Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:13

Maar vogeltje, daar heb je het al - jij traint ze niet heel intensief maar recreatief.
Ik heb mijn paard vooral om hoe hij is, ik vind hem geweldig en wil er absoluut verder mee in de sport. Ook in de winter zijn er selecties. Dus daar train je dan intensief voor, en om dat voor hem zo aangenaam mogelijk te maken is zijn jas tijdens de trainingen uit heel fijn.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:13

Ik ga ook dekenloos de winter door. Het word wel onze eerste winter samen, maar ik denk dat mijn tinkertje het niet koud krijgt in zijn berenvelletje. Intensief rijden doe ik toch niet en uitstappen doen we altijd vrij lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:16

Ik stap ook heel lang uit, maar het is het nazweten. Hij droogt gewoon niet snel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:45

Anoniem schreef:
Ja ik doe idd wat anders met ze, ik pas geen antroporfisme op ze toe en ik zet ze wel na keihard werken nat buiten, 24/7 buiten zelfs. Ook wanneer het vriest, al jaren.
Ik loop echter niet met hun vacht te tutten, wassen en scheren.

Wat is keihard aan het werk in jou ogen, het is namelijk een subjectief begrip.

Mijn paard is niet geschoren maar heeft wel een deken op. Als ze erg bezweet is spons ik haar af met warm water omdat anders de vacht keihard opdroogt met wit uitgeslagen plakkerige stukken van het zweet en dat van het puntje van haar oren tot aan de staart. Dat lijkt mij voor een optimale werking van een wintervacht niet ideaal. Hoe doe jij dat of is na 1 keer rollen in het zand alles weg? Is in ons geval niet zo, en als het zand nat is wil ze uberhaupt niet rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:51

Jorienn schreef:
En heerlijk eerlijk [naam], ik vind dat dus sneu. Dat je ze keihard laat werken (jouw woorden) en zo wegzet, en de volgende dag weer. Zelfs als het vriest. Daar moet je dan wel het schema op aan passen, doe jij immers ook niet ;)

Ik doe wel een fatsoenlijke warming up en cooling down, maar die laatste hoeft geen half uur te duren.
Mijn paarden krijgen ook niet meer zo'n dikke berenvacht. Ik voer ze onbeperkt ruwvoer van hele goede kwaliteit van eigen land waarmee ze zich van binnenuit warm houden.
Dat is een verschil van dag en nacht. Die veel te dikke berenvachten werk je zelf in de hand met portievoeren. Wanneer ze zoveel uur per dag met een lege maag staan of koeienkuil met brok krijgen bereik je ook nooit een uitgebalanceerde situatie.

Die van mij werken zichzelf ook zeiknat en wit hoor, er gaat er zo weer 1 voor de koets en die gaat echt niet uit zijn neus lopen vreten. Ze hebben een zwemvijver, witzand slaapkamerbak en weidegrond ter beschikking voor de verzorging van hun vacht, en elkaars mond :)
Wanneer ze de wei in gaan gaan ze of daar of in het zand rollen, schudden ze zich uit en drogen nooit met harde witte eiwitvlakken op. Ook waden ze regelmatig zelf door het water.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:06

Ik heb 3 paarden waaronder 1 daarvan op een pensionstalling staat en geschoren is.
De andere 2 staan heerlijk 24/7 buiten zonder deken en zijn al een bolletje wol :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:30

2 nasty nudisten hier :j

Shire is echt heel erg wollig. Je hand verdwijnt in zijn vacht :)
KWPNer wil niet echt lukken met zijn vacht.. Ik blijf duimen dat er opeens POEF een wintervacht is. Vorig jaar had hij ook echt een heel dun velletje. :(
Ik heb een hekel aan dekens en hoop dat hij mee wil werken. Hij heeft namelijk ook een hekel aan dekens :+

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:38

Selka schreef:
2 nasty nudisten hier :j

_O-

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:43

Ik heb hier ook een beertje! Een welsh nwr merrie, met een enorme vacht. Ze is tegenwoordig grasmaaier omdat ik niet genoeg tijd heb haar te trainen en vind het heerlijk om zonder deken te rollen.
Ook de shetlanders zijn lekker teddy's, maar de pony's die in training zijn hebben wel een lekker dekentje op. Ze maken ook niet genoeg vacht aan om dekenloos te blijven in de winter (arabische typjes met een dun velletje) :)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:44

Wat een handig topic, zit op werk maar vanavond even bijlezen. denk dat ik hier handige tips / meedenkers uit kan halen;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:50

Ik ben niet anti-deken. Maar ben geen voorstander van scheren, je ontneemt een paard de perfecte manier van zich warm houden.

