Straf ik op een foute manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:50

Als een paard een trap geeft kan hij van mij een trap terug verwachten, heel simpel. Als hij in de wei staat en hij geeft een ander een trap dan gaat die er toch ook niet bij staan van Oehhh lekker nog een keer.

Wat RK zegt, is toch heel simpel? Dat is gewoon de paardentaal, je kan wel gaan NH-en of weet ik wat (niet dat ik er niet voor open sta) maar je paard heeft ten eerste behoefte aan duidelijkheid, dat is zo belangrijk!

Onze merrie gaf mijn zusje ook ineens een gemene trap, binnen een halve seconde had ze een flinke trap teruggekregen onder de achterste, en een harde ook. Daarna weer verder gegaan waarmee we bezig waren, paard heeft nooit weer getrapt. Was wel duidelijk geloof ik.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:24

eb een paar reacties gelezen en ook die van dierenvriend.

Ik ben het hier niet mee eens.

Als jij een paard net heb of niet kent (op school staat een haflinger die dit flikt) en drukt je tegen de muur ga je echt niet eerst in ademnood nadenken hoe kan ik dit lief oplossen.
Dan denk je echt niet na hoor.

Ik heb weleens oog in oog gestaan met een ram (wel vaker Knipoog) die echt heel kwaad was en mij wel even zal beuken (en geloof me dat komt zeer hard aan, die kan echt je knie verbrijzelen) op het moment had ik een spuitbus footrotspray in mijn handen omdat ik de andere ram aan het inspuiten was.
Ik zie de ene ram met een rotgang op mijn afkomen en ik kon nog net een stap opzij doen, hij heeft van mij een tik gehad,, met spuitbus.
Ik was er niet trots op maar het was een reactie en hij heeft mij nooit meer wat geflikt

Zelfde verhaal bij een bok, die had een collega in elkaar gebeukt (echt heel erg) heb hem even een trap verkocht.
Sorry maar mijn eigen veiligheid gaat toch echt voor.
Kan hem beter een trap terug verkopen dan dat er straks echt wat gebeurd, anders blijft het dier winnen.

En dit heb ik echt niet gehad met alleen kleine dieren hoor, ik heb ook regelmatig gehad dat ik een koe op mijn nek had omdat ze weer eens tochtig was of dat ze me even een knal wou verkopen of ze weer een geit liet vliegen.
Sorry hier pas iik voor, dan raak ik waar ik raken kan,,,,,,

Ik kom nou over als een ontzettende dierenbeul, maar de dieren waar ik het over had waren echt niet te vertrouwen en dan moet je soms echt wel.....
(overigens met paarden nooit problemen gehad Haha!)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:44

runningkawa schreef:
Ik zeg altijd heel kort

Paard lief = ik lief
Paard niet lief = ik niet lief.

werkt perfect.

helaas weten heel veel mensen niet wanneer een paard niet lief is Haha!
Ik vind gewoon dat als een paard je probeert te trappen dat je dan al heel erg veel te laat bent, en dat je dan al heel veel gemist hebt.
Als een paard mij zou proberen plat te drukken, of trappen zou ik waarschijnlijk ook gaan slaan of terug trappen, maar dat gebeurt niet omdat ik genoeg doe om het te voorkomen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:27

hey
Ik heb ff afgewacht kijken wat voor reacties erkwamen. Het slaat natuurlijk nergens op dat jullie allemaal dingen gaan zeggen. Van ja ze moet het zelf mee maken. Ik ben nog nooit in me leven getrapt door een paard Niet op de manege, niet op een stoeterij, en niet bij me neiowue verzorgpony
toen ik nog op die stoeterij reed stonden daar dekhengsten. Je moet daar consequent mee omgaan. Natuurlijk meot je bij hengsten extra goed oppassen voor je veiligheid. Maar achteraf blijken het schatten van paarden te zijn die je gewoon goed consequent moet aanpakken. Ik hbe nooit probleme met die hengsten gehad (waren groningers) Niet met peotsen,mesten, of rijden
Ik hoop dat menesen nu geen domme reacties op dit bereicht geven. Ik ben gewoon een heel gelukkig persoon die nog nooti getrapt of fijn gedrukt is door een paard

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:44

Citaat:
Tot het moment kwam dat we de penny's hebben opgeborgen

Haha!

