Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:14

Sammie schreef:
Sees schreef:
De verdeling zal vast niet 50/50 zijn ;). Dat vraag ik me dus af wat zou voor de meerderheid erger zijn (uiteraard heb ik hier zo mijn eigen ideëen over ;))
Iedereen heeft hier zijn eigen ideeën over :+
Het boeit imo toch ook weinig of die verdeling 50/50 is. Je moet het per paard bekijken. Dus vind jouw paard het niet erg, heb je de ruimte, wil je het by all means, go your gang. Maar ‘dwing’ een ander niet hetzelfde te doen als die van mening is dat het niet nodig is, z’n paard het niet fijn vindt of de ruimte er niet voor heeft.
(en dat is misschien het verschil met de eerder genoemde klok en klepel. Iemand die zijn paard binnen zet s winters of s avonds boeit het niet dat een ander dat niet doet of wil, maar van diegenen die hun paard alleen maar buiten willen proberen de meesten continue de ‘ander’ te overtuigen. Stop daar gewoon lekker mee. )

Ik zag Tinkers voorbij komen. Enig idee hoe vaak ik Tinkers in de modder zie staan. Gezellig 24/7 buiten, maar ze staan wel telkens met hun poten te trappen omdat ze koten vol mok hebben. Maar scheren wil de eigenaar niet, want dat is niet mooi. Wel 24/7 in de wei in de modder, want zo ‘hoort’ t.. Dat is welzijn!

Een paard is idd gebaat bij veel beweging en niet continue op stal, maar het argument dat is natuurlijk dus ik houd ze zo.. Waarom zitten wij dan wel gezellig met een bak choco en een trui aan voor de kachel of open haard? Paarden worden ook niet met een zadel en hoofdstel geboren, dus waarom rijden we er dan op? Ooit heeft de mens de keuze gemaakt om het paard te gebruiken en hier waren aanpassingen voor nodig. Hier zitten consequenties aan. Eén daarvan is dat een aantal paardenrassen of types niet geschikt zijn voor ons wintersweer. Onze grond trouwens ook niet altijd.

_/-\o_

Laat iedereen het lekker voor zichzelf uitmaken, paard 24/7 buiten of 'slechts' een paar uur p/dag. Maar er zijn mensen waarvan hun paard 24/7 buiten loopt, die zo ongeveer veranderen in soort van Jehova.....en dan gaat bij mij de deur dicht :o

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:19

[***] schreef:
Wat zijn volgens jou die uitzonderingen dan? Vind ik altijd wel interessant ..
Wanneer heb je toestemming (van bokt) zeg maar om je paard ('s nachts of langer) op stal te zetten?

Toestemming heb je (in sommige gevallen (geldt beide kanten op) misschien helaas ;)) niet nodig). Wat mij opvalt is dat heel veel mensen in dit soort topics beweren een uitzondering als paard te hebben. Dus; mijn paard wil niet naar buiten, kan niet naar buiten, gedraagt zich niet buiten, is onrustig buiten, valt af buiten etc etc. Als je dan echter de buitengang gaat bestuderen, kom je in veel gevallen tot de conclusie dat er iets schort aan de buitengang en dat áls je dat op zou kunnen en willen lossen, zo'n paard ineens veel fijner buiten staat. Vaak hebben we echter niet de kennis, de wil of de mogelijkheden om dit op te lossen

[***] schreef:
Ik kom van een stal waar ze 24/7 buiten stonden, mijn pony's hadden het goed (ik deed alles zelf) maar je zou er eens moeten gaan kijken naar de andere paarden, dan springen de tranen in je ogen ... Maarja, ze staan wel 24/7 buiten, met schuilstal, en daar wordt ook mee geschermd als pluspunt van de stal ...
Nu sta ik op een stal waar de meeste paarden vooral binnen staan, als ze buiten komen is dat voor een aantal een uur of 4 per dag, maar velen nog minder (en een enkeling niet door de eigenwijsheid van de eigenaar). Maar die paarden zien er zoveel beter uit dan de paarden op de eerdergenoemde 24/7 stal.

Wat is er beter uit zien? Onze buitenpaarden zien er niet uit ;). Ze zijn overigens wel een stuk gezonder dan de paarden die veel binnen staan. En Nee, ik bedoel dit niet als steek onder water naar wie dan ook, dat is een constatering bij ons op stal ;).

