Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:40

pairadice schreef:
Nikass: TS vraagt om meningen over een heel vervelend dilemma en ze komt op mij over als een uitermate verantwoordelijk iemand die denkt in het belang van het paard en haar verantwoordelijkheid wil nemen. Ze legt heel eerlijk drie opties op tafel en vraagt om advies om de juiste keuze te maken: aanhouden, weggeven of inslapen. Dit vooral in het belang van het paard. Jij hebt intussen een aantal maal aangegeven dat het haar verantwoordelijkheid is om voor het dier te zorgen. Iedereen, en ik weet zeker ook TS, respecteert jouw mening hierover en neemt deze serieus. Maar je punt is inmiddels wel gemaakt. In een discussie voer je telkens nieuwe argumenten aan, en dat mis ik een beetje bij jou. En het past zeker niet om TS te betichten dat ze haar verantwoordelijkheid niet neemt of iets dergelijks.

Bedenk wel: het is voor niemand een gemakkelijke keuze om je eigen paard in te laten slapen. En zeker niet als het om een paard gaat dat je zelf hebt gefokt, na 3 weken zijn moeder is verloren en dat je op hebt zien groeien tot een prachtig jong dier, helaas met een flinke bemerking.

Hoi Pairadice. dank je voor je opbouwende feedback. Ik zal er op letten dat ik niet in herhaling val bij een nieuw post. Overigens beticht ik ts absoluut niet van het niet nemen van haar verantwoordelijkheid, dat hebben een paar andere bokkers ervan gemaakt, maar zo is het niet. (ook heb ik geen paard met kind vergeleken, maar mensen gaan gemakkelijk met iets aan de haal zonder goed te lezen).
Hoewel ik dat zelf ook veronderstel, dat het nooit makkelijk is om een dier in te laten slapen, valt hier op bokt tot mijn verbazing die keuze soms wel heel erg makkelijk. En dan bedoel ik dus niet TS, ik heb het dan over andere topics en over sommige reacties hier in dit topic, waarvan ik dan denk "hoezo ben ik kort door de bocht? Mijn hemel..." Maar goed daar zal ik verder geen discussie aan wijden want daar heeft TS niets aan. Ik hoop voor TS dat ze er uit komt, maar ik hoop vooral dat het paard een liefdevol thuis krijgt, ofwel bij haar ofwel bij iemand anders. Het spijt me als dat verkeerd overkomt. Het is mijn mening dat dat paard daar recht op heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:43

Sizzle schreef:
Ja, dat is wel mogelijk in principe. Maar ik heb na veel praten en afwegen nu toch besloten dat ik dat alleen zou doen als hij bij mij blijft. Als namelijk blijkt dat hij relatief makelijk te rijden is dan staan gelijk 30.000 onervaren koopjes jagers voor mijn deur die geen idee hebben hoe je een paard correct trained. Als de koper hem zelf moet inrijden dan krijg jealleen de mensen die ook iets van paarden weten.

Daar heb je helemaal gelijk in. Niet over nagedacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:48

nikkielvis schreef:
Peelie schreef:
Ik zou hem persoonlijk ook laten slachten, hoe jammer dat ook Is.

Met het gegeven dat er een overschot aan paarden tekoop staan, waarvan de rest vaak geen problemen heeft, Is de kans dat je hem verkoopt voor het bedrag wat jij voor ogen hebt, erg klein. Daarbij moet je je nog maar afvragen bij wat voor mensen hij terecht komt.

Dus jammer maar waar, maar ik zou hrm naar Nijkerk brengen.

Ik ga hier in mee. Je weet nooit waar die terecht komt. Zo werkt het ook met verkopen dan heb je geen recht van spreken meer helaas.

Maar dat geldt toch ook voor een gezond paard? Daarvan weet je ook niet hoe hij door een ander behandeld zal worden en wat die ermee gaat doen als het paard een half jaar later een blessure krijgt.
Ook een paard dat voor een flinke prijs gekocht wordt door een ambitieuze sportruiter kan uiteindelijk heel anders terecht komen dan de verkoper voor ogen had.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-08-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:59

Respect voor de manier hoe je er mee omgaat. Heel reeel. Vind ik heel knap.

Als buitenstaander zijnde zou ik hem denk ik ook laten slachten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:01

Nikass schreef:
Maar dat geldt toch ook voor een gezond paard? Daarvan weet je ook niet hoe hij door een ander behandeld zal worden en wart die ermee gaat doen als het paard een half jaar later een blessure krijgt.
Ook een paard dat voor een flinke prijs gekocht wordt door een ambitieuze sportruiter kan uiteindelijk heel anders terecht komen dan de verkoper voor ogen had.

