Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:32

Yvank_ schreef:
Als dat zo was dan had ik nu geen hoefbevangen pony staan. In een half jaar enorm afgevallen, toch hoefbevangen geraakt en daarna zelfs moeten korten op het allerarmste hooi dat we konden vinden om vervolgens nogmaals hoefbevangen te raken, maar het gaat hier niet om mijn paardje. Wat ik wil zeggen is dat een paard normaal gesproken kan rondscharrelen en nog een beetje beweging krijgt. Met absolute stalrust zal de beweging dus ook minimaal zijn. Dan kan zelfs arm hooi in onbeperkte hoeveelheden te veel zijn. Het is gewoon enorm tricky en als er al beenproblemen zijn is het laatste wat je wilt dat het paard te vet wordt.

Precies, heel veel mensen hier in dit topic hebben daar totaal geen ervaring mee. Die lezen iets en nemen dat klakkeloos over en adviseren dat dan ook nog aan anderen.
Daarom waarschuw ik de TS ook zo om dit niet zomaar te doen. Het kan echt helemaal verkeerd gaan. Gelukkig is ze zo slim om dat ook niet te doen. Maar voor iedereen die maar adviseerd om onbeperkt te voeren, dit kan dus echt niet voor elk paard! Ook niet als het arm hoor is. Sommige paarden hebben een rare stofwisseling en raken om niks bevangen.[/quote]
Ik heb er zeker ervaring mee anders riep ik zoiets niet :)

Zoals ik net ook zei. Onbeperkt ruwvoer is iets anders dan onbeperkt volstoppen met hooi. Stro is ook ruwvoer , wilgentakken kunnen ze ook aan knagen. het is je complete voorbeleid die het doet :) . Balen rijk hooi gaan voeren is natuurlijk nooit een goed idee.[/quote]

Waar lees jij dat wij onze paarden balen rijk hooi voeren? Nergens dus, het is weer een aanname van niks. Er zijn dus paarden die ook van arm hooi bevangen raken. Maar lezen lukt bijna niemand in dit topic volgens mij.

ponyparadijs

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:37

Op de reacties van arm hooi of meer stro wordt toch niet gereageerd.
Dat is al meerdere keren aangehaald maar daar wordt niet op gereageerd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:38

Ze heeft ook echt niet gezegd dat ruwvoer niet alleen hooi is, dat stukje volstoppen met hooi is een uitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:39

Lezen is inderdaad lastig want ik zeg nérgens dat jullie dat wel deden :) Als een paard bevangen wordt van hooi dam was hetgeen wat je voerde nog wel te veel tenzij ze mechanisch bevangen zijn geraakt.

Dingen als stro en wilgentakken kunnen ervoor zorgen dat je onbeperkt beperkt kan voeren. Je zorgt er dan voor dat ze er langer mee doen maar je bepaald zelf hoeveel ze krijgen. Een paard bezig houden is wat anders dan 'volproppen'

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:41

Wat is mechanisch bevangen raken?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:43

ponyparadijs schreef:
Op de reacties van arm hooi of meer stro wordt toch niet gereageerd.
Dat is al meerdere keren aangehaald maar daar wordt niet op gereageerd

word wel op gereageerd. voor de 10e keer IK GA NIET NOG MEER VOEREN WANT DAT MAG NIET VAN DE DIERENARTS!!! gelezen?? of moet ik het nog een keer zeggen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:44

Niet meer hooi of niet meer stro ?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:45

Yvank_ schreef:
Lezen is inderdaad lastig want ik zeg nérgens dat jullie dat wel deden :) Als een paard bevangen wordt van hooi dam was hetgeen wat je voerde nog wel te veel tenzij ze mechanisch bevangen zijn geraakt.

