staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:57

Klarinda schreef:
Ja qua temperatuur kan het denk wel!

Ze hebben tot november 24/7 buiten gestaan en toen van 17.00-09.00 op stal.
Dus een vacht hebben ze wel. Het is een bijna 2jarige haflingerxtinker en een shetlander van bijna 3. Dus ik denk dat ik toch maar ga opbouwen dat ze in de nacht ook in de paddock lopen, ze kunnen wel in hun stallen!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:07

amber_melody schreef:
Mijn paard komt niet in de weide s'winters, veel te link. Soms gaat ze wel in de bak, maar dan moet die wel aardig dooi zijn. Ik neem haar ook wel eens mee aan touw als ik ga hardlopen. Vind ze geweldig!

Waarom te link??

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:09

Toch kan ik mij niet voorstellen dat mensen genoegen kunnen nemen dat hun paard max. 3 a 4 uur buiten komen (of helemaal niet) in de winter.
Heb vroeger zelf op zo’n stal gestaan en daar konden ze 1uur per dag in de paddock, langer mocht en kon niet.

Nu al wat jaren staan mijn paarden gewoon veel buiten en heb door de jaren heen hele andere paarden gekregen. Veel rustiger, vriendelijker en geduldiger.
Heb afgelopen winter noodgedwongen mijn merrie 2 weken 24/7 binnen moeten laten staan (excl. Wandelen/rijden) vanwege ernstige mok. Paard stond echt met haar ziel onder haar armen. Ze accepteerde het wel, was rustig, maar ik zag een totaal ander paard.

Als ik op sommige stallen kom, dan krijg ik echt de kriebels. Zoveel paarden en ze staan allemaal binnen. Krijg echt zo’n gevangenis gevoel.
Daarbij vind ik het in mijn ogen egoïstisch om een paard weet ik veel hoeveel uren in een stal te zetten, alleen maar puur voor je eigen hobby. Paard mag dan wachten totdat ie er eens uit mag en spendeert het grootste gedeelte van zijn leven op stal..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:16

Cardy schreef:
Toch kan ik mij niet voorstellen dat mensen genoegen kunnen nemen dat hun paard max. 3 a 4 uur buiten komen (of helemaal niet) in de winter.
Heb vroeger zelf op zo’n stal gestaan en daar konden ze 1uur per dag in de paddock, langer mocht en kon niet.

Nu al wat jaren staan mijn paarden gewoon veel buiten en heb door de jaren heen hele andere paarden gekregen. Veel rustiger, vriendelijker en geduldiger.
Heb afgelopen winter noodgedwongen mijn merrie 2 weken 24/7 binnen moeten laten staan (excl. Wandelen/rijden) vanwege ernstige mok. Paard stond echt met haar ziel onder haar armen. Ze accepteerde het wel, was rustig, maar ik zag een totaal ander paard.

Als ik op sommige stallen kom, dan krijg ik echt de kriebels. Zoveel paarden en ze staan allemaal binnen. Krijg echt zo’n gevangenis gevoel.
Daarbij vind ik het in mijn ogen egoïstisch om een paard weet ik veel hoeveel uren in een stal te zetten, alleen maar puur voor je eigen hobby. Paard mag dan wachten totdat ie er eens uit mag en spendeert het grootste gedeelte van zijn leven op stal..

Ik vind jouw manier van reageren erg onprettig.
Je beschuldigt de mensen die voor een bepaalde huisvesting kiezen als zijnde egoistisch.

