Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onlineshop

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:04

Hier haal ik ook dagelijks de mest uit de weide, het is best veel werk, maar je moet iets over hebben voor een schone wei.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:09

2x per dag haal ik het weg. Heb ook niet bar veel ruimte, dus die ruimte moet optimaal benut worden en schoon.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:50

Gelukkig een hele grote wei, dus hoef me er niet druk om te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:02

biscaya schreef:
Yvank_ schreef:
Dat is een aanname wij hebben dit eens getest en het maakte hier in wormbesmetting geen verschil of we de weide wel of niet uitmesten.

Het lijkt me niet dat dit een aanname is, tegenwoordig moet je een licentie hebben om te ontwormen en komt een onafhankelijke dierenarts controleren hoe en waar en met welk mestbeleid je je paarden houdt, er zijn vele onderzoeken geweest waar toch heel duidelijk werd dat overmatig mest in de wei de kans op wormbesmetting aanzienlijk vergroot. Mag aannemen dat deze dierenartsten toch weten waarover ze het hebben.. dus te kort door de bocht om te zeggen Yvank omdat jullie dat eens getest hebben en toevallig geen wormbesmetting hebben aangetroffen dat dit maar een aanname is.. dat is niet zo.

Ik sluit me aan bij Joyce B! Helemaal gelijk!

Hoe kom je hierbij? Dat is helemaal niet waar namelijk :n wormkuren zijn op recept en dat houdt bij de meeste klinieken gewoon in dat je belt en kuur kan halen. Dat een dierenarts komt controleren heb ik werkelijk waar nog nóoit gehoord.

Er zijn ook testen geweest (wetenschappelijk) dat het niet altijd per definitie wormbesmetting is als je niet uitmest. Dat heb ik ook van dierenartsen. Het is maar net hóe je met je weide omgaat. Wij slepen de wei en dit doen heel veel mensen en verweiden ze dan een poos naar het andere weiland. Dat is volgens meerderen dierenartsen nog beter dan nooit verweiden en elke dag uitmesten want kan op besmetting is al altijd.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:08

Wij mesten ook alleen stal en paddock en de kleinere stukjes land.. t grote land dan ben je een hele dag bezig ben ik bang.. :') Wel worden de paarden regelmatig van t ene stuk in t andere gezet, wordt de wei gesleept en dan gaan de natuur verder zn gangetje.. moet er niet aan denken om elke dag de wei uit te mesten :n

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:33

biscaya schreef:
Het lijkt me niet dat dit een aanname is, tegenwoordig moet je een licentie hebben om te ontwormen en komt een onafhankelijke dierenarts controleren hoe en waar en met welk mestbeleid je je paarden houdt, er zijn vele onderzoeken geweest waar toch heel duidelijk werd dat overmatig mest in de wei de kans op wormbesmetting aanzienlijk vergroot. Mag aannemen dat deze dierenartsten toch weten waarover ze het hebben.. dus te kort door de bocht om te zeggen Yvank omdat jullie dat eens getest hebben en toevallig geen wormbesmetting hebben aangetroffen dat dit maar een aanname is.. dat is niet zo.

Ik sluit me aan bij Joyce B! Helemaal gelijk!

Ik ken ook nog winkels in nederland die de bevoegdheid hebben om wormen kuren te verkopen zonder toekomst van een da. Daar zijn ze dus ook vrij verkrijgbaar.

Daarbij is de da bij mij nog nooit komen kijken hoe ik de wei onderhoud en krijg ik ze ook gewoon mee als ik langs ga.

LaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:44

Ik heb nooit zin om het op te ruimen maar als ik ga springen in de wei aan hand met mijn shet.Vind ik het niet fijn als er allemaal poep ligt van mijn haf en shet.Maar met dit weer maken we steeds wat nieuwe kleine weitjes want ze trappen alles kapot.En z'on weitje is niet groot en anders lopen ze de hele dag in de poep vind ik niet fris.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:47

Bij ons moet iedereen de poep van zijn eigen paard opruimen.
Helaas zijn sommige mensen daar te bedonderd voor..
En ik vertik het om andermans troep op te ruimen, tenzij het voor mij ook doen :)

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:51

ik vind dit mischien wel de rottigste paarde klus die er bestaat (na het water bijvullen) := maarja... we willen niet dat ze wormen krijgen... en het is wel zo fris... dus daarom gebeurt het hier elke dag :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:03

Ik mest de wei als ze op een nieuw stuk gaat. Voordeel is dat ze alles op een plek doet dus hoef niet heel de wei door te sjouwen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:06

Wij mesten iedere dag uit, vaak met extra "hulp" ;-)

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:08

De paddock en schuilstal worden bij ons 2x per dag gemest en tussendoor vissen we bij het grote paard de drol ook iedere 2/3 uur weg. Het paard staat aan huis en zo is het het minste werk en de minste kans op wormbesmetting.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:11

Volgens mij is het juist meer werk als je het iedere paar uur doet. Moet je toch iedere keer erheen, spullen mee. 1 of 2 keer per dag lijkt me praktischer

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:19

Even bewegen iedere paar uur, hij poept netjes direct naast zijn bed als er nog niks ligt en de spullen staan direct om het hoekje. (zijn bed ligt vlak naast het einde van zijn deel van de schuilstal). Dus het is dan letterlijk 3 minuten werk, als je niet te lang met het paard blijft knuffelen tenminste.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:44

Ze staan bij ons 24/7 buiten (kunnen zelf stal in en uit) en de mest wordt iedere dag volledig opgeruimd. Zowel op t land (s zomers) als de paddock/stallen/bak/erf. Het ziet er ook nog s netter uit.
Het komt erop neer dat we ieder 1 tot 3 mestdiensten per week hebben.