Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:01

Lara_S hoe zie jij het voor je om een hengst op een gemengde pensionstal te houden dan? Moet je dan iedere keer als er een merrie hengstig is, de hengst uit de kudde halen?

Lara_Silver

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:04

Ik heb het over een gemengde pensionstal. Niet over een gemengde groep, dat is allicht wat anders.

Juliarks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:08

Op een stal moet je de mensen natuurlijk ook tevreden houden en veel mensen met merries worden meteen bang als er een hengst op stal komt. Dat zou ook de reden kunnen zijn om naar een andere stal te gaan.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:15

Kan het me wel voorstellen hoor, dat een pensionhouder geen hengsten toelaat. Moet ook zeggen dat ik het ook niet zo geweldig vind :Y)
En dan niet omdat hengsten zich zouden misdragen, maar wat anderen ook al aandragen; merries kunnen ook van alles loslaten moment dat die hormonen het werk gaan doen. En of het nou een hengst of een merrie is, met tig kilo wil je niet in discussie als het niet hoeft.

Als je je paard hengst wil houden moet je dat natuurlijk zelf weten, maar dan moet je er ook mee leren leven dat je niet overal welkom bent met je hengst. Maar dat is een kwestie van goed orienteren voordat je eraan begint lijkt me.
Ik ben blij dat er bij ons op stal geen hengsten meer staan, alles wat hengst was is gecastreerd en dat is erg prettig. Hoef me nu niet druk te maken langs welke kant ik naar m'n stal loop, kan naast ieder paard op de spuitplaats staan en kan m'n pony gewoon met ieder paard in de stapmolen gooien :)

Hoe braaf een hengst ook is, en hoe lief een merrie ook is, en hoe sociaal en netjes ze allebei ook zijn; aan de natuur doe je toch niks. En ik snap best dat een pensionhouder graag zoveel mogelijk risico's vermijd en dan dus inderdaad besluit om een hengst te weigeren op het terrein. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:24

Op een vorige stal stonden 2 hengsten en dat vond ik geen prettig idee.
Ze waren helemaal niet lief/makkelijk in de omgang en braken regelmatig los.
Ik was als de dood dat ze op een onbewaakt ogenblik gedekt zou worden..

Op mijn huidige stal staan ook 2 jaarling hengstjes maar die zijn beter te
handelen en die ontsnappen ook nooit. Staan samen op een apart stuk dus
daar heb ik absoluut geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:35

Ik heb net een hengstveulen aangeschaft en hier duidelijke afspraken over gemaakt op mijn stalling.
Zolang hij handelbaar blijft, mag ie hengst blijven. Wordt het gevaarlijk, gaan we er wat aan doen!

Ik wil hem zelf het liefst zo lang mogelijk hengst houden zodat ie fijn kan uitgroeien. Tot noch toe is hij ontzettend braaf voor een hengstveulen en hij staat met mijn merrie en nog een merrie op de wei. Als het andere veulen van stal afgespeend wordt komen die 2 samen te staan :) In de opvoeding ben ik echt wel een stukje duidelijker dan naar mijn merrie. Dit ook mede omdat mijn merrie hyper gevoelig is en die kan ik op 1 vinger sturen. Het veulen heeft nog wat meer duidelijkheid nodig en ik wil hier vanaf het begin zo goed mogelijk mee bezig zijn.

Gelukkig kan ik op mijn huidige stal alles bespreekbaar maken zodat er altijd een oplossing is.

Mijn mede-stalgenoten zijn gelukkig ook niet zo panisch over hengsten, zolang ze inderdaad maar handelbaar blijven.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:49

Ik heb wel eens het idee dat het woord hengst bijna een scheldwoord is als je pension stalling zoekt. Toen ik stalling zocht voor mijn hengst was dat ook niet 1-2-3 makkelijk, maar hij staat nu op een fijne stal waar ze ervaring hebben met hengsten. Staat in het land met twee andere ruinen en gedraagt zich keurig. Tuurlijk is hij soms een boefje, maar dat zou hij als 2 jarige ook geweest zijn als hij al geruind was :+ Wat hij overigens uiteindelijk wel wordt, want hij gaat niets voor de fokkerij doen en dan hoeft hij van mij geen hengst te blijven.

