castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:58

ariatje schreef:
Ja goed management van een pensionstal maakt een wereld van verschil. Maar mensen kunnen raar doen, hun dag niet hebben etc...

Had zelf ooit een " dingetje" met een mede pensionklantje die haar merrie zonnodig dwars op het gangpad moest gaan staan te poetsen waardoor ik er niet door kon. Haar reactie, ben het spuugzat steeds rekening met jouw hengst te moeten houden je wacht maar tot ik klaar ben.

Deze in én in betrouwbare dekhengst doet geen vlieg kwaad maar wil exact na 15 minuten aan de merrie te zijn blootgesteld, dekken. Ik weet dat, maar de dame in kwestie niet. En dus stond ik 15 minuten pal naast de merrie geduldig te wachten tot mevrouw haar snert humeur voorbij was. Toen volgde er een brul, stond er een hengst op twee benen, brak er een merrie van schrik los welke vervolgens gewoon óver haar eigenaar heen denderde...

Met de merrie 3 weilanden verderop, half over de koppige pensionklant heen gestapt met een inmiddels weer doodbrave hengst aan het halstertje. Het enige wat ik heb gevraagd was of ze ervan geleerd had?

Zolang mensen trots, en gelijk willen hebben boven veiligheid en logica stellen, gebeuren er rare dingen. De merrie twee pasjes opzij zetten en 30 seconden van haar tijd. Nu kostte het haar een fikse DA rekening wegens draadwonden...

Ik zal dit soort gedrag nooit begrijpen, maar zal het ook nooit zomaar accepteren...

Hahaaa ja zo kan het ook idd al geniet het niet mijn voorkeur.
Het mooie bij ons op stal is dat bij dergelijke dingen er vanuit het management geroepen word dat de gang een door"gang"is en geen standplaats voor paarden dus tja dan zijn ze snel uitgescheten ;).

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:58

Sizzle schreef:
easygoing schreef:
Een beetje slimme staleigenaar kijkt het per geval.

Dat willen goedkope stallen bijna nooit, die bieden eenheidsworst. Daarom zijn ze goedkoop.
Die willen geen gezeik, maar gewoon iedere maand geld op de rekening.
Merries en ruinen staan daar doorgaans willekeurig bij elkaar gedonderd en dat is ook meestal geen enkel probleem.

Als er zo makkelijk over gedacht word zou je je af moeten vragen of dat wel de juiste plek voor je beestje is dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:00

Voor mijn 'woeste' merries is dat geen enkel probleem, die schikken zich met alles en iedereen zonder verwondingen.
Die weten al sinds de opfok niet beter dat je wisselende groepen hebt.
Ze snuffen even, gillen even en gaan staan vreten.

Ik sta nu niet meer op zo'n goedkope stal, maar als merrie eigenaar heb ik nog nooit problemen gehad daarmee (heb altijd enkel merries gereden).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-01-15 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:00

easygoing schreef:
ariatje schreef:
Ja goed management van een pensionstal maakt een wereld van verschil. Maar mensen kunnen raar doen, hun dag niet hebben etc...

Had zelf ooit een " dingetje" met een mede pensionklantje die haar merrie zonnodig dwars op het gangpad moest gaan staan te poetsen waardoor ik er niet door kon. Haar reactie, ben het spuugzat steeds rekening met jouw hengst te moeten houden je wacht maar tot ik klaar ben.

Deze in én in betrouwbare dekhengst doet geen vlieg kwaad maar wil exact na 15 minuten aan de merrie te zijn blootgesteld, dekken. Ik weet dat, maar de dame in kwestie niet. En dus stond ik 15 minuten pal naast de merrie geduldig te wachten tot mevrouw haar snert humeur voorbij was. Toen volgde er een brul, stond er een hengst op twee benen, brak er een merrie van schrik los welke vervolgens gewoon óver haar eigenaar heen denderde...

Met de merrie 3 weilanden verderop, half over de koppige pensionklant heen gestapt met een inmiddels weer doodbrave hengst aan het halstertje. Het enige wat ik heb gevraagd was of ze ervan geleerd had?

Zolang mensen trots, en gelijk willen hebben boven veiligheid en logica stellen, gebeuren er rare dingen. De merrie twee pasjes opzij zetten en 30 seconden van haar tijd. Nu kostte het haar een fikse DA rekening wegens draadwonden...

Ik zal dit soort gedrag nooit begrijpen, maar zal het ook nooit zomaar accepteren...

