superwoman schreef:Hier ook aktijd het raam open en dus frisse lucht.
Marjoow,je kan idd genoeg verzinnen waarom een paard liever binnen wil staan,maar je kunt het ook gewoon accepteren. Mijn paarden aten het hooi niet tot nauwelijks buiten in de bak.
Lijkt me onzinnig om allerlei dingen te gaan bedenken,terwijl het paard daarin heel duidelijk is.
Mijn paarden komen genoeg buiten,dus daar hoeven we niet over te discuseren.
Ik vind het gewoon heel vervelend wanneer sommige mensen een ervaring hebben en denken dat ze het daardoor helemaal weten. Nee, dus. Er zijn altijd weer paarden die je verrassen.
Paarden zijn idd ook gewoontedieren. is het zo slecht dat sommige zich prima voelen bij een stal,zo komt het namelijk vaak bij me over in dit soort topics.
Natuurlijk moet je goed voor je paard zorgen en dus kijken naar zijn persoonlijke behoefte. natuurlijke en persoonlijke behoefte zijn lang niet altijd gelijk. Daarbij is de mste waarin je afwijkt ook heel belangrijk.
Ook de behoefte van de ruiter is belangrijk,want zeg nu eerlijk....je koopt een paard om ermee te rijden en dat is ook niet natuurlijk en ook zeker niet het beste voor je paard. (natuurlijk zijn ook dasr uitzonderingen,maar het is wel de eigenasr die een paard koopt voor eigen belang)
Mee eens, er zijn rare dierne tussen die echt niet blij worden van buitengang. We hadden een paard op stal dat je echt achteruit zag gaan door het vele buiten staan, ondanks het voer. Nu staat ze op een stal waar ze een stuk minder buiten staat, en ze is helemaal bijgetrokken, zowel fysiek als geestelijk. Dat had ik nooit verwacht.
en je hebt zat paarden die het buiten echt niet grappig vinden, en er wel lang over doen het te accepteren. Als het waait en regent, is die van mij ook niet echt blij met het buiten staan. Moet je ze dan kosten wat het kosten buiten laten lopen? Omdat dat 'beter' is? Voor zo'n paard is het op stal halen in dat geval soms gewoon een fijnere optie, zijn ze daar blijer mee.
Helaas heb je ook zat mensne die zeggen dat hun paard niet buiten wilt staan, steeds bij het hek staat, en het dus niet leuk vind. En als je dan verder vraagt wordt er geen ruwvoer gevoerd buiten (tuurlijk willen ze dan naar stal waar ze kunnen eten!), staan ze alleen, of naast/met paarden waar het niet enorm mee klikt. In die gevallen is het jammer dat er zo wordt gedacht, terwijl kleine aanpassingen als een maatje of voer het paard al een hoop blijer kunnen maken buiten. Dan vindi k het te makkelijk gezegt.
Mijne wilde ik 24/7 buiten hebben toen ik op mijn nieuwe stal kwam, hele jaar door. Daar ben ik van teruggekomen, want dat is gewoon niets voor mijn paard. Ik hou het in de gaten of ze ook ligt, dat is voor mijn een maatstaf of ze tevreden buiten is, of dat ze naar binnen moet komen.