Aan de ene kant kan ik mij goed voorstellen dat een pensionhouder geen hengsten wil, want het vergt wel een andere aanpak. Hoe je het ook wend of keert. Je moet extra opletten en kunt dat niet altijd van al je pensionklanten vragen. Aan de andere kant, het zijn ook maar paarden. Iedereen heeft wel eens merries en ruinen meegemaakt waarmee het ook mis ging. Tja, bottomline, voor beide is wat te zeggen ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:04

xApple schreef:
Op een vorige stal stonden 2 hengsten en dat vond ik geen prettig idee.
Ze waren helemaal niet lief/makkelijk in de omgang en braken regelmatig los.
Ik was als de dood dat ze op een onbewaakt ogenblik gedekt zou worden..

Op mijn huidige stal staan ook 2 jaarling hengstjes maar die zijn beter te
handelen en die ontsnappen ook nooit. Staan samen op een apart stuk dus
daar heb ik absoluut geen last van.

De problemen met hengsten beginnen dan meestal ook pas rond een jaar of 4/5. En dan in het voorjaar, rest van het jaar heb je er weinig last van. Wat anderen ook al schreven, opvoeding kan nog zo goed zijn. Tegen instinct doe je niets. Had hier een hengst bij de ruinen, maar dat ging helaas na 2 jaar toch ook niet goed, want de hengst ging een ponyruin dekken, met alle schade vandien. Toen dus de hengst gecastreerd. In veel gevallen scheelt het heel veel ongemak (ook voor de hengst) om hem te castreren, zeker als je er toch niet mee gaat dekken. Ik dacht er eerst ook anders over hoor, tot ik onze pony compleet in de kreukels terug vond.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:10

Wij hebben gewoon hengsten op stal hoor. Momenteel 3 stuks. Totaal geen problemen mee. Natuurlijk gaan ze apart van de anderen in de stapmolen, maar wel gewoon met z'n drietjes. Er zijn bij ons gewoon hengstenlandjes. We hebben bij ons op stal 2 kuddes op twee grote stukken land, en daarnaast hebben wij een aantal aparte landjes. Voor de hengsten zijn hier ook gewoon aparte landjes gerealiseerd. En over losbreken en weet ik veel wat, daar heb ik nooit iets over gehoord. Nooit last van gehad ook. Ik kan me wel voorstellen dat sommige pensionhouders er wat terughoudend mee zijn, maar bij ons is het gewoon mogelijk en gaat het nog goed ook.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:24

Lara_s oh sorry omdat je postte gemixt paardenbestand, dacht ik dat je ook in de wei bedoelde.

Verder ben ik het met Chelle-Dora eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:46

Ik heb een merrie gehad die sowieso altijd flink hengstig werd. Naast haar op stal stond een ruin, ze konden geen contact maken (volle bakstenen muur). Die ruin werd altijd al een beetje hitsig als ze net haar periode had. Iets erna kwam er iemand met een hengst op stal. Mijn merrie kreeg nog wat meer last van haar hormonen, maar dat heb ik die meid met de hengst nooit verweten. Ze had 'm heel goed opgevoed, vroeg ook altijd of ze mee samen in de bak mocht als iemand er al bezig was, had 'm perfect onder controle en ze nam haar verantwoordelijkheid. Heeft zelfs nog gevraagd of ik er geen last van had dat mijn merrie zo reageerde. Kijk, dat vind ik top.

Waar ik dan wél een oorlog om gehad heb? Om de eigenaar van de ruin die naast mijn merrie stond. Hoe hengstiger mijn merrie, hoe debieler die ruin ging doen en hoe minder de dame in kwestie ermee kon aanvangen. Er werd mij van haar kant niet bepaald vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik met mijn "pismerrie" beter kon verhuizen, ofwel een stal zoeken ver uit de buurt van haar ruin op hetzelfde terrein. Zolang zij dan maar nergens last van had. Er mocht ook nooit iemand samen met haar in de bak "want dan ging haar ruin over de zeik".

Ik ben nu al redelijk lang weg op die stal, de dame heeft de ruin uiteindelijk verkocht omdat ze inzag dat ze er niks mee kon (rotverwend), maar als ze nu een nieuwe stek zoekt en ze komt bij kennissen op stal informeren, dan geven we gewoon voor ons eigen gemak wel even door dat we die liever niet op het terrein zien verschijnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:50

Toch ben ik van mening dat mensen met een merrie ook wel degelijk meer rekening kunnen houden met hengsten. Want zoals ik hiervoor lees, moet de hengst zich maar aan de merrie aanpassen. Lijkt me niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:03

Ik moest me aanpassen aan een ruin... En dan niet op vraag van de stalbaas maar op EIS van de eigenaresse van de ruin. Met de hengst had niemand problemen, top meid en top dier ook. Iedereen had echter problemen met de ruin :') Niemand mocht erbij in de bak, niemand mocht langs met een ander paard als hij buiten stond. Eerste wat je te horen kreeg was steeds een gil "wil je wel opletten dat hij niet gek wordt".
Tjah...