Ik ben het dan ook niet met je eens. Mijn paard komt er lekker de hele ochtend en het begin van de middag uit, daarna krijgt hij kuil en brok op stal en om 17 uur ben ik er om te borstelen, knuffel, rijden en soms nogmaals los te gooien. Ik heb een erg vriendelijk, rustig en vrolijk paard.
Zoals ik eerder al eens aangaf is Annemarie van de Toorn een tijdje geleden bij ons op stal geweest en complimenteerde ons met het feit dat de paarden bij ons op stal er zo vredig en rustig bij stonden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:19

Jammer dat je het onprettig vind, dat is uiteraard niet de bedoeling. Geef alleen aan hoe ik het zie en ervaar.
Verder verwoord ik het allemaal netjes en val niemand persoonlijk aan.

edit:
Overigens geef jij zelf al aan dat je meer met je paard doet en dat is toch allemaal prima? En als iemand zijn/haar paard 27/7 binnen houdt of maar kort, dan is dat de keuze van degene.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:21

Cardy schreef:
Jammer dat je het onprettig vind, dat is uiteraard niet de bedoeling. Geef alleen aan hoe ik het zie en ervaar.
Verder verwoord ik het allemaal netjes en val niemand persoonlijk aan.

Ja je verwoord het inderdaad wel netjes, maar dat maakt de boodschap niet anders.

Het grappige is dat ik mijn vorige paard op stal had staan waar hij de hele dag buiten kwam, ook in de winter.
Daarna ben ik gegaan waar ik nu sta en hij was een stuk rustiger op stal dan dat hij daar was.

Cardy

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:23

De boodschap blijft het zelfde, maar mag dat niet gezegd worden? Ik zeg alleen hoe ik het zie: Een paard dat 20 tot 24 uur opgesloten staat in een stal, puur voor de hobby van de eigenaar.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:24

Mijn paard komt in de winter zo veel mogelijk op het land. Maar dat is niet altijd voldoende. Als er sneeuw ligt, of het land stijf/hard bevroren is, dan gaat ze niet het land op. Ik vind dat inderdaad te gevaarlijk voor een paard dat net hersteld is van een peesblessure. Dan kies ik voor andere mogelijkheden als paddock (maar als het land schots en scheef bevroren is, dan is de paddock vaak niet veel beter) of de stapmolen.

Maar dan heb ik het wel over die schaarse dagen dat het echt echt winter is. Dan is het echt een beetje behelpen. Maar zodra het even kan, gaat m'n paard weer naar buiten. Ik moet het doen met de mogelijkheden die ik heb.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:25

Mijn verzorgpaard staat in de winter ook veel op stal, als het heeft gesneeuwd of als het heel hard vriest de hele dag. Dat kan gewoon niet anders.. Ook als de wei heel nat is komt ze echt niet op de wei. En de wei is vrij snel nat. Ook wordt ze weinig in de paddock gezet als het heel nat is maar anders wel een paar uurtjes.. Tja, soms kan het gewoon niet anders..

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:28

Mijn paard staat in een loopstal met nog 5 andere paarden. 24 uur per dag toegang tot de buitenuitloop. Maar gaan zomer en winter ook gewoon de wei op. Behalve als de sloten bevroren zijn, want daar gaan ze dan overheen. Van de zomer staan ze max 3uur in de wei en in de winter max 6uur ivm kans op hoefbevangenheid omdat er ook paarden staan die met pensioen zijn en gevoelig zijn. Vanuit mijn oogpunt de beste oplossing aangezien ze toch al de gehele dag kunnen lopen en scharrelen.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:30

Sommige paarden staan maanden lang 24/7 op stal. Dit heb ik ook meegemaakt wat ik geen probleem vond. Ze hadden ruime stallen en probeerde zoveel mogelijk te rijden met haar. Maar wij hadden geen andere keus. Geen bak, alleen weiland maar daar konden ze niet op alleen met vrieskou. En in de zomer konden ze dan 24/7 buiten staan.
Maar aangezien ik nu een veulen had vond ik dit geen goed idee. Ik heb het 1 winterperiode gedaan en het was echt niet te doen met een veulen.
Vandaar ik nu de keus heb gemaakt om te verhuizen.

Sinds ik een paddock heb merk ik natuurlijk wel verschil, ze is rustig en tevreden. Zodra ik ook aankom en ik zeg dat ze in haar stal moet gaat ze ook. normaal was het altijd nog rondjes rennen!

