Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:46

@sure-Lee: zo te zien wordt er nog best veel verspild met die grote gaten.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:06

Ik hoop inderdaad ook dat ik ze met het vriesweer volgende week weer even kan laten grazen. Vandaag heb ik ze als kerstcadeau even aan de hand laten grazen op het pad naast de weide..
Nooit gedacht dat ze braaf gingen zijn als ik ze met twee tegelijk mee zou nemen :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:15

Nee hoor dat valt heel erg mee. Wat je er rondom ziet liggen komt omdat ik het in het donker vul en er van de week heel veel wind stond. Daaaaaag hooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:32

Ja, dat probleem had ik hier ook, ik ben maar even achter de heg gaan staan :D

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:10

Wat een leuk en leerzaam topic! Wij hebben sinds een half jaar ook de paarden aan huis, op 2 hectare grond.

Stro en hooi kan ik genoeg van opslaan, want we hebben een grote schuur met hooizolder. Daar hebben we ook de boxen. We hebben van de zomer waterbakken met een geïsoleerde leiding aangelegd, dat zou een aardige vrieskou moeten kunnen hebben. Nog niet uitgeprobeerd. := Op de wei krijgen de paarden water uit de grondwaterpomp, die bevindt zich op het kruispunt van onze 3 weilanden.

Aangezien we op zandgrond zitten, blijft de wei ook nu goed te doen. Op dit moment is het wel relatief nat (tsja, het blijft maar regenen) en heb ik de paarden de halve dag in de bak staan en de halve dag in de wei.

Om aan te sluiten bij de discussie hierboven, wij hebben ook geen tractor. Dat stond wel op de planning, maar een boer uit de buurt helpt ons met de zaken waarvoor we een tractor nodig zouden hebben. Hij sleept ook wel is de bak als hij toevallig langsrijdt met het juiste materiaal. :+ Diezelfde boer haalt ook de mesthoop op zodra ik niet meer kwijt kan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:46

Caily schreef:
Kan een sleep niet achter een grasmaaier? Hier de luxe van een trekker en een sleep en nog een geval waarmee ik zowel kuilbalen als watervaten kan vervoeren.

Hangt een beetje van de bodem,grasmaaier en sleep af.Met een goede weidesleep trek je je grasmaaier uit elkaar,vooral als de grond ook wat zwaar is.

Wij hebben ook zitten twijfelen tussen een quat en een trekker...quats zijn ook goed aan de prijs,helemaal als je het "landbouw-model"wilt...daar kun je ook dingen op/aan hangen.

Uiteindelijk voor een trekker gekozen,een "normaal" formaat konden we hier gewoon niet kwijt.De kleinere trekkers hadden niet genoeg vermogen...maar degene die we nu hebben is een volwaardige trekker op klein formaat :)
Kan ook lekker binnen staan,toch beter als je niet dagelijks gebruikt.

Grote voordeel is dat er ook een kleine frees achter kan,voor ons belangrijk om de baan te kunnen onderhouden :j

Zijn nog op zoek naar een vingerbalk-maaier die erop kan.Als iemand iets weet :D

Hier de trekker hard aan het werk... :D

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 067akl.jpg
http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 36726a.jpg

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:23

Gaaf die trekker!

Als je maar 2000m gras hebt (paar uurtjes gras per dag in t seizoen) en verder een grote paddock/paddock paradise-achtig iets, de bak kan slepen met je paard, hooi in balen bestelt (ipv grote rollen) en de mesthoop laat ophalen, heb je toch geen trekker nodig? Of zie ik iets erg over het hoofd? Gras zou ik dan qua zaaien en evt bemesten wel uit kunnen besteden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:36

Ziet er goed uit, welk merk trekker is dat?
Mijn man wil een trekker met voorlader maar of dat altijd zo handig is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:02

Kleine baaltjes is relatief erg duur en niet altijd/ overal verkrijgbaar. Mest kun je met de trekker verder de mesthoop opduwen of je moet een mestput nemen natuurlijk. Mesten zelf is ook makkelijker: trekker voor de stal, mest daarin gooien ipv kruiwagen en zo in een keer naar de mesthoop. Of zelfs wegklapbare wanden en een keer in de week alles leeg.
Bak slepen kan ik niet met mijn paarden. Maar als de jouwe kalm genoeg is en je wilt daar zelf zoveel tijd insteken is dat een optie.
Verder zijn het incidentele klussen (wij hebben bielzen bijvoorbeeld verplaatst, zakken hard geworden cement, ..)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:10

VogeltjeM schreef:
Gaaf die trekker!

