prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:06

Ariebren schreef:
Tuurlijk kan je dat.
Maar ik win nog steeds geen grote prijs in de loterijen.

Mensen die op zandgrond wonen kunnen de dieren makkelijk buiten laten lopen in de winter.
Maar de DA wordt rijk van de zandkoliek problemen.
Ik woon op klei grond, en heb geen zin in DA kosten voor gewrichts problemen in en boven de hoef.

Mijn paard staat ook op kleigrond. Opgelost door er flink zand op te storten en voila: geen vastgezogen hoeven. Grote ton erop als voerbak waar ze lekker hooi kunnen eten zonder dat ze het van de grond moeten eten en voila: geen zandkoliek.

Maare: krijgen die paarden bij jou hun eten ook buiten, of alleen binnen?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:06

Okee, dus we zijn het er wel over eens dat het eigenlijk, niet kijkend naar geld, beter / fijner zou zijn voor je paard, maar dat je het helaas niet kunt betalen. Ja, daar zit wat in...

( sorry voor onduidelijk schrijven, heb het nog niet helemaal door hoe het werkt :)
Laatst bijgewerkt door Lienboon op 11-12-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:09

Voor iedereen die zich afvraagt waarom het nog steeds mogelijk is dat dit in nederland kan..ik heb het antwoord denk ik....

Omdat ik in het echte leven (en daar val bokt bij mij niet onder) nog nooit iemand heb gesproken die fel met me gediscusseerd heeft over waarom een paard zoveel mogelijk buiten staat.
En ik ben voor mijn oude werk overal en nergens in paardenland geweest..tuurlijk zijn er wel stallen waar mensen zeggen: ik vind dat een paard buiten hoort..maar zo fel als hier?..dat is gewoon de annoniemiteit van internet..
Ik ben wel benieuwd hoeveel bokkers ooit iemand tegen zich hebben horen zeggen: anders moet je hem maar verkopen..ik wed bijna niemand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:10

Mwoah, een manegeruiter die zichzelf vragen stelt en het interessant vindt om zich in de behoeftes van paarden te verdiepen, kan er gerust meer kijk op hebben dan iemand die al jaren paarden heeft en domweg doet wat anderen in zijn / haar omgeving altijd gedaan hebben: bvb. paarden in de bagger houden, of juist veel op stal houden want dat is lekker knus en makkelijk.

Als je niet anders gewend bent dan kan ik me voorstellen dat je het zo prima vindt. En die paarden weten inderdaad ook niet beter, net als hun eigenaar dus. Sneu is het wel. Zo zijn er zat voorbeelden te bedenken van situaties die sneu zijn en verbeterd zouden moeten worden.

Het blijft heel bijzonder dat paard meer naar buiten gelijk afgedaan wordt met een verontwaardigd "ik ga mijn paard(en) toch niet knie-diep in de modder zetten!!"

Heel apart dat iemand die dat zegt, blijkbaar niet kan bedenken dat er zat mogelijkheden zijn om buiten te staan....maar dan niet in de modder?
Ik vraag me dan altijd af of die mensen hun bak ook uit modder bestaat, en hun parkeerplaats, en.... :P

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:12

en even voor de goeie orde..ik heb de mogelijkheid om mijn paard op een stal te hebben waar ze dag en nacht naar buiten kunnen als je daarvoor kiest..ik kies ervoor om hem rond 19:00 binnen te halen..hij staat dan van 8 tot 7 buiten in de paddock met genoeg hooi en met mooie buurmerrie om zich heen ergens tussen door krijgt hij zijn beweging natuurlijk ook..

ik ben er absoluut voor dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet kunnen maar dat is mijn persoonlijke mening (ook omdat mijn paard artose heeft is dat heel belangrijk) maar ik zal niemand veroordelen die het anders doet enof kan en dat is hier nu wel een beetje aan de orde..

MadeeFleur

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:14

ik zou het zeker doen!
en dan al helemaal leuk als ie samen met zn vriendje kan staan, dat jullie die paddock samen gooien.
En dan kan ie ook kiezen of ie in de regen staat ja of nee (:
maar in de zomer laat je hm dan toch nog wel gewoon buiten lopen?

en 80,- meer betalen vind ik best veel, maar ik weet niet hoeveel je nu betaalt zonder die uitloop paddock?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:16

Maar dat is juist het probleem.

Geld probleem, ik heb paarden.