Ik reed vroeger veel meer dan tegenwoordig maar toen ging mn pony ook zonder deken de wei op. Bezweet maar wel even uitgestapt, dan is de huid niet meer nat en de vacht droogt vanaf de bovenkant, dat wat nat is. Het paard zelf (die spieren) kunnen dan dus geen kou vatten. Vergelijking met mensen kun je daarin niet maken want wij drogen direct op de huid, bij een paard gaat de nattigheid naar boven op de haren. Net zoals een zweetdeken. Die is ook van onder krukdroog maar bovenop vochtig. Paardenvacht werkt hetzelfde.

Mijn pony en later mijn andere paard hebben echt nooit wat gehad hierdoor. Geen spierpijn, niet verkouden, niks. Voor mij bewijs genoeg dat het geen enkel probleem is om een paard bezweet op de wei te gooien

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:55

Anoniem schreef:
Ik doe wel een fatsoenlijke warming up en cooling down, maar die laatste hoeft geen half uur te duren.
Mijn paarden krijgen ook niet meer zo'n dikke berenvacht. Ik voer ze onbeperkt ruwvoer van hele goede kwaliteit van eigen land waarmee ze zich van binnenuit warm houden.
Dat is een verschil van dag en nacht. Die veel te dikke berenvachten werk je zelf in de hand met portievoeren. Wanneer ze zoveel uur per dag met een lege maag staan of koeienkuil met brok krijgen bereik je ook nooit een uitgebalanceerde situatie.

Die van mij werken zichzelf ook zeiknat en wit hoor, er gaat er zo weer 1 voor de koets en die gaat echt niet uit zijn neus lopen vreten. Ze hebben een zwemvijver, witzand slaapkamerbak en weidegrond ter beschikking voor de verzorging van hun vacht, en elkaars mond :)
Wanneer ze de wei in gaan gaan ze of daar of in het zand rollen, schudden ze zich uit en drogen nooit met harde witte eiwitvlakken op. Ook waden ze regelmatig zelf door het water.

Grappig dat jij ook vol vooroordelen zit :D
Hoe kom je aan het verband tussen berenvachten, koeiekuil, portievoeren etc?
Denk dat een berenvacht veelal genetisch is, ene ras heeft meer dan het andere, verder traningsconditie, meer werk schijnt een iets dunnere vacht te geven en medische staat van het dier. Maar er zullen zeker meer factoren zijn.

Mijn paard rolt niet in nat zand en door het water waden uit zichzelf is al helemaal een belachlijk idee (volgens haar). Om plassen loopt ze ook met een groter boog.
Grappig dat jij het eiwitvlakken noemt, ik denk dat het vooral zout is. :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:03

Tja wat de ene hard werken noemt, vindt de andere een relaxt ritje. Hier moeten ze dagelijks hard aan het werk, we rijden veel wedstrijden. Helaas paarden met veel of alleen maar wit. Tja, die moet je wassen voor een wedstrijd. Kan moeilijk met blubberpaarden in de ring verschijnen. Conditietrainingen zijn erg intensief, dat kan ik met een wintervacht niet vragen. Ik denk dat onze paarden iets anders hard moeten werken dan de paarden van Repelsteel. Dat geeft niet, moet iedereen helemaal zelf weten, maar daardoor begrijp je waarschijnlijk niet helemaal het verschil. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:17

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:
En heerlijk eerlijk repelsteel, ik vind dat dus sneu. Dat je ze keihard laat werken (jouw woorden) en zo wegzet, en de volgende dag weer. Zelfs als het vriest. Daar moet je dan wel het schema op aan passen, doe jij immers ook niet ;)

.