Ik ben blij met deze keuze. Over een tijdje gaan we weer verhuizen naar de nieuwe stal. Dit was tijdelijk.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:45

Cardy: Ja maar sowieso is alles wat ik doe met mijn paard voor mijn hobby.
Anders was het wel een wild paard in de vele (ahum) natuurgebieden in Nederland..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:49

Dat bedoel ik niet ;). Ben zelf ook een fanatieke amateur ruiter en heb niks gezegd over een wild paard.
Zeg alleen dat bepaalde paarden zolang binnen staan, voor de hobby van de eigenaar. En dat ik niet kan begrijpen dat mensen hiermee tevreden zijn. Zeker als je bedenkt hoeveel uur een paard binnen staat, niks te doen heeft, en weinig beweging heeft in die uren. Zich dus echt als paard kan gedragen (of juist niet).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:52

Mijn paarden staan 's winters tijdens de lichte uren op verharde paddocks en net voor het donker gaan ze naar binnen. 's Zomers staan ze overdag op de wei en 's nachts op stal.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:53

Ik ben van stal verhuisd en in de zomer staan ze overdag lekker op het land. In de winter gaat ze ook zo veel mogelijk naar buiten, dit kun je onderling met elkaar regelen en vind ik erg prettig dat als diegene er is mijn paard ook lekker een paar uurtjes buiten zet en als ik er ben doe ik het voor haar paardjes. Zo komt ze toch aardig wat uurtjes buiten. En dan komt ze ook nog eruit als ik wat met haar aan de gang ga. Hier in de winter op het land is niet mogelijk omdat ze dan het land vertrappen en dan hebben we in de zomer niks meer..

Ik heb een erg vrolijk en rustig paard en ze krijgen ook als ze op stal staan 4x per dag te eten met hooi en alles dus dat vind ik ook erg prettig!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:59

Mijne staat in de winter van 8.00 tot 12.00/13.00 buiten ook als de grond hard is of als er sneeuw ligt. Langer niet om de grond te sparen. Paarden zijn wel heel voorzichtig als elke dag buiten komen. En in de avond kom ik dan vaak rijden, als ik niet kom gooit een stalgenootje mij haar even los of even in de molen. Ik vind het wel belangrijk dat ze 2x per dag uit haar stal komt.

In de zomer staan ze de hele dag op de weide, 's nachts op stal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:00

Zie meerdere malen de opmerking voorbij komen dat de paarden binnen staan omdat het onze hobby is, maar als we een paard echt een paard laten zijn klimmen we er toch ook niet op?

Hier staan de paarden overdag buiten, nu op dit moment van 08.00 tot 19.00 uur.
In de wintermaanden staan ze met daglicht buiten en de rest op stal, ze hebben een ruime stal tot hun beschikking (3x4) met veel frisse lucht en een ruim uitzicht waar altijd wel wat te zien is.
Mijn paarden hebben 24 uur per dag ruwvoer tot hun beschikking. Daar buiten om verdeel ik de krachtvoerbeurten over 3 voerbeurten.
Ik zie bij genoeg pensionstallen dat de paarden in de wintermaanden niet buiten komen, vanwege de wei zodat er in de zomer nog weidegang is. Sommige stallen hebben wat paddocks tot hun beschikking maar dat is ook niet overal.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:06

Lekker overtrokken je reactie. Er wordt hier heel zwart/wit gekeken: Als iemand zegt dat het paard te weinig buiten komt, dan komen er tegen reacties over niet berijden/wilde paarden/etc. Dat zeg ik toch niet? Eerst goed lezen wat ik bedoel, want dit bedoel ik niet.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 18-04-13 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:14