100 m2 straten kost gewoon 500 euro aan 2de hands klinkers.
En zand krijg ik ook niet gratis, en het kraantje en wat je nog meer nodig hebt om een flink stuk te kunnen straten.

En zand op die goede kleigrond hier ??
Zal je toch een drainage aan moeten leggen.

Zand kost trouwens een 10 euro de m3.

Zal het heel simpel zeggen.
Een rijbak op kleigrond ben je tussen de 10 en 20.000 euro voor kwijt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:18

Zand op klei wordt idd nat. Maar zand zuigt niet, zand wordt juist harder als het nat wordt. Geen pees & gewrichtsproblemen. Hooguit natte voetjes.

Plus dat je ze dan niet meer in je rijbak hoeft te zetten, waardoor die beter blijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:27

Tja, paarden houden kost nu eenmaal geld? Dat hoort er bij :)

Hier ook klei, paar stukken verhard, stalletje op verhoogd stuk gebouwd, paar keer een vrachtwagen zand laten komen zodat ze een lekkere zandpaddock hebben.

Je moet een stuk grond nu eenmaal geschikt maken voor paarden, als je er paarden op wilt houden...

Ik zie vaak dat mensen te veel paarden verzamelen op een te klein of niet geschikt stuk grond, en dan zijn die dieren vervolgens de dupe onder het excuus van: tja we hebben hier nu eenmaal te veel paarden, die lopen alles kapot als die allemaal naar buiten gaan.

Dat is begrijpelijk, maar het KLOPT toch voor geen kanten?

Zet er dan geen (of niet zoveel) paarden neer als je die niet op een leuke manier op dat stuk grond kunt houden :o

Hier hebben we ook maar 2 ponies lopen, er kan eventueel nog wel een derde bij, maar dan houdt het ook op want met meerdere erbij is het niet paardwaardig meer, dat moet je dan ook gewoon niet doen. Ik heb zelf ook maar 1 paardje, omdat ik er niet meer goed kan onderhouden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:28

Ook zand op kleigrond wordt pap.
Het water kan niet weg.

En pap zand van 10 cm kan jij ook niet normaal doorheen lopen als de paarden hoefjes de boel goed opgemengd hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:33

Maar ik wil er wel bijzeggen.
Ik heb geen gemetselde stallen van 3 bij 3 met een klein luikje aan de voorkant.
Mijn stallen zijn groot, met lage wanden van 120 cm hoog.
Zelfs 8 stallen waar ze zo over het wandje kunnen springen.
De andere oudere stallen hebben een tralie wand boven de 120 cm houten wand.
Elk paard heeft neus kontakt met zijn buurvrouw of buurman.

En de grote KWPN ruin heeft pech, die staat in de suite.
5 bij 5 meter en neus kontakt met een grote dikke tinker merrie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:36

Hier loopt het water anders heel aardig weg hoor, en het is toch echt klei :)

Nu de laatste weken is het wel vaker nat dan voorgaande jaren, maar er is ook zwaar belachelijk veel regen gevallen, echt niet normaal meer.

Maar goed, dan hoog je dus een stuk op, graaft er een greppel langs, whatever waardoor het water uit je paddock weg trekt en naar het laagste punt zakt. En op een deel zand leg je bestrating. Is veel bestrating gratis af te halen via Marktplaats maar dat kost wel wat ellebogenvet.

Het is natuurlijk absoluut niet onmogelijk om een goede uitloopmogelijkheid te maken. Als op hetzelfde terrein een fatsoenlijke bak gemaakt kan worden, en een fatsoenlijke parkeerplaats en stallen, dan kan er ook een fatsoenlijke uitloop gemaakt worden.

Alleen is dat vaak de sluitpost op de begroting omdat men een uitloopmogelijkheid veel minder belangrijk vindt dan een bak, stallen en parkeerplaats (en nog vanalles naarmate een stalling meer luxe biedt).

Het belang wordt er gewoon niet in gezien en dan wordt een uitloopmogelijkheid afgedaan als "kan niet" in plaats van wat het is: "wil ik niet in investeren" :)

En wederom: ik begrijp het best als mensen denken: de stallen e.d. hebben al genoeg gekost en de paarden hebben het goed. Maar het is wel een enorm gemis voor het paard. Hele hordes mensen hebben hun paard eerst zo gestald gehad en altijd gedacht dat hun dier prima tevreden was, maar pas na een verhuizing naar een nog net wat betere stal zien ze hun paard dan erg opbloeien en pas ècht een gelukkige uitdrukking in de oogjes krijgen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:41

Maar het wordt allemaal zo makkelijk voorgesteld.
ff wat zand erop, ff wat straten.

