Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:06

kimmie261 schreef:
ow...dus alle paarden die rond a'dam wonen kunnen bij jou op stal komen staan,daar is plek voor??

Vraag ik me ook af..
En volgens mij heeft het geen reet te maken met geen geld/geen tijd/ geen zin of geen energie hebben om iedere dag even naar amsterdam te rijden en terug voor je paard hoor.

Alles lief leuk en aardig maar niet vervelend bedoeld, ik heb er inderdaad niet de energie voor om iedere dag naar m'n paard te gaan die dan ineens 2 uur verderop staat, en ik heb m'n dier nog altijd ook voor m'n eigen plezier.. Heel egoistisch van mij maar wat heb ik aan mijn paard als ik d'r ergens op een weitje bij de veluwe gooi en 1x in de week erop kan rijden? Help je het paard ook niet mee. Beetje kort door de bocht, maar ben blij dat jij het zo goed voor elkaar hebt mariette. Helaas valt Rotterdam en omstreken ook onder de randstad en is het dus niet overal zo geweldig als in Amsterdam.. :j

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:08

Overigens als ik zie dat 1 van mijn paarden (of allebei) niet lekker staan, of het niet goed doen op hun huidige stal, ben ik ook direct van plan om te verhuizen naar een stal waar het probleem verholpen kan worden.
Ik hoop de winter te kunnen compenseren (waarbij ze beide wel een aantal uur buiten komen, en ook mijn beste vriendin vaak op stal komt om ze nog even buiten te zetten) door in ieder geval 1 op vakantie te doen als ik dat zelf ook ga doen. andere is helaas een hengst en daar zijn de mogelijkheden minder voor, dus zal ik hem dus dagelijks in de zomer op de weide (laten) zetten.

Ze krijgen veel ruwvoer, ik heb ze heel laag in de brokken staan, en ga dus vaak 2x per dag.
Ik kan ze niet samen zetten, want hengst + merrie is vragen om moeilijkheden ;)
Voor mij is het nu 10 minuten rijden, plekken waar ik ook naar toe kan om wel hele jaar door weidegang te bieden is voor mij 25 minuten rijden en als ondernemer is dat gewoon erg lastig, plus dat ik een hengst heb en stalling in de buurt lastig te vinden is. Die opties zijn er haast niet............
Ene stal heeft weides van postzegel formaat waar ze alleen in mogen met maar 1 grote paddock, andere mogen geen hengst, andere is zo ver weg dat ik maar 1x per dag kan (en ik wil toch gewoon graag 2x per dag naar mijn paarden) en weer een ander neemt het niet zo nauw met de verzorging.........

Daarnaast is de zeebodem waar wij op leven 1 en al klei, fijn dat er mensen zijn die daar genoegen mee nemen in de winter, maar als ze tot hun knieen weg zakken...... ik heb de ellende ervan gezien en dat wil ik niet meer mee maken. Daarbij heb ik er 1 die gevoelig is voor mok, bij haar oude eigenaar ging dat goed, daar stond ze 24/7 buiten (we praten hier over een jong dier) maar hier blijft alles zo vreselijk lang nat. Dan verkies ik een droog stalletje boven een zeiknat weiland....

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:09

Ik heb mijn paard op een stal gehad waar ze 24/7 op stal stonden. Je mocht ze wel
losgooien in de binnenbak en in de zomer was er weidegang maar dan moest hij er wel 3 weken
aan een op en dan er weer af. Ze hadden ook een graspaddock maar die was meer dicht dan open
in de zomer, in de wintermaanden was die dicht.

Mijn paard heeft het ervaren als een hel! Hij is in een half jaar tijd wel 200 kg afgevallen. Hij was enorm ingevallen
en als die me zag werd hij gek..eerste instantie dacht ik hij is blij me te zien...ja dat was die ook want dan kon hij
ze stal uit. Ik dacht misschien mankeert ie wat? Maar dacht ga eerst voor de goedkoopste optie..andere stalling zoeken.
Gedaan en hij kwam dagelijks buiten in een groep op de wei....in een maand tijd was hij al weer wat voller. Heb mijn lesje
wel geleerd en doe me beestje dit ook nooit meer aan.

Het is per paard verschillend maar zie wel degelijk het verschil tussen de paarden op die oude stalling
en paarden die buiten komen...

Als de gelegenheid er niet voor is dan houd het op...maar zeg niet mijn paard wil niet na buiten...wie hou je dan voor de gek?!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:10

kan me er helemaal in vinden Mariettek. Mijn paard staat ook in de randstad 24/7 buiten in zomer en winter (met 's nachts op stal zou ik overigens ook kunnen leven). Voordat ik haar kocht ben ik eerst op zoek gegaan naar een geschikte stal. De stal waar ze nu staat had behalve ijslanders, geen een paard altijd buiten staan. Ik heb gevraagd of het kon. En de staleigenaar heeft besloten om die mogelijkheid toch te bieden en heeft een paddock me schuilgelegenheid gemaakt voor de winter (als ze 't hooi op de grond gooien, zorg je toch gewoon voor slowfeeders?) Het is soms ook een kwestie van (door)vragen en overleggen. Zeker als er meer mensen op stal die wens hebben, is het toch verstandig met de stalbeheerder in overleg te gaan. Als iedereen z'n mond houdt en doet wat iedereen doet, verandert er inderdaad nooit iets.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:16

Danielledm schreef:
Als de gelegenheid er niet voor is dan houd het op...maar zeg niet mijn paard wil niet na buiten...wie hou je dan voor de gek?!

niemand..

alleen dat jouw paard het beter buiten doet ,wil niet zeggen dat álle paarden zo zijn..ik heb er hier echt 1 die niet graag naar buiten gaat hoor...zeker niet als het zoals nu schaars wordt met het gras...ze keert zo om ,om weer terug naar stal te rennen,ik heb hier paarden gehad ( ja paard is inmiddels overleden) die dwars door de omheining ging om naar stal te gaan...

daarnaast heb ik wel geleerd dat 24/7 niet voor alle paarden weggelegd is...ik heb er hier echt wel gehad die broodmager werden ongeacht flink bijvoeren....

nou doe ze dan maar lekker op stal hoor,zie het probleem niet zo,als mijn paarden er zelf ook geen probleem in zien eigenlijk..

vind een paard op een wei houden die daar duidelijk uit wil,en niet gelukkig is net zo sneu als een paard die ongelukkig is op stal in een stal houden...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:24

mariettek schreef:
Mir_horses schreef:
En dan nogmaals: de mensen die hier 'fel' reageren hebben waarschijnlijk veel ruimte om zich heen en hun paard 24/7 buiten staan.

Alles kan! Als je er maar wel moeite voor doet.

Ik krijg er kriebels van dat er nog steeds paarden 24/7 op stal staan. Maar dat is mijn mening en de keuze voor mijn stal is mijn keus. Iedereen moet doen waar hij/zij zelf gelukkig van wordt.

Geef echter niet als reden op dat je in de Randstad woont, want werkelijk: Dat is gewoon een slecht excuus. Geeft dan aan dat je niet zoveel tijd/mogelijkheid/energie/geld voor je paard over hebt. :Y)

Sorry maar dat vind ik dan weer onzin als je zegt dat het een slap excuus is. Ik ben eenmaal geboren in de Randstad, dus ik zou moeten verhuizen naar een ander deel van het land omdat mijn paard daar gelukkiger zou zijn?
Ik schreef in een eerder stuk; ik wil hem met alle liefde en met heel mijn hart op een stuk hebben waar hij de hele dag door naar buiten kan (met schuilstal). Maar ik zoek mij de blubber, maar vind niet wat hier op aansluit. Dus ik vind niet dat iemand voor mij kan bepalen: dat ik geen tijd of de mogelijk, energie of het geld in mijn paard wilt steken. Ik heb het met alle liefde er voor over.
Maarrr... dat betekent niet dat ik (bij wijze van) 100km verderop ga wonen omdat ik daar wel iets beters kan vinden. Mijn familie woont hier en daar wil ik niet te ver weg van gaan.
Ik denk dat soms er te luchtig over gedacht word. Mensen hebben emoties, en je kan niet alles in een hokje stoppen. Want een paard is een kuddedier, dus hij moet vrij kunnen bewegen.
Dit bericht is niet alleen voor MarietteK hoor ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:25

pien_2010, la douce France...ja dat zou ik ook wel willen :j .

Moniquex, die dure pensionstallen komen ook zó vol. IMO allemaal mensen die hun eigen gerief boven dat van hun paard stellen. Niet MIJN manier maar soit...

Dakotah, vreselijk...

Chelle_dora, het is echter wel opvallend dat júist de mensen die hun paard slechts een paar uurtjes per dag buiten hebben vaak het 24/7h erbij halen ;).

chelle_dora schreef:
Alles lief leuk en aardig maar niet vervelend bedoeld, ik heb er inderdaad niet de energie voor om iedere dag naar m'n paard te gaan die dan ineens 2 uur verderop staat, en ik heb m'n dier nog altijd ook voor m'n eigen plezier.. Heel egoistisch van mij maar wat heb ik aan mijn paard als ik d'r ergens op een weitje bij de veluwe gooi en 1x in de week erop kan rijden?

Jij geeft iig nog wel eerlijk aan dat jij je paard voor jezelf hebt en dat als dat betekent dat paard in moet leveren voor jouw gerief/welzijn of whatever je daar vrede mee hebt. Het is niet MIJN manier maar ik heb er iig respect voor dat je daar eerlijk voor uit komt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:28

Hier absoluut onder geen enkele voorwaarde mijn paard nog doorlopend op het hok. Mijn paard moest vroeger door sneeuw/ijs in combinatie met kleigrond in de winter wekenlang 24/7 op stal staan. Arm beest was zwaar chagrijnig en lusteloos, en de keren dat ze los kwam ging ze ook direct over de kop in de wei waardoor ze vervolgens weken/maanden uit de running was.

24/7 in een paddock beviel haar fantastisch, die was de hele dag rond aan het scharrelen en aan het kroelen met haar groepsgenoten. 's avonds trof je hele theekransjes aan achter de schuilstal :') Helaas wegens overbevolking (-> dan breekt dus wel de oorlog uit zodra het hooi op is en ze even later nieuw krijgen) moeten verhuizen.

Beestje is heel sociaal, alleen staan en zeker veel alleen op stal staan wil ik absoluut niet meer voor haar. Ze verveelt zich dan te pletter, met alle gevolgen van dien. Nu dus overdag op de wei en 's nachts binnen, en dan in de zomer 24/7 wei. En ja, ze is gewoon volop aan het werk en rijd ook gewoon wedstrijden. De occasional bijtplek of schram van een schop neem ik wel voor lief hoor.

Ik ken er zeker wel die het prima vinden om 24/7 op stal te staan. Echter zat geen van die paarden dan echt zo lekker in hun vel dan de tijden dat ze dagelijks buiten kwamen met vriendje(s), ze tolereerden het gewoon. Had een van die paarden echt alleen maar 24/7 binnen gestaan, dan had ik gedacht dat ze het daar perfect op deden- maar stiekem kon het dus duidelijk nóg beter.

Ik heb trouwens bewust niet gesolliciteerd in de Randstad, omdat mij de kans daar te groot was dat paard dan te veel binnen zou komen te staan. Ik heb daarin mijn leven aangepast op de behoeften van mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 25-09-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:29

Sees schreef:
pien_2010, la douce France...ja dat zou ik ook wel willen :j .

Moniquex, die dure pensionstallen komen ook zó vol. IMO allemaal mensen die hun eigen gerief boven dat van hun paard stellen. Niet MIJN manier maar soit...

Dakotah, vreselijk...

Chelle_dora, het is echter wel opvallend dat júist de mensen die hun paard slechts een paar uurtjes per dag buiten hebben vaak het 24/7h erbij halen ;).

chelle_dora schreef:
Alles lief leuk en aardig maar niet vervelend bedoeld, ik heb er inderdaad niet de energie voor om iedere dag naar m'n paard te gaan die dan ineens 2 uur verderop staat, en ik heb m'n dier nog altijd ook voor m'n eigen plezier.. Heel egoistisch van mij maar wat heb ik aan mijn paard als ik d'r ergens op een weitje bij de veluwe gooi en 1x in de week erop kan rijden?

Jij geeft iig nog wel eerlijk aan dat jij je paard voor jezelf hebt en dat als dat betekent dat paard in moet leveren voor jouw gerief/welzijn of whatever je daar vrede mee hebt. Het is niet MIJN manier maar ik heb er iig respect voor dat je daar eerlijk voor uit komt.

Net als de weidegangers er altijd bij halen dat "stallers" ze 24/7 op stal hebben :)

Ja ik kom er eerlijk voor uit. Ik heb m'n pony voor m'n ontspanning en hobby en uiteraard zorg ik er wel voor dat m'n pony het nergens aan ontbreekt. Voldoende voer, beweging, aandacht, medische zorg, et cetera. Maar het moet voor mijzelf ook leuk en haalbaar blijven, en als ik er 1x in de maand maar naartoe kan, dan kan ik beter 1x in de maand op een manegepony een leuke buitenrit maken :)
Ik zeg er daarom ook bij dat het zeker niet m'n leven lang zo blijft, maar ik heb de pony gekocht omdat ik haar leuk vond, niet omdat de pony zo graag wilde verhuizen naar de randstad :) Maar dat betekent niet dat ik het voor m'n dier zo ellendig mogelijk maak en dus doe ik er wel nog altijd alles aan om het voor haar zo fijn mogelijk te maken :) Nu betekent dit dus de middenweg; zomers de wei op en in de winter zal ze het (helaas) moeten doen met paddock en heel veel aandacht en liefde. Maakt mij net zo min een slechte eigenaar als iemand die wél de mogelijkheid heeft om het paard ook in de winter de wei op te hebben :) Mijn ultieme manier is het ook niet, maar soms moet je een compromis sluiten :) Daarom vind ik het ook erg jammer dat het door sommige mensen meteen erop wordt gegooid dat je geen moeite wilt doen voor je paard. Sommige mensen moeten eens weten hoeveel moeite je af en toe doet voor je paard..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:31

mariettek schreef:
Mir_horses schreef:
En dan nogmaals: de mensen die hier 'fel' reageren hebben waarschijnlijk veel ruimte om zich heen en hun paard 24/7 buiten staan.

Tja, ik woon in Amsterdam :+ . Mijn paarden staan echter op een half uur rijden van mijn huis af. 33 kilometer om precies te zijn. Ze staan echter wél 24/7 buiten in de zomer/herfst/lente en alleen in de winter 's nachts op stal (is mijn eigen keus). In de zomer hebben ze een schuilstal als bescherming tegen slecht weer.

Alles kan! Als je er maar wel moeite voor doet.

Ik krijg er kriebels van dat er nog steeds paarden 24/7 op stal staan. Maar dat is mijn mening en de keuze voor mijn stal is mijn keus. Iedereen moet doen waar hij/zij zelf gelukkig van wordt.

Geef echter niet als reden op dat je in de Randstad woont, want werkelijk: Dat is gewoon een slecht excuus. Geeft dan aan dat je niet zoveel tijd/mogelijkheid/energie/geld voor je paard over hebt. :Y)

B*llSh*t @ Mir_Horses
& respect @ Mariettek

Zoals ik al eerder meldde. Toen ik vorig zomer met de boot langs een hele grote pensionstal achter Schiphol langsvoer, waren vrijwel alle netjes afgezette weides LEEG! Die paarden stonden stuk voor stuk vanuit hun stal naar buiten te loeren.

Vermoedelijk hadden ze allemaal tegen hun baasjes gezegd dat ze zo happy waren als ze binnen mochten staan... }:0

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:32

Mir_horses, als mensen die zo denken als jij dan iig eens eerlijk zouden toegeven dat ze voor hun eigen gerief accepteren dat hun paard er wellicht minder dan mogelijk bij staat ipv zich te verschuilen achter allerlei argumenten die er niet toe doen, zou in mijn ogen al heel wat schelen ;).

Kimmie261, nee dat wil het idd niet zeggen maar er zijn minder paarden dan je denkt die ook echt daadwerkelijk liever op stal willen staan als de buitengang goed is en ze hebben een wenperiode gehad ;-).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:38

chelle_dora schreef:
Nu betekent dit dus de middenweg; zomers de wei op en in de winter zal ze het (helaas) moeten doen met paddock en heel veel aandacht en liefde. Maakt mij net zo min een slechte eigenaar als iemand die wél de mogelijkheid heeft om het paard ook in de winter de wei op te hebben :) Mijn ultieme manier is het ook niet, maar soms moet je een compromis sluiten :) Daarom vind ik het ook erg jammer dat het door sommige mensen meteen erop wordt gegooid dat je geen moeite wilt doen voor je paard. Sommige mensen moeten eens weten hoeveel moeite je af en toe doet voor je paard..

Want dat compenseert het opgesloten staan?

Even voor de goede orde, ik ben ook niet perse voor 24/7 weide hoor, maar een uurtje of 8 per dag de benen kunnen strekken lijkt me niet meer dan redelijk. Liever nog meer eigenlijk, maar s winters wellicht voor veel stallen niet haalbaar i.v.m. donker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:39

Colway schreef:
chelle_dora schreef:
Nu betekent dit dus de middenweg; zomers de wei op en in de winter zal ze het (helaas) moeten doen met paddock en heel veel aandacht en liefde. Maakt mij net zo min een slechte eigenaar als iemand die wél de mogelijkheid heeft om het paard ook in de winter de wei op te hebben :) Mijn ultieme manier is het ook niet, maar soms moet je een compromis sluiten :) Daarom vind ik het ook erg jammer dat het door sommige mensen meteen erop wordt gegooid dat je geen moeite wilt doen voor je paard. Sommige mensen moeten eens weten hoeveel moeite je af en toe doet voor je paard..

Want dat compenseert het opgesloten staan?

Even voor de goede orde, ik ben ook niet perse voor 24/7 weide hoor, maar een uurtje of 8 per dag de benen kunnen strekken lijkt me niet meer dan redelijk. Liever nog meer eigenlijk, maar s winters wellicht voor veel stallen niet haalbaar i.v.m. donker

Nee, dat zeg ik ook niet. Maar als je even m'n vorige posts erbij pakt zie je dat ze door mijn aandacht en doordat ik er dus bij ben, ze wel dagelijks uren in de paddock komt, aan de wandel gaat, aan de hand kan grazen en dan ook nog onder het zadel komt.
Zonder die aandacht komt ze ook niet buiten want een ander gaat het niet voor me doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:39

Chelle_Dora, dat zou kunnen, ik zal er eens op letten. Ik probeer dat iig niet te doen omdat de discussie daarmee zo zwart-wit wordt. Er zit zoveel tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen. Voor mij is alles minder dan minimaal 6 uur (dus niet in de vorm van training etc) naar buiten onacceptabel :o. Maar eigenlijk kan ik het pas acceptabel vinden voor mijn paarden als ze niet langer dan 8u aaneengesloten op stal staan :o. Nu heb ik idd een zeer medenkende pensionhouder die echt álles er aan doet om het ons en onze paarden naar de zin te maken. Maar ik heb er ook gehad die dat niet deden en dan verhuisde ik dus ook. En ja dat koste soms moeite.

Toen ik mijn eerste paard kocht, wist ik niet beter maar met de kennis die ik nu heb zou IK inderdaad nooit een paard meer kopen als ik niet aan een aantal basiseisen zou kunnen voldoen, weidegang, goed voerbeleid en soortgenoten staan daarbij op nummer 1.

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:44

Sees; is wel zo :p Niet naar jou persoonlijk bedoeld maar vaak zijn dit de twee uitersten die op bokt worden aangehaald. Het paard staat of 24/7 op de wei, en als ie dat niet staat dan staat ie volgens bokt-begrippen per direct 24/7 op de stal. Don't get me wrong, 24/7 op de stal vind ik ook not done en training vind ik ook geen vorm van beweging van je paard :) Maar het is een eeuwige discussie. En helaas, zo bekrompen als de mensen worden genoemd die hun paard wel op een stal zetten, zo bekrompen zijn sommige mensen die hun paard op de wei hebben staan af en toe ook. Een dergelijke discussie is inderdaad vrij snel zwart-wit omdat er alleen de twee uitersten gezien worden en er niet verder wordt gedacht. Stal is vaak per definitie fout en paardonwaardig, en zulke mensen hadden noooooit aan paarden moeten beginnen (nogmaals. niets persoonlijks want er zijn er heel veel die dat zeggen), en dat is gewoon een beetje jammer. Want als die mensen nou ook van hun bekrompen paddestoel af zouden komen (en dat geldt voor de mensen die hun paard dus wel bewust ophokken en niet naar buiten laten, ook in de paddock niet!) dan zou het al een stuk gezelliger zijn en dan zou er al een stuk meer begrip zijn voor elkaar.

Caatje87

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:50

Ik zie in beide verhalen wel wat. Ik zou mijn paard graag ook meer naar buiten hebben en natuurlijk is daar altijd een mogelijkheid, maar ik wil eigenlijk niet weg van deze stal omdat ik het hier zo leuk vind en omdat ik niet het idee heb dat mijn paard ongelukkig is. Daarnaast komt hij er wel uit overdags een paar uur. Maar het zou beter kunnen en misschien ben ik inderdaad te egoistich.
Moet zeggen dat dat dilemma zich heel vaak in mijn hoofd afspeelt. Maar wat me ook tegenhoudt, is dat mijn paard met andere paarden samen niet goed gaat en ik zou hem nooit zomaar in een groep zetten en dat is vaak wel een must op andere stallen in de omgeving. Nu kan hij wel neuzen over het draad en dat vind ik wel erg fijn.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:50

Olympia96 schreef:
Wat ik bij jou las was vooral het mogelijke blessureleed dat kan ontstaan en wat je bij andere paarden had gezien. Volgens mij ging het niet om het feit dat jouw paarden brokkenpiloten zijn. Enne... Ik kan niet helpen dat ik m'n wenkbrauwen optrok toen ik je over 'wedstrijdpaarden' hoorde spreken. Twee paarden op L niveau was niet wat ik daarbij in gedachten had. Krom van mij natuurlijk, maar ik dacht meer aan Parzival-achtige paarden.

Ik heb sowieso moeite ermee dat 'wedstrijdpaarden' geen paard mogen zijn, want zo zie ik het 24/7 op stal verhaal wel. Ik vind het egoïstisch.

Wij voeren met de boot achter Schiphol langs. Daar was een grootschalige pensionstal. Weide genoeg, afgezet in aparte stukken, maar: nauwelijks bezet met paarden. Die stonden allemaal lekker binnen (wedstrijdpaard te zijn waarschijnlijk). De Randstad en geen grond is niet altijd een excuus!

Mijn merrie is knettergek. Blesseert zich regelmatig in de wei, al van jongs af aan. Als ze hele dagen op stal moest -peesblessure- dan brak ze de boel af. Ik kies ervoor om haar dan toch in een klein landje naar buiten te doen en paard te laten zijn.

Daar staat mijn paard op het moment. Alle landjes worden bespoten deze week, daarom staat nu alles binnen. Anders is het hartstikke druk op het land hoor.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:51

Ik snap dat je niet altijd de keuze hebt voor (veel) weidegang, maar een aantal uren een stal uit om de benen te kunnen strekken en sociaal contact te hebben vind ik wel een must.

Ik voel me al schuldig om onze paarden overdag in de paddock te zetten ipv de hele dag in de wei. Onze 4 paarden staan halve dagen op de wei in de zomer om de wei wat te sparen. Dit omdat ik niet zoveel wei heb en ze in de zomer als het gras groeit toch elke dag gelegenheid wil geven om een aantal uren lekker te grazen. Eigenlijk vind ik halve dagen op de wei al te kort, maar anders is er na een paar weken geen grasspriet meer voor ze de rest van de zomer. Verder staan ze dan samen in de paddock van ca 240m2 met volop ruwvoer. 's Winters gaan ze de hele dag lekker op de wei en ook 's nachts in de paddock. Dan geef ik ze op de wei ook volop ruwvoer. In de wei is wel schaduw, maar geen afdak, in de paddock is een afdak en inloopstal. 's Nachts zetten we wel onze PRE apart in een afsluitbaar stukje van de paddock met inloopstal, dit om te zorgen dat iedereen echt rust en ruimte heeft. Hier kan elk paard dus zelf kiezen of hij ""opgehokt"" wil staan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:55

Mir_horse, ik denk dat het voor mensen die hun paard aan huis hebben staan/mogelijkheid hebben 24/7 te hebben staan moeilijk in te denken is, omdat ze niet anders gewend zijn..........
Nu komen wij over alsof we de allerslechtste eigenaren zijn omdat onze paarden in een stal staan........

Er zijn heus paarden die baat hebben bij het altijd maar buiten staan en 23 uur op stal gaat mij ook echt te ver, maar sommige reacties vind ik wel erg ver gaan

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:58

kimmie261 schreef:
ow...dus alle paarden die rond a'dam wonen kunnen bij jou op stal komen staan,daar is plek voor??

Tja, aangezien ik de allerenigste plek rondom heel Amsterdam bezet hou }:0

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:58

Sees schreef:
Mir_horses, als mensen die zo denken als jij dan iig eens eerlijk zouden toegeven dat ze voor hun eigen gerief accepteren dat hun paard er wellicht minder dan mogelijk bij staat ipv zich te verschuilen achter allerlei argumenten die er niet toe doen, zou in mijn ogen al heel wat schelen ;).

Ik ga proberen het nog een keer uit te leggen, want het is wel degelijk een interessant topic. En ik zeg ook niet dat ik het niet met jullie eens ben, want nogmaals.. ik val in herhaling :D , een paard zoveel mogelijke vrijheid is het mooiste.

Maar goed, ik reageer even op de quote.

* Accepteren wij niet allemaal dat een paard er minder acceptabel bij staat voor ONS gerief? Wij rijden op het dier, nemen het mee op wedstrijd, en dat allemaal voor ONS plezier. (Zoals elk huisdier wat wij hebben) De dieren zijn er om ons te plezieren.
En dan het tweede, je schrijft: 'ipv zich te verschuilen achter allerlei argumenten die er niet toe doen' Ik vraag me af of je kan snappen wat andere mensen voelen? Er zijn mensen die gerust willen verhuizen omdat hun paard dan onbeperkt weidegang kan hebben. Maar zoals ik beschreef, ik wil niet 100km van mijn familie vandaan wonen.. Mag ik dat niet gebruiken als argument? (Al hoef ik me hier echt niet te verantwoorden hoor, maar om even door te gaan in het onderwerp).
Als ik zeg dat ik jullie begrijp en respecteer dat jullie daarvoor willen verhuizen, wat ik dan heel knap vind, waarom zijn wij 'minder' ?
Want ik geloof nog steeds dat niemand hier in DIT topic niet goed voor zijn paard zorgt, echt daar kan ik niet bij. Maar omdat de mensen die hun paard zoveel mogelijk buiten hebben vele malen beter zijn, worden wij maar bekogeld met dat we niet met 'loze' argumenten aan mogen komen. Ik beoordeel niemand op hoe hij is, ik geloof dat iedereen het beste er uit wilt halen, MAAR op zijn eigen manier.
En daarom respect voor de mensen die wel alles en iedereen achter willen laten. :)

@ Ivy_power, dat bedoel ik dus duidelijke te maken in bovenstaand stuk :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:59

als mijn paard niet overdag buiten kon staan zou ik denk ik geen paard willen hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:00

En dan kom je weer bij de beginpost uit :-) Dat kwam op mij over alsof de TS echt oprecht geinteresseerd was in het hoe, waarom en de achterliggende gedachte.

