Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:11

chalinka schreef:
mijn paard met exzeem (4 jaar) staat van smorgens vroeg tot savonds laat buiten, in de winter en in de zomer
mijn andere paarden (8 jaar (die heeft ook een lichte allergie voor steken van beestjes, maar die schuurt niet of zo) en 25 jaar) staan in de zomer dag en nacht buiten, in de winter van smorgens tot savonds

Apart, de meeste paarden met exceem zet je juist overdag binnen en.s'nachts buiten...
Dit omdat de steekbeestjes juist overdag actief zijn en dan met name tijdens de zonsopgang en de zonsondergang...

miritie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:56

sowieso 4 a 5 uur

Rosa_

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:00

In de winter een dagdeel dus of van 8 tot 1 of van 1 tot 6 (vijf uren dus) en in de zomer van 8 tot 8.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:22

Die van mij staan 24/7 buiten met schuilstal.
schuilstal is niet af te slutien, moet zeggen dat ik in de winter anders mijn warmbloedje 's nachts op stal zou zetten maar die krijgt nu dan gewoon een deken op in de winter...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:26

Ze staan bij mij 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.
Eerder had ik ze nog wel eens 's nachts binnen, maar sinds ik zelfs dat niet meer doe zijn ze er eigenlijk nog meer op vooruit gegaan.
De mogelijkheid om altijd te kunnen bewegen en hun eigen dagritme te kunne bepalen maakt ze echt gezonder en tevredener.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:32

Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:34

Die van mij staan 24/7 buiten in een ruime paddock. ze kunnen de stal in en doen dit dan ook met heftige regen in koudere periodes. Sneeuw vinden ze heerlijk en in de zomer regen ook. Helaas heb ik niet genoeg gras om ze 24/7 op het gras te hebben staan. maar in de goede maanden gaan ze iedere dag het gras op!! heerlijk!!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:39

Gypsy schreef:
Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?

Qua behoefte heb ik geen idee, die van mij staat in de zomer ook al om vier uur bij het hek te bleren en te dralen, maar dan heeft ze gewoon pech. Verder heeft dat dagdeel ermee te maken dat ze bij ons in de zomer op het land komen en in de winter in paddocks van 20x60 en dan moet het dus in twee delen qua paarden. Liever een dagdeel met twee dan een hele dag met zes.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:44

het mooiste is natuurlijk 24/7 buiten met schuil of loopstal. Dat is bij mij ook helaas niet nodig. Staat in de zomer ( van april tot oktober) dag en nacht buiten. Ze hebben geen schuilstal. Soms als het heel hard regent wil ik ze wel eens binnen halen maar dan rennen ze hard voor me weg. Want dan weten ze het al. Ze willen dus lekker buiten blijven. Dus dat doe ik ook niet meer. In de winter staan ze van 10 tot 5 buiten op de straat. ..met slecht weer staan ze binnen. Ze staan dan niet op het land want anders vertrappen ze alles en heb ik niks meer voor de zomer

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:53

Ze staan hier 24/7 (nou ja, minus de tijd dan dat ze werken) in de wei. Ook als ze de volgende dag op wedstrijd moeten, staan ze gewassen en gevlochten onder een dekentje buiten. Tenzij het heel erg slecht weer is voor een wedstrijd, dan gaan ze een nacht op stal. Heb paarden met veel wit. Dat blijven ze dan niet als het stort van de regen. -O-

In de zomerwei hebben ze geen schuilstal, maar wel bomen waar ze onder kunnen schuilen. In de winterwei hebben ze een schuiltent. De winterwei mag gewoon vertrapt worden, dus ook met slecht weer of vorst of wat dan ook, daar staan ze gewoon in. Afgelopen winter heb ik ze bij heel strenge vorst wel snachts binnen gehaald, omdat ze anders te lang zonder water zouden zitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:44

Ik heb het liefste heel de dag ook in de winter.

MeLikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:15

Ik vind dat een paard 24/7 op het land zou moeten staan, maar natuurlijk wel met de mogelijkheid tot schuilen :) Maar als een paard in de winter binnen staat, vind ik dat ook niet erg. De paarden op de boerderij staan in de winter ook binnen omdat ze anders helemaal staan te trillen van de kou :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:24

Twiggy2008 schreef:
Ach ja, mensen met jouw 'mening' ken ik ook wel in real life. Jij kent mijn paard niet, meid. Die doe je echt geen lol met een paar uurtjes buiten en verder op stal. ;)

Precies, ik ken jou paard niet en jij de mijne niet. Ik heb respect dat jij graag wil dat ie 24/7 buiten staat, maar waarom geen respect voor degene die dat niet doen?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:29

24 uur per dag. Zomer en winter. Mogelijkheid tot schuilen, maar geen opsluiting, tenzij dringend nodig in verband met ziekte, besmettingsgevaar en dergelijke. (Vrijwel nooit dus.)

En waarom? Moet dat echt nog een discussie zijn?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:06

FromNorway schreef:
24 uur per dag. Zomer en winter. Mogelijkheid tot schuilen, maar geen opsluiting, tenzij dringend nodig in verband met ziekte, besmettingsgevaar en dergelijke. (Vrijwel nooit dus.)

Amen! _/-\o_

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:10

FromNorway schreef:

Ja, want velen zijn t er niet mee eens. De argumenten worden aangedragen en daar wordt inhoudelijk niet op gereageerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:20

chikohaa schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ach ja, mensen met jouw 'mening' ken ik ook wel in real life. Jij kent mijn paard niet, meid. Die doe je echt geen lol met een paar uurtjes buiten en verder op stal. ;)

Precies, ik ken jou paard niet en jij de mijne niet. Ik heb respect dat jij graag wil dat ie 24/7 buiten staat, maar waarom geen respect voor degene die dat niet doen?

Het gaat mij om jouw eerdere opmerking.... over 'onze' zogenaamde oogkleppen, blubberige weides en meer van die onzin. Zolang jij mij zo benaderd en aankomt met dat jij je paard een paar uurtjes buiten houdt (ik vind persoonlijk dat paarden minstens overdag de gehele dag buiten zouden moeten zijn, ja, ook in de wintermaanden!), kun je de bal terug verwachten.

Ik heb vorig jaar in de wintermaanden op een stalling gestaan, waar mijn paard overdag ca. 8 uur buiten stond en dus 's nachts binnen. Hij was niet happy, ik ook niet. Mijn paard heeft zomer en winter een schuilstal en kan zowel op de paddock als op het land in combinatie met de paddock (waaraan de schuilstal grenst). Verder heb ik hem 6 jaar lang 24/7 op heel groot land gehad (in natuurgebied). Zonder schuilstal, met rietkragen, struiken en bomen. Daar was hij het allergelukkigst. Helaas heeft hij insuline resistentie, dus 24/7 op gras is niet meer te doen. Gelukkig heb ik een fijn compromis zo en hij heeft alle vrijheid en beweging, kan zelf kiezen wat hij doet en waar hij gaat of staat. Ik vind dat elk paard dit zou moeten hebben. Mag jij mij vertellen wat daar nou zo mis mee is. ;)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:20

Dat is zo'n eindeloze discussie. Gaat het volgens mij in dit topic niet om, tt is niet voor niks 'hoelang VINDEN jullie dat je paard ......' oftewel, meningen. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:24

Idd een eindeloze discussie. Mijn paarden komen gecontroleerd buiten. Smorgens uur in de stampmolen, dan op stal voor hooi en wat later middageten, in de namiddag gaan ze enkele uren de wei op(3 uur ongeveer) en savonds train ik. 1 dag per week staan ze quasi de hele namiddag buiten. Meer is niet mogelijk bij ons op stal

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:43

het is ook een eindeloze discussie maar blijkbaar is hij steeds nodig om mensen in te laten zien dat paarden een minimmum aan vrije beweging nodig heeft en dat is voor de ene 4 uur en de andere 24 uur.
verder vind ik dat de mensen die er alles er aan doen om een bepaald streven te halen en de mensen die alleen 24/7 goed genoeg vinden elkaar in hun waarde moeten laten.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:44

Dat laatste ben ik volledig met je eens!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:54

Hihi, een stampmolen.. :+

Persoonlijk zou ik mijn paard nooit op een stal zetten waar een paard maar een paar uren per dag los kan lopen. Als mijn stal ineens zo zou worden zou ik het paard verhuizen. Met goed zoeken en veel rondvragen is er altijd een stalling te vinden die wel aan mijn basiseisen voldoet. Als dat niet zo zou zijn dan ben ik bereid om langer te reizen / meer te betalen of eventueel zelf te verhuizen.

Ik wil bijv. ook graag een hond, maar ik heb maar een klein tuintje en ben overdag niet thuis. Daarom koop ik geen hond. Ik zou een hond kunnen nemen en hem een paar uur per dag in de tuin laten en verder opsluiten in een bench. Dat wil ik niet omdat ik dat geen hond-waardig bestaan vind, dus begin ik voorlopig niet aan een hond. Veel mensen zeggen 'ik wil wel graag 24/7 buiten maar het kan niet op mijn stal' maar niemand verplicht je om op een bepaalde stal te staan.

Overigens staat mijn paard niet altijd op het land, in de winter vooral op een paddock (met winterstal). Ik begrijp heel goed dat sommige paarden niet 24/7 op het gras kunnen omdat ze er te dik van worden. Dan kun je ze toch overdag op een stukje kort gras zetten en 's nachts op de paddock?

Ik denk inderdaad ook dat sport en 24/7 buiten staan prima kan. Zelf rijd ik sinds kort western wedstrijden met mijn buitenpony. Mijn stalgenoot is met haar dressuurpaard M2. Die heeft jaren in een box gestaan, maar staat nu ook op de wei of op de paddock+schuilstal.

Overigens laat ik iedereen die zijn paard wél op 23/7 op stal staat gewoon in zijn waarde. Ik zal nooit maar dan ook nooit zomaar tegen iemand zeggen dat ik het niet goed vind dat paarden veel op stal staan. Maar in dit topic wordt naar meningen gevraagd, dus dan geef ik die. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:20

barbar schreef:
het is ook een eindeloze discussie maar blijkbaar is hij steeds nodig om mensen in te laten zien dat paarden een minimmum aan vrije beweging nodig heeft en dat is voor de ene 4 uur en de andere 24 uur.
verder vind ik dat de mensen die er alles er aan doen om een bepaald streven te halen en de mensen die alleen 24/7 goed genoeg vinden elkaar in hun waarde moeten laten.

Denken we er wel aan dat 24/7 binnen, geen mogelijkheid om met soortgenoten te spelen etc wel de aard van het dier ontnemen is?

Het is niet het geen '24/7 in de box' wat zo erg is, maar het niet meer in kudde verband staan, niet meer vrij kunnen rennen en spelen etc. wat ze eigenlijk HOREN te doen.
Dat is de reden waarom er zo veel 24/7-buiten aanhangers zijn die het 24/7 binnen afkeuren.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:27

_Cindy schreef:
Overigens laat ik iedereen die zijn paard wél op 23/7 op stal staat gewoon in zijn waarde. Ik zal nooit maar dan ook nooit zomaar tegen iemand zeggen dat ik het niet goed vind dat paarden veel op stal staan. Maar in dit topic wordt naar meningen gevraagd, dus dan geef ik die. ;)

23/7 is ook mijn stijl niet! Maar in de zomer van 9 tot 5 buiten en in de winter een uurtje of 4 ( plus gewoon de avonden dat er ook gereden, gelongeerd enz wordt) vind ik prima.
Ik wil ze niet dag en nacht buiten hebben.

Daarom er is een tussenweg mogelijk, maar zelfs die wordt door de 24-7 mensen volledig afgebrand.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:29

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal, dat vind ik ideaal.

Ik vind dat een paard van de 24 uur, meer op de weide moet staan dan in de stal. :)
Uitzonderingen (medisch) daar gelaten natuurlijk.