[***] schreef:
Dus ja, 24/7 buiten is niet heilig, dit kan wel goed zijn voor je paard als je alles goed voor elkaar hebt, en er elke dag tijd in steekt (hier was ik ook enkel bezig met alles rondom de paarden ipv met de paarden zelf, nadat ik klaar was met het dagelijkse werk was het kaarsje fysiek op ... ). Maar hoeveel mensen hebben dit? Daar zou je nog van verschieten...

Te weinig, net zo weinig als mensen met paarden die teveel op stal staan het niet voor elkaar hebben denk ik ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:20

Joram, nou dat valt in mijn geval qua kosten helaas toch tegen ;).

Esmeej, dat idee heb ik ook :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:22

Moratoetje, ja en dat Jehovagevoel heb ik dus juist heel erg andersom :o. Ik krijg een beetje het gevoel dat mensen die hun paard (te)veel op stal hebben staan heilig zijn en mensen die hun paard (te)veel buiten hebben staan dierenbeulen zijn want dan staan ze alleen maar in de modder.

Overigens lopen die van mij alleen 24/7 buiten als de omstandigheden het toelaten, ik kan dus helaas niet in een hokje gestopt worden :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:23

Nina_rex schreef:
Als je je afvraagt waar je je paard een plezier mee zou doen, moet je je eens proberen voor te stellen dat je een paard in zijn box zet en dan de deur open laat staan... hoeveel paarden zouden dan gedurende lange tijd in hun box blijven?
Ik vind langdurig opstallen zodanig tegennatuurlijk voor paarden dat ik het verder vind gaan dan 'je eigen keuze', 'doen wat je omstandigheden je toelaten', etc. Het uitgangspunt zou altijd moeten zijn dat je zoveel mogelijk tegenmoet komt aan de evolutionair geprogrammeerde behoeften van je dier (welk dier ook), en dat je daar zonodig stapjes terug in doet - niet andersom.

mika11 schreef:
Alle paarden in Nederland 24/7 buiten kan toch nooit, daar is Nederland veel te vol gebouwd voor.
Ja, of de paarden moeten op postzegelstukjes staan, dan zou het net kunnen.

Binnen staan ze toch pas écht op postzegelstukjes? ;) Je hebt echt geen enorme lappen grond nodig om tegemoet te komen aan de basisbehoeften van paarden!

.

Wel als je maneges/pensionstallen van 40 of meer paarden hebt.
Hoe hou je dat 's winters goed, met zoveel paarden op postzegelstukjes?
En hoe krijg je schuilmogelijkheden op postzegelstukjes voor zoveel paarden?
Dat zul je dan wel moeten hebben als ze 24/7 buiten moeten staan.
Dan krijg je dus echt wel een vieze bende 's winters.

Daarom sta ik ook niet op een grote manege of pensionstal.
Maar op een boerderij.
Dat betekent dat ze volop naar buiten kunnen, ook 's winters.
Maar niet 24/7, als het donker wordt gaan ze naar binnen.
Dus zo'n 6 weken per jaar komen ze relatief kort buiten, zo'n 6 a 8 uur.
En dat is prima voor de paarden, ze hebben hier een goed leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:25

Als je de ribben en alle andere botten kan zien omdat ze amper ruwvoer krijgen "omdat er toch gras staat" (en daar ga ik maar niet over uitweiden) dan vind ik niet dat ze er goed uitzien. Ook gewoon de hele indruk die de paarden geven, ze zijn niet levendig, niet wakker, niet niks ... Lekker rustig, dat wel. Maarja, is ook maar net hoe je het bekijkt natuurlijk :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:26

Joram schreef:
Ik heb nog nooit begrepen waarom je wel een paard op stal zou willen zetten.
Geeft extra werk, en kost ook nog extra geld.

Amen _/-\o_
Had ik die mogelijkheid maar op dit moment...
Maar het is zeker iets wat ik nastreef in de toekomst !

Maar land moet idd wel toe laten. Hier hebben ze land zat en zandgrond.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:31

[***], lijkt me nogal logisch dat die paarden er niet levendig en wakker uit zien. Goed en voldoende ruwvoer is natuurlijk wel essentieel. Dan is helaas bij jullie de buitengang dus niet goed. Op een gegeven moment halen ze niet meer genoeg uit het gras en moet je bij gaan voeren.