Citaat:
Ik ben gewoon een heel gelukkig persoon die nog nooti getrapt of fijn gedrukt is door een paard

Dan heb je idd wel héél veel geluk gehad.... En waarschijnlijk toch nog nooit een echt dominant paard meegemaakt: want die trappen/duwen *wél*, en hard ook. En dan kan je ze zo vaak aaien als je wilt, ze proberen het nog steeds....maar goed, dat heeft iedereen al gezegd...
Ik ben het iig helemaal met Runningkawa eens OK dan!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:22

Begint het nu weer overnieuw?
Slapen Slapen Slapen Slapen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:22

runningkawa schreef:
Ik zeg altijd heel kort

Paard lief = ik lief
Paard niet lief = ik niet lief.

werkt perfect.

Amen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:36

idd georgette, same here

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:49

natuurlijk moet het paard je gehoorzamen, maar wat is er niet fantastischer dat hij dat doet omdat hij voor je wil werken, inplaats omdat hij anders op zijn kop krijgt? wat voor band heb je met je paard dan? vandaar mijn uitleg over hoe je zoiets op z'n paards oplost. als je eerst werkt aan je band met je paard, hoeft zoiets als tegen de muur drukken ed helemaal niet te gebeuren. Ik ben ook wel eens bijna plat gedrukt door mijn pony, en weet je wat ik deed? gillen, met mijn armen zwaaien en een kneep geven in de flanken. ze schrok zich rot en heeft het vervolgens nooit meer gedaan. ook heeft ze wel eens kuren in de bak gehad, schoppen naar me aan de longeerlijn, ze was een echte puber. er was geen zweep voor nodig om haar dat af te leren, ik brulde gewoon kordaat NEE, en joeg haar naar voren, ook heeft ze een tijdje aangevallen in het weiland. ik bleef gewoon staan, ze stond perplex. nou heb ik een gevoelig paardje, waarmee vroeger dus wat aangeprutst is waardoor ze zulk gedrag vertoonde, maar door liefdevolle en concequente behandeling heb ik haar alles in een jaar geleerd wat ze al die tijd daarvoor al had moeten kunnen. ik heb haar respect voor de mens en speciaal voor mij bijgebracht zonder daar een been voor bij hoeven te gebruiken. ik heb haar nu 2 jaar, en van de kleine wildebras van 2 jaar, is ze opgegroeid tot een merrie met een lief karakter. ik wil maar zeggen, jullie moeten zelf weten of jullie jullie paarden schoppen, het gaat tenslotte om jullie veiligheid maar nadat je die schop hebt uitgedeeld bedenk dan dat het probleem niet opgelost is. hij zal misschie wel even van zijn stuk zijn, maar een dominant paard probeert het zo weer en dan zal die andere methode wel van pas komen denk ik. succes ermee dames!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:23

Dierenvriend.......... kom maar eens een weekie met mij meelopen........ denk je wel anders

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:38

of kom eens wandelen met mijn koudbloed, aan een halstertje, zonder hengstenketting }> (hoop dat je kan zwemmen)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:39

Ik vind niet dat jij je paard op een verkeerde manier straft. Als je in je straffen maar heel consequent bent. Als je hem een keer voor dit probleem straft doe het dan de volgende keer weer. Met consequent straffen is niets mis maar zodra je hem de volgende keer hier niet voor straft weet hij nog niet waar hij aan toe is. Dus door consequent te straffen zal hij snel gaan begrijpen dat je dit gedrag niet tollereert en dat jij toch de baas bent.
Ik straf Taco ook regelmatig voor ding die ik niet tollereer van hem. Des al niet te min heb ik een geweldig band met hem. Juist door het consequent zijn in de omgang met hem weet hij precies wat hij aan mij heeft en tot hoever hij kan gaan. Taco heeft dan ook een blindelings vertrouwen in mij. Hij weet wat hij aan mij heeft en ik weet dat andersom dus ook.
Heel veel succes met je paardje

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:52

dierenvriend schreef:
Ik ben ook wel eens bijna plat gedrukt door mijn pony, en weet je wat ik deed? gillen, met mijn armen zwaaien en een kneep geven in de flanken. ze schrok zich rot en heeft het vervolgens nooit meer gedaan.