Als je maar 2000m gras hebt (paar uurtjes gras per dag in t seizoen) en verder een grote paddock/paddock paradise-achtig iets, de bak kan slepen met je paard, hooi in balen bestelt (ipv grote rollen) en de mesthoop laat ophalen, heb je toch geen trekker nodig? Of zie ik iets erg over het hoofd? Gras zou ik dan qua zaaien en evt bemesten wel uit kunnen besteden.

Wat voor bodem heb je? Ik heb hier zandbodem,slepen alleen is niet voldoende omdat de toplaag wordt dichtgelopen.Water loopt niet goed meer weg en de rest kun je zelf verzinnen :P
Ook gaat er teveel gras/onkruid groeien in het voorjaar kun je een groei-explosie krijgen wat weer (zand)koliek op kan leveren.
Heb hier overigens ook zo'n 2000m2 gras...de rest bij de buren :D

_PatriciaH schreef:
Ziet er goed uit, welk merk trekker is dat?
Mijn man wil een trekker met voorlader maar of dat altijd zo handig is...

Dit is een Iseki :)

Die overigens ook voor al het zware werk wordt gebruikt zoals bomen rooien uit de tuin en op een bult gooien (zie foto post hierboven)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:36

Hier komt wel een trekker met voorlader, anders kan ik m'n hooibalen niet van de zolder halen of in de ruif leggen.
Voor het slepen van de wei/bak tzt wil ik wel m'n paard gebruiken maar die moet ik het eerst nog leren.

Ik ben ook hard aan het denken voor de (voor ons) ideale stal.
Wil er een schuilstal van maken waar ik tussenschotten in kan zetten zodat ik dan aparte boxen kan maken voor kreupele paarden bijvoorbeeld.
Ik heb al tussenwanden liggen die ik er voor wil gebruiken. Deze wil ik aan 1 kant aan een muur maken en de andere kant los zodat ik ze tegen de achterwand kan klappen.

De voorkant weet ik nog niet helemaal wat ik daar mee wil en hoe ik dat handig ga maken.

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:50

Ik volg even mee....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:17

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:36

Wij hadden de eerste jaren geen tractor, maar het is toch wel erg handig!
Wij gebruiken hem voor het slepen van de bak, het op de plek zetten van hooi en stro, kalk strooien, bloten etc.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:09

Oké, dus als ik het zo lees is het wel mogelijk zonder tractor, maar gewoon 100x fijner en handiger met := we gaan het meemaken..

Hebben jullie ook allemaal een eigen trailer trouwens? Ik wil graag een trailer beschikbaar hebben ivm noodgevallen. Mijn paarden zijn alleen enorm groot dus dan moet er een XL-trailer komen met een auto die 3500 kg mag trekken. Is nogal een dure grap (vooral die auto), dus net als met de tractor geldt zeker in het begin: als het niet hard nodig is, stellen we het nog even uit..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:25

Ik heb geen eigen vervoer helaas, niet eens een rijbewijs. Mis het wel uiteraard, maar heb een deal met mensen die twee straten verderop een ha van ons huren voor hun paarden dat zij me zullen helpen, en tevens nog hier en daar wat vrienden. Afgelopen oktober stond ik op vrijdagavond met een paard wat alleen zou overleven als we gelijk naar kliniek zouden gaan, gelukkig een hele lieve buurman!