Absoluut, en ook daar lopen regelmatig topics over. Maar het blijft een feit dat je met een lichamelijk gezond paard zonder gebruiksaanwijzing minder snel "fouten" maakt waardoor het welzijn van het dier in de problemen komt, die kunnen iets beter tegen een stootje om het even heel onhandig uit te drukken. De discussie over "hoe" er gereden wordt is imo iets heel anders dan de discussie "of" er gereden wordt.
Idem met manier van houden, tussen 23u binnen of 24u buiten zitten heel wat verschillende mogelijkheden. En voor een gezond paard heeft dat gewoon een stuk minder impact dan voor eentje die snel last krijgt van dampigheid of iets dergelijks.

Je weet helemaal niks over het volgende adres, maar in sommige gevallen is de kans dat het fout gaat nu eenmaal groter dan in andere :)

NathalietjeB

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:05

heel eerlijk ik vind het paard zelf niet goed lopen en zou er niet mee gaan sleuren ik zou hem gewoon naar de slager brengen hoe banketstaaf dat ook is

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:06

lastige situatie hoor.
Zakelijk gezien zou ik zeggen: niet meer de markt opgooien. OF houden (als je de mogelijkheid en financiën hebt) OF enkeltje slager.

Of je dit emotioneel gezien aankunt kun jij alleen beoordelen. Paard is zich er niet van bewust, maar jij moet er wel verder mee....

Ik heb zelf altijd gezegd dat mijn paardje bij mij oud mag worden (ze is nu 21). Gelukkig is ze nog goed gezond (afkloppen!) en rijden we 3/4 keer per week. Maar wat als we dit niet meer kunnen? Ik weet het nog niet. Geld voor een tweede paard heb ik niet en of ik zo'n dure grasmaaier aan zou willen houden?! Gelukkig sta ik nog niet voor deze keuze, maar ik kan me het dilemma goed voorstellen!. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:10

Fout gaan kan het inderdaad altijd in de verkoop.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:18

Ik zou er persoonlijk voor kiezen zo'n paard in te laten slapen, of te laten slachten als dat nog mag vanuit de databank. (ligt er aan hoe je hem hebt aangemeld op Agate.ch) Weggeven of verkopen zou ik niet doen, zoals al heel vaak is aangegeven weet je niet waar hij terecht komt. Als je het financieel niet aankunt hem te houden, wat ik me heel goed kan voorstellen; we wonen in een pokkeland qua paardenhouden, zo duur ; dan gewoon laten gaan. Daar heeft niemand je iets kwalijk te nemen trouwens! Als ik met die van mij aan de gang moet met een hoop medicijnen om hem nog een pijnvrij weideleven te bieden, gaat er ook een spuitje in. En dan is die van mij 15, zou het een jong (rij)paard betreffen zou ik ook niet lang twijfelen, ik heb geen geld voor grasmaaier die me 500 CHF per maand kost...

ps. ik heb nog steeds niet begrepen of hij nu in Zwitserland of in Nederland staat. :+
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 29-08-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:18

Imo wordt de handel vooral verpest door paarden waar men het niet aan ziet dat ze kapot zijn. Dit kun je niet direct verdoezelen door iets in te spuiten oid.
Hier heb ik nog een paar maanden verbouwingen voor de boeg waardoor het niet echt handig is om er nu een extra paard bij te nemen maar anders was hij uitermate welkom.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:52

NathalietjeB schreef:
heel eerlijk ik vind het paard zelf niet goed lopen en zou er niet mee gaan sleuren ik zou hem gewoon naar de slager brengen hoe banketstaaf dat ook is

Voor een ataxisch dier vind ik het eigenlijk meevallen. Maar: Hij is nog zo jong en de kans dat het alsnog verkeerd gaat is in grotere mate aanwezig. Ik zou hem het hele circuit a al 'kapot paard in de markt' niet aan doen en voor zijn eigen bestwil kiezen: De slacht. Pijnlijk voor jezelf, maar beter voor het dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 14:07

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:15

Misschien is een bijrijder een optie.
Kan iemand van je familie niet helpen ofzo?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:17

Hoe vervelend ook, maar ik zou ook voor het in laten slapen kiezen. Het paard zal altijd speciale zorg nodig hebben, en zeker in deze tijden is dat voor veel mensen niet haalbaar. Waarschijnlijk zal er dan met hem gesjoemeld gaan worden en daar wordt het paard niet beter van en ook de mensen die belazerd worden niet. Het is een moeilijke beslissing...............................en ik wens je er veel sterkte en wijsheid mee.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:06

Polly schreef:
vind jij een zenuwbeschadiging geen reden om hem weg te brengen dan? beest is toch niet bruikbaar? Ik vind juist dat ze haar verantwoordelijkheid neemt door er op deze manier over na te denken en ja ook als ze hem wel laat hemelen. Je kop in het zand steken kan ook, beest de handel in en niet meer aan denken.
Het is geen kind hoor, het is een beest...