Dingen als stro en wilgentakken kunnen ervoor zorgen dat je onbeperkt beperkt kan voeren. Je zorgt er dan voor dat ze er langer mee doen maar je bepaald zelf hoeveel ze krijgen. Een paard bezig houden is wat anders dan 'volproppen'

Sommige paarden zijn zo bezeten van eten dat zelfs dat al voor problemen zorgt. Ik snap dat het lastig is als je nooit zo een paard gehad hebt maar geloof me, die bestaan helaas. Die kun je niet bezighouden die vreten zich kapot aan alles wat hun voor de kiezen komt. Als het dan ook nog een sober ras is dan kan het helemaal verkeerd uitpakken. Dus al die adviezen hier zijn heel goed bedoeld maar hou je aub aan wat de DA zegt. Die kent je paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:48

TS, als ik vragen mag, waar staat je paard nu op??

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:52

denisesilver schreef:
TS, als ik vragen mag, waar staat je paard nu op??

ze stond vanavond om 6 uur op een pak stro. uur of 9 was het half op dus zal het nu wel leeg zijn. haha

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:52

Maar wat heeft de dierenarts je dan aangeraden om op de grond te strooien? Die zal daar dan toch ook wel iets over gezegd/geadviseerd hebben?
Wij gebruiken hier altijd gehakseld stro, zit in plastic verpakking. Maar weet niet of dat wat voor jouw paard is...?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:57

Gea99 schreef:
Maar wat heeft de dierenarts je dan aangeraden om op de grond te strooien? Die zal daar dan toch ook wel iets over gezegd/geadviseerd hebben?
Wij gebruiken hier altijd gehakseld stro, zit in plastic verpakking. Maar weet niet of dat wat voor jouw paard is...?

hij zij stro met zaagsel. maar hij vond het ook niet goed dat ze het opeet

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:57

Maar een paard wat zoveel stro eet dat hij een naar jou mening dik pak stro met 5 uurtjes helemaal op heeft heeft naar mijn idee gewoon honger.
Zoveel stro dat een dik pak in een paar uur weg is kan hij niet eten.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:04

Stro eten kan in beperkte mate niet zo heel veel kwaad als het paard eraan gewend is en ik denk dat daar minder voedzame stoffen inzitten. Volgens mij zijn er ook mensen die het hooi grotendeels vervangen door het voeren van stro, nadat de paarden daar lange tijd aan zijn gewend. Dus als je hem beperkt hooi geeft bij voorkeur in meerdere voerbeurten steeds een beetje en hij knabbelt vervolgens nog wat stro is dat niet zo erg.

Eventueel kan je twee hooinetten in elkaar doen met hooi, zodat het meer een uitdaging is om het hooi eruit te krijgen. Dan hoef je niet meer te voeren maar is het paard wel bezig.

Voor strooisel zou je eventueel koolzaadstrooisel kunnen overwegen. Die van mij wilde het stro niet eten als het bij het koolzaadspul in de buurt was geweest. Ik zou niet te veel in de stal hebben, net als bij het hooi meerdere keren per dag er wat ingooien als ze het eet, als ze het met rust laat toch op een dunne laag laten staan. En als je schoon spul erbij doet moet je het door het huidige strooisel(wat je na het mesten over hebt, eventueel hetgeen dat op het randje van vies zit er de eerste tijd toch maar in laten liggen) mengen zodat het niet te aantrekkelijk is, het ruikt dan al naar hem/haar en dat zal niet direct als eten worden aangezien

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:19

ponyparadijs schreef:
Maar een paard wat zoveel stro eet dat hij een naar jou mening dik pak stro met 5 uurtjes helemaal op heeft heeft naar mijn idee gewoon honger.
Zoveel stro dat een dik pak in een paar uur weg is kan hij niet eten.

Normaal niet, maar denk dat deze uit verveling zoveel eet. Als je de hele dag stilstaat op stal moet je wat bedenken.
Het is fijn dat de da zegt dat hij het niet goedvind maar handiger is als hij met je meedenkt wat wel te doen dan.
Ben zelf van het onbeperkt voeren, maar verschillende meningen...
Ik weet wel dat mijn vader het vroeger had over verschil in tarwe en gerste stro in het absorberen maar ook in zachtheid en eten. misschien dat je daar ook nog naar kunt kijken?
Wilgetakken en andere afleiding was al genoemd zag ik.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:29

Zo hè dat duurt ff om al die reacties te lezen..