Maar wie van al die 24/7 voorstanders heeft nu echt zijn paard zo in stalling staan ?

Of zijn het van die dromen ?? :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:47

Wij zijn hier al 3 jaar bezig met dat ellebogenvet, dus die van mij staat er eigenlijk best goed bij :j
Maar dat heeft wel moeite gekost ja, weiland wordt nu eenmaal niet vanzelf een geschikte plek om jaarrond paarden te houden.

Ik zou ook liever nog wat groter, mooier en beter willen maar ook hier is het net als bij iedereen beperkt qua mogelijkheden. Maar mijn paardje kan iig. in haar basis-behoeftes voorzien gelukkig.

De ruimte voor de paarden had zelfs prioriteit over ons woonhuis...en zo hoort het ook eigenlijk vind ik.
De beesten moeten er eerst goed genoeg bij staan, daar ben je verantwoordelijk voor, die zijn van je afhankelijk :j

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:53

Ik kan dat gelukkig wel en ik zou niet anders meer willen. ik heb er wel erg lang naar gezocht. Heel lang heb ik de droom gehad mijn paarden aan huis te hebben staan, mogelijk kan ik in de toekomst wel een huisje met een lapje grond betalen, maar in het belang van mijn paarden zou ik er nooit meer voor kiezen, TENZIJ ik ze bij mij aan huis hetzelfde kan blijven bieden. Daarbij komt dat ik de ideale uitloop voor mijn. Paarden kan combineren met genoeg luxe voor mijzelf: poetsplaats, wasplaats met warm water, goede verlichte rijbak, er wordt afgemest, locatie natuurgebied....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:02

Wauw, dat klinkt gaaf.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:12

mvermeulen1 schreef:
als je het goed leest staat het paard niet 23 uur op stal!! je kan het ook wel heel erg overdrijven hoor...

Nu ben ik heel benieuwd wat jij leest.
Wat ik lees is: winter - half uur stapmolen, zomer 2 uur weiland en ts komt elke dag rijden.
Nu ga ik er maar vanuit dat ze een uur rijd, dan komt het paard dus in de winter 1,5 uur uit de stal en in de zomer 3 uur.
Dus zelfs in de zomer staat het paard nog 21 uur per dag op stal.
En dan vind je dat IK overdrijf??

Ik vind het al veel als een paard 12 uur per dag op stal staat en jij vind dat ik overdrijf als ik zeg dat het paard maar een uur uit de stal komt terwijl de werkelijkheid 1,5 uur is? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:46

We hebben nu allemaal wel onze mening al meerdere keren geuit, TS en anderen weten nu wel wat we denken maar daarmee wil dat nog niet zeggen dat TS (en de anderen) in onmiddellijke mogelijkheid zijn om even van stal te gaan wisselen. Op pension waar ik sta streven ze ook naar het idee overdag buiten en 's nachts binnen maar het moet veilig blijven. De paddock is momenteel niet veilig. Ze hebben die deze zomer opgehoogd met flink wat zand dat ze ook voor de bak gebruiken (buitenbak). De paddock helt, dus het idee was het water loopt gewoon over het zand heen richting de afvoer en drainage.
Blijkbaar is er wat misgegaan en is er niet genoeg zand gelegd of niet overal evenveel dus op het voorste stuk zakken ze tot over de kogel weg en het zuigt onmiddellijk vast. Nu heb ik jong geweld dat nog wel eens kort durft draaien en heb al paar keer hart vastgehouden dat ze hun eigen voeten er niet af schroeven. Stalbaas wil niet dat we er nog paarden in zetten als het zo kleddernat is, het is vragen om blessures en dat wil niemand.
Mijn paarden weigeren trouwens nog de paddock te betreden, zegt ook wel veel.

Heb trouwens een bende van 4 die bij het minste spatje regen al in de schuilstal gaat staan, ook in de zomer. Mietjes...

Vind het vreselijk maar ze staan nu ook noodgedwongen 23/24 binnen of toch paar uurtjes losgaan in de bak, als het lukt af en toe buitenrit van uurtje of 2. Omdat het gewoon niet anders kan. Stalbaas wil er wat aan doen maar dat lukt voorlopig niet. En ik moet maar liefst 3 nieuwe stallen vinden als ik wil verhuizen, vele weides zijn niet shetlanderproof... Ik haat het dat ik ze dit aandoe, voel me daar ook schuldig over. Maar het zal geen maanden duren (hoop ik!), ik streef naar verbetering, ik heb alternatieven als het echt niet opgelost kan worden.