Waar ik nu sta doet iedereen lekker normaal. 1 friese hengst staat ook echt tussen de hengstige merries op een paddock met draad waar echt een beste klap stroom op zit. Die kijkt amper op of om. (kan ook dat die niks ziet door zijn manen haha, da's net een hals met een bos haar op ipv een hoofd :)) ) Mijn hengst zou wel door het lint gaan (letterlijk en figuurlijk), dus dat doen we gewoon niet. Hij kan naar buiten als er ruinen op de andere paddocks staan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:44

Chaos schreef:
Ja en gooi hem eens op de wei naast een hengstige merrie met enkel een dubbel draadje ertussen. Gaat het dan nog goed Bello? Die hengsten zijn er namelijk niet veel..

alsof een hengstige merrie altijd makkelijk is ??? ieder paard heeft zo zijn voor en nadelen, echt niet omdat er nog ballen onder hangen!

Resistance schreef:
Ik ken trouwens genoeg ruinen die denken dat ze nog hengst zijn, en voor meer overlast zorgen dan de hengsten zelf zoals de merries proberen te dekken.

ben ik dus niet de enige die er zo over denkt;)

Lara_Silver schreef:
Waarom zo'n issue? Omdat er veel te veel onkundige mensen een hengst bezitten en niet capabel zijn het beest een goede opvoeding te geven. Bij een merrie of een ruin vergeeft dat nog wel (uitzonderingen daargelaten) maar bij een hengst vergeeft een slechte opvoeding gewoon niet. Dat word gevaarlijk voor mens en dier, of het nu gaat om een shet van 90 cm of een warmbloed van 1.80. Die prutsers verpesten het dan weer voor diegenen die hun hengst wel opgevoed hebben. Een goed opgevoede hengst is een normaal dier, die gerust in een (mannelijke) groep kan staan zonder daar een bloedbad aan te richten. Het zijn juist de hengsten die niet opgevoed zijn en daarnaast als monsters behandeld worden, die asociaal worden en schade kunnen aanrichten. Alles is een kwestie van opvoeding en management. In een kleine pensionstal met weinig ruimte een gemixt paardenbestand (dus met merries) houden is ook mogelijk, ik zie hier dagelijks het bewijs. Ook op een grotere stal moet het met management mogelijk zijn. Nogmaals het is een kwestie van opvoeding en karakter. Als één van de twee niet goed zit dan is het beste gewoon om te castreren.

en dat roep ik zo vaak,, OPVOEDING,,, maar hier op bokt vinden ze dat geen reden

Ragdollcat schreef:
Met bovenstaande ben ik het eens.

Waarom zeuren als je gewoon door kan zoeken naar een stal dat wel hengsten wil aannemen en er geschikt voor is.

is de luiheid van de mens

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:29

Mensen hebben wek verhalen over merries die door het draad heen gaan als ze hengstig zijn en daarom geen hengst op stal willen hebben, maar mijn hengstjes staan op stal met 5 merries, en ik kan ze poetsen terwijl er een hengstige merrie naast staat. Als je er goed mee om gaat is t niet echt een probleem...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:40

Robijntjah schreef:
Ik heb net een hengstveulen aangeschaft en hier duidelijke afspraken over gemaakt op mijn stalling.
Zolang hij handelbaar blijft, mag ie hengst blijven. Wordt het gevaarlijk, gaan we er wat aan doen!

Ik wil hem zelf het liefst zo lang mogelijk hengst houden zodat ie fijn kan uitgroeien. Tot noch toe is hij ontzettend braaf voor een hengstveulen en hij staat met mijn merrie en nog een merrie op de wei. Als het andere veulen van stal afgespeend wordt komen die 2 samen te staan :) In de opvoeding ben ik echt wel een stukje duidelijker dan naar mijn merrie. Dit ook mede omdat mijn merrie hyper gevoelig is en die kan ik op 1 vinger sturen. Het veulen heeft nog wat meer duidelijkheid nodig en ik wil hier vanaf het begin zo goed mogelijk mee bezig zijn.

Gelukkig kan ik op mijn huidige stal alles bespreekbaar maken zodat er altijd een oplossing is.

Mijn mede-stalgenoten zijn gelukkig ook niet zo panisch over hengsten, zolang ze inderdaad maar handelbaar blijven.