Bij ons zien zowel de meer-buiten als de meer-binnenpaarden er (soms té ;)) goed uit overigens. Het valt alleen wel op dat de buitenpaarden minder vaak snotterig zijn. Qua blessures is het volgens mij redelijk gelijk. Bij ons op stal komt ieder paard overigens minimaal 8 - 12u per dag op de wei hoor, in de zomer zelfs alles 24/7 buiten.

Edit, niet winter maar zomer ;)
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:34

Is niet meer bij mij hoor ;) Ik ben daar vertrokken (en ik was niet alleen... ).
Maar dat heeft mij wel de ogen doen openen dat 24/7 buiten niet heilig is (dit dacht ik namelijk eerst ook, een paard moet 24/7 buiten met schuilstal en een paard moet samen staan ... totdat ik dus die van mij had rondlopen ... nu doen ze het echt stukken beter, hier was ik even verbaasd over als dat anderen zouden zijn want verhuizen was echt een gok, maar het is wel zo ;) En ze staan zelfs weer samen, tegen alle verwachtingen in, en ik ben er 99% zeker van dat dit kan omdat ze 's avonds elk hun eigen hok hebben :+ ).

Hoe die van mij het in de winter gaan doen ga ik nog moeten zien, ben wel al blij dat de pony die last heeft van stof tot nu toe totaal geen last blijkt te hebben met het ruwvoer en de stal waar hij nu in staat. Is toch al positief. En hij kan lekker soppen als hij op stal staat, is blijkbaar ook iets wat hij dolgraag doet (maar niet doet als de waterbak te ver lopen is.. had wel beter geweest voor hem als hij dat wel deed :P :)) ).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:36

Het lijkt idd wel een hype te zijn geworden zoals TS stelt, maar wel een met positieve invloed op het paard. Mits, zoals er eerder gezegd wordt, de eigenaar de signalen van het paard ziet of het zich wel of niet fijn voelt in de situatie.

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten, ofwel op het gras, ofwel in de paddock. De reden daarvoor is meervoudig. Ten eerste moest 1 van mijn paarden de buitenlucht in ivm luchtwegproblemen en mijn andere paard had regelmatig dikke benen van op stal staan. Oplossing: naar buiten en mogelijkheid om te lopen zoveel als ze willen.
Ten tweede is het ook praktischer voor mij en (niet geheel onbelangrijk) flink kostenbesparend. Met praktischer bedoel ik: ik hoef niet meer stal én paddock uit te mesten en ze hebben minder de noodzaak dat ik elke dag iets met ze doe, beweging hebben ze toch al de hele dag. Kostenbesparing omdat ik geen bodembedekking nodig heb en veel minder mestafvoer heb.

Als het erg slecht weer is staan ze overigens soms wel een nachtje op stal of soms overdag een paar uur. En als ik het voor ben krijgen ze een regendeken op, zodat ze iig niet doornat regenen. Een buitje kunnen ze wel hebben, maar ik heb al meerdere keren gemerkt dat wanneer de regen langer aanhoudt, ze erg unhappy worden, daardoor stoppen met eten, stil blijven staan en uiteindelijk gaan staan te rillen van de kou.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:40

Ik ben zeker niet tegen 24/7 buiten (onze jonge paarden, fokmerries en veulens lopen 's zomers ook 24/7 buiten, nu ook nog trouwens), mits de omstandigheden goed zijn en daar schort het nogal eens aan (zeker hier in de buurt).

Wat mij bij mij een doorn in het oog is: paarden die tot hun knieën in de modder staan, onder de mok, vreselijk in het haar, met amper een droge plek om te staan/liggen en die van een hoop hooi wat helemaal vertrapt is staan te vreten waarvan de eigenaar dan zegt: mijn paarden staan lekker 24/7 buiten want zo hoort het, dat is paardenwelzijn....nou welzijn mijn r**t. Dat soort mensen houden hun paarden buiten omdat het lekker goedkoop is!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:44

Om te zeggen, dat het voor een paard goed is buiten te staan in weer en wind, en dat ie dat leuker vind, kan ik niet mee in stemmen.
Ik had een fjord, die stond overdag een paar uurtjes in de wei, en verder in een paddock met schuilstal.
En 's avonds in een dichte stal..
Als het de hele dag regende ging ze ook naar buiten, dan haalde ik haar dus van stal, en met nat weer ging ze dan in de paddock. (overigens met een shet, stond dus niet alleen)
Maar met regen stond ze dan ook geheel vrijwillig de hele dag in die schuilstal!!!.
Dus m.a.w. ze stond uit zichzelf dan 24 uur op stal..
Dan is mijn conclusie dat ze vies weer toch echt niet fijn vind, en dan toch liever lekker op stal staat.
Overigens heb ik nu 4 andere pony's en ook die gaan 's nachts graag op stal, en vinden het overdag in storm en regen ook echt niet leuk.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 03-10-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:44

