Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:44

Klinkt goed zeg! Mag ik vragen waar?
Ben blij voor jullie :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:46

Gaaf als je iets gevonden hebt *\o/*

Toch wel iets van een bak of paddock erbij hoop ik...? Alleen weiland dat wordt snel een drama hoor als ze dat kapot lopen, wat mij betreft is het eigenlijk wel een "must" om een schuilstal te hebben voor de paarden (en je spullen en opslag van voer, strooisel, hooi enzo...), een verhard stuk om op te kunnen poetsen en rommelen (en voor hoefsmid enzo ook wel erg fijn) en een stuk zand of iets dat onder alle weersomstandigheden goed beloopbaar blijft zodat je ze daar kan houden en ze niet de steeds erger wordende modder in hoeft te sturen :)

Het breekt toch snel op als je dat soort dingen niet hebt :=

Maargoed je komt zelf ook niet uit een ei volgens mij dus daar heb je vast aan gedacht :P

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:58

Majabeestje, als het in Midlaren kan, zou daar onze voorkeur naar uitgaan. :)
Maar dan moet dat wel kunnen.

Pmarena, als dat te realiseren valt, gaan we dat zeker doen. :j
Haha, we hebben daar inderdaad al aan gedacht en ben ook al sinds gisteren aan het rondkijken wat we nodig hebben, waar we dat eventueel vandaan kunnen halen etc.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:37

Mijn quote roept nogal wat reacties op blijkbaar :+
Ik vind Kim's gedrag (iig op het filmpje) niet abnormaal (heb alleen even een klein stukje vanwaar jij had aangegeven gekeken)? Zo zouden ze hier ook doen als ze in hun eentje binnen stonden.

Maar ik bedoel dus inderdaad in zo'n geval, dus verwondingen o.i.d. dat ze binnen moeten blijven. Hier in mijn nabijheid meegemaakt met een paard dat z'n been gebroken had, zou met een operatie voor 99% zeker weer helemaal herstellen, maar zou dan wel 6 weken boxrust moeten hebben. Zou je dan je paard niet laten opereren omdat je hem niet op stal wilt hebben? In zo'n geval ben ik toch heel egoïstisch en wil ik m'n paard niet kwijt, dus dan heeft hij het maar te slikken om die weken op stal te staan.
Nu werd het paard in kwestie ook heel onrustig van alleen op stal te staan terwijl z'n maatjes buiten in de paddock stonden (overigens wel in het zicht), dus was er iedere dag een ander paard 'de dupe' om ook een dag binnen te blijven (hadden de eigenaars zelf aangeboden, dus ging in overleg).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook helemaal voor om m'n paard zoveel mogelijk lekker buiten te hebben, maar hij moet toch ook gewoon even in een box kunnen staan. En het vergroot je mogelijkheden gewoon als ze 's nachts op stal kunnen.
Hier zitten wij bijvoorbeeld op kleigrond en wil je 24/7 buiten dan moet je je eigen stukje huren, want dat wordt gewoonweg niet aangeboden op pension. Voor mij persoonlijk is een eigen stuk echt geen mogelijkheid nu, met school ben ik door de week niet altijd thuis en ik wil minstens dagelijks toezicht, dus dan kom je toch op pensionstallen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:57

Als er 99% kans was dat mijn paard beter zou worden, zou ik haar zeker op rust zetten. :j
Voor minder ook, zolang het paardwaardig is.
Maar dan zou ik, net als bij het ongeluk in 2012, wel alle dagen urenlang bij haar in de stal zitten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:04

Zo denk ik er dus ook over =) Die paar maanden in dat paardenleven dat hij dan 24/7 in een box moet, die maakt hij dan de rest van z'n leven wel weer goed. En in zo'n geval vind ik het dus belangrijk dat ze toch wel min of meer rustig een een box kunnen staan. Liever niet, maar als het moet dan moet het.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:38

Mijn paard had zijn been gebroken,en werd knettergek op stal.Maakte zich vreselijk druk dat hij niet buiten mocht,terwijl hij s'nachts altijd op stal stond,dus het was niet omdat hij het niet gewend was.Wij hebben toen buiten een stukje afgespannen ter grote van een box en hem daar op gezet,toen was het goed.

Ik heb nu zelf een weidestalling en hij mag nu 24/7 buiten staan,hij is enorm opgeknapt.Het was altijd een stresskip en dat is nu helemaal over.Ik kan er alleen mee gaan rijden alle kameraden blijven achter dat zegt hem allemaal niks.Vroeger moest er altijd iemand mee.Dus ik denk dat sommige paarden buiten beter boeren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:40

ik heb de paarden aan huis en sinds dit jaar heb ik ijslanders.
nu heb ik er ook voor gekozen om ze 24/7 buiten te laten staan gezien het ras, maar ik moet zeggen dat mijn hart breekt als het zoveel regent en ik ze daar maar buiten heb staan.

persoonlijk zou ik als ik een ander ras paard had er toch voor kiezen om ze snachts op stal te hebben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:31

Als ze hier buiten staan in de regen dan heb ik geen medelijden hoor, ze kunnen zo in de stal gaan staan, doen ze dat niet dan vind ik ze niet zielig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:32

Dat is echt iets menselijks om dat zielig te vinden. :j
Ik heb dat ook als het bijv. echt hard vriest, dan zit ik met een rotgevoel thuis en vraag me af of Kim het koud zal hebben.

Ach, overal is uiteindelijk wel een oplossing voor! :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:41

oh met kou heb ik dat gevoel absoluut niet maar met die regen dus wel :)
is ook wel wennen, heb meer dan 25 jaar de paarden altijd snachts op stal gehad en nu dus voor het eerst niet meer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:46

Wat dat betreft heb ik het bij mij op stal toch wel heel erg getroffen! :D
Mijn pony staat ook 24/7 buiten
Mocht het eens nodig zijn dan is er een stal vrij en verder kun je bij ons helemaal zelf kiezen wat je wil...wel of geen stal en die paarden komen ook gewoon in de regen lekker buiten! *\o/*

Ik heb niet alles gelezen,maar had je al wat gevonden? ( geloof dat wij nog weideplek hebben. En er staan meer koudbloeden! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:54

Waarschijnlijk wel! :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:05

heb alleen de op gelezen hoor, maar ik snap het wel, dat het moeilijk is. Iemand moet al behoorlijk wat grond hebben om daar 24/7 het jaar rond paarden te laten lopen. Iig om ze voldoende te eten te kunnen garanderen. Los daarvan lopen ze het stuk als er te veel paarden op te weinig grond lopen....

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:13

24/7 buiten heb je hier in de buurt voor zover ik weet niet, wellicht particulier. Sterker nog; mijn paarden staan 3 dorpen verderop omdat er anders in de winter helemaal geen weidegang is.
Ze mogen nu van 8 tot 6 op de wei; ideaal want 's nachts wil ik ze niet buiten hebben.
Heb overigens alleen de OP gelezen. Denk eigenlijk dat het probleem met weidegang in de winter ook een beetje is dat veel mensen zich er veel te snel bij neer leggen dat het er niet is. Als meerdere mensen op een stal naar de stal eigenaar gaan en duidelijk maken dat ze dit toch wel erg belangrijk vinden, denk ik dat staleigenaren dit ook eerder aan gaan bieden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:26

Sorry voor mijn off-topic reactie.

Ik vind Kim een pracht van een paard daar kan geen enkele sportknol tegenop hoor. +:)+

Ik zat net naar je filmpje te kijken. De eerste paar seconde dat ze klem zit, vreselijk, wat was daar gebeurd en hoe?

Hier mogen de paarden ook niet 24/7 buiten staan, na sluitingstijd moet alles binnen staan.
Vanwege een misselijke reden.. Jongeren/jeugd/misschien wel verveelde ouderen die 's nachts al dan niet dronken voorbij fietsen/rijden/lopen vinden het leuk om de paarden te treiteren/mishandelen/stelen van dekens/halster/weilanden opzetten. :n :(

heb je al wat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:35

Ik denk ook dat als er meer vraag naar is, het meer gerealiseerd zal worden. :j

Majolen, Kim werd bekapt in de bekapbox, maar de hoefsmid had de schoftband niet vast gemaakt.
Kim gleed weg met haar achterbenen en viel met haar 'oksel' in een punt ijzer.
Maar dat is weer helemaal goed gekomen!

Morgen gaan we ergens heen om te praten. :j

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:21

KoudbloedKim schreef:
Kim is dat juist helemaal niet.
Die laat bijvoorbeeld ook geen pijn zien, pas als het echt niet anders kan.
Daarom moet ik ook erg alert zijn. :j

Ja, we hebben waarschijnlijk een plekje gevonden én nog iets achter de hand!
Als het allemaal lukt, komen ze op een eigen weiland te staan met z'n tweetjes.
Ik heb vroeger mijn paarden ook zo gehouden en ik heb de rust en privacy enorm gemist op de stallen daarna.
Natuurlijk moeten we inleveren op luxe als een wasplaatst, binnenbak, longeerbak en dat alles voor je wordt gedaan, maar ik denk dat de voordelen groter zijn.
Geen geroddel meer... lekker zelf bepalen hoeveel je voert etc.

Ik heb ook alles in eigen beheer en dat bevalt me prima!
Niemand die zich er mee bemoeid en als ik ergens over twijfel dan vraag ik mensen zelf om hulp.
Maar eerlijk is eerlijk, het is ook ontzettend zwaar en tijdrovend!
Realiseer je goed dat alles maar dan ook echt alles op jullie neer komt.......
Al denk ik dat jullie heel goed weten waar jullie aan beginnen. ;)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:26

Klopt, ik heb vanaf mijn 14de al op die manier voor mijn paarden moeten zorgen en dat was inderdaad niet altijd even makkelijk en zeker in de winter kwam je eigenlijk amper aan rijden toe.
Maar dat is het wel waard!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:48

De boxrust in het filmpje is natuurlijk best zielig. paard staat letterlijk tussen 4 muren. kan niet even met zijn buurman snuffelen, niet het hoofd over de deur doen en alle paarden staan buiten.
Wij hebben hier ook wel eens paarden op boxrust maar die kunnen dan nog wel met het hoofd over de deur en snuffen met de buren. dat geet al veel meer rust dan zo'n dier echt tussen 4 muren te zetten.

Ik hoop dat het morgen wat gaat worden met een nieuw plekkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:58

Dankje! Ik hoop het ook. :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:48

Wij hebben net 6 weken boxrust achter de rug. Was ook heel blij met een buitenbox die op het erf uitkijkt. Er werd verbouwd in die periode dus ze had 'live entertainment' . :+
Paard heeft zich enorm goed gehouden. Natuurlijk is het onwijs zielig, maar ik denk toch dat er weinig eigenaren zijn, die dan zeggen: ga ik niet doen geef maar een spuitje?

Jammer dat de tendens in dit topic toch beetje is: het is áltijd het beste voor een paard 24/7 buiten te staan en je bent een waardeloze eigenaar als je dat niet doet. Dan ben je zelf een luxepaardje en stel je het belang van je paard niet voorop.
Zoals altijd zal de waarheid in het midden liggen en geld dat zeker niet voor ieder paard. En ja, ook als eigenaar heb je allemaal andere behoeftes en doelen met je paard. Dat hoeft elkaar niet persé in de weg te staan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:48

Maar dat laatste geef ik ook in meerdere berichten aan. :j

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:49

Met dit weer is 24/7 buiten voor paarden niét grappig....
Zelfs mijn schapen haten dit weer (en die kunnen heel veel hebben).
Maar ga zelf met dit weer maar eens 2 paarden op 1-2 ha weiden, in no-time is het een vieze bende!
Geef manege/pensionstallen GROOT gelijk dat ze dit niet aanbieden.
Een fijne groepsstal of boxen met fatsoenlijk paard-paard contact vind ik wel een belangrijk.
Dus niet zo'n 'hok' waar jou paard tijdelijk in moest verblijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:51

En toch staat het grootste deel van de paarden met schuilstal gewoon buiten in deze regen, terwijl ze de mogelijkheid hebben om binnen te staan.