Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:01

Wil er nog even aan toevoegen dat mensen niet altijd vertrekken omdat een andere stal beter is.
Vaak is er ook een andere reden voor,dus waarom je pensiongast dan anders behandelen?En het paard al helemaal niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:06

sammiexx schreef:
vind een maand opzegtermijn niet echt fijn... Je geeft door dat je weg gaat en moet nog een maand blijven, lijkt mij ook dat je dan niet fijn meer op stal staat en de eigenaar je vaak toch wel een beetje anders gaat behandellen en misschien zefls je paard. Snap wel dat staleigenaren soms een opzegetermijn hebben om misschien de boxen dan nog optijd weer te vullen voor hun inkomen. maar is neit fijn voor degene die weg gaat...

Je HOEFT niet te blijven. Je mag je eigen paard altijd wanneer en waar je neerzetten waar je maar wil.

Moet je wel een maand dubbele stalling betalen. Maar dat zijn keuzes die je maakt.

Christiene

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:17

je weet in de meeste gevallen wel dat je over een maand weggaat? ja tenzij dier te koop staat.

er is ook best veel mogelijk in overleg, er valt altijd wel uit te komen. lijkt mij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:19

Christiene schreef:
je weet in de meeste gevallen wel dat je over een maand weggaat? ja tenzij dier te koop staat.

Of overlijdt.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:27

Ik hanteer een maand opzeg termijn. Maar als een paard te koop staat en dat wordt bij mij gemeld dan betalen ze tot de dag dat het paard weg gaat. Ook als een paard komt te overlijden, of naar de slacht gaat dan betaald de eigenaar tot die dag en niet langer.
Maar als een paard dat om wat voor andere reden dan ook weg gaat hanteer ik in principe een maand. Ik ga er soepel mee om, maar heb wel meegemaakt dat ik de ene dag nee moest zeggen omdat ik geen stallen vrij had en niet verwachtte die de komende maanden vrij te krijgen en de volgende dag werd me verteld dat er twee paarden gingen vertrekken binnen een week. Dan baal je wel, vooral omdat ik geen telefoon nummer had gevraagd.
Ik heb een keer iemand de deur gewezen en die persoon heeft 6 weken de tijd gekregen om een andere stal te zoeken. Het was halverwege een maand en ik heb de maand erop als opzegmaand erbij geteld.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:34

Bij mijn stal hanteer ik ook een maand opzegtermjn. Alleen niet bij verkoop of bij overlijden. Maar dan moet nog wel de lopende maand worden betaald. Die periode kan dus varieren.
Laatst is er iemand vertrokken na een ruzie, pony was van het ene op het andere moment weg. Was op 2e kerstdag en er was tot eind december betaald. Ik heb het hier ook bij gelaten, omdat er veel problemen met haar waren. Eigenlijk blij dat ze weg ging.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:39

Bij mij ging laatst iemand ook verhuizen,heb gevraagd of ze de laatste week dat ze bij ons stond dan wou betalen,lijkt me toch ook logisch,je paardje wordt toch verzorgd?Maar nee hoor,vertrokken zonder te betalen,helaas heb ik dat vaker meegemaakt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:40

tinkerplein schreef:
Bij mij ging laatst iemand ook verhuizen,heb gevraagd of ze de laatste week dat ze bij ons stond dan wou betalen,lijkt me toch ook logisch,je paardje wordt toch verzorgd?Maar nee hoor,vertrokken zonder te betalen,helaas heb ik dat vaker meegemaakt.

Is ze midden in de maand vertrokken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:52

tinkerplein schreef:

Asociaal zeg.

Ik ben altijd gewend dat je een maand opzegtermijn hebt, ook al is het niet mondeling afgesproken. Dan geef ik het nog een maand van te voren aan :j

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:54

Nee,aan het einde van de eerste week van de nieuwe maand,ze betalen hier altijd aan het begin van de maand.
Ze is dus aan het eind van de eerste week van de maand vertrokken en ze heeft me ongeveer eenweek voor vertrek verteld dat ze wegging,heb zelf aangeboden om geen opzegtermijn aan te houden,dus eigenlijk is dit stank voor dank.
Ze hoefde dus maar een weekje te betalen ipv een hele maand,tsja.... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:57

tinkerplein schreef:
Nee,aan het einde van de eerste week van de nieuwe maand,ze betalen hier altijd aan het begin van de maand.
Ze is dus aan het eind van de eerste week van de maand vertrokken en ze heeft me ongeveer eenweek voor vertrek verteld dat ze wegging,heb zelf aangeboden om geen opzegtermijn aan te houden,dus eigenlijk is dit stank voor dank.

Ook al gaat het maar om een weekje, het gaat toch ook om het principe. Ik ben trouwens nooit anders behandeld omdat ik van stal ging wisselen. Zowel ik niet als mijn paard..