Ik heb daar mijn twijfels over.
- dikte van de wintervacht is sterk rasgebonden. Wat je ook voert en of je dat eens per dag of de hele dag door doet, sommige rassen zullen altijd een dikke wintervacht krijgen
- de groei van de wintervacht wordt hoofdzakelijk bepaald door de hoeveelheid daglicht en niet door de temperatuur. Paarden die zichzelf niet goed warm kunnen houden, gaan dus niet meer vacht aanmaken. Wel zullen ze hun vacht meer uitzetten (capillaire werking)
- ik weet niet wat je bedoelt met ruwvoer van goede kwaliteit? Juist langstengelig hooi (want vaak minder voedingswaarde heeft) is geschikt om een paard warm te houden. Dat fermenteert in de darmen en functioneert op die manier als een soort inwendige kachel. Maar het is dus maar zeer de vraag of dat dan vervolgens ook invloed heeft op de vacht. Neemt niet weg dat het natuurlijk wel noodzakelijk is voor de gezondheid van je paard om voldoende ruwvoer te geven.

(Gelezen op http://www.horsechannel.com/horse-keepi ... eping.aspx)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:05

Misschien handig om alvast wat over mijn merrie te vertellen?
Ze is 4,5, ijslander en al een mega vacht. Van jongs af aan heeft ze altijd buiten gestaan, zomer en winter en nooit ergens last van gehad. Wel heeft ze als jonkie een achterstand gehad, maar dit is nu ruimschoots ingelopen. Enige waar ze tot voor kort ooit last van had was een knie-tje wat op slot sprong. Sinds maart echter geen symptomen. Sinds begin dit jaar is ze licht aan het werk en merk duidelijk dat sterkere spieren die klacht verhelpen. Maar, voor mij wel een punt in mee te nemen in wel of niet op stal in de nachten.

Ze heeft ook altijd zonder dekens gestaan, hooguit na rijden even zweetdekentje op en dan weer naar buiten. Echt zwaar aan het werk hoeft ze nog steeds niet. Door haar vacht zweet ze erg snel.

Afgelopen dinsdag is ze ziek geworden van de jaarlijkse enting en dus kon ik niet anders dan haar noodgedwongen op stal zetten. Ze was kleddernat, zweette behoorlijk en was enorm mistig. Gelukkig nu al stuk beter, maar helemaal goed is het nog niet. Sindsdien heeft ze alleen eerste nacht en volgende dag tot uurtje of twaalf met deken gestaan. Die had ze rond de middag zo scheef liggen dat staleigenaar hem heeft afgehaald. Sinds dinsdagavond staat ze nachten binnen en overdag buiten. Ze lijkt het heerlijk te vinden om met vriendjes naar binnen te mogen. Ook al had ze tot dinsdag nergens last van, alleen buiten blijven is niet ideaal natuurlijk.

Maar ja, wat nu verder als ze zo beter is?
Met deken / zonder deken, stukje scheren of niet?
Ben in principe voor zoveel mogelijk buiten en dekenloos. Wat zouden jullie doen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:12

Jorienn schreef:
Heleennn schreef:
Al voor de 2e keer?? Dat wil zeggen dat ze voor de eerste keer zijn geschoren in... september of oktober? %)

Sorry maar wat is daar mis mee? Heb je wel eens erover nagedacht waarom mensen eigenlijk scheren?

Daar is niets mis mee, ik oog op het feit dat het paard al in september of oktober met een enorm dikke vacht zit!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:14

risje schreef:
Ze is 4,5, ijslander en al een mega vacht. Van jongs af aan heeft ze altijd buiten gestaan, zomer en winter en nooit ergens last van gehad. Wel heeft ze als jonkie een achterstand gehad, maar dit is nu ruimschoots ingelopen. Enige waar ze tot voor kort ooit last van had was een knie-tje wat op slot sprong. Sinds maart echter geen symptomen. Sinds begin dit jaar is ze licht aan het werk en merk duidelijk dat sterkere spieren die klacht verhelpen. Maar, voor mij wel een punt in mee te nemen in wel of niet op stal in de nachten.

Ze heeft ook altijd zonder dekens gestaan, hooguit na rijden even zweetdekentje op en dan weer naar buiten. Echt zwaar aan het werk hoeft ze nog steeds niet. Door haar vacht zweet ze erg snel.