Polly ik heb zelf een paard wat o.a. een zenuwbeschadiging heeft en niet meer bereden kan worden. Deze staat al 5 jaar heel gelukkig met vervroegd pensioen. Alles in overleg met de kliniek waar hij heel lang behandeld is. TS verteld zelf dat het paard nog heel gelukkig oogt en het naar zijn zin heeft. Maar goed mijn dieren hoeven niet dood omdat ze voor mij niet meer bruikbaar zijn, dat zal het verschil tussen ons zijn. Mijn dieren zijn mijn maatjes en geen gebruiksvoorwerpen die als ze "op" weggegooid kunnen worden, persoonlijk vind ik dat keihard.
Die laatste zin slaat nergens op een dier of zoals jij het noemt een "beest" is een levend wezen en geen wegwerp artikel....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:17

Paperboy schreef:
Polly schreef:
vind jij een zenuwbeschadiging geen reden om hem weg te brengen dan? beest is toch niet bruikbaar? Ik vind juist dat ze haar verantwoordelijkheid neemt door er op deze manier over na te denken en ja ook als ze hem wel laat hemelen. Je kop in het zand steken kan ook, beest de handel in en niet meer aan denken.
Het is geen kind hoor, het is een beest...

Polly ik heb zelf een paard wat o.a. een zenuwbeschadiging heeft en niet meer bereden kan worden. Deze staat al 5 jaar heel gelukkig met vervroegd pensioen. Alles in overleg met de kliniek waar hij heel lang behandeld is. TS verteld zelf dat het paard nog heel gelukkig oogt en het naar zijn zin heeft. Maar goed mijn dieren hoeven niet dood omdat ze voor mij niet meer bruikbaar zijn, dat zal het verschil tussen ons zijn. Mijn dieren zijn mijn maatjes en geen gebruiksvoorwerpen die als ze "op" weggegooid kunnen worden, persoonlijk vind ik dat keihard.
Die laatste zin slaat nergens op een dier of zoals jij het noemt een "beest" is een levend wezen en geen wegwerp artikel....

ik heb er zelf ook zo een staan hier hoor en een gebruiksartikel is het niet. Maar TS geeft aan dat houden geen optie is en ik vind (mijn mening dus) dat er al teveel kapotte paarden op de markt zijn, die makkelijk doorverkocht worden met of zonder verhaal en dat het voor het paard dan een betere optie is om te gaan hemelen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:23

Wat een zware keuze!
Ik persoonlijk zou een, niet helemaal gezond, paard laten inslapen.

Ik heb nl ruim 10 jr geleden mijn lieve merrie gratis aan goed tehuis weggeven.
Ze was 9 jr,Z2, hele goede papieren en topfit, had bij een ongeluk haar oog verloren. Sindsdien kantelde ze haar hoofd bij t rijden. Ik was erg ambitieus en met haar lukte het niet. Wij hebben haar gratis aan een goed tehuis (dachten wij ) afgegeven. Deze mensen hebben enkele veulens gefokt en haar daarna verkocht. Zo ben ik haar uit het oog verloren. Na 10 jaar kwam ik haar per toeval tegen, deze man had haar op een paarden-markt gekocht. Vreselijk vond ik dat! Ik ben 7 van de 10 jaar dat ze weg was kunnen nagaan en daarbij heeft ze op 9 verschillende plaatsten gestaan. Verschrikkelijk vond ik dat. Ondertussen was ze dus 19 jaar en heb ik veel geld gegeven om haar terug te kopen. Helaas is ze vorig jaar overleden.

Echter heb ik hierna besloten: moet ik ooit een paard wegdoen, laat ik ze inslapen.
Natuurlijk niet met een gezond paard, ik ga ervan uit als iemand genoeg geld moet betalen een paard ook goed terecht komt (in de meeste gevallen)
Maar een paard waar je niet veel/niks voor vragen kan komt zo vaak verkeerd terecht.

Sterkte met je beslissing!
Laatst bijgewerkt door enjoy86 op 29-08-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:25

Prima jouw advies zou dat dus zijn Polly.

