Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xApple schreef:Op een vorige stal stonden 2 hengsten en dat vond ik geen prettig idee.
Ze waren helemaal niet lief/makkelijk in de omgang en braken regelmatig los.
Ik was als de dood dat ze op een onbewaakt ogenblik gedekt zou worden..
Op mijn huidige stal staan ook 2 jaarling hengstjes maar die zijn beter te
handelen en die ontsnappen ook nooit. Staan samen op een apart stuk dus
daar heb ik absoluut geen last van.
Chaos schreef:Ja en gooi hem eens op de wei naast een hengstige merrie met enkel een dubbel draadje ertussen. Gaat het dan nog goed Bello? Die hengsten zijn er namelijk niet veel..
Resistance schreef:Ik ken trouwens genoeg ruinen die denken dat ze nog hengst zijn, en voor meer overlast zorgen dan de hengsten zelf zoals de merries proberen te dekken.
Lara_Silver schreef:Waarom zo'n issue? Omdat er veel te veel onkundige mensen een hengst bezitten en niet capabel zijn het beest een goede opvoeding te geven. Bij een merrie of een ruin vergeeft dat nog wel (uitzonderingen daargelaten) maar bij een hengst vergeeft een slechte opvoeding gewoon niet. Dat word gevaarlijk voor mens en dier, of het nu gaat om een shet van 90 cm of een warmbloed van 1.80. Die prutsers verpesten het dan weer voor diegenen die hun hengst wel opgevoed hebben. Een goed opgevoede hengst is een normaal dier, die gerust in een (mannelijke) groep kan staan zonder daar een bloedbad aan te richten. Het zijn juist de hengsten die niet opgevoed zijn en daarnaast als monsters behandeld worden, die asociaal worden en schade kunnen aanrichten. Alles is een kwestie van opvoeding en management. In een kleine pensionstal met weinig ruimte een gemixt paardenbestand (dus met merries) houden is ook mogelijk, ik zie hier dagelijks het bewijs. Ook op een grotere stal moet het met management mogelijk zijn. Nogmaals het is een kwestie van opvoeding en karakter. Als één van de twee niet goed zit dan is het beste gewoon om te castreren.
Ragdollcat schreef:Met bovenstaande ben ik het eens.
Waarom zeuren als je gewoon door kan zoeken naar een stal dat wel hengsten wil aannemen en er geschikt voor is.
Robijntjah schreef:Ik heb net een hengstveulen aangeschaft en hier duidelijke afspraken over gemaakt op mijn stalling.
Zolang hij handelbaar blijft, mag ie hengst blijven. Wordt het gevaarlijk, gaan we er wat aan doen!
Ik wil hem zelf het liefst zo lang mogelijk hengst houden zodat ie fijn kan uitgroeien. Tot noch toe is hij ontzettend braaf voor een hengstveulen en hij staat met mijn merrie en nog een merrie op de wei. Als het andere veulen van stal afgespeend wordt komen die 2 samen te staanIn de opvoeding ben ik echt wel een stukje duidelijker dan naar mijn merrie. Dit ook mede omdat mijn merrie hyper gevoelig is en die kan ik op 1 vinger sturen. Het veulen heeft nog wat meer duidelijkheid nodig en ik wil hier vanaf het begin zo goed mogelijk mee bezig zijn.
Gelukkig kan ik op mijn huidige stal alles bespreekbaar maken zodat er altijd een oplossing is.
Mijn mede-stalgenoten zijn gelukkig ook niet zo panisch over hengsten, zolang ze inderdaad maar handelbaar blijven.
Sees schreef:svdijk, in een stalgang, poetsplaat oid ontkom je er nou eenmaal niet altijd aan om naast een hengst te staan met een eventueel hengstige merrie. Het houden van een hengst vergt nu eenmaal óók aanpassingen van de medepensionklanten al denk ik niet dat pensionhouders dat als reden hebben voor het niet accepteren van hengsten maar meer (onterecht) bang zijn voor uitbrekers oid.
bello2005 schreef:Lara_Silver schreef:Waarom zo'n issue? Omdat er veel te veel onkundige mensen een hengst bezitten en niet capabel zijn het beest een goede opvoeding te geven. Bij een merrie of een ruin vergeeft dat nog wel (uitzonderingen daargelaten) maar bij een hengst vergeeft een slechte opvoeding gewoon niet. Dat word gevaarlijk voor mens en dier, of het nu gaat om een shet van 90 cm of een warmbloed van 1.80. Die prutsers verpesten het dan weer voor diegenen die hun hengst wel opgevoed hebben. Een goed opgevoede hengst is een normaal dier, die gerust in een (mannelijke) groep kan staan zonder daar een bloedbad aan te richten. Het zijn juist de hengsten die niet opgevoed zijn en daarnaast als monsters behandeld worden, die asociaal worden en schade kunnen aanrichten. Alles is een kwestie van opvoeding en management. In een kleine pensionstal met weinig ruimte een gemixt paardenbestand (dus met merries) houden is ook mogelijk, ik zie hier dagelijks het bewijs. Ook op een grotere stal moet het met management mogelijk zijn. Nogmaals het is een kwestie van opvoeding en karakter. Als één van de twee niet goed zit dan is het beste gewoon om te castreren.
en dat roep ik zo vaak,, OPVOEDING,,, maar hier op bokt vinden ze dat geen reden
Gini schreef:En waarom dan hengsten gediscrimineerd en geen merries. Omdat hengsten makkelijker te castreren zijn dan merries.