Afgelopen dinsdag is ze ziek geworden van de jaarlijkse enting en dus kon ik niet anders dan haar noodgedwongen op stal zetten. Ze was kleddernat, zweette behoorlijk en was enorm mistig. Gelukkig nu al stuk beter, maar helemaal goed is het nog niet. Sindsdien heeft ze alleen eerste nacht en volgende dag tot uurtje of twaalf met deken gestaan. Die had ze rond de middag zo scheef liggen dat staleigenaar hem heeft afgehaald. Sinds dinsdagavond staat ze nachten binnen en overdag buiten. Ze lijkt het heerlijk te vinden om met vriendjes naar binnen te mogen. Ook al had ze tot dinsdag nergens last van, alleen buiten blijven is niet ideaal natuurlijk.

Ben in principe voor zoveel mogelijk buiten en dekenloos. Wat zouden jullie doen?

Misschien dan toch een stukje uitscheren bij de nek?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:15

Reisa had toen ook al zo'n dikke vacht idd. Kan dus best, ken meer ijslander mensen die toen al eerste keer geschoren hebben. Niks vreemds aan toch?

Denk idd wel aan stukje uitscheren, alleen de hals / boeg bijvoorbeeld.
Of eventueel iets meer en dan toch met deken naar buiten?
Lastig hoor.....

Maar eerst maar eens volledig herstellen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:17

Ja precies, ik zou eerst even afwachten tot ze genezen is, misschien kan ze dan weer iets beter haar temperatuur regelen. Ik krijg het idee dat de koudbloedrassen toch wel degelijk last kunnen krijgen van hun (te) dikke wintervacht in ons (warmere) klimaat... Misschien omdat ze het veel kouder gewend zijn? Mijn paard is een BWP en kan tot nu toe alles prima regelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:24

risje schreef:

Die van ons was vorige winter na het werk kleddernat. Over het hele lijf, tot zijn hoofd aan toe. En dan was dat niet eens na heel intensief werk. Het duurde lang voordat hij droog was en je kon merken dat hij het echt te warm had tijdens de training. Dat was voor mij een reden om er een baan uit te scheren. Maar had hij er niet zoveel last van gehad, dan had ik het zo gelaten.

Maar ik zou sowieso wachten tot ze weer helemaal opgeknapt is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:25

Alleen het stukje hals scheren kan al een goed effect geven en vaak kunnen ze dan evengoed zonder dek buiten zeker als ze 'snachts binnen staan en tijd hebben om lekker op te drogen. Maar inderdaad eerst beter worden!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:44

Top ladies, thanx.
Neig steeds meer naar stukje scheren idd. Alleen nog iemand vinden die het voor me wil doen.
Heb het zelf nooit gedaan en zij heeft nooit scheermachine gezien dus wil wel een goede eerste ervaring;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:29

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:
En heerlijk eerlijk repelsteel, ik vind dat dus sneu. Dat je ze keihard laat werken (jouw woorden) en zo wegzet, en de volgende dag weer. Zelfs als het vriest. Daar moet je dan wel het schema op aan passen, doe jij immers ook niet ;)

Sorry??? Dus paarden die een berenvacht krijgen worden slecht gevoerd hahaha. Ik vind m leuk bedacht, maar mijn paard krijgt 4x daags een enorme portie zeer kwaliteitsvol ruwvoer. En mijn paard maakt een dikke vacht aan, die daarnaast een berenvacht. Krijgen dezelfde hoeveelheid hoor :D Ik snap ook niet waarom je denkt dat mijn paard wat handjes voer krijgt? Misschien eerst dingen vragen voor je ze zelf bedenkt ;) Beetje flauw dit!

Oh Heleen dan vatte ik hem anders op! :). Mijn paard is 15? oktober geschoren omdat hij ruim twee uur nazweette toen. Midden december/begin december voor de tweede (en laatste) keer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-14 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:33

Mijn grizzly beertje krijgt ook ruim voldoende te eten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:36

risje schreef:
Top ladies, thanx.
Neig steeds meer naar stukje scheren idd. Alleen nog iemand vinden die het voor me wil doen.
Heb het zelf nooit gedaan en zij heeft nooit scheermachine gezien dus wil wel een goede eerste ervaring;-)

Heel slim dat laatste! Zolang het voordelen heeft voor je paard zeg ik doen!
Ik vind alleen een streep of uitrijmodel vreselijk lelijk, maar dat is wel heel praktisch. Als je wedstrijden rijd zou ik het niet doen omdat je dan toch goed voor de dag wilt komen, en anders ga je gewoon lekker voor het functionele.