Ik ben het met TS eens dat het erg vervelend kan zijn dat mensen reageren zonder alles te lezen (hoe vaak ik reacties heb gezien om de ondergrond met vlas te bedekken, terwijl een minuut daarvoor een comment was gemaakt met : is het een idee om vlas te gebruiken 8)7 ). Dat heeft mij ook best geïrriteerd.

Maar waar ik mij meer aan irriteer zijn de hoofdletters en uitroeptekens.... Waarom kunnen we het niet gewoon met elkaar er over hebben wat het beste voor ts haar paard is?

Ja misschien had ze halverwege even een opsomming moeten maken wat ze nu aan het voeren is en hoe. Wat de afspraken zijn met de dierenarts en wat er allemaal in de stal aanwezig is om het paard te vermaken.
Maar zoals ze zegt heeft ze account aangemaakt omdat ze met deze vraag zat.

TS let wel op je bent hier net nieuw, hoeveel verstand je van paarden heb durf/kan ik niet beoordelen, net zoals ik dat niet kan van de mensen die reageren.
Maar de mensen die reageren zijn al iets langer op bokt en die stellen het niet echt op prijs denk ik als je een aantal ongepaste reacties geeft.
Maar misschien is het niet onverstandig om op je reacties en je taalgebruik te letten. (Elkaar voor bepaald dingen uitmaken vind ik absoluut niet gepast)
Want je kan beter de eer aan jezelf houden en fatsoenlijk reageren. Want niet alle reacties
zijn gepast en netjes.

Voor je paard zou ik als tip geven, geef hem takjes om op te knabbelen, stro (waarom zou hij het niet mogen eten? Ken veel stallen die het geven als ruwvoer, let wel op een beetje... Niet volledig gaan voeren)
Sluit me bij een aantal meningen aan dat paarden haast de hele dag moeten eten, denk daar wel aan (maaar denk dat je daar al achter bent).
Misschien zelf wat leuk knutselen van takjes en stro? Ik zou zeggen wees creatief :D

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:34

Ps excuses als de zinnen niet helemaal kloppen, kwam er halverwege achter dat ik nog wat wou veranderen :=

Ik bedoel mijn reactie niet aanvallend of beledigend, voor ts niet maar ook niet van de mensen die reageren.
Het is alleen bedoeld om mensen te attenderen op hoe ze overkomen, terwijl dat waarschijnlijk niet eens de bedoeling is.
Ik vind bokt een super leuke site en ik leer er veel van, maar dit zou ik graag willen blijven doen in een leuke gezellige "theekrans" omgeving :9k in plaats van dat we elkaar aanvallen op dingen die we zeggen/gezegd hebben ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:22

Goed, hele poos terug gereageerd over wat in de stal en hele topic doorgenomen, en ik sluit me aan bij een aantal; menn wat zijn sommige mensen hardleers en stoïcijns in het doordrammen van wat zij vinden hoe het hoort... :roll:
Andere kant, ts let erop hoe je reageert, ik snap dat je je scheel irriteert aan een aantal maar negeren is dan ( nadat je ze een keer hebt geantwoord) het beste.
Ik ga het op een andere boeg gooien, een hit matras! Dan daarrondom iets van stro korrels en dan kan je gereguleerd plakjes stro en hooi geven.
T kost een paar centen, maar ws kan je m over 3-4 maanden zo op bokmarkt weer kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:28

Hit matras is ook al genoemd :) geloof dat dat ook geen optie was.