Ik ben benieuwd wat jullie hier allemaal doen aan weideonderhoud, en wanneer. Ik heb 3ha, nu 6 paarden, volgende maand worden dat er 9. Ik sleep eens in de zoveel tijd de mest uit en verweid regelmatig (momenteel lopen ze op het hele perceel) Heb nu nog steeds gras en redelijk wat mollen wat zou betekenen dat de grond goed vruchtbaar is? Ik heb voornamelijk koudbloeden dus weet niet zo goed of bemesten nodig is, en zoja, waarmee. En kalken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:12

DubbelDun schreef:
palousa_boy schreef:
De voorkant weet ik nog niet helemaal wat ik daar mee wil en hoe ik dat handig ga maken.

Ideetje ?? http://www.plaatjesdump.nl/upload/b9808 ... 8a07ba.jpg

Ik ben niet helemaal van de schuifdeuren eigenlijk. Het scheelt natuurlijk wel ruimte, maar dat heb ik in de wei niet echt te kort.
Ik moet gewoon een keer gaan zitten met wat papier en een pen (misschien een wijntje erbij voor de goede ideeën)

Caily schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie hier allemaal doen aan weideonderhoud, en wanneer. Ik heb 3ha, nu 6 paarden, volgende maand worden dat er 9. Ik sleep eens in de zoveel tijd de mest uit en verweid regelmatig (momenteel lopen ze op het hele perceel) Heb nu nog steeds gras en redelijk wat mollen wat zou betekenen dat de grond goed vruchtbaar is? Ik heb voornamelijk koudbloeden dus weet niet zo goed of bemesten nodig is, en zoja, waarmee. En kalken?

Hier dit jaar weinig aan onderhoud gedaan eigenlijk. Heb 2 keer wat stukken brandnetels platgemaaid met de bloter en een klein stukje gras. Mest heb ik tot nu toe nog niets aan gedaan, dat ligt er al een jaar bijna, maar ik moet nog ff een sleep maken van een stapel oude banden die ik nog heb liggen.

VogeltjeM schreef:
Oké, dus als ik het zo lees is het wel mogelijk zonder tractor, maar gewoon 100x fijner en handiger met := we gaan het meemaken..

Hebben jullie ook allemaal een eigen trailer trouwens? Ik wil graag een trailer beschikbaar hebben ivm noodgevallen. Mijn paarden zijn alleen enorm groot dus dan moet er een XL-trailer komen met een auto die 3500 kg mag trekken. Is nogal een dure grap (vooral die auto), dus net als met de tractor geldt zeker in het begin: als het niet hard nodig is, stellen we het nog even uit..

Wat je niet hebt kan je natuurlijk niet gebruiken en doe je het anders. Ik heb 300 kilo balen op zolder liggen, daar heb ik we een trekker voor nodig. Deze kan ik gelukkig lenen tot we er zelf een hebben. Als dat niet zo was had ik gewoon kleine balen hooi moeten nemen. Stro heb ik wel in kleine balen omdat dat wat makkelijker is want wij gebruiken weinig.

Een trailer hebben we ook nog niet zelf. Wel een auto die er voor kan.
De vorige keer toen we een paard moesten ophalen hebben we er een kunnen lenen van iemand (die we niet kennen) via een kennis van ons. Maar ooit moet er hier ook een trailer komen.
Het gewicht van het trekpaard (wat er waarschijnlijk wel 2 of 3 worden) maakt dat wel wat lastig. Dit zal wel geen gewone trailer worden maar een die alleen getrokken hoeft te worden (schamelwagen) waardoor je wat meer kan laden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:08

Kalk/mest hangt ook weer erg van de bodem af...kleigrond houd de voedingsstoffen beter vast dan zandgrond.

Als er veel mos te zien is,is de grond kalkarm. Veel onkruid kan betekenen dat er bemest moet worden,zeker als het gras ook niet wil groeien.
Welke mest je gebruikt is ook belangrijk,koeienmest is voor grotere percelen het meest eenvoudig/goedkoop.Bovendien dat je buurboer blij zijn als hij de mest op je land mag uitrijden.

