Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:35

mandy_shenzi schreef:
Ingrid_92 schreef:

honderden? waar baseer je dat op? :roll:

Bij ons in de buurt al zeker 40! En verder zie ik in heel Nederland pony's aan een pin staan. Met koeien word het ook gedaan. Een paard mag blij zijn dat hij buiten komt. Er zijn zat bedrijven waar paarden 23/7 op stal staan en elke dag een uurtje gereden word

Nouja... Soms wordt de stier in het weiland vastgepind zodat hij (als je hem even vergeten bent) je niet onaangenaam kan verrassen..
Verder worden koeien eigenlijk niet aan de pin gezet.. Met geiten gebeurt het wel vaak! Alleen mijn ervaring daarmee is niet zo best (lag overigens ook aan het karakter van de geit, de andere was wel heel makkelijk!) zoals je in mijn vorige bericht kunt lezen..

Hevonen

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:42

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje link klinken om een zo drukke pony aan een stick te zetten. Met rustige dieren lukt dat wel, maar met zo'n wilde... Straks wurgt hij zich nog met het halster.
Kun je geen extra schrikdraad zetten ongeveer 1 meter binnen de omheining, dan wordt het al gauw te breed om overheen te gaan, wat slierten plastic van plastictassen eraan zodat hij het goed ziet...

Heb je geen rustig weidemaatje? Ik denk dat hij daar wel bij blijft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:54

Een wilde pony hoeft geen druke pony te zijn. Het kan wel een bange pony zijn. Ts: doe wat je hart je ingeeft. Dan heb je het snelst kans dat je wat vertrouwen van de pony wint. Een pin is niet zielig. Een gewonde pony in paniek wel. Ik zat zelf nog aan roundpenhekken ge denken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:27

aikon schreef:
Ruga schreef:
Nee hoor, waar komt dat nu weer vandaan. Maar vergeet gerust dat ik die tip gegeven had, want ik zie aan die ene reactie al dat de kennis om dat veilig te doen (in vrijheid, ik had het niet over stallen of trailers) volledig ontbreekt. Je doet inderdaad niet effe een paar kluisters om.
De beste tip vond ik overigens om dat paard in de leer te doen bij iemand die er gericht mee gaat trainen.

Waar dat vandaan komt? Met eigen ogen zien gebeuren bij 2 paarden. Beide 3 jaar, kwpn en hun leven lang in een natuurgebied gelopen. Amper tot niet een mens gezien. Beide konden ter plekke afgespoten worden.

Daar geloof ik eigenlijk gewoon niets van.
Maar goed..
Citaat:
Maar vergeet gerust dat ik die tip gegeven had, want ik zie aan die ene reactie al dat de kennis om dat veilig te doen (in vrijheid, ik had het niet over stallen of trailers) volledig ontbreekt. Je doet inderdaad niet effe een paar kluisters om.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:31

lady62 schreef:
Mag ik even reageren op dit topic..
Kluisteren of aan de ketting ongelooflijk hoe kom je erop.
Ik weet niet wat er allemaal de bedoeling van is maar al deze middelen zijn prehistorisch en symptoombestrijding.
De basis is vertrouwen en het kan best zo zijn dat hij mensen nooit helemaal gaat accepteren
Zo jammer dit.
Je kan een sjetje of makke pony best aan de ketting zetten maar een wild paard kom op zeg.
Gebruik zo'n ketting niet als dwangmiddel.
Of heb ik het allemaal verkeerd begrepen?

Je begrijpt het verkeerd

Om aan het vertrouwen te kunnen werken op een veilige manier (zodat dier niet ontsnapt, de openbare weg op rent met alle gevolgen van dien etc) zal je hem dus moeten opsluiten in een stal.
Voordat hij vertrouwen in je heeft ben je soms toch ruim half jaar tot jaar verder.

Beetje sneu om hem al die tijd op te sluiten in een stalletje. Nee hoor, ik had hem ook gewoon aan de lijn/ketting buiten gezet. Niets dwang, gewoon stukje veiligheid. Wordt een big issue van gemaakt hier maar dat is 't helemaal niet; is in veel landen vrij normaal en ik heb het nog nooit mis zien gaan en toch veeeeeel paarden en pony's zo op het gras gezet.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:33

Toydoll schreef:
lady62 schreef:
Ik weet niet wat er allemaal de bedoeling van is maar al deze middelen zijn prehistorisch en symptoombestrijding.
De basis is vertrouwen en het kan best zo zijn dat hij mensen nooit helemaal gaat accepteren
Zo jammer dit.
Je kan een sjetje of makke pony best aan de ketting zetten maar een wild paard kom op zeg.

Je begrijpt het verkeerd

Om aan het vertrouwen te kunnen werken op een veilige manier (zodat dier niet ontsnapt, de openbare weg op rent met alle gevolgen van dien etc) zal je hem dus moeten opsluiten in een stal.
Voordat hij vertrouwen in je heeft ben je soms toch ruim half jaar tot jaar verder.

Beetje sneu om hem al die tijd op te sluiten in een stalletje. Nee hoor, ik had hem ook gewoon aan de lijn/ketting buiten gezet. Niets dwang, gewoon stukje veiligheid. Wordt een big issue van gemaakt hier maar dat is 't helemaal niet; is in veel landen vrij normaal en ik heb het nog nooit mis zien gaan en toch veeeeeel paarden en pony's zo op het gras gezet.

Dankje! Jij snapt het !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:36

Toydoll schreef:
lady62 schreef:
Zo jammer dit.

