Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Dat is toch heel iets anders Sneeuwpop? Ook in het rijden streef je naar het beste en welzijn voor je paard.
Zou jij zo'n pensionstal willen hebben en elke dag naar de gefrustreerde paarden kijken die niet uit hun 3x3 hok komen? Kan jij daar mee leven? Nou ik niet.
Nikass schreef:Omdat er denk ik met die paarden nog wel veel gedaan wordt?
Je maakt mij echt niet wijs dat een paard dat elke dag 24/7 op stal staat, happy is.
En daar gaat dit topic nog steeds over: paarden die in de winter maanden niet buiten komen (op een uurtje rijden na). Niet één dagje niet, met slecht weer, maar maanden achter elkaar.
Toen ik mijn paard kocht stond ze op zo'n stal (maar daar stonden ze dan het hele jaar door 24/7 binnen, nog erger) en ja, het was net een psychiatrische inrichting. En mijn paard stond bekend als chagrijnige merrie die naar alles en iedereen uithaalde. Ja was ook zo, op dat moment. Geef haar eens ongelijk. Hun hele lijf, spieren, gewrichten, spijsvertering, lijdt eronder, en mentaal...
Maar goed weet je, zolang mensen dit blijven goedpraten, zullen er pensionstallen blijven waar de paarden niet, of alleen tijdens de zomermaanden, of alleen "als het weer het toelaat" buiten komen. Het is gewoon in en in triest.
pommetje1 schreef:Even een paar vragen aan al die mensen die denken dat hun paard graag op stal staat:
Laat je de boxdeur open of doe je die op slot?
En waarom doe je die op slot?
En wat zou er gebeuren als je die niet op slot doet?
Heb je dat ook al eens uitgeprobeerd?
Nikass schreef:Dat is toch heel iets anders Sneeuwpop? Ook in het rijden streef je naar het beste en welzijn voor je paard.
Zou jij zo'n pensionstal willen hebben en elke dag naar de gefrustreerde paarden kijken die niet uit hun 3x3 hok komen? Kan jij daar mee leven? Nou ik niet.
pommetje1 schreef:Even een paar vragen aan al die mensen die denken dat hun paard graag op stal staat:
pommetje1 schreef:Ja dat geloof ik, maar waar voer je ze dan?
mylittlejoy schreef:Nikass schreef:Omdat er denk ik met die paarden nog wel veel gedaan wordt?
Je maakt mij echt niet wijs dat een paard dat elke dag 24/7 op stal staat, happy is.
En daar gaat dit topic nog steeds over: paarden die in de winter maanden niet buiten komen (op een uurtje rijden na). Niet één dagje niet, met slecht weer, maar maanden achter elkaar.
Toen ik mijn paard kocht stond ze op zo'n stal (maar daar stonden ze dan het hele jaar door 24/7 binnen, nog erger) en ja, het was net een psychiatrische inrichting. En mijn paard stond bekend als chagrijnige merrie die naar alles en iedereen uithaalde. Ja was ook zo, op dat moment. Geef haar eens ongelijk. Hun hele lijf, spieren, gewrichten, spijsvertering, lijdt eronder, en mentaal...
Maar goed weet je, zolang mensen dit blijven goedpraten, zullen er pensionstallen blijven waar de paarden niet, of alleen tijdens de zomermaanden, of alleen "als het weer het toelaat" buiten komen. Het is gewoon in en in triest.
Hier ben ik! Ik zal eerst even de situatie schetsen: Mijn paarden gaan van april t/m oktober (afhankelijk van het weer) overdag het land op en 's nachts op stal. Oktober t/m maart staan ze binnen en komen ze er alleen uit als ik met ze aan de slag ga (en daarnaast poetsen en tuttelen, maar goed, dat is ook geen uren).
Vinden mijn paarden het heerlijk om het land op te gaan? Uiteraard. Ze gaan met veel plezier naar de wei. Wel zijn ze het aan het einde van de dag zat en willen ze graag naar stal. Kan met eten te maken, maar ze willen wel graag naar binnen.Een van de twee komt ook echt tot rust op stal. Die staat op het land de hele dag alles in de gaten te houden en staat daarna echt bij te komen op stal. Hij kan ook echt alleen naar buiten als mijn andere paard meegaat. Andere paarden voldoen niet, alleen zijn maatje. De ander maakt het wat minder uit. Zolang hij paarden ziet en niet alleen is, hoor je hem niet klagen.
Er is eigenlijk geen verschil in hoe ze zich 's zomers of 's winters gedragen. Ze zijn het hele jaar door gezellig en vrolijk. Zowel in de zomer als in de winter hebben ze hun frisse/gekke dagen en hun makke dagen. Ze hebben geen stalondeugden, fysieke en/of mentale problemen. (Tenminste, voorzover ik weet. Maar dit geldt voor alle paardeneigenaren). Dus nee, in triest kan ik niet zeggen dat mijn paarden er bij staan.
peer2005 schreef:Poeh, echt heftig die goedpraterij hier in dit topic.... Als het blijkbaar echt niet op een andere manier doordringt, probeer je dan eens voor te stellen dat je zelf de hele dag opgesloten zit in een toilet. En je mag maar 1 x per dag doortrekken.....
mylittlejoy schreef:peer2005 schreef:Poeh, echt heftig die goedpraterij hier in dit topic.... Als het blijkbaar echt niet op een andere manier doordringt, probeer je dan eens voor te stellen dat je zelf de hele dag opgesloten zit in een toilet. En je mag maar 1 x per dag doortrekken.....
Bedankt voor deze waardevolle en constructieve bijdrage aan dit topic!![]()
![]()
Nikass schreef:mylittlejoy schreef:
Bedankt voor deze waardevolle en constructieve bijdrage aan dit topic!![]()
![]()
Maar ze heeft natuurlijk wèl gelijk...
pommetje1 schreef:Ja dat geloof ik, maar waar voer je ze dan?