Volgens mij gaf TS zelf in de openingspost als optie 2 aan, zelf houden :? .

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:29

TS geeft aan dat het aanhouden geen optie is ook niet financieel .Maar moet je een jong paard dat iets mankeert dan maar heel zijn leven verder houden als grasmaaier ????
De situatie kan anders worden voor het paard het kan verergeren ..Nee dit is geen paard om zo een leven lang alsmaar te laten staan en te borstelen ...Daar kost het helaas te veel geld voor en is ook niet wenselijk voor het paard in mijn ogen!!! Een paard wil graag iets doen en een jong paard zo maar te laten staan is in mijn ogen niet fair ..

IK heb ook zoals ik al eerder melde dezelfde beslissing moeten nemen .
Maar je kunt helaas niet alles aanhouden ook al lijkt de blessure nog zo klein .Want zo klein is het niet !!Ik kijk altijd naar het paard denk je dat je een jong paard een plezier doet om alleen maar op het land te staan in weer en wind???Ik vindt het juist verdomd goed dat Ts het lef heeft om haar vraag hier te stellen want ik weet zeer zeker dat het voor haar een absoluut verschrikkelijk iets om te gaan beslissen en als er dan mensen zijn die maar zeggen laat hem maar staan ..Tja heel fijn dat jou paardje dat wel kan en dat jij er de mogelijkheid voor hebt maar niet iedereen heeft dat en Ts geeft aan dat voor haar dit niet mogelijk is ...Ik vindt haar zeer moedig ...Dat ze aan alle opties denkt .Ben allang blij dat ze het het paardje niet aandoet om in de handel te belanden want we weten allemaal wat een hel dat zou gaan worden ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:36

Ik zal ook nooit meer een paard verkopen naar "een goed thuis". Ik had een kerngezonde KWPN-er, deze was alleen wel 20 jaar. Alleen buitenrijden was geen optie, en andere opties tot rijden had ik niet. Heb hem verkocht aan iemand die wel met meerdere personen naar buiten kon, en waar hij rondjes in de bak kon hobbelen. Deze op het zicht aardige goedbedoelende persoon is hem meteen gaan verhuren, wat nog tot daar en toe was (hij was immers gezond en kon dat prima). Helaas ging er iets mis met de stalhuur, en is het paard daarop (dit was enkele maanden na verkoop) aan een handelaar verkocht, en dat terwijl ik nog wel had aangegeven dat ik hem altijd voor de verkoopprijs terug zou nemen als dat noodzakelijk zou zijn. Vanuit de handelaar is hij verkocht naar het buitenland, zeer waarschijnlijk naar slacht.

Nooit zal ik een paard meer aan een goed thuis verkopen. Ze zijn of jong en gezond en kunnen nog minstens 10 jaar bereden worden, of ik zet ze zelf op pensioen (als het paard daar iets aan heeft), of ik laat ze inslapen. No-way dat ik ooit nog ga geloven dat iemand een wat ouder, of niet gezond paard een goed thuis biedt zonder bijbedoelingen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:36

Sizzle schreef:
; we wonen in een pokkeland qua paardenhouden, zo duur ;

zeg dat wel :=
650 frank voor groepsstalling met een buitenbakje :o

:oo :oo
Kan je niet ergens een halve berg huren ? Komt vast en zeker goedkoper uit :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:39

Ik ben zelf in het bezit van een atactische merrie. Paard was overgigins afgeschreven als rijpaard. Zij doet het goed mits ik meteen heleboel factoten rekening houdt. Bijrijders gehad maar de meeste zorgen er onbewust voor dat ze beroerder ging lopen. Met name omdat ze te veel wilde van haar wat ze niet aankon. Daar schuilt veel gevaar in. Dit paard wordt bijna alleen nog maar door mij gereden en zij gaat niet levend bij mij weg. Puur om haar leed te besparen daarin.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:42

Ts moet doen waar zij zich goed bij voelt, zij moet er mee verder.

Een paard zijn hele leven in een grote weide in een kudde is heel normaal voor een paard hoor, daar zijn paarden nou juist voor gemaakt :D . Wij noemen het grasmaaiers maar in de natuur doen ze niet anders dan met soortgenoten leven en heel veel grazen....

Dat je zo'n paard de handel niet in doet vind ik niet meer dan normaal, dat zou niet eens overwogen mogen worden vind ik.

Maargoed ik heb mijn mening al gegeven, succes met het nemen van een besluit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 15:50

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 15:51

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:53, in het totaal 1 keer bewerkt