Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:44

Strokorrels..........eten ze dat niet op?

Ik ben net per 1-12 overgestapt van zaagsel op koolzaadstro.
Ik heb bewust niet voor vlas gekozen vanwege evt hoefproblemen. Het schijnt vrij scherp te zijn en dus niet altijd fijn voor de hoeven.

Er bestaat trouwens wel een speciaal olietje voor paarden die op andere bodembedekking staan. Ik ben daar nu mee gestart. (ben niet altijd even secuur..... :o )

http://www.paardenpleister.nl/-Natural- ... -VLAS-etc-

Mirjam, ik kom echt snel kijken. Maar eerst deze drukke maand overleven (beide kids en nichtje ook jarig %) )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:45

Dimple schreef:
Eerst moet ik 2 weken alleen even drollen wippen toch? OM bodem te maken?
En dan op zoek naar paarse ellende omdat er uit te scheppen?

Dan leg ik het 'schone' aan de kant, natte eruit en 'schone' er weer over. Toch?

Hoelang ben je per dag bezig? Of doe je groot onderhoud 1x per week?

Ik haal 1x per week de rode bende eruit, of de natte plek moet eerder naar boven komen. Meestal is het eens per week, in de zomermaanden red ik langer omdat ze dan langer buiten staan.
Klopt zoals jij het omschrijft doe ik het ook, wat eerst je bovenlaag was wordt na het natte verwijderen de onderlaag. Dan nieuw er over heen, die van mij eten het niet maar zullen ongetwijfeld vast wel wat binnen krijgen als ze naar hooitjes op zoek zijn als ze de netten leeg hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:47

Dimple schreef:
Strokorrels..........eten ze dat niet op?

Ik ben net per 1-12 overgestapt van zaagsel op koolzaadstro.
Ik heb bewust niet voor vlas gekozen vanwege evt hoefproblemen. Het schijnt vrij scherp te zijn en dus niet altijd fijn voor de hoeven.

Er bestaat trouwens wel een speciaal olietje voor paarden die op andere bodembedekking staan. Ik ben daar nu mee gestart. (ben niet altijd even secuur..... :o )

http://www.paardenpleister.nl/-Natural- ... -VLAS-etc-

Mirjam, ik kom echt snel kijken. Maar eerst deze drukke maand overleven (beide kids en nichtje ook jarig %) )

Zo dat is een duur goedje! Ik kreeg van mijn smid de tip om alleen natuurlijke producten te gebruiken, die worden ook echt opgenomen door de hoef en sluiten de hoef niet af wat een olie weer wel doet. Ik gebruik vloeibare schapenvet. Manenvet was ook goed volgens hem.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:55

Het is ook niet echt olie, in de zin van olie olie. (olijfolie oid)

Ik heb het gekregen, dus zie nu pas hoe duur het is :wow:
Lief cadeautje!! *\o/*

Het ruikt echt super lekker en trekt mooi in zonder af te sluiten.

Maar ik moet zeggen,........voor staat ze met zooltje dus daar valt weinig eer te behalen :))

meggiemeg

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:01

Nog steeds een schone stal?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:42

-:(-

Kom er vandaag achter dat de stal die naast haar zit (staat geen paard in) de waterbak overloopt (drupt) en alles over de vloer in mijn stal terecht komt.
Ik vroeg me al af waarom ik zo stond te soppen :x

Nee, geen schone stal dus. De eerste dagen ging het super en nu is het vies!! Baal als een stekker.
Het erge is ook nog dat de staleigenaresse zegt 'oh, is het nu gaan stromen dan?'. Ze wist dus dat het lekte!
En de ene helft poepte en plaste ze netjes (ik dacht eindelijk een zindelijk paard te hebben) en de andere kant staat ze dus te soppen van het water.
Nu snap ik ook waarom ze steeds op dezelfde plek staat en alle mest aan 1 kant ligt.............de andere kant is gewoon nat en vindt ze vies. Het vormt ook geen bodem zoals urine dat wel doet.