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:03

Dat is ook niet nodig toch?
Mensen hebben hun redenen om te verhuizen en als ze het ergens anders prettiger vinden voor hunzelf of hun paard vind ik dat prima.
Voor mij geen reden om mensen of hun paard anders te behandelen.
Over het algemeen verhuizen ze hier om andere redenen(verhuizing,studie),maar soms klikt het gewoon niet en kan ik me voorstellen dat je ergens anders heenwilt.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:21

Nou, dat is wel heel negatief hoor.. Even vanaf de pensionhouders kant. Je hebt dieren van een ander en hier zijn ze me even veel als mijn eigen. Zou NOOIT denken en ook nog nooit gedacht om het de laatste maand anders te gaan doen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:28

Wat vind je er negatief aan?
Ik vind dus juist dat mensen hun eigen keuzes moeten kunnen maken en ik behandel ze daar dus niet anders om en hun paarden al helemaal niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:21

Vjestagirl schreef:
sammiexx schreef:
vind een maand opzegtermijn niet echt fijn... Je geeft door dat je weg gaat en moet nog een maand blijven, lijkt mij ook dat je dan niet fijn meer op stal staat en de eigenaar je vaak toch wel een beetje anders gaat behandellen en misschien zefls je paard. Snap wel dat staleigenaren soms een opzegetermijn hebben om misschien de boxen dan nog optijd weer te vullen voor hun inkomen. maar is neit fijn voor degene die weg gaat...

Ik heb het laatst gehad, en de eigenaar heeft zowel mij als mijn paard perfect behandeld in de laatste maand. Ook op de stal waar ik nu sta worden mensen in de laatste maand echt niet anders behandeld.

Ik vind het een beetje een 'zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten' verhaal.

Dan heb je met proffesionele mensen te maken, die weten vaak toch wel dat ze de box ook aan een ander kwijt kunnen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:48

tinkerplein schreef:

Nou, dat is wel heel erg asociaal ja.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:58

tinkerplein schreef:
Ik vind dus juist dat mensen hun eigen keuzes moeten kunnen maken en ik behandel ze daar dus niet anders om en hun paarden al helemaal niet.

Jou niet negatief.. de TS denkt negatief, dat bedoelde ik.. :D

Ik vind het écht associaal dat ze die laatste week niet heeft betaald, neem aan dat je d'r adres hebt? Gewoon factuur sturen hoor. Kom op zeg.. je werkt toch ook niet een week voor niks?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:09

Elan_GV schreef:
tinkerplein schreef:

Jou niet negatief.. de TS denkt negatief, dat bedoelde ik.. :D

Ik vind het écht associaal dat ze die laatste week niet heeft betaald, neem aan dat je d'r adres hebt? Gewoon factuur sturen hoor. Kom op zeg.. je werkt toch ook niet een week voor niks?

Positief denken en belazerd worden helpt ook niet.. xd Dus negatief denken en positief behandeld worden kan je mening wel veranderen. Positief denken en belazerd worden, laat je op den duur toch weer negatief denken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:33

Dimple schreef:
Negatieve kijk, klopt, maar helaas komt het vaker voor dan dat je denkt. Helaas...........

Ik vind een opzegtermijn heel normaal, maar dan mag je wel dezelfde service verwachten.

Toen ik had opgezegd, werd ik meteen met de nek aangekeken. Ben een dag later meteen gegaan.......... :roll:

Ik ben ook een week eerder vertrokken. Kreeg ook vieze blikken toegeworpen.
En ik heb er ook altijd wat schrik voor gehad, dat mijn paard daar de dupe van zou worden, dat ik zou vertrekken..

Ik was nog niet goed en wel vertrokken, of er stond al een ander paard in de stal. Dat meisje heeft die week moeten betalen, die ik dus ook al betaald had... En ik MOEST die week betalen, of ik ze nu had uitgedaan of niet. Dus nee: ik vind het niet fair dat ik heb betaald, terwijl ze van een ander daar ook geld voor hebben ontvangen.

Want ik heb op mijn nieuwe stal natuurlijk die week ook bijbetaald.

Ik vind wel normaal hoor, een opzegtermijn. Stalbaas moet de kans krijgen de stal weer te vullen als ik vertrek. Maar ik merk dus ook wel dat ze, vanaf de opzeg gedaan is, meteen een stuk onvriendelijker worden! Naar mij toe kan ik daar nog wel mee leven, ik wil alleen niet hebben dat ze mijn paard daar slechter om behandelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:53

Tja, als je die week was blijven staan had je dat probleem niet gehad. Dat die stalhouder gelijk iemand had was zijn geluk. Ik neem aan dat jij niet gaat betalen als de stalhouder niet gelijk iemand vind en dus een maand of langer een lege onbetaalde stal heeft?