Dat is er gewoon wat mis met weidemanagement. Doet niks af aan 24/7 buiten houden. Kun je ook wat gaan zeggen van mensen die hun paarden 24/7 binnen houden onder mom van lekker veilig terwijl paard stalondeugden of stalbenen ontwikkeld. Dat is imo gewoon slechte verzorging en heeft niks met binnen of buiten te maken.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:46

@Esmeej: Dat is weer het andere uiterste, er is ook een gulden middenweg ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:48

Jamaar sabine, dat de paarden mager waren en mat, ligt niet aan 24/7 buiten lijkt mij? Eerder aan slecht beleid. Wil niet zeggen dat paarden, zoals de meeste hier wel zeggen, hun eigen voorkeuren hebben en dat je daar het best rekening mee kunt houden.
En als jouw paarden zich zo top voelen, is dat voor hen dan blijkbaar ook het beste.
Maar ik denk niet dat paarden die 24/7 buiten staan per definitie mager en mat zijn
(die van mij in geen geval :+ )

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:48

[***] maar dat wil niet zeggen dat jouw paarden het met de juiste buitengang wél goed (of misschien nog beter ;)) zouden doen met meer uur buiten. Maar ik begrijp dat je blij bent na die ellende dat je paarden het nu iig goed doen.

Moratoetje, ik zie bij ons in de buurt eigenlijk nooit paarden die alleen maar tot hun knieën in de blub staan. Overigens gelukkig ook weinig die teveel binnen staan.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:49

Als je mijn berichtjes op de vorige bladzijden even leest. 24/7 buiten en 24/7 zijn allebei uitersten, dan moet niet voor het ene een argument wel tellen en voor het andere niet wat allebei met slechte verzorging te maken heeft. :).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 03-10-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:50

Dakotah schreef:
Om te zeggen, dat het voor een paard goed is buiten te staan in weer en wind, en dat ie dat leuker vind, kan ik niet mee in stemmen.
Ik had een fjord, die stond overdag een paar uurtjes in de wei, en verder in een paddock met schuilstal.
En 's avonds in een dichte stal..
Als het de hele dag regende ging ze ook naar buiten, dan haalde ik haar dus van stal, en met nat weer ging ze dan in de paddock. (overigens met een shet, stond dus niet alleen)
Maar met regen stond ze dan ook geheel vrijwillig de hele dag in die schuilstal!!!.
Dus m.a.w. ze stond uit zichzelf dan 24 uur op stal..
Dan is mijn conclusie dat ze vies weer toch echt niet fijn vind, en dan toch liever lekker op stal staat.
Overigens heb ik nu 4 andere pony's en ook die gaan 's nachts graag op stal, en vinden het overdag in storm en regen ook echt niet leuk.

Niemand zegt hier volgens mij dat paarden het leuker vinden om met weer en wind buiten te staan ;) ?
Een schuilstal is nog steeds geen stal, vergeet dat niet. Dat voelt voor een paard toch anders want er is wel de mogelijkheid om weg te gaan.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:51

De mijne gaat nu ook 24/7 naarbuiten met een inloopstal, maar omdat ik niet op een pensionstal sta, dat alleen is de reden. Nu heeft hij de mogelijkheid niet om op stal te staan, maar ik vind het beter zo! anders komen ze een hele winter gewoon niét buiten.. (waar ik een maand geleden nog stond) :=

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:54

[/quote]
Niemand zegt hier volgens mij dat paarden het leuker vinden om met weer en wind buiten te staan ;) ?
Een schuilstal is nog steeds geen stal, vergeet dat niet. Dat voelt voor een paard toch anders want er is wel de mogelijkheid om weg te gaan.[/quote]

Ja ze had de mogelijkheid om er uit te gaan, maar ze ging niet.
Lijkt mij dan duidelijk dat zij niet zo nodig naar buiten hoefde met slecht weer.
Overigens heb ik haar hier ook wel eens naar buiten gezet (hier geen schuilstal bij de wei) met storm en regen, en toen ze 2 benen over de drempel had gezet, een rondje draaide en weer naar binnen wou..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:55

Moratoetje maar de gulden middenweg geldt ook voor de buitenpaarden, toch ;) ?