Heb net een pak in de auto gegooid en kan dus morgen weer grote mestbeurt geven. :roll:

Dan ga ik wel 2 pakken per week gebruiken ja..... %)

oké, genoeg gemopperd.......... :))

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:37

Dat is letterlijk dweilen met de kraan open....
Kan je niet wat regelen met de staleigenaresse regelen aangezien ze wel van het probleem af wist maar er niets aan heeft gedaan. Jij mag er nu extra balen in gooien wat niet had gehoeven zo snel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:29

Nou een lekkende waterbak of kraan is natuurlijk niet bevorderlijk om te weten of je met het ene strooisel beter af bent dan met het andere. Staleigenaar kan dan maar beter zorgen dat dat eerste hersteld wordt. of wil zij betalen voor de extra balen die je onnodig zo moet gebruiken.

loveremerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:15

onze paarden staan al jaren op zaagsel zonder problemen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:27

Ik heb er vandaag dus weer een baal bijgegooid............nu ligt er wel weer een redelijk laagje in, maar ja........nu ruim 1 week op dit spul en naar mijn mening 1 baal te veel er in moeten gooien.

Alles drupt nu in de emmer, die ik dus ook nog eens zelf kan legen -:(- . Zal ze morgen eens aanspreken, vanmorgen was niet zo aardig omdat ze net een paard hebben laten inslapen.

Kijk, zo schoon als het erin gaat hoeft het niet te blijven. Ze is niet de schoonste merrie en het wordt gebruikt, maar iets bruin of zeiknat is wel een verschil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:14

Punt is alleen als je laagje nu te dun is ga je het niet goed krijgen.
Ik hou aan dat wat ik er uit haal vul ik ook weer aan, zo houd ik de laag mooi dik en heb je altijd een voldoende bovenlaag die lekker droog blijft.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:34

Ja, daar loop ik inderdaad tegenaan.

Ik haal wel veel drollen weg en zo min mogelijk kzs, maar je voorkomt het niet helemaal. En vandaag constateerde ik inderdaad dat mijn laag te dun was, dus vandaar het pak erover heen.

Ik ga je tip in mijn achterhoofd houden. Het blijkt maar weer dat het niet zo makkelijk is om het goed te doen, moet echt even wennen hoor. Valt best tegen (niet het werk, maar om het goed te doen)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:09

Ik haal bij de ene om de dag de natte plek eruit en vul dan ook bij. Gaat in die stal 1 tot 1.5 pak per week door. Hij plast op 1 plek, vandaar om de dag wehalen. Bij de pony heb ik sinds deze zomer nog geen natte plek hoeven weghalen en strooi ik af en toe wat bij. Heb in beide stallen dikke laag liggen en probeer die laag zo veel mogelijk met rust te laten. Hooguit wat vlakharken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:21

Mijn merrie is normaal heel erg netjes op haar stal (behalve als ze een periode heeft van omploegen...) Dan hoef ik er bijna niets uit te halen op de mestballen na, haar stal blijft er ook de hele week dan netjes uitzien. Maar omdat je er dus de natte plek uithaalt wordt de laag wel dunner, dus alleen daarom moet ik wel bijstrooien. Ik merk wel dat het bij onze stallen/paarden het beste werkt om er een volle baal per keer in te doen. Meestal doe ik die er pas een dag later in nadat ik de natte plek er uit heb gehaald. Dan hebben ze de onderlaag weer wat vaster gelopen en blijft het nieuwe er beter boven op liggen en oogt de stal ook veel mooier. Onze ruin is een smeerkees, poept overal en loopt het er dan ook weer door. Bij hem red ik het vaak wel met een pak per week maar soms gaan er wel eens 2 in, maar dit is eigenlijk alleen in de winterperiode als ze dan wat langer binnen staan.