Dan heb jij geluk. Mijn merrie duwde me tegen de muur, en toen ik haar een duwtje gaf om opzij te gaan met het bijhorende haar bekende commando "STEP" ging ze me in blindelingse woede aanvallen. Ik ben toen getrapt geweest op m'n hele onderlijf Bloos! En gillen deed 'r maar alleen harder trappen .... Ik heb 'r met een stel LOEIHARDE vuistslagen van me af gekregen ... Denk dat hier appelen met citroenen worden vergeleken. Een paardje die 's iets probeert tegen een DOMINANT KRENG is een totaal andere zaak!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:24

Ja, ik denk dat sommigen wel eens vergeten met wat voor soort paard sommigen omgaan...
Der zit een heel groot verschil tussen een dominant paard en een meer onderdanig typje.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:45

Die van mij is een paar weken nadat ik haar heb gekocht 'plotseling' onderdanig geworden ~~}> , hoe zou dat nou kunnen zijn gebeurd...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:49

patos schreef:
Die van mij is een paar weken nadat ik haar heb gekocht 'plotseling' onderdanig geworden ~~}> , hoe zou dat nou kunnen zijn gebeurd...

Ik zou het niet weten }>

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:43

weet niet waar julie mee bezig zijn maar kunnen we geen positieve dingen over elkaar zeggen lijkt me wel wat gezelliger .

dus weet niet wat jullie doen maar ik stop hiermee.

wil iedreen een fijne jarwisseling wensen OK dan! OK dan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:48

sonjabelgium"]
[quote="dierenvriend schreef:
Ik ben ook wel eens bijna plat gedrukt door mijn pony, en weet je wat ik deed? gillen, met mijn armen zwaaien en een kneep geven in de flanken. ze schrok zich rot en heeft het vervolgens nooit meer gedaan.

Dan heb jij geluk. Mijn merrie duwde me tegen de muur, en toen ik haar een duwtje gaf om opzij te gaan met het bijhorende haar bekende commando "STEP" ging ze me in blindelingse woede aanvallen. Ik ben toen getrapt geweest op m'n hele onderlijf Bloos! En gillen deed 'r maar alleen harder trappen .... Ik heb 'r met een stel LOEIHARDE vuistslagen van me af gekregen ... Denk dat hier appelen met citroenen worden vergeleken. Een paardje die 's iets probeert tegen een DOMINANT KRENG is een totaal andere zaak!
[/quote]

als dit gebeurt, natuurlijk ga je dan slaan of schoppen om haar van je af te houden. Ik zou hierna wel nadenken dat er iets niet helemaal goed zit en daar dus wat aan doen. Ik zou niet weer in zo'n situatie willen komen. Als je haar alleen maar op zo'n moment aanpakt, dan kan het dus elk moment weer gebeuren. Levensgevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:53

Sonja........ reageer je ook wel eens positief naar het dier toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:13

Zolang je niet buiten de boot gaat en hem in zn ribben gaat scfhoppen ofzo, dan kan je hem best een keer een schop verkopen. Mijn vorige pony beet ook in alles dat los en vast zat, niet gemeen hoor, maar kleren e.d (hengstentrekje) en die gaf ik ook consequent een tik op zn neus en later deed ie het nooooooit meer en kopschuw...echt niet....je kon om zn hoofd heen fladderen wat je wou en bleef gewoon rustig staan slapen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:15

dierenvriend schreef:
natuurlijk moet het paard je gehoorzamen, maar wat is er niet fantastischer dat hij dat doet omdat hij voor je wil werken, inplaats omdat hij anders op zijn kop krijgt?

In principe wel, en dat is de ideale situatie natuurlijk.

Maar in de praktijk hebben we allemaal (behalve Monty Roberts en Klaus Hempfling, en ik over 20 jaar Knipoog) weleens dat een pony dwars is. Ik heb een schat van een pony, ik kan eronder gaan zitten als ik haar buik poets, er onder gaan liggen als ik haar hoeven wil krabben, en meer van dat leuks. Ze heeft eigenlijk nog nooit gebeten of getrapt. Pas liep ik een keer langs haar toen ze stond te eten, en toen haalde ze naar me uit. Nou heb ik haar dat ook een keer zien doen naar mijn andere pony (die destijds dominant was, en nu dood), en die heeft haar toen de halve wei rondgejaagd. Dat heb ik dus ook maar gedaan, en dat werkte super.