Esmeej, off topic, ik vind het echt niet eerlijk dat je mij lekker maakt met je bonte boef onderschrift maar vervolgens geen foto's in je profiel zet :D.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:57

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Poeh, veel minder werk zou ik zeker niet durven zeggen.
Ik heb 2 grote kwpn'ers en een haflinger 24/7 buiten lopen.
Zorgen dat er drinkbaar en schoon water is, mest uit de weide halen (dit is per dag ongeveer 2 kruiwagens), slowfeeders vullen voor de ochtend en avond, 2x per dag komen voeren.
Ze staan dan ook geen van 3 met deken op.

Kijk, ik ben echt pro 24/7 buiten. Wei of paddock met slowfeeder maakt mij niet uit. Maar ik kijk ook naar de behoefte van ieder paard.
Ik ben geen fan van dekens, maar mijn 8 jarige is 10 maanden weg geweest en die hebben ze op de vorige stal geschoren. Tjah dat die smorgens bij 6 graden staat te bibberen als het overdag nog wel 20 graden wordt, die krijgt gewoon een deken om. Simpel.
Ik heb 2 stallen en een afdak voor 3 paarden. Zorg voor voer op 3 plaatsen en voor de rest zoeken ze het heus zelf wel uit.
Al kunnen ze alle 3 wel gerust een nachtje op stal, dit hebben ze allemaal al gedaan en vinden dit ook niet erg.

Maar als ik kijk wat zij met 3 doen op een dag en wat voor fijn sociaal contact er is. Voor mij geen aparte weitjes en stallen meer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:57

Dakotah schreef:
Ja ze had de mogelijkheid om er uit te gaan, maar ze ging niet.
Lijkt mij dan duidelijk dat zij niet zo nodig naar buiten hoefde met slecht weer.
Overigens heb ik haar hier ook wel eens naar buiten gezet (hier geen schuilstal bij de wei) met storm en regen, en toen ze 2 benen over de drempel had gezet, een rondje draaide en weer naar binnen wou..

Dat snapte ik wel hoor dat ze er vrijwillig in stond ;) maar jij zei dat ze vrijwillig 24u op STAL stond maar dat is niet zo. Een schuilstal met de mógelijkheid om er zelf uit te gaan is geen stal ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:59

Oh, maar die van mij hadden het goed hoor .. Kregen onbeperkt ruwvoer, mest werd elke dag opgeruimd, drinken werd voorzien, ... Ze hadden het goed en stonden er goed bij. Dat is ook niet de reden van verhuis. Reden van verhuis is vooral omdat de blinde bang was in het donker, en ze stonden ook apart want samen ging niet meer (en dan moet je je voorstellen: van 2 weides naast elkaar 1 geheel gemaakt, dus ook 2 schuilstallen .. en nog presteerde de ene het om de andere uit beide schuilstallen te houden... ).

Verder was het voor mij fysiek enorm zwaar (en mentaal ook, als ik de rest zag staan..), ik deed het wel, omdat ik geen andere keuze had, maar gezond was het niet, en ik kwam helemaal niet meer toe aan fijne dingen met de pony's en gek genoeg leken ze dat toch te missen (getuigt nu ook weer, ik doe elke dag wat met de ene, en hij staat voor zijn doen zwaar in het werk, en toch loopt hij niet weg als ik met een halster af kom .. en naar stal gaan ze los, dus dat halster betekent "werken" ;) ). De pony's daar op die stal volpension zetten en eventueel 's nachts binnen was gewoon geen optie (wil ik het verder via pb wel over hebben als dat meer duidelijk maakt) dus dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik was er bang voor hoor, geef ik eerlijk toe .. Zal het wel gaan in die stal en dergelijke, gaan ze niet toch naar buiten willen ... Maar blijkbaar vinden ze het prima, heel gek, geef ik toe, maar ze lijken het super te vinden op deze manier, kunnen ook weer samen staan etc. Zolang ze niet 24u per dag op elkaars lip zitten kunnen ze daar blijkbaar mee leven (staan ook samen in het schuilstalletje enzo .. ik zal ze nooit begrijpen ;) ).

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:01

Dat is inderdaad zo Sees ;)