Moet ik ze dan nu maar gelijk op MP zetten? Nee. Mishandel ik ze daarom? Nee. Als ze al gewoon in een hoekje gaan staan omdat de rest te blubber is, dan doe ik ze daar ook geen lol mee.

Dus als anderen hier zeggen "ik vind het goed zo en het is goed voor mijn paard, hij heeft er vrede mee", dan begrijp ik dat ook. Het is al goed als mensen beseffen dat het altijd beter kan, dat is alvast de eerste stap.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:55

mvermeulen1 schreef:
wel vreemd dat wij wel mogen bepalen dat paarden dag en nacht buiten moeten staan maar blijkbaar mag het paard niet bepalen dat hij graag naar binnen wil..

Wie beweerd dat een paard niet mag aangeven wanneer hij naar binnen wil? Tuurlijk mag ie dat, eigenlijk moet ie het zelf kunnen bepalen en dus doen. Dat zou het meest ideale zijn, zelf kunnen kiezen (daarom staan mijn ezeltjes ook in een open stal, en staan de weilanden van de paarden allemaal in verbinding met de hal, waar ze naar binnen kunnen. Maar de dieren staan aan huis bij een vriendin, dus die heeft het zelf in de hand. Maar ook zij is van mening: kun je een paard niet voorzien in de basisbehoeften, dan moet je geen paarden willen hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:44

Ariebren schreef:
Tuurlijk kan je dat.
Maar ik win nog steeds geen grote prijs in de loterijen.

Mensen die op zandgrond wonen kunnen de dieren makkelijk buiten laten lopen in de winter.
Maar de DA wordt rijk van de zandkoliek problemen.
Ik woon op klei grond, en heb geen zin in DA kosten voor gewrichts problemen in en boven de hoef.

Nou Ariebren, was het maar waar !

Wij op de zandgrond moeten ook wel degelijk investeren in een goede drainage en bestrating, dat gaat hier helaas ook allemaal niet zo maar vanzelf :n

Als we niet dagelijks onze uitlopen goed mestvrij maken wordt het evengoed een blubberbende en bij dit weer en langdurige regenval hebben we net als jullie te kampen met plassen en wateroverlast...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:14

Dus al dat gezeur over 24/7 buiten is een gedachte van iemand met een paard.

Een echte paardenmens denkt aan het welzijn van zijn paarden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:40

En echte paardenmensen doen moeite en investeringen om het hun dieren zoveel mogelijk naar de zin te maken EN ze veilig en gezond te houden :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:53

pmarena schreef:
Wij zijn hier al 3 jaar bezig met dat ellebogenvet, dus die van mij staat er eigenlijk best goed bij :j
Maar dat heeft wel moeite gekost ja, weiland wordt nu eenmaal niet vanzelf een geschikte plek om jaarrond paarden te houden.

Ik zou ook liever nog wat groter, mooier en beter willen maar ook hier is het net als bij iedereen beperkt qua mogelijkheden. Maar mijn paardje kan iig. in haar basis-behoeftes voorzien gelukkig.

De ruimte voor de paarden had zelfs prioriteit over ons woonhuis...en zo hoort het ook eigenlijk vind ik.
De beesten moeten er eerst goed genoeg bij staan, daar ben je verantwoordelijk voor, die zijn van je afhankelijk :
j

hm, daar kan ik me wel in vinden, maar daar denkt mijn echtgenoot anders over, paarden is echt niet zijn hobby en hij is ook geen dierenmens, en aangezien hij het grootste deel van het geld moet verdienen :P O:)... Moet je toch keuzes maken en compromissen sluiten.

Ik denk dat pensionstallen minder zouden moeten concurreren op prijs, maar meer op het welzijn van de paarden. Helaas denken eigenaren van paarden vaak toch echt heel erg op de prijs. Net weer meegemaakt dat mensen eigenlijk onvoldoende budget hebben voor normale stalling en als hun weilandje dat ze huurden dan niet geschikt blijkt in de winter of dreigt verkocht te worden, hebben ze een probleem. En eigenlijk hebben ze dan ook nog te weinig tijd om door de weeks zelf voor hun paarden te zorgen omdat ze moeten studeren en geen eigen vervoer hebben... Of ze verwachten dat een geschikt gemaakt winterplekje met bestrating, zandpaddock en ruime schuilstