24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:05

Eefke85 schreef:
En op stal jerrycans vullen en in een kruiwagen vervoeren, Cowgirl? Als de kruiwagen hoger is dan de drinkbak hoef je verder niks te tillen.

Hier is de automatische drinkbak nu ook bevroren. Er staat een ton met water in een kruiwagen in de schuilstal, dus hier bahalve de kruiwagen ook niks te verslepen :D
Ze staan trouwens hier wel het grootste gedeelte van de dag in de schuilstal.

Dan kan ik net zo goed de h2o zak vullen. Maar zelfs al vul je die voor de helft 500 meter lopen is dan erg ver hoor.
Ik heb soms al moeite met een kruiwagen vol kuil.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:52

Ariebren schreef:
Neon schreef:
@cowgirl heb je een lang tuinslang? Zo ja, hang deze met een uiteinde in de sloot, het andere uiteinde gaat richting drinkbak. Zuig hard aan het uiteinde bij de drinkbak en leg snel het uuiteinde on de drinkbak. Als t goed is, gaat het water stromen et voila... geen gesleep meer.. even aftasten hoe hard je moet zuigen... nadat je je een keer verslikt weet je dat t te hard was haha

Water stroomt nooit omhoog vanuit de sloot.

Wel andersom, je drinkbak loopt dan leeg de sloot in.

Toch knap dat t me wel eens gelukt is dan... was wel met een korte slang... wordt misschien moeilijk als de afstand erg groot is...
.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:04

pipo schreef:
Neon schreef:
@cowgirl heb je een lang tuinslang? Zo ja, hang deze met een uiteinde in de sloot, het andere uiteinde gaat richting drinkbak. Zuig hard aan het uiteinde bij de drinkbak en leg snel het uuiteinde on de drinkbak. Als t goed is, gaat het water stromen et voila... geen gesleep meer.. even aftasten hoe hard je moet zuigen... nadat je je een keer verslikt weet je dat t te hard was haha

_O- en dat is goor!!!! Maar dat werkt eigenlijk alleen als je van hoog naar laag gaat niet andersom ;)

En van hoog naar laag lukt maar van laag naar hoog ook hoor. Zo deed ik het altijd met mijn aquarium.

Als je geen zin hebt om heel hard te zuigen. Slang vol laten lopen met water. Dan Ene einde in de sloot andere einde in je mond en dan zuigen, dan hoef je dat minder hard te doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:59

Blij te lezen dat ik dus niet de enige ben die aan t zeulen is.

Ook ik voer in de schuilstal, maar daar luieren en schuilen ze dan evengoed, vooral toilet gebruik daar.

Water haal ik uit de sloot, met 2 gieters, is keer of 8 lopen, maar doe 2 maal daags dus valt dan mee.

Neem s morgens jerry can 30 ltr heet mee, kan ik alles mee ontdooien.

Ze hebben nu wel even nieuw stuk wei, de andere is hobbelig en deze mooi vlak.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:47

pipo schreef:
Neon schreef:

_O- en dat is goor!!!! Maar dat werkt eigenlijk alleen als je van hoog naar laag gaat niet andersom ;)

Nee dat is niet waar hevelen werkt ook andersom als er maar geen lucht bij kan komen. Lijkt me een prima tip.

ElCamino

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:43

Cowgirl, heb je een tweelige kruiwagen ??? die lopen echt veel makkelijker dan een 1 wielige!!! Ik ben ook rigpatient en doe alles op de wei met een grote twee wielige!!! is dat niet wat voor je ??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:54

De eerste vorst dagen liep ik met hooi en 10 liter warm water tegelijk naar achter, maar was daar snel klaar mee, alles gaat nu in de kruiwagen (ong 200 meter, dus valt wel mee). Is het water echt op gaat er een kruiwagen met een waterzak heen, niet helemaal vol zodat ik ruimte over heb om warm water er op te gooien 's avonds en 's ochtends.

Pony's komen nu pas tot leven, heerlijk vinden ze het. Dit kan niet lang genoeg duren voor ze, dus ik vind het ook niet zo heel erg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:55

Mijn paardje doet het boven verwachting erg goed! Hij wordt zelfs te dik dus ik zal hem iets minder voeren. Hij kan nu ook gras zoeken dus heeft hij vast minder hooi nodig.
Ik kan steeds met 20 liter heet water de waterbak ontdooien. Hij drinkt nu minder.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:18

Mijn paard staat ook (samen met nog twee soortgenoten) 24/7 buiten. Wat ik me dan zo afvraag; het ijs in de waterbakken bevriest natuurlijk snel nu, maar wordt ook regelmatig wel stukgemaakt. Maar 's nachts natuurlijk niet. Kan dat eigenlijk geen kwaad dat ze dan toch wel ruime tijd geen water kunnen drinken. En hoe zit dat eigenlijk met de temperatuur van het water; ijskoud water zou niet zo goed zijn voor je paard maar ja in deze omstandigheden is daar niet veel aan te doen toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:21

Mijn paard staat nog steeds overeind wat dat betreft; ja hij zit ook uren zonder water op een dag maar krijgt overdag wel genoeg binnen om het aan te vullen. Ze zweten ook niet nu, dus verliezen ook minder vocht. Het is erger als ze met warmte minder vocht krijgen dan nu met deze koud.