Hahaaa ja zo kan het ook idd al geniet het niet mijn voorkeur.
Het mooie bij ons op stal is dat bij dergelijke dingen er vanuit het management geroepen word dat de gang een door"gang"is en geen standplaats voor paarden dus tja dan zijn ze snel uitgescheten ;).

Ben bijvoorbaat al gecharmeerd van deze pensionstal! Chapeau, de wind er onder!

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:04

Klinkt bekent dat soort akties ariatje :D

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:05

heb het idee dat mensen bij het woord hengst vaak al een vooroordeel hebben. ik begrijp een pensioneigenaar wel, merries kunnnen reageren op de hengst en als een hengst uitbreekt, of een merrie kan dat een onverwacht veulentje opleveren. natuurlijk snap ik dat er veel hele lieve hengsten zijn maar veel pensioneigenaren zullen het 'risico' niet willen nemen

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:07

Sizzle schreef:
Voor mijn 'woeste' merries is dat geen enkel probleem, die schikken zich met alles en iedereen zonder verwondingen.

Ik sta nu niet meer op zo'n goedkope stal, maar als merrie eigenaar heb ik nog nooit problemen gehad daarmee (heb altijd enkel merries gereden).

Tja en wat nou als er een hele dominante dame tussen staat of een dekkende ruin?
zelfde probleem als een hengst lijkt me. Of stel dat er een nieuwe mega dominante dame zo de groep in geflikkerd word? Ik zou bij zulke stallingen toch even achter mn oren krabben. Goedkoop oke denk dat iedereen dat wel wil maar als er enkel en alleen naar het inkomende geld gekeken word door de staleigenaar schiet er een knoop in mn maag.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:08

demug schreef:
Klinkt bekent dat soort akties ariatje :D

Oh gelukkig! Begon hier al te vrezen dat ik de enige was...hihihi!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:09

ariatje schreef:
Ben bijvoorbaat al gecharmeerd van deze pensionstal! Chapeau, de wind er onder!

Ja ben er ook erg blij mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:12

easygoing schreef:
Tja en wat nou als er een hele dominante dame tussen staat of een dekkende ruin?
zelfde probleem als een hengst lijkt me. Of stel dat er een nieuwe mega dominante dame zo de groep in geflikkerd word? Ik zou bij zulke stallingen toch even achter mn oren krabben. Goedkoop oke denk dat iedereen dat wel wil maar als er enkel en alleen naar het inkomende geld gekeken word door de staleigenaar schiet er een knoop in mn maag.

Ik heb twee heel dominante 'wijfen' dusdanig dat die zich niet hoeven te bewijzen. Die kijken iedereen uit hun buurt zonder te slaan. Het zijn KUDDEDIEREN. Die weten hoe ze zich normaal gedragen.

Eenheidsworst betekend dus dat ellendelingen niet toegelaten worden, dus geen pismerries en ook geen dekkende ruinen. Gewoon normale dieren die weten hoe je je normaal gedraagt.

Op mijn huidige stal is inprincipe een hengst in orde kwa faciliteiten MITS hij zich met de ruinen weet te schikken. De laatste (die ook de eigenaar ondert schoffelde) vloog echter de ruinen in de manenkam tot bloedens toe.
Dan is het snel klaar lijkt mij.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:17

Sizzle schreef:
easygoing schreef:

Ik heb twee heel dominante 'wijfen' dusdanig dat die zich niet hoeven te bewijzen. Die kijken iedereen uit hun buurt zonder te slaan. Het zijn KUDDEDIEREN. Die weten hoe ze zich normaal gedragen.

Eenheidsworst betekend dus dat ellendelingen niet toegelaten worden, dus geen pismerries en ook geen dekkende ruinen. Gewoon normale dieren die weten hoe je je normaal gedraagt.

Op mijn huidige stal is inprincipe een hengst in orde kwa faciliteiten MITS hij zich met de ruinen weet te schikken. De laatste (die ook de eigenaar ondert schoffelde) vloog echter de ruinen in de manenkam tot bloedens toe.
Dan is het snel klaar lijkt mij.

Leuk twee dominante merries maar wat nou als er nog een of meer dominante merries bij komen?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:17

easygoing schreef:
Sizzle schreef:

Of wat te zeggen van een stalling die ondanks dat je ze herhaaldelijk hebt gewaarschuwd je jonge zéér dominante hengst NIET met de ruinen in een weide buiten te zetten het TOCH doet? En vervolgens janken dat dr GP ruin stokkreupel is, 3 andere ruinen volledig zijn afgedroogd en de overige 4 zijn ingelijfd. Nadat de hengst zijn intrek in de merrie weide had genomen die er pal aan grensde? Vervolgens verbaasd opmerkt hoe het toch mogelijk is dat mn hengst de merries mét jonge veulens NIET had aangeraakt maar wel had ingelijfd.

