar binnen willen.
Maar 1. Daar gaat dit topic niet over en 2. Je kan dat niet bewijzen want jij kent de paarden niet :)

Edit: en voor je denkt dat ik geen antwoordt kan geven op je vraag:
Mijn paard wordt zowel gevoerd op stal als op de wei...

We hebben een periode gehad dat we ook kracht voer voerde op de wei, maar dat at hij niet.
Hooi wel maar daar doet hij dan de hele dag over (drukker bezig met zijn omgeving dan met eten).
Op stal eet hij wel alles op gewone tempo.
Op stal drinkt hij ook, op de wei niet...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:38

mylittlejoy schreef:
Nikass schreef:

*\o/* Hier ben ik! Ik zal eerst even de situatie schetsen: Mijn paarden gaan van april t/m oktober (afhankelijk van het weer) overdag het land op en 's nachts op stal. Oktober t/m maart staan ze binnen en komen ze er alleen uit als ik met ze aan de slag ga (en daarnaast poetsen en tuttelen, maar goed, dat is ook geen uren).

Vinden mijn paarden het heerlijk om het land op te gaan? Uiteraard. Ze gaan met veel plezier naar de wei. Wel zijn ze het aan het einde van de dag zat en willen ze graag naar stal. Kan met eten te maken, maar ze willen wel graag naar binnen.Een van de twee komt ook echt tot rust op stal. Die staat op het land de hele dag alles in de gaten te houden en staat daarna echt bij te komen op stal. Hij kan ook echt alleen naar buiten als mijn andere paard meegaat. Andere paarden voldoen niet, alleen zijn maatje. De ander maakt het wat minder uit. Zolang hij paarden ziet en niet alleen is, hoor je hem niet klagen.

Er is eigenlijk geen verschil in hoe ze zich 's zomers of 's winters gedragen. Ze zijn het hele jaar door gezellig en vrolijk. Zowel in de zomer als in de winter hebben ze hun frisse/gekke dagen en hun makke dagen. Ze hebben geen stalondeugden, fysieke en/of mentale problemen. (Tenminste, voorzover ik weet. Maar dit geldt voor alle paardeneigenaren). Dus nee, in triest kan ik niet zeggen dat mijn paarden er bij staan.

En dat is exact hetzelfde als wat mijn paard doet :))

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:41

Poeh, echt heftig die goedpraterij hier in dit topic.... Als het blijkbaar echt niet op een andere manier doordringt, probeer je dan eens voor te stellen dat je zelf de hele dag opgesloten zit in een toilet. En je mag maar 1 x per dag doortrekken.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:43

Het is idd een beetje off topic, maar ik wil daar toch ook wel even wat op zeggen (op de vraag van Pommetje1). Mijn paard was ook een paard dat niet haar stal uit ging (op de 24/7 binnen manege) Nu doet ze dat wel. Ze wordt steeds vrijer en banjert het hele terrein over als ik niet op let. Ik vind dit positief. Ik zie een paard dat zich op haar gemak voelt en zich veilig voelt. In de zomer doet ze geen moeite om van het land af te komen. Pas als het echt slecht weer wordt of het gras mminder aan het eind van het jaar, dan komt ze uit zichzelf richting hek omdat ze dan bijgevoerd wordt of behoefte heeft om te schuilen.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:48

En een hond 23 uur per dag opgesloten in een bench? dat vind ie zeker ook fijn? Nee, dát vinden mensen zielig... ;(

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:48

peer2005 schreef:
Poeh, echt heftig die goedpraterij hier in dit topic.... Als het blijkbaar echt niet op een andere manier doordringt, probeer je dan eens voor te stellen dat je zelf de hele dag opgesloten zit in een toilet. En je mag maar 1 x per dag doortrekken.....

Bedankt voor deze waardevolle en constructieve bijdrage aan dit topic! *\o/* *\o/* *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:51

mylittlejoy schreef:
peer2005 schreef:

Bedankt voor deze waardevolle en constructieve bijdrage aan dit topic! *\o/* *\o/* *\o/*

Maar ze heeft natuurlijk wèl gelijk...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:52

pommetje1 schreef:
En een hond 23 uur per dag opgesloten in een bench? dat vind ie zeker ook fijn? Nee, dát vinden mensen zielig... ;(

Wie zegt dat wij dat doen?

Je doet aannames in plaats van gewoon te lezen wat iedereen hier zegt...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:53

Nikass schreef:
mylittlejoy schreef:

Uiteraard heeft ze gelijk...
Want paarden stallen worden ook maar 1 keer afgemest natuurlijk :roll:
En het is ook echt te vergelijken met een wc van 1 bij 1...

En dan nog steeds gaat het hier om de waarom vraag... en niet of het goed is...
Dus dit is imo geen bijdrage aan dit topic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:56

pommetje1 schreef:

Ik voer mijn paarden zowel buiten als binnen hooi onbeperkt. Toch gaan ze graag 's avonds naar binnen, ze staan rond schemering bij het hek van de stallen te wachten. Nu met het slechte weer overdag staan ze daar soms ook wel eens en dan kijken ze naar het huis zo van hallo wat dacht je er van....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:59

MDH, Je hebt gelijk het was een beetje raar gesteld van Peer2005, en dat doortrekken heeft er geloof ik ook niet zoveel mee te maken ;)
Maar voor een paard is het in ieder geval fysiek erger om in een klein hok te staan waar hij zijn kont niet kan keren, dan voor een mens.
Dus in dat opzicht snap ik haar vergelijking wel een beetje.
En niemand zegt dat jij een hond 23 uur in een bench opsluit, maar dit is -neem ik aan- om aan te geven dat niemand dit acceptabel vindt, en waarom dan voor een paard wel?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:02

Nikass schreef:

Ik zit liever de hele dag op het toilet dan in m'n blote reet in de regen in een weiland, eerlijk gezegd. Als ik dan toch moet kiezen. :')