Helaas wordt dan gelijk de discussie om zeep geholpen door reacties waarbij je als 'paard op stal houder' wordt afgedaan als egoistische dierenbeul zonder geweten die ook nog eens niet kan rijden.

Dan wordt het voor mensen met 'paard op stal' niet aantrekkelijk om daar op te reageren :-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:02

het houden van dieren is áltijd een vorm van eigen belang,een paard kopen en erop gaan zitten doe je ook uit eigen belang,beest vraagt er niet om hoor.

paarden staan hier in de zomer ( althans 2 van de 5) ook 12 uur per dag op stal,deze hebben eczeem en dus gaan ze savonds rond 6 a 7 uur naar binnen,en ik laat ze naar buiten als ik wakker ben,dat is meestal rond een uur of 8...in het weekend kan het wel 11 uur worden...

en dat terwijl ik eigen land heb,en kan doen en laten wat ik wil,maar ik vind het prettig de paarden savonds binnen te hebben,nou dat is dan voor hen "pech",maar geloof niet dat ze eronder lijden hoor :n

ze zijn zo tevreden als ze op stal staan...

en zoals al geschreven wordt,paarden hebben dus een "wenperiode"nodig om 24/7 buiten gelukkig te kunnen zijn en zich te kunnen redden,maar dat betekend toch dat ze een periode niet gelukkig zijn??terwijl ze dat wel op stal waren,wat is dan het probleem??

en training van een paard,denk dat ze in een uur meer lopen als wat ze in een wei doen,dus bewegingsvervanging,ja zeker wel!!!

net werd hier aangehaald dat een paard het niet erg vind om in de blubber te staan,nou...dan heb ik zeldzame paarden want het deel "uitloop" wat nat is staat echt geen paard hoor :n ,ze staan allemaal op het droge deel,maw als het niet anders kan zullen ze vast in de blub staan,is een paard daar gelukkig in...tja de mijne niet...mss die van iemand anders wel,zou een paard er zelf voor kiezen,nee denk het ook niet,maar die zou ook niet in nederland blijven in winters waar niets natuurlijks aan voer meer te vinden is...

mariettek,blijkbaar is er rondom a'dam niet zoveel plek,als jij al zo eind moet rijden om een plek te vinden,en wat als iedereen uit a'dam in die omgeving hun paarden gaat stallen,waar moeten de paarden uit de omgeving waar jouw paard nu staat dan gaan staan??

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:04

Apple schreef:
En dan kom je weer bij de beginpost uit :-) Dat kwam op mij over alsof de TS echt oprecht geinteresseerd was in het hoe, waarom en de achterliggende gedachte.

Helaas wordt dan gelijk de discussie om zeep geholpen door reacties waarbij je als 'paard op stal houder' wordt afgedaan als egoistische dierenbeul zonder geweten die ook nog eens niet kan rijden.

Dan wordt het voor mensen met 'paard op stal' niet aantrekkelijk om daar op te reageren :-)

Ben ik wel met je eens.
Mijn paard staat dus NIET 24/7 op stal, maar wel 19/7 ongeveer en ik kan antwoorden:
Nee hij heeft geen stalondeugden, is vrolijk, relaxed in de omgang en knalt niet uit elkaar als hij in de paddock komt.
Soms uiteraard wel het dolle kwartiertje, maar daar zijn de uurtjes losstaan ook voor.

In de winter kan hij wel wat frisser zijn dan in de zomer, zeker als ze er door sneeuw niet loskomen, maar in de molen komen.
Daar ben ik overigens een voorstander van, want ik ga geen blessures opzoeken.