En dat dit tevens een jurylid is die MIJN kinderen op wedstrijden moet beoordelen maar geen verstand van PAARDENGEDRAG heeft? Je daar maandelijks bakken met geld achter laat maar gewoon oerstomme en gevaarlijke beslissingen neemt uit onnozelheid en luiheid? Je zal een keer extra moeten lopen zeg, om een hengst apart te zetten...
Laatst bijgewerkt door ariatje op 18-01-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:19

Veel pension en manege eigenaren komen zelf niet verder dan HENGSTEN ZIJN GEVAARLIJK.
Omgaan met hengsten word dan ook een probleem. Ze kunnen dus ook niet aan pensionklanten uitleggen hoe ze zich horen tegedragen op stal. Komt er dan ineens een hengst op zo'n stal testaan moet je dus als hengsten eigenaar zowel de pensionhouder als de pensionklanten opvoeden.

Komt de pensionhouder een paar weken later met, wat is jou paard toch makkelijk :)
en eindelijk eens iemand die zorgt dat iedereen zich aan de regels houd :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:23

easygoing schreef:
Leuk twee dominante merries maar wat nou als er nog een of meer dominante merries bij komen?

Geen enkel pobleem. Beide dames hebben in groepen van 40+ paarden gestaan.
Die weten hoe paardentaal werkt. Ik gooi ze echt rustig overal bij en bindt ze overal naast vast.

De meeste paaden schikken zich probleemloos, dat is hoe goedkope stallen goedkoop blijven.
En daar gaat het hier toch om in dit topic?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:28

demug schreef:
Veel pension en manege eigenaren komen zelf niet verder dan HENGSTEN ZIJN GEVAARLIJK.
Omgaan met hengsten word dan ook een probleem. Ze kunnen dus ook niet aan pensionklanten uitleggen hoe ze zich horen tegedragen op stal. Komt er dan ineens een hengst op zo'n stal testaan moet je dus als hengsten eigenaar zowel de pensionhouder als de pensionklanten opvoeden.

Komt de pensionhouder een paar weken later met, wat is jou paard toch makkelijk :)

Tja, sommige zijn makkelijk, andere weer niet. Ik heb ze in vele smaken. Uiteindelijk worden ze allemaal braaf. De ene wat sneller dan de ander. En zolang niemand zich er mee bemoeid. Ik vrees dat mensen die met hengsten werken zich veel meer bewust zijn van hoe belangrijk gehoorzaamheid van een paard is. Niet allemaal dat getrut en gefrut. Gewoon duidelijkheid. Veel mensen zijn erg onduidelijk en niet alleen naar hun paarden. Wij kennen de risico's en proberen deze zoveel mogelijk te beperken en controleren. We hebben geen keuze, we kunnen geen steken laten vallen. Het is al moeilijk genoeg als andere dat doen en wij de situatie steeds moeten redden. Omdat we begrijpen dat niet iedereen kan weten hoe hengsten reageren. Maar soms een klein beetje credit of medewerking zou wel prettig zijn.

Gelukkig heb ik de hele zwik eindelijk aan huis en geen gedonder meer. Wat een RUST!!!!

Billy

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:30

Jouw verhaal over die merrie in het gangpad zou bij mij niet gebeuren Ariatje, mijn merrie zou of in dr box staan of ik zou haar uit de weg halen. Ik ga geen problemen zoeken of maken, dat lijkt me duidelijk.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:31

Sizzle schreef:
easygoing schreef:

Geen enkel pobleem. Beide dames hebben in groepen van 40+ paarden gestaan.
Die weten hoe paardentaal werkt. Ik gooi ze echt rustig overal bij en bindt ze overal naast vast.

De meeste paaden schikken zich probleemloos, dat is hoe goedkope stallen goedkoop blijven.
En daar gaat het hier toch om in dit topic?

Fijn dat jouw paarden zo goed het leven snappen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere dat ook doen en ik neem zomaar aan dat jouw paarden zich in hun wei niet de les laten lezen. Kan je wel zeggen dat alle voetjes aan de grond blijven maar dat is geen garantie dat dat altijd het geval zal zijn.