Je begrijpt het verkeerd

OF... er wordt geinvesteerd in een goede, degelijke omheining.... wat ik je verantwoordelijk vind als je een exmoor adopteerd, die zal ook blijven ontsnappen, tot het niet mogelijk meer is...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:42

Wat denk je wat dat kost?! Als je het kan oplossen met een pin en ketting ! Waarom niet ?

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:51

aan de pen zetten kan best, mits er iemand in de buurt is die er een oogje op houdt.
voor een degelijke pen kan je het beste kijken bij een watersportwinkel. die hebben vaak ook goede lange stevige pennen die een goed stuk de grond in kunnen. ( die sla je er in met een moker)
aan de pen moet je dan een ring doen, zodat die goed kan draaien. De ring mag natuurlijk niet over de kop van de pen heenkunnen. wij hebben de pony ook zo vast staan.
Bij de watersportzaak kan je ook sterk nylon touw kopen, en die hebben wij door een tuinslang getrokken. de lijn wordt dan te stug om in lussen om de benen te komen. De lijn wordt op deze manier ook niet zo zwaar als een ketting. verder heb je 2 wartels nodig ( geen halstertouwwartels, maar degelijker) eentje voor aan de halsband, en eentje voor aan de ring die om de pen zit. Pony zal best moeten wennen, maar dat zal best goed komen. Laat hem zo eerst maar eens lekker wennen aan de omgeving van de weide, en als dat gewent is kan je vanzelf meer en losser laten wennen. succes !

Xlisa_dekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:00

Omheining.. Mag dat eigenlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:01

Beetje handige pony kan met kluisters ook galopperen, dus dan loopt hij nog te snel om te vangen.

Dan is de optie stick (geschikt voor dat gewicht) en langzaam aan leren met meer touw om te gaan een beter optie. Zet de waterbak aan het eind van het touw, maakt omgooien een stuk lastiger.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:04

De shet bij mij op stal staat in de zomer ook aan de pin ivm hoefbevangenheid.
Ik kan wel een foto maken hoe ze vast staat?

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:27

desnoods kan je er nog een snelkoppeling tussendoen, in het begin. Maar het went wel erg snel. pony komt uit het wilt, dus is niet gek !

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 00:00

Ik val even binnen en weet dus niet of deze tip al is gegeven.
Wat ik een goede manier vind is;
Twee pinnen/ palen met ringen in de grond die verbonden zijn met een strakke staaldraad. Om de staaldraad een ring waar het paard met een lijn van hooguit 5 meter aan vast staat. Zo heeft hij de vrijheid, krijgt beweging en staat niet aan een gevaarlijk lange lijn.
Zo stonden veel shetlanders en geiten vroegen aan de lijk buiten. Prima manier!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 12:10

Euan staat op de trailer! Toen we aankwamen had dorieke hem al in zijn stalletje vast staan aan een touwtje en kon ze zo met hem de trailer inlopen. Hij komt voor de eerste dag aan 5 meter touw (bergsporttouw) met een dikke tuinslang erom heen te staan en na een paar dagen, afhankelijk van hoe hij doet, zal hij een aantal meters erbij gaan krijgen.

Grondwerk deed hij super hij haar, volgen, achteruit enz. Maar zodra je hem wilde pakken bij het halster vloog hij weer weg.
Veder kon hij overal vast staan aan een touwtje ( dit deed hij ons ook al erg goed).

Probleem is het benaderen en vastpakken en hier zullen we aankomende dagen veel tijd aan gaan besteden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:27

ben benieuwd hoe het gaat! houd je ons op de hoogte?
Heel veel succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:52

Euan staat inmiddels weer thuis aan een stick, maar dat was nog niet zo 123 geklaard!
De trailer uit, hingen we al met 4 man aan de longereerlijn, daarna liep hij redelijk netjes mee, om in de wei weer te ontploffen.
Meneer heeft de hele wei gezien met godzijdank 2 longeerlijnen en een leadrope eraan. Zo konden we voorzichtig naar richting pin hengelen.
Vanavond kan het hele circus nog een keer opnieuw beginnen, want zijn halsband zat blijkbaar toch nog te los en zit nu over zijn oren, maar achter zijn kaken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:24

Hmm dat ging dus niet zonder slag of stoot.. Succces vanavond!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:41

Die arme schat had de band over zijn hoofd gekregen en die zat met strak voor zijn oren.
Maar hij begreep mijn bedoeling en duwde zelf zijn hoofd naar voor zodat ik ik de band naar achteren kon duwen.
Een fijne samenwerking.

Ook liep hij keurig mee heen en weer terug.

En aan een paaltje staan, not a problem! Hij stap keurig over zijn tuinslang en staat relaxt te grazen.
Nu is het eerst doel, stil blijven staan als iemand er aan komt en hem wilt aanraken of zijn halster wilt pakken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:53

Klinkt goed voor het begin!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:59

Mooi zo! Ben benieuwd hoe het verder gaat :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:00

Foto's van vanavond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met hele hebben en houden mee naar de poetsplaats..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:15

Ziet er goed uit, ik hoop voor jullie (incl pony) dat het goed blijft gaan en dat jullie zo een band op kunnen bouwen :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:54

heb het hele topic doorgelezen, en vind het eigenlijk een hele goede oplossing. Fijn dat hij zo meewerkte. houd je ons op de hoogte?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:55

Dat ziet er goed uit zo fijn dat het lukt en dat ie straks weer lekker paard kan zijn ik vind het knap van jullie hoor!