Ik ben ook strenger geworden met opzegtermijn omdat mensen zich er weinig van aantrekken en je elke keer ineens een verzorgschema om moet gooien, je maar moet afwachten wanneer en of er weer nieuwe mensen komen.
De eerste jaren gaf ik ook geld terug bij lopende maanden. Maar mijn ervaringen hebben mij gehard.

Mensen kunnen hier gerust tig keer komen kijken, meelopen met de verzorging om te ervaren hoeveel werk het is en met oude en huidige pensioneigenaren praten, ik vertel veel en zo goed mogelijk hoe en wat, maar soms onderschat ik ook dingen. Zo hadden we steeds een bepaalde tijd nodig om de paarden te doen. Maar nu zijn er twee grote paarden bij gekomen en is het werk in verhouding meer geworden omdat ze meer rommel make in en om de stal. En de kosten van ruwvoer zijn nu hoger omdat ze veel meer eten dan onze paarden die snel te dik zijn. Die kosten delen we door het aantal paarden, dus daar moet ikzelf en de eigenaresse van de pony die hier al stond ook aan meebetalen. Hadden we er twee snel te dikke pony's bijgekregen, die erg netjes waren op stal, dan was dat niet gebeurd. Gelukkig klagen de eigenaressen niet, maar ik voel het zelf ook, dus kan me goed voorstellen dat dat tegen valt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:39

Iedereen heeft een mening is natuurlijk normaal.
Ook over een eventueel opzegtermijn
Maar als je niet weet hoe een pension stal werkt en hoe veel negatieve ervaringen pensionhouders meemaken.
Denk je nu echt dat iedereen netjes en op tijd zijn rekeningen betaald?
Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat je paard tijdens de opzeg maand netjes verzorgd moet worden daar is geen discussie over mogelijk en is het ook kwalijk als dat niet gebeurd.
Vergeet niet dat dat in de meerdere gevallen ook gebeurd.
Als je als pensionhouder alles maar goed vind dan lopen ze over je heen en kun je naar je geld fluiten want Niet iedereen is wel zo eerlijk om ook netjes het restant of op tijd te betalen.
Alleen mag de box niet bezet worden door een ander paard omdat jij daar tot het eind van de maand recht op hebt of je er nu wel of niet een paard in hebt staan.
Eventueel alleen betalen voor een kale stal omdat je geen voer meer gebruikt.
Ik had ook geen opzegtermijn en ben daardoor er ook meerdere keren bij ingeschoten.
Mensen die hun paard halverwege de maand verhuizen en gewoon het restant niet betalen schijnt toch vrij normaal te zijn.
Natuurlijk zijn er ook mensen die het wel netjes doen maar ik snap best dat je als pensionhouder het risico niet kunt nemen.
Wel moet dit afgesproken worden bij aanvang van de stalling.
Zodat je weet waar je aan toe bent maak dit gewoon bespreekbaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:43

Ik merk dat het vaak onduidelijkheid is over wat wel en niet mag/kan op een stalling, wat de regels zijn en wat 'normaal' is. Ook nu ik verhuisd ben weer, er zijn regels waar ik van te voren niets vanaf wist, omdat voor mij a volslagen logisch is en voor de stalhouder b.

Ik denk dat dit soort dingen vastleggen in een contract voor iedereen het beste zou zijn. Dan heb je geen gezeur over wat er wel en niet is afgesproken, maar heb je duidelijk op papier wat de bedoeling is.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:47

Sluit me helemaal aan bij Vjestagirl. Het klinkt overdreven maar het is juist goed dat er een contract is waarbij voor beide partijen helder omschreven staat waar ze zich aan te houden hebben!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:49

ik denk dat je blij moet zijn met een opzegtermijn.
Het werkt 2 kanten op natuurlijk.

Met een maand opzeg termijn kan de stalhouder niet jou en je paard per direct van het erf zetten. Jij hebt dan een maand om wat anders te vinden.
Alleen al met dat in mn achterhoofd zou ik wel 3 keer nadenken over een stal zonder opzeg termijn!
Stel dat de stalhouder 4 lege boxen heeft, en er komt iemand die hij kent en aardig vind die 5 paarden wil stallen. Dan kan het zijn dat jij van de ene op de andere dag op straat staat met je paard

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:54

nou dat mag dus niet je betaald per maand huur dus is het opzegtermijn automatisch ook per maand.
Alleen bij een ernstig fijt bijvoorbeeld diefstal of beschadiging van andermans eigendommen dan mag je de toegang tot het terrein ontzegt worden al moeten ze wel gewoon je paard blijven verzorgen.
Zit nogal ingewikkeld in elkaar.