Een hengstveulen is vaak heel makkelijk en houdbaar, zo rond anderhalf jarige leeftijd a 2 jarige leeftijd begint het vaak dat ze lastig begint te worden dat bij het hengst zijn hoort.

Mijn paard (volbloed Arabier) was als hengst heel lief voor mij, toen hij 2 jaar werd gingen zijn ballen eraf, want hij kon niet meer fijn bij de merries en niet meer bij zijn 4 jarige hengstenvriend (Kwpner x engels volbloed), hij wilde al de baas zijn over hem zijn.

Om hem een fijn en sociaal leven te kunnen geven heb ik maar besloten hem te castreren, want in de omgang met mij was hij als hengst echt superbraaf en op stal heel braaf maar helaas niet met de andere paarden op het land.

Geen spijt van gehad, want hij heeft het fijn met de andere paarden op het land en is nu 16 jaar oud en hij geniet er nog steeds van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:11

Ik denk ook dat het alleen zinvol is om je paard hengst te houden als je er serieuze (dus goedgekeurd!) dekplannen mee hebt. Vroeger dacht ik hier anders over, maar heb 2 hengsten gehad, dus weet echt wel waar ik het over heb.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:20

eerlijk gezegd begrijp ik dit probleem ook niet, menig merrie is moeilijker dan de hengsten. Echter, zie ik de laatste jaren wel steeds meer mensen die een hengst nemen omdat het status is(of iets in die richting) en die kunnen of willen het dier niet aanpakken waardoor hij vanzelf lastiger wordt, en ja een hengst wordt wel geleid door hormonen of wordt veel speelser. Maar een merrie is hetzelfde geval, hoeveel mensen hebben een merrie die naar zeggen slaat voornamelijk omdat ze niet opgevoed is.

Per paard verschillend vind ik wel.

Sowieso begrijp ik niet wat het nut is van een hengst, hengst laten als er niet mee gedekt wordt, dan is het paardje pesten. Van alle hengsten in Nederland zijn er maar zo weinig die het echt waard zijn om (dek) hengst te laten, en zeker als je kijkt naar de paarden van eigenaren op pensionstallen.

Vind het wel jammer dat hengsten zo in verdoem hoekjes worden gezet. Juist door ze overal van weg te houden worden ze drukker en heter. Door ze sociaal contact te ontnemen gaan ze de hele dag met hun ding in de weer waardoor ze ook weer geiler worden. Net zo lang tot je een hormonen bundel hebt die maar al te blij is als hij een ander ziet maar niet weet hoe hij zich moet gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:50

Ik heb de ervaring dat als 1 iemand met een hengst begint en die is braaf, dat anderen dan gauw denken "oh, maar dat kan ik ook". Hij is hier als veulen van 8 maanden aangekomen, is er nu bijna 5. En ik ben altijd duidelijk geweest: de dag dat hij idioot gaat doen gaan z'n ballen eraf. Het heeft best lang geduurd als je weet dat het nu pas opduikt sinds dit voorjaar, dus op de leeftijd van 4,5 jaar. Ik heb er wel altijd rekening mee gehouden en zet nu dan ook gerichte stappen voor castratie. Omdat ik m'n verantwoordelijkheid wil nemen, zowel naar mezelf, naar mijn paard als de omgeving.

Het is echter zo zonde dat weinig hengsteneigenaren dat doen. Omdat hij dan die lekkere speknek verliest, ach er staan toch al ontelbaar paarden alleen in de stal en in het land dus kan vast geen kwaad, het is toch altijd al gewoon goed gegaan als hij eens een uitbarsting had of domweg "ik heb het geld niet voor castratie, ik geef dat liever aan wat anders uit". Vooral dat laatste stuit me nogal tegen de borst. Hoor het vaker en dan bedenk ik bij mezelf dat je dat toch gaat opzoeken vóór je een hengst koopt?

Dat merries vaak even moeilijk kunnen zijn: volledig mee akkoord. Al is een ruin die na 2 jaar nog niet snapt dat z'n ballen eraf zijn ook niet altijd een pretje.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:11

Sees schreef:
svdijk, in een stalgang, poetsplaat oid ontkom je er nou eenmaal niet altijd aan om naast een hengst te staan met een eventueel hengstige merrie ;). Het houden van een hengst vergt nu eenmaal óók aanpassingen van de medepensionklanten al denk ik niet dat pensionhouders dat als reden hebben voor het niet accepteren van hengsten maar meer (onterecht) bang zijn voor uitbrekers oid.

