Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:50

Cowgirl schreef:
R0oszs schreef:
Je merkt het echt wel als een paard niet gelukkig is, en of dat nou op stal of dag en nacht op de wei..
En over het algemeen weten mensen die echt in de sport rijden heus wel wat zijn/haar paard nodig hebt..

Ik zie dagelijks paarden die ongelukkig zijn maar de baas ziet dat niet.
Je ziet het pas als je de levensomstandigheden van het paard veranderd.

Je kan mij echt niet vertellen dat een paard dat 20 uur per dag opgehokt staat gelukkig is.
Ja hij is blij als de baas komt...' hey ik mag eruit' maar zodra de baas weg is staat ie zielig in het hoekje van de stal.

Precies.

En vaak is het 'ja ze hinnelt als ik kom' of 'ze heeft toch haar oortjes naar voren'

Ik geloof dat je sommige paarden een hoop plezier kan doen met een nachtje op stal.
Maar ik denk wel dat dat de uitzonderingen zijn, omdat dat buiten lopen zo natuurlijk is. Het HOORT zo..
Dan kan ik mij niet voorstellen dat er zoveel paarden zijn die het binnen zo leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 04-01-13 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:50

Wanneer iemand denkt dat een paard dat z'n hele leven in een hokkie moeten staan gelukkig is, heeft nog nooit een werkelijk gelukkig paard gezien.
Het is triest dat je het verschil niet ziet/kent.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:55

mamendt schreef:
Fellor schreef:
Het is op geen enkele manier goed te praten als je paard de hele dag in een hokje staat waar hij zich net in kan omdraaien. Gewoon halsdeken op en de wei op of verhuizen.

Wie zegt dan dat ze in een hokje staan en zich amper om kunnen draaien??? onze stallen zijn bijna 5 bij 5!!

Ooooh zijn de boxen zó groot, tja dán is het natuurlijk een ander verhaal.....not.
Hoewel het natuurlijk super is dat de stallen zo groot zijn, toch nog een stuk prettiger voor de paarden.

Maar goed. Ieder zijn eigen manier van paarden houden. Als jij weet dat de paarden het er goed op doen, dan zeg ik niets.

R0oszs schreef:
Je merkt het echt wel als een paard niet gelukkig is, en of dat nou op stal of dag en nacht op de wei..
En over het algemeen weten mensen die echt in de sport rijden heus wel wat zijn/haar paard nodig hebt..

Er zijn zat mensen die hoog in de sport rijden, wiens paarden wél veel buiten komen. En raadt eens: de paarden die veel buiten komen zijn mentaal en fysiek sterker, dus presteren beter.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:58

Ik geef toe, SOMMIGE paarden vinden het ook fijn, hele dag in de box (staan wel lang in de stapmolen, worden dagelijks getraind) te staan. Maar dat betekend euhm, 0,3 % van de paarden...? :')

En ook een box van 5 x 5 maakt uit, maar zonder uitzicht en 'toegang' tot buurman worden ze niet gelukkig.
Pony stond in een 3 x 4 box en zijn buurman ook, maar de voor en zijkant was vrij (achterkant muur), paard kon lekker rondkijken, knuffelen met buurman, hinniken EN KIJKEN NAAR! de paarden om de hoek, wat bij veel stallen niet eens kan (muur + muur + muur + tralies, whut?)
Vreeselijk.

EquusDream96Jarig

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:10

Moet je eigenlijk eens goed lezen wat sommige durven zeggen...
eerst en vooral : mijn mening: > paard buiten! maar in sommige situaties gaat dat echt niet! en een paard gaat heus niet hele dagen in de modder willen lopen , terwijl hij in een proper stalletje kan! Oke, hele dagen iin een stal, daar krijg je me ook zeer kwaad mee!! maar denk es na...er zijn pony's met rotstraal en andere hoefproblemen door dit weer! Er zijn pony's die mishandeld worden! die het stukken erger hebben! Breek dan even die eigenaren af , vooraleer je iemand hard aanpakt omdat ze haar pony's in de stal zet... Maar nog eens: een pony hoort inderdaad op de wei , maar bekijk even heel de situatie, de achtergrond van het paard... als het paard niet graag in de regen loopt, doe je hem er heus geen plezier mee... maar dit moet de eigenaar dan zelf bepalen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:19

Mensen moeten ook niet hun paard mishandelen waar ik bij ben, want dan mishandel ik hun even. Mijn rijpaarden hebben ook genoeg rake klappen kunnen incasseren als ze me tussen muur en bil wouden duwen etc, maar heb mensen gezien die paarden trapten, mét stale neuzen, omdat er (door fout van) een ruitertje vanaf knikkerde. Geloof mij maar, daar zeg ik ook wat van, het is nu niet zo dat wel alleen over huisverstiging praten, nee over alles wat verkeerd gaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:21

Cowgirl schreef:
mamendt schreef:
en de realiteit leert ons dat veel blessures nu eenmaal in de wei ontstaan...