Sjanien, helaas is dat voor hem niet genoeg, al heeft hij aardig wat ruimte en sociaal contact. Ik heb hem gedurende de winter behoorlijk zuur zien worden :S Nu hij twee weken in de wei loopt knapt hij geweldig op. Hij krijgt gewoon nog steeds te weinig beweging,echt sneu, hij was zooo gefrustreerd!
Maar makkelijk is anders inderdaad. En dan deed ik zijn beweging ook weer op andere tijden die niet ten koste van het buiten staan gingen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:27

Cardy schreef:
Lekker overtrokken je reactie. Er wordt hier heel zwart/wit gekeken: Als iemand zegt dat het paard te weinig buiten komt, dan komen er tegen reactie over niet berijden/wilde paarden/etc. Dat zeg ik toch niet? Eerst goed lezen wat ik bedoel, want dit bedoel ik niet.

Ik val jou er niet persoonlijk op aan, zo moet je mijn reactie niet lezen.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat we ons zo druk maken (soms zelfs over paarden van een ander) dat ze zoveel binnen moeten staan omwille van de hobby van de eigenaar. Waarom maken we ons dan niet druk over het feit dat we wel op ons paard stappen terwijl ze daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn. Dat vind ik zo tegenstrijdig!
We zijn allemaal schuldig aan het vermenselijken van onze dieren (honden, katten, paarden enzovoort). Als wij het koud hebben zal ons dier het ook wel koud hebben (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Omdat wij graag afwisseling in het eten op ons bord willen zal ons dier dat ook wel willen, ga zo maar door.
Veel dieren worden gehouden omdat wij mensen dat zo graag willen, een ieder denkt het goed te doen. De één vind 4 uur op de weide al een hele dag of lang terwijl een ander dat niets vind, daar ligt het probleem denk ik ook wel. Iedereen kijkt erg verschillend tegen dingen aan!

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:34

die van mij mij staan gelukkig ook het hele jaar door naar buiten. mijn paarden doe je ook geen plezier om die in een hokje te zetten. 24 uur per dag. zou dat echt niet mijn paarden aan kunnen doen. paarden moeten lekker paard kunnen zijn.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:35

Onze paarden gaan in de winter alle dagen gezamenlijk naar buiten.
Zelfs met sneeuw en vorst, we trekken de paddock van tevoren vlak en strooien indien nodig zout.
Hoe lang ze buiten staan is afhankelijk van het weer.
Met 'normaal' weer van 's ochtends 7.00 tot een uur of 16.00 uur.
Ze hebben de beschikking over hooi.
In verhouding tot de zomer staan ze inderdaad veel meer op stal.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:38

@ meggiemeg: Bedankt voor je uitleg, maakt het een stuk duidelijker! Omdat je het had over "binnen staan omwille van de hobby van de eigenaar", dacht ik dat je het tegen mij persoonlijk had. Excuses hiervoor!
Zelf wilde ik alleen aangeven hoe ik het zie, en verder niet of het wel/niet zielig is voor een paard, etc. Alleen dat ik het egoïstisch vind tegenover het paard.

En wat je zegt is waar hoor, we vermenselijken de dieren veelste veel. Zoals jij het zegt, maar ook over bijv. dat het paard "gelukkig eruit ziet" als ie binnen staat (of buiten, etc.).

En het is zeker tegenstrijdig dat we er wel op rijden en sommige hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, maar dat zijn weer uiterste. Net zoals dat het een uiterste is dat sommige mensen dagen niet bij hun paard komen en paard dus ook dagen lang niet buiten komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:46

ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:47

Nee omdat ik dat altijd al heb gewild. Omdat mijn vriend niet wil verhuizen naar elders. Begrijp mij niet verkeerd, ik zou niet kunnen leven met een paard dat 23 uur per dag op stal moet staan en in het weideseizoen staat hij 24/7 buiten. Ben me er alleen niet bewust van geweest dat de winter zo'n drama zou zijn. Moet ik hem dan maar verkopen? Zelfs dat is door mijn gedachten gegaan...