Zolang een paard jou erkent als zijn meerdere, is er geen probleem. Op het moment dat hij jouw authoriteit gaat aanvechten (wat eigenlijk niet zou moeten gebeuren, maar wat soms bij mij wel gebeurt, omdat nog lang niet perfect ben op dat gebied), ben je éigenlijk te laat, dat geef ik toe. Alleen moet je het dan wel adequaat oplossen, en soms is het dan nodig om even hard op te treden. Hoe vervelend ik dat ook vind, omdat ik eigenlijk niet in die situatie zou willen geraken, en gelukkig gebeurt dat me ook steeds minder. Hopelijk komt het ooit zo ver dat het me helemaal niet meer gebeurt, en dat alle paarden mij natuurljik leiderschap (;)) accepteren, maar zolang ik zover nog niet ben ben ik liever één keer hard, dan telkens net iets te zacht, zodat alles uit de hand loopt.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:12

gijsenkim schreef:
Sonja........ reageer je ook wel eens positief naar het dier toe?

Ja hoor, ik had een goede band met haar. Het probleem lag/ligt hormonaal bij haar, ze had 'r zelf niet in de hand, m'n man wist dat al lang ... m'n dochter iets minder lang en ik ben er dan ook achter gekomen (ze nam mij als 'r baasje en 'r leider aan). Ze heeft een nieuw huisje nu en krijgt een behandeling tegen de hormonen waardoor hopelijk een groot gedeelte van 'r problemen zal van de baan geruimd zijn. Het nieuwe baasje stond de eerste morgen ook al met de handen in het haar met deze jonge "karakterpony" ...

Mooiste voorbeeld dat het niet aan ons ligt is de schitterende band met onze puberende fjord (op het drammen na als we gaan wandelen, fjord wil vooral SNEL Bloos!), onze jonge tinkerhengst waarvan de hormoontjes aan het ontwaken zijn en onze shet waarmee het bij alle drie erg goed gaat Knipoog.
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 31-12-03 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:14

Wow gelukkig voor je Sonja........ ben blij voor je dat ze een goed tehuis gevonden heeft..........gefeliciteerd..... goed begin van het nieuwe jaar zo.

yentel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:03

als hij trapt mag je terug trappen maar je moet er misschien iemand bijhalen anders word het niets! als hij echt boos op je is dan moet jij heeeeeeeeeeeel boos trug doen

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:12

Ik heb dit topic wat doorgelezen(niet helemaal), en ik ben ook van mening dat je een paard terug een schop mag verkopen. Alle argumenten die ik heb, zijn al gebruikt, dus waarom zou ik ze herhalen?

Maar miekelover, ik begrijp wel dat je het allemaal met liefde wilt doen, als je een paard hebt waarmee dat gaat, is dat geen enkel probleem.
Zo stond er bij ons een jonge pony die vorige winter iedereen uitprobeerde, ze moest werken, en wilde dat niet. Dat was wel snel opgelost, maar nu rijdt er een klein meisje mee(is nu haar pony) en iedereen vreesde voor de winter. Maar zij vraagt niets van de pony, dus waarom zou hij protesteren?
Ik denk dat het bij jou ongeveer hetzelfde zit mieke. Dat je pony het niet erg vindt wat je van hem vraagt, en dat is echt niet alleen door de band die je zou hebben.

Alle paarden die je tegengekomen bent, moeten wel vrij braaf geweest zijn, of je hebt nooit een wond ofzo moeten verzorgen, of scheren etc. Als je een paard tegenkomt dat scheren nooit leuk vondt, maar het toch liet doen omdat degene die scheerde dominant was, en jij moet die dan gaan scheren, dan wens ik je veel geluk.

Ook dat de eigenaar van mieke jou op zijn jonge hengst gaat laten, is naar mijn mening onverantwoord. Ik denk dat je ongeveer 12-13 bent,(heb niet in je profiel gekeken) en dat is echt onverantwoord om zo iemand op je jonge hengst te laten. Ikzelf stap ook veel op jonge paarden, maar op een echte rotzak (die niet zadelmak is, maar heel dominant) of hengst(die niet zadelmak is) mogen wij niet op. Daar ben ik 100% zeker van, dat is gewoon te riskant.