Vast bij de paarden die doorgaans vele uren op stal doorbrengen. Als ze dan naar buiten mogen dan is het feest.

Idd, dat is ook mijn ervaring. :j

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:33

Voor mij is het een reden om naar een andere stal uit te kijken. Ik sta op een stal van alle gemakken voorzien maar mijn paard komt beperkt buiten. Geschoren heeft daar denk ik niet zoveel mee te maken daar hebben ze tenslotte die handige dingen die dekens heten voor uitgevonden toch?

EquusDream96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:39

xSlvna schreef:
Mensen moeten ook niet hun paard mishandelen waar ik bij ben, want dan mishandel ik hun even. Mijn rijpaarden hebben ook genoeg rake klappen kunnen incasseren als ze me tussen muur en bil wouden duwen etc, maar heb mensen gezien die paarden trapten, mét stale neuzen, omdat er (door fout van) een ruitertje vanaf knikkerde. Geloof mij maar, daar zeg ik ook wat van, het is nu niet zo dat wel alleen over huisverstiging praten, nee over alles wat verkeerd gaat.

Ik zei dat gewoon even omdat de helft zich hier gedraagt alsof dit dier ernstig mishandeld wordt...
Kunnen sommigen dan niet gewoon zeggen : niet doen! Zal je paard niet leuk vinden los het op met ....; of doe dat , of kan je dit niet? enz , in plaats van zo overdreven te reageren (niet naar jou persoonlijk gericht, isvoor iedereen) de eigenaar heeft daar vast meer aan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:40

Ohzo, denk al... :')

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:40

Kim_Evendi schreef:
R0oszs schreef:

Er zijn zat mensen die hoog in de sport rijden, wiens paarden wél veel buiten komen. En raadt eens: de paarden die veel buiten komen zijn mentaal en fysiek sterker, dus presteren beter.

maar ik zeg toch nergens dat die paarden niet buiten komen? Ik weet zelf ook wel dat veel sporters hun paarden buiten hebben lopen, maar ik denk persoonlijk dat ze die toppaarden niet in de baggerbende zetten..

Maargoed waar dit topic volgens mij over ging is, of het zielig was om het paard in stal te laten staan ipv in een natte wei (met als gevolg als je daar een paard in zet, een baggerzooi)

Mijn mening is dat je je paard beter niet in de bagger moet zetten en zeker niet urenlang.. en of je je paard dan op stal laat of dat je dan nog een andere oplossing kan regelen, dat maakt niet uit..

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:47

bij mij op de wei is het nu ook bagger heeeeel erg zelfs
toch kies ik er voor om ze in die bagger te zetten heel de dag zelfs zijn net varkens als ze binnen komen
ik denk dat ik ze ongelukkiger maak om ze netjes binnen te houden dan dat ze in de modder staan
ze kunnen heel de dag onbeperkt kuil eten en rond lummelen en zien er tevreden uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:08

mamendt schreef:
Fellor schreef:
Het is op geen enkele manier goed te praten als je paard de hele dag in een hokje staat waar hij zich net in kan omdraaien. Gewoon halsdeken op en de wei op of verhuizen.

Wie zegt dan dat ze in een hokje staan en zich amper om kunnen draaien??? onze stallen zijn bijna 5 bij 5!!

Ik denk dat iedereen toch snat dat dat bij wijze van is. En 5 x 5 daar kan een paard nog steeds niet in bewegen dus dat verantwoord op stal staan ook niet.. Een paard is NIET gemaakt om op stal te staan in zijn eentje. 'S nachts op stal is echt geen probleem, maar een bewegings/kuddedier op een ritje na de hele dag op stal houden is gewoon regelrechte dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:10

R0oszs schreef:
maar ik zeg toch nergens dat die paarden niet buiten komen? Ik weet zelf ook wel dat veel sporters hun paarden buiten hebben lopen, maar ik denk persoonlijk dat ze die toppaarden niet in de baggerbende zetten..

Maargoed waar dit topic volgens mij over ging is, of het zielig was om het paard in stal te laten staan ipv in een natte wei (met als gevolg als je daar een paard in zet, een baggerzooi)

Mijn mening is dat je je paard beter niet in de bagger moet zetten en zeker niet urenlang.. en of je je paard dan op stal laat of dat je dan nog een andere oplossing kan regelen, dat maakt niet uit..

Dan zet je je paard ergens neer waar ze wel enigzins droog buiten kunnen staan... Die keuze kunnen wij maken voor ons paard. Helaas heeft het paard zelf daar niks over te zeggen. Als je dat niet kan bieden is het wat mij betreft puur egoïsme om een paard te houden.
Ik heb het hier trouwens niet specifiek over jou, maar over de beslissing voor het houden van paarden in het algemeen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:48

mijn pony heeft gister een paar uurtjes buiten gestaan en vandaag van 10 tot 5 (tussendoor heb ik ook nog een uurtje gereden en gepoets en opgezadeld enzo) dit vindt ik prima en zolang het weer het toelaat laat ik het zo. zo hebben wij het eigelijk ook altijd gedaan, soms gaan ze eerder naar buiten of later naar binnen maar dit is ongeveer het dagelijkse ritme.

ik heb ook vaak zat mee gemaakt dat ze maar al te graag naar binnen wilde, dat zet ik ze ook gewoon lekker binnen. daar staan ze droog onbeperkt eten etc.

zo vindt ik het een prima manier om paarden te houden en zo deden wij het altijd. ik vindt ook dat er erg fel wordt gereageerd in dit topic, dat had ik niet verwacht. jullie hebben me wel wakker gemaakt om de paardjes wat meer weide te gunnen en zal er in het vervolg ook opletten dat als het weer het toe laat ze zoveel mogelijk buiten te laten. maar we moeten vind ik allemaal maar doen wat ons het beste lijkt voor onze paarden in de mogelijkheden die iedereen heeft.

trouwens ik heb m`n pony ook nog een exstra dekentje opgedaan, en als iemand in maat 195 een goedkoop onderdekentje heeft, staat m`n pb ook open! (die er nu op ligt is een beetje aan z`n eindje)
en voor de mensen met een modderig weiland>>>> wij hebben een paar jaar geleden iemand met de trekker laten komen met een ding met lange pinnen erachter (word ook op de golfbaan gebruikt) en die prikt gaatjes in de grond, en maakt de grond luchtiger waardoor het ook beter water door laat!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:46

Pffff ik vind het typisch Bokt...sommige zijn zo star.....en dan die paarden die bv met z'n tweetjes ergens in een aftallig weiland staan, dag en nacht buiten in de blub...niemand die er naar omkijkt..af en toe een pluk hooi in de wei geknikkerd...ja, maar die hebben wel een mooi paarden bestaan...hele dag buiten en gezeldschap...ja, daaaaggg.....zo lust ik er nog wel een paar!!!!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:56

mamendt schreef:
Pffff ik vind het typisch Bokt...sommige zijn zo star.....en dan die paarden die bv met z'n tweetjes ergens in een aftallig weiland staan, dag en nacht buiten in de blub...niemand die er naar omkijkt..af en toe een pluk hooi in de wei geknikkerd...ja, maar die hebben wel een mooi paarden bestaan...hele dag buiten en gezeldschap...ja, daaaaggg.....zo lust ik er nog wel een paar!!!!!

nee joh! die zijn weeer sielugh, daarvoor moet je de dierenpolitie bellen :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:57

Mijn paarden staan in de blubber en gaan nooit naar binnen,het is erg nat ja maar wat doe je er aan.Alles beter dan binnen staan, mijn schimmel kan niet binnen staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:02

Boffen die van mij even, die hebben op de dag de keuze om zelf te bepalen of ze naar buiten gaan of in hun stal blijven. Ze gaan altijd wel naar buiten, maar nu het zo modderig is staan ze ook vele uren meer op stal. (wel dan vaak met 2 of 3 in een box, lekker krap, maar blijkbaar gezellig!)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:06

Tja: het lastige aan dit soort topics is dat het al snel de neiging heeft om te polariseren/ de nuance gaat wat verloren en het wordt wat zwart/wit.
Ja: het is voor een paard het best om zo veel mogelijk buiten te staan. Daar zijn ook de topruiters het over eens, en ook de meeste topsport paarden komen wel los buiten. Maar wel met beleid natuurlijk.
De hele dag tot ver over de kogel in de zuigende modder staan trappen is natuurlijk niet goed. Je zult dan echt een middenweg moeten zien te vinden.
Denk wel dat het effect van te veel op stal staan op het spijsverteringsorgaan/ bewegingsapparaat van een paard onderschat wordt ( en dan heb ik het nog niet over het psychische welbevinden). Dus tja: heb je een erg slechte wei/modderpoel dan zul je toch moeten kijken naar hoe je dit kunt verbeteren waardoor het wel mogelijk is om je paard een ci 8 uur onbelast buiten te kunnen laten staan.
De 24/7 mensen zullen in een dergelijk geval imo echt moeten nadenken over hoe ergens een droge, verharde plek te creeeren, waar droog gelegen kan worden, en als het heel erg is met de modder, moet er natuurlijk ook gewoon een plek zijn waar de paardenbenen ook even verlost zijn van zuigende modder. Want laten we niet vergeten dat dag in, dag uit in de drek staan natuurlijk ook niet goed is.