Kijk niet om jou nu een hak te zetten hoor en ik zeg ook niet dat jij van dat type bent want ik ken je niet eens maar dit is wat veel mensen altijd maar roepen,"mijn paard doet nooit iets" en "mijn paard snapt hoe paardentaal werk" en juist bij zulke mensen gaat het meestal fout. Die zijn nou eenmaal niet in staat zich aan te passen aan anderen en hun paarden want tja ""hun paarden doen nou eenmaal nooit iets het ligt altijd aan die andere paarden en daarom moeten die andere zich maar aan mij en mijn paarden aanpassen".

Overigens gaat dit topic volgens mij niet alleen maar over goedkope stallingen maar over stallingen ansich.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 18-01-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:32

Er wordt geroepen dat hengsten meteen als zo extreem worden gezien, maar ik zie er hier ook een aantal die exact hetzelfde over merries en hun eigenaren doen.

Hier op stal heeft kort een brave hengst gestaan. Die stond rustig naast mijn brave merrie met alleen een schrikdraadje er tussen.

Geen enkel probleem. Een paard hoort gewoon netjes opgevoed te zijn.

Alleen blijf ik erbij dat je met een hengst toch een tandje meer ervaring nodig hebt tov de gemiddelde merrie of ruin

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:33

ariatje schreef:
demug schreef:

Tja, sommige zijn makkelijk, andere weer niet. Ik heb ze in vele smaken. Uiteindelijk worden ze allemaal braaf. De ene wat sneller dan de ander. En zolang niemand zich er mee bemoeid. Ik vrees dat mensen die met hengsten werken zich veel meer bewust zijn van hoe belangrijk gehoorzaamheid van een paard is. Niet allemaal dat getrut en gefrut. Gewoon duidelijkheid. Veel mensen zijn erg onduidelijk en niet alleen naar hun paarden. Wij kennen de risico's en proberen deze zoveel mogelijk te beperken en controleren. We hebben geen keuze, we kunnen geen steken laten vallen. Het is al moeilijk genoeg als andere dat doen en wij de situatie steeds moeten redden. Omdat we begrijpen dat niet iedereen kan weten hoe hengsten reageren. Maar soms een klein beetje credit of medewerking zou wel prettig zijn.

Dit dus idd

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:35

Snoevie schreef:
Er wordt geroepen dat hengsten meteen als zo extreem worden gezien, maar ik zie er hier ook een aantal die exact hetzelfde over merries en hun eigenaren doen.

Hier op stal heeft kort een brave hengst gestaan. Die stond rustig naast mijn brave merrie met alleen een schrikdraadje er tussen.

Geen enkel probleem. Een paard hoort gewoon netjes opgevoed te zijn.

Alleen blijf ik erbij dat je met een hengst toch een tandje meer ervaring nodig hebt tov de gemiddelde merrie of ruin

Oh maar met dat laatste ben ik het helemaal eens en zal ik ook never nooit ontkennen.

Snoevie

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:36

En het probleem is dat dat tandje ervaring vaak ontbreekt. En er mede daarom ook een stigma heerst.

Zowieso is het fijn als je gewoon rekening houdt met elkaar

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:38

Hihihi of ze hangen 3 keer onder je hengst om zichzelf er echt wel van te overtuigen dat ie zijn kroon juwelen nog heeft. En dat de " standaard" reactie: Goh een hengst, en zo braaf?! Eh, ja? Waarom niet?

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:40

Ik snap het wel. Heb zelf een hengst (tje) en twee ruinen die heerlijk met zijn drieën bij elkaar staan. Alleen wil ik geen merries op mijn erf en mijn hengst is echt prima opgevoed al zeg ik het zelf. Ik denk wel dat een hengst een iets consequentere opvoeding nodig heeft als een merrie en daarom echt niet door iedereen en overal gehouden kan worden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:40

Snoevie schreef:
En het probleem is dat dat tandje ervaring vaak ontbreekt. En er mede daarom ook een stigma heerst.

Zowieso is het fijn als je gewoon rekening houdt met elkaar

Dat tandje ervaring zou ik ook heel graag zien bij merrie en ruinen eigenaren als je begrijpt wat ik bedoel ;)

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:41

Klopt ariatje,
Wilde een keer een weekje op vakantie met me paard en nergens een stal waar ik me paard kon plaatsen voor een week.
Viavia een adres gekregen en die goede man zei neuhh daar begin ik niet aan, ga maar naar de overkant, die stal doet dat wel. En ik meteen, jamaar die willen geen hengsten en hij meteen owww een hengst dan bent u welkom, mensen met hengsten weten wat ze doen. Wanneer komt u?
Leuke was nog dat die andere stal 25 per dag rekende en ik bij hem maar 50 voor 8dagen betaalde :)