Koud water is voor hem ook geen enkel probleem; in de natuur komt er ook niet iemand langs die het verwarmd denk ik dan :P

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:25

Ik vul de bak 1x per dag. Hij komt niet eens drinken als ik water breng. Wel zie ik steeds ijs lagen in de waterbak. Hij drinkt dus wel :D

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:27

vuurneon schreef:
Koud water is voor hem ook geen enkel probleem; in de natuur komt er ook niet iemand langs die het verwarmd denk ik dan :P

Haha nou ja precies zo dacht ik ook eigenlijk. Het enige wat ik merk de laatste tijd, zodra het gaat vriezen, mijn merrie toch wat dunnere mest krijgt. Maar dat kan ook een combinatie zijn van dat het ruwvoer ook wel eens wisselt. Ene keer hooi en andere keer voordroog. Maar ik dacht dat het ook dus te maken zou kunnen hebben met koud water drinken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:28

Zal eerder door wisseling voer kunnen komen dan het water; water is vlot verwarmd in de weg naar de maag ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:34

Hier houden ze zelf het water vrij dus meer dan een dun vliesje ijs komt er niet op en komen niet eens als ik er warm water bij giet dus dorst hebben ze ook niet echt.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:11

Hevelen met de slang van laag naar hoog is ook gewoon mogelijk hoor geen probleem. heb het zovaak zo gedaan! Maarrr beste is een doorzichtige slang dan zie je precies wanneer je op moet houdenb met zuigen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:31

:+ ik zal t tegen mijn man zeggen.. nee schat, nu niet ik wil een doorzichtige slang _O-
Sorry ik liet me even gaan

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:02

Weet iemand of het nou daadwerkelijk werkt met de kruiken? Anders ga ik ze even aanschaffen.

Ik moet nu met 6 jerrycannen vanuit huis vullen met de auto naar de paarden en dan de paarden water geven. Een *** werkje dus. Maar dat doen we al 10 jaar dus het mag ook makkelijker als het kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:06

appie loopt met zijn vriendinnen en vriendjes nog gewoon op de wei.
vanuit stal zorgen ze er wel voor dat de waterbakken gevuld worden en aangezien er nog zat gras op het land staat denk ik dat ze daaruit dus ook extra vocht halen en voeding.
ze zijn in elk geval tonnetje rond,dus het komt vast wel goed :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:25

ElCamino schreef:
Cowgirl, heb je een tweelige kruiwagen ??? die lopen echt veel makkelijker dan een 1 wielige!!! Ik ben ook rigpatient en doe alles op de wei met een grote twee wielige!!! is dat niet wat voor je ??

Ja die heb ik.

Ik heb vandaag ook nog ruzie met paard gehad. Ze willen gewoon de wei niet meer op of af door alles wat bevroren is.
Bij het terugzetten keerde ze om en renden de weg op. Gelukkig een hele rustige doodlopende weg maar ohhhhh }:)
Uiteindelijk gevangen en dan maar met die beesten mee de wei ingelopen.....ook geen succes ik onderuit en nu een zeer poot waar een enorme blauwe plek aan het opzetten is.

Water is niet gelukt....lijf wil gewoon echt niet. Zelfs lopen is al rot. Ik wil warm weer want dan trekt het wel weer bij.

Leuk die paarden 24/7 buiten -O-

oja...ze hadden niet zoveel dorst toen ik ze bij de stal had dus ik denk dat ze nog wel ergens water drinken. Aan 3 kanten van de wei liggen sloten.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:27

Onze paarden kunnen helaas niet meet de hele dag anar buiten.. Aangezien onze bak altijd al met veel hobbel is geweest, en er 1 ijzers heeft is dat niet bepaalt handig..
de bak is ZOOO hard , en met al die hobbels best beetje gavaarlijk! gelukkig komen ze minimaalnog 5/6 uur buiten!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:04

Na gedane arbeid geef ik wel lauwe slobber, want dan vind ik dat koude gebeuren maar eng.

En voeren jullie bevroren wortels gewoon? Staat mij ook tegen. Ze krijgen al zoveel koude binnen nu.... water, sneeuw, gras...

Waterbakken zijn een ramp. Ik heb een vergiet bij de bakken liggen en haal 1x per dag het ijs er helemaal uit, maar vanochtend was het gigantisch bikkelen om het weer kapot te krijgen. Mijn pony staat snachts buiten, en had wel in haar waterbak een gaatje gelikt (?) dus dat vond ik wel een fijn idee.
Maar ik geef ze 1x per dag best wel wat 'slobber' (weinig met veel lauw water) zodat ze toch genoeg water binnen krijgen maar niet gelijk zo'n ijsblok.

vanochtend was ponylief overigens echt superschattig, wat een schattig gezicht zo'n bevroren ponietje <3 :o Maar ze voelde nog prima warm in de flanken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:08

SJANNE_DARK schreef:
Weet iemand of het nou daadwerkelijk werkt met de kruiken? Anders ga ik ze even aanschaffen.

Ik moet nu met 6 jerrycannen vanuit huis vullen met de auto naar de paarden en dan de paarden water geven. Een *** werkje dus. Maar dat doen we al 10 jaar dus het mag ook makkelijker als het kan.

Het werkt NIET met de kruiken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:14

Vroeg ik mij ook af ja... 1 kruik zal wel niet afdoende zijn, maar een stuk of 4 misschien wel. Maar hoelang??
Nog meer ervaringen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:15

Waarom zouden kruiken helpen? Warm water bevriesd toch even snel?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:16

Met 4 kruiken kom je wel heel eind. Duur geintje en ook dan is het vrij snel afgekoeld in ijswater. Maar het water blijft wel poosje open (maar dat doet het dus ook met jerrycan heet water erin...)

Ik ga vanavond weer gewoon mijn 3 speciekuipen aanvullen met elk 25 liter heet water.