En nee: topsport paarden staan geen 8 uur per dag buiten, maar dan wordt even vergeten dat daar een heel management om heen zit, en deze paarden dus NIET de tijd die ze niet in de wei staan, ook op stal staan. Die staan naast hun werk onder de man/vrouw in een stapmolen, worden aan de hand stapt enz enz. Kortom: die staan écht geen 20 uur pd in de box.

En ik begrijp best dat het lastig is als je middelen beperkt zijn, maar dan nog denk ik dat je moet kijken wat je kunt doen om de boxtijd ( en andersom: ook de "drektijd") zo veel mogelijk te beperken. Maar 2 a 3 uur pd uit de box kan voor mij niet. Was voor mij ook de reden om mijn paarden te verhuizen, toen bleek dat ondanks gedane toezeggingen de paarden toch maar max 2 a 3 uur per dag ( exclusief rijden) uit hun box kwamen.
En ja: dat is lastig, en dat is zoeken, en belangrijker nog: het is ook in je zoektocht de luxe naar een pensionstalling met binnenbak gewoon opgeven, en terecht komen bij een accomodatie die qua rijden minder luxe te bieden heeft ( alleen een simpele buitenbak, niet eens verlicht) maar wel superstallen en de mogelijkheid tot zomer en winter naar buiten. Dan pak ik swinters gewoon mijn trailer maar vaker ( bij vorst 3 x pw) om naar een binnenbak toe te rijden. Ik bedoel: ik ben degene die wil rijden, dus de "last" moet dan maar zo veel mogelijk bij mij liggen, en niet bij mijn paard.

Maar goed: weer meer ontopic: Súper TS, dat je paarden nu van 10 tot ci 17 uur buiten staan!! Heerlijk voor ze!

Edit. Jessix: klinkt helemaal perfect voor je paardjes, en idd ook belangrijk om te zien dat ze bij modder gewoon wél meer binnen staan.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:25

Ik heb zo'n zeldzaam exemplaar dat niet in de regen en bagger naar buiten wil. Van regen gaat ze bibberen (valt ze ontzettend in) en had altijd chronische mok. Stond altijd na een uurtje bij de uitgang van de natte paddock. Ze bestaan echt de 'suikerbeestjes'
Haar huidige stal waar ze bij slecht weer in haar binnen-paddock kan is echt een uitkomst.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze de heerlijke buitenlucht dan mist maar het is een keuze... Dit is de beste keus voor haar. Gelukkig wel goed geventileerd....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:28

En zo zie je maar dat het gewoon bekijken is wat voor jouw paard het best werk. Super die binnen paddock. En voor suikerbeestjes zijn er natuurlijk ook gewoon dekens uitgevonden. Staan ze toch droog, ook al regent het.
Imo gaat het er verder niet om of het binnen of buiten is, maar dat het paard gewoon voldoende uren vrije beweging krijgt ( en sociaal contact natuurlijk). Het spijsverteringsstelsel van paarden heeft dat gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:09

Het is gemiddelt 8 graden, te warm voor extra onderdekentje....

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:20

hier gaan de paarden ook gewoon lekker naar buiten,een paar uur in de blubber,maar oke ze staan wel even lekker buiten met z'n twee'n of meer.en je kunt zien dat ze daar van genieten.de paarden de hele dag op stal is een straf voor de paarden.ik heb er pensionklanten bij die misschien 1x in de maand komen,nou als ik die paarden er niet even uit zal gooien dan denk ik dat ze weg kwijnen. en als het teveel blubber is dan even een regendeken erover heen zodat de staldeken een beetje toonbaar blijft.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:28

moet je eens kijken wat er gebeurt als een geschoren paard met dekens lekker in de modder gaat liggen rollen zodat de dekens door en door nat worden en dan lekker wat uurtjes zo laten staan met een kliedernatte deken....beest doodziek..maar wel lekker kunnen rollen!!!!