Natuurlijk, daar heb je gelijk in.
Maar als een hengst achterin en stalgang staat, dan hebben mensen met merrie's daar niets te zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:15

bello2005 schreef:
Lara_Silver schreef:
Waarom zo'n issue? Omdat er veel te veel onkundige mensen een hengst bezitten en niet capabel zijn het beest een goede opvoeding te geven. Bij een merrie of een ruin vergeeft dat nog wel (uitzonderingen daargelaten) maar bij een hengst vergeeft een slechte opvoeding gewoon niet. Dat word gevaarlijk voor mens en dier, of het nu gaat om een shet van 90 cm of een warmbloed van 1.80. Die prutsers verpesten het dan weer voor diegenen die hun hengst wel opgevoed hebben. Een goed opgevoede hengst is een normaal dier, die gerust in een (mannelijke) groep kan staan zonder daar een bloedbad aan te richten. Het zijn juist de hengsten die niet opgevoed zijn en daarnaast als monsters behandeld worden, die asociaal worden en schade kunnen aanrichten. Alles is een kwestie van opvoeding en management. In een kleine pensionstal met weinig ruimte een gemixt paardenbestand (dus met merries) houden is ook mogelijk, ik zie hier dagelijks het bewijs. Ook op een grotere stal moet het met management mogelijk zijn. Nogmaals het is een kwestie van opvoeding en karakter. Als één van de twee niet goed zit dan is het beste gewoon om te castreren.

en dat roep ik zo vaak,, OPVOEDING,,, maar hier op bokt vinden ze dat geen reden

En met opvoeding heeft het volgens mij juist niets te maken. Zoals ik al eerder zei: als een hengst in de merriewei terechtkomt mag je nog gaan clickeren, roepen en bevelen wat je wil, als de merrie wil, zit de hengst erop.
En daar ligt volgens mij de crux. Wij zijn allemaal niet perfect, paarden ook niet. Opvoeding, ja, dat is een deel. Maar ook met een opgevoed paard gebeuren er soms toch ongelukjes. Een paard dat even het zot in zijn bol krijgt en zich lostrekt. Een paardenknoop die losgepeuterd wordt en paardje dat parmantig wegdraaft. De staldeur even vergeten dicht te doen en paard ziet zijn kans. In de buitenpiste ervan af vallen. Per ongeluk een paard de verkeerde wei opsturen. Whatever. De perfecte wereld bestaat niet. Met ruinen en merries is je probleem dan hoogstens onaangenaam. Als dit met een hengst gebeurd echter, dan zijn de gevolgen vaak iets meer dan onaangenaam.

En natuurlijk zijn er doodbrave hengsten, maar zelfs die hengsten hebben hormonen en instinct. Hengsten die totaal niet op of omkijken wanneer een hengstige merrie voorbij paradeert zullen er zijn, maar ik denk dat ze op 1 hand te tellen zijn. Ik snap dan wel dat je als stalhouder een nultolerantie hanteert. Want iedereen heeft natuurlijk de braafste hengst. :P

En waarom dan hengsten gediscrimineerd en geen merries. Omdat hengsten makkelijker te castreren zijn dan merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:37

Dat vind ik nou wel net zo handig aan een hengst. Doet ie idioot, dan kunnen iig de ballen er nog af. Lukt iets moeilijker bij een merrie :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:39

Varekaj schreef:
Dat vind ik nou wel net zo handig aan een hengst. Doet ie idioot, dan kunnen iig de ballen er nog af. Lukt iets moeilijker bij een merrie :Y)

daar moet je juist een hengst opzetten...daar knappen de chagerijnen van op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:41

Zit je wel met een veulen. Ik wilde graag een veulen van mijn chagrijn, helaas is ze overleden voor ik eruit was welke hengst ik koos. Net omdat ik wist dat ze dat chagrijn niet doorgaf aan haar veulens en de rest van haar karakter was heerlijk.
Maar niet iedereen zit te wachten op die extra kosten van een dracht, de risico's en ook nog eens een veulen dat eventueel de verkoop in moet.

Al lijkt het er goed op dat het middel voor chemische castratie bij hengsten ook goed werkt bij merries.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:44

Gini schreef:
En waarom dan hengsten gediscrimineerd en geen merries. Omdat hengsten makkelijker te castreren zijn dan merries.

Dit, en omdat er nu eenmaal veel meer merries zijn.
De helft van de paarden bestaat uit merries, maar slechts een klein deel van de paardenpopulatie in Nederland is hengst.
Dan is het makkelijker om dat kleine groepje hengsten te weren dan een grote groep merries.