Al denk ik wel dat het een mooie oplossing kan zijn :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:31

Oke -O-

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:51

Die van mij stond altijd op zaagsel, maar toen ik haar op vlas ging zetten viel ze daar meteen op aan. Toch was dit alleen de eerste dag. Maar vond dat ook wel weer eng. Je zou iig wel een wilgentak op kunnen hangen. Vinden ze vaak lekker en ze zijn een tijd zoet. Nu worden de bomen ook gesnoeid dus je zou er nu zo aan moeten kunnen komen. Sterkte met je paard! Wat een leende zeg!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:15

Wij mengen voordroog/hooi met stro in een fijnmazig hooinet. Ze zoeken dan eerst het hooi er uit en dan het stro. Doordat het stro ook in het net zit doen ze er langer mee en omdat het minder lekker is stoppen ze eerder met eten als ze niet meer hongerig zijn. Als ze het hooi lekker vinden eten ze langer door.

Ander soort hooi, van andere grondsoort of groffer hooi kan de eetlust dus wel beinvloeden. iiIk heb wel eens heel grof natuurhooi gehad en dat aten ze echt met lange tanden. Een deel van je ruwvoer vervangen door voer dat ze minder lekker vinden kan dus helpen.

Je hebt ook verschillende soorten stro. Het ene stro vinden ze lekkerder dan het andere. De tarwe of haverstro is hier minder geliefd dan het gerstestro. Gerstestro is ongeschikt als stalbed. Roggestro bestaat ook nog, net als (gehakseld) koolzaadstro.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:58

RenskeLap schreef:

Ik ben het met TS eens dat het erg vervelend kan zijn dat mensen reageren zonder alles te lezen (hoe vaak ik reacties heb gezien om de ondergrond met vlas te bedekken, terwijl een minuut daarvoor een comment was gemaakt met : is het een idee om vlas te gebruiken 8)7 ). Dat heeft mij ook best geïrriteerd.

Maar waar ik mij meer aan irriteer zijn de hoofdletters en uitroeptekens.... Waarom kunnen we het niet gewoon met elkaar er over hebben wat het beste voor ts haar paard is?

Ja misschien had ze halverwege even een opsomming moeten maken wat ze nu aan het voeren is en hoe. Wat de afspraken zijn met de dierenarts en wat er allemaal in de stal aanwezig is om het paard te vermaken.

TS let wel op je bent hier net nieuw, hoeveel verstand je van paarden heb durf/kan ik niet beoordelen, net zoals ik dat niet kan van de mensen die reageren.
Maar de mensen die reageren zijn al iets langer op bokt en die stellen het niet echt op prijs denk ik als je een aantal ongepaste reacties geeft.
Maar misschien is het niet onverstandig om op je reacties en je taalgebruik te letten. (Elkaar voor bepaald dingen uitmaken vind ik absoluut niet gepast)
Want je kan beter de eer aan jezelf houden en fatsoenlijk reageren. Want niet alle reacties
zijn gepast en netjes.

Voor je paard zou ik als tip geven, geef hem takjes om op te knabbelen, stro (waarom zou hij het niet mogen eten? Ken veel stallen die het geven als ruwvoer, let wel op een beetje... Niet volledig gaan voeren)
Sluit me bij een aantal meningen aan dat paarden haast de hele dag moeten eten, denk daar wel aan (maaar denk dat je daar al achter bent).
Misschien zelf wat leuk knutselen van takjes en stro? Ik zou zeggen wees creatief :D

ik mag biet vollesig voeren van de dieren arts oke? ala je alles zo goed heb doorgelezen begin er dan alsjeblieft ook wee niet over. het mag gewoon niet punt uit!

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:00

Yvank_ schreef:
Hit matras is ook al genoemd :) geloof dat dat ook geen optie was.

Al denk ik wel dat het een mooie oplossing kan zijn :j

nee das gee oplossing :)

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:03

RenskeLap schreef:

zijn gepast en netjes.

dat ik nieuw ben op bokt betekent niet dat ik niks van paarden af weet. ik hou gewoon biet van ditsoort sites. het was nu alleen omdat ik dit moest weten. maarja als mensen biet normaal kunnen reageren ga ik dat ook niet doen