Wil je zo min mogelijk onkruid,zul je voor een kunstmestkorrel (speciaal voor de paardenweide) moeten nemen.Voordeel is dat deze korrel langzaam de voedingsstoffen loslaat waardoor je geen groeipiek krijgt.

Een combi van varkens en kippenmest moet je vermijden,dat is niet goed voor de paarden en het gras mag na het maaien dan ook voor de koeien ingekuild worden.

Je kunt eventueel een bodemmonster laten analyseren,dat is goed voor 5 jaar...of je gaat voor de eenvoudige versie van de Welkoop.Die heeft vaak in het voorjaar een gratis bodemtest...kun je laten checken of je kalk nodig hebt en hoeveel.Is eigenlijk voor gazon/moestuin,maar ja...sommigen hebben nu eenmaal een groot grasveld O:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:19

Ik heb wel een trailer en gebruik die intensief.
Momenteel elke week springles, eens per twee weken clubles, waar tijd en geld beschikbaar dressuurles, regelmatig wedstrijden en ik pak hem ook richting het bos.
(En los van de paarden om spullen naar het containerpark te doen)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:24

Ik heb geen trailer wel buren,vriendin met trailer/veewagen..in geval van nood kijk ik die wel lief aan.

We hebben er wel over nagedacht of we een klein veewagentje aan zouden schaffen.Maar dan moest er een extra rijbewijs aangeschaft worden.Of een andere auto in geval van trailer.
Verder natuurlijk alle onderhoudskosten en verzekering (evt wegenbelasting)

Mijn paarden komen zelden het erf af dus besloten om het niet te doen,scheelt veel extra kosten en ruimte.In geval van nood zijn er voldoende mensen links- en rechts :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:30

Ik heb een trailer maar die wordt eigenlijk zelden gebruikt tenzij mijn brokkenpiloot weer eens naar de kliniek moet :) of heel af ertoe voor een uitje te maken. Met onze combinatie mag met B rijbewijs gereden worden maar mijn man heeft zijn BE.

Qua onderhoud: spuiten tegen onkruid (dit hebben we laten doen), 2 of 3 maal mesten om het gras te doen groeien om het onkruid weg te houden en 1 keer zelfs pure stikstof het land op, de kantjes van de weide maaien met de bosmaaier moet ook om de 6 weken, in het voorste land maaien we ook de mestplekken plat met de bosmaaier omdat ze daar niet meer van eten, de achterste weide is na het spuiten gemaaid door de boer om de dode lange stengels weg te krijgen.
Met de bladblazer de dode bladeren wegblazen ook 2 of 3 keer, de stal karbolinnen..

En dan vergeet ik nog wel dingen :D

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:18

Ik heb wel een trailer en vind dat erg handig. Lekker met de paarden naar het bos, maar ook prettig als je naar de veearts moet. Ik gebruik hem best veel. Ik heb mijn BE er voor gehaald, want ik wil graag 2 paarden mee kunnen nemen. De trailer had ik al toen ik nog op een pensionstal stond.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:19

Wij hebben wel een trailer, gewoon voor les, wedstrijden etc....Maar de enige keer dat we met spoed 's nachts naar de kliniek moesten betrof het een erg onrustige merrie met jong veulen. Die we dus niet met de trailer durfde te vervoeren, waarop we alsnog een kennis hebben gebeld die ons met de vrachtwagen heeft gebracht.
Puur voor dat soort dingen zou ik dus geen trailer neerzetten. Dan zal je altijd zien dat op dat ene moment het toch niet de praktische oplossing blijkt of dat als je hem normaal niet gebruikt er iets aan mankeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:20

Ik gebruik mijn trailer meerdere keren in de week, zou niet zonder kunnen

Bladblazer staat hier ook nog op de verlanglijst
Zouden die met accu sterk genoeg zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:30

Ik zou voor een benzine gaan, die op accu hebben beduidend minder kracht en ze zijn altijd leeg als je ze nodig hebt :)