Het is inderdaad wennen, heel anders dan stro of zaagsel, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt werkt het wel prettiger, tijdswinst heb ik er niet mee wat ik van anderen wel weer hoor, ben te precies met de ballen mest verwijderen. Maar dat maakt me niet, heb een schone en frisse stal en dat is het belangrijkste.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:33

Dan lijkt mijn merrie op jouw ruin. Ook een smeerkees en smeert alles door elkaar.

Daar kwam nu de lekkende waterbak bij.....

Goede tip om de dag na het grote onderhoud pas de baal erbij te gooien!
Het is in ieder geval een stuk schoner dan zaagsel zal ik zeggen, maar ik moet er echt ritme in krijgen.

En net als Meggie ga ik ook heel precies met harkje door de stal om drollen te wippen. Heb nog net geen zaklamp op mijn kop :P

Zammie, ik moet de de dikte van de laag nog even leren goed te bepalen. Ben nu ruim een week bezig, moet het duidelijk nog onder de knie krijgen. Het lijkt zo makkelijk..........

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:39

Had ik in het begin ook hoor. Onderlaag moet even vast worden en dan een mooie losse bovenlaag er bovenop. Komt vanzelf hoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:01

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:50

_O- _O-

En dan een vergrootglas erbij <<)

:)) :))

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:59

Hoop extra kosten die eerste weken zeg.
Morgen verhuis ik haar naar een andere stal omdat ze nu naast een lege stal staat en ze het paardje wat daar stond heel erg mist.

Nu komt ze 1 stal verderop te staan, maar weer tussen 2 paarden in. Hoop dat ze zich dan beter voelt.

Dus ik zat te denken............redelijk schone spul in de nieuwe stal als bodem neerleggen?? Vieze weg en 2 pakken schoon er weer overheen.

Wat denken jullie? Zou moeten lukken?

En dan hopen dat we de komende weken wat zuiniger aan kunnen doen en geen lekkages hebben. :roll:

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:10

Ik zou inderdaad het nog goede gebruiken voor de nieuwe onderlaag. Kun je dan wel zien wat er nog bij moet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:14

Mag wel iets vies zijn toch??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:20

Ja hoor. Is de onderlaag die vast moet worden en daar dan steeds een mooie nieuwe losse laag overheen. Ik probeer de onderlaag altijd zoveel mogelijk met rust te laten en pas nattigheid weghalen als je het ziet... Mijn grote paard plast op 1 plek, vandaar dat ik daar om de dag de plek weghaal. De rest maak ik alleen vlak met een hark.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:48

Ik ben echt te zeikerig denk ik. Ik wil alles mooi schoon en wit en zo :o

Meer met rust laten dus de bodem :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:52

Nee hoor ik vind dat een stal er dan ook frisser uit ziet als de bodem een mooie lichte kleur heeft.
Maar inderdaad het wordt wat donkerder na een paar dagen.
Is het niet simpeler om een paard te verhuizen naar de stal die nu leeg staat naast je paard?
Ik zou gewoon de hele laag verhuizen op het rode na.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 12:37

De stal naast mijn merrie is een pony stal. En iedereen wilde graag blijven staan waar ze stonden (1 pony maar op stal geloof ik)

Ik heb de bodem weggegooid (het zeiknatte paarsige zeg maar) en de rest als bodem in de nieuwe stal gelegd.
Daarover heen 2 pakken schoon. Nu wil ik er morgen nog eentje overheen knallen zodat ze een goed pak heeft liggen. Is dat slim?

Ze heeft in korte tijd beide paarden die naast haar stonden 'verloren'. 1 was van ons, daar stond ze mee vanaf dat ze 3 jaar was en bij ons kwam. Die hebben we verkocht.
Andere pony is paar weken geleden overleden door ouderdom. Dus ze stond heel zielig te wezen.
Hoop dat ze naast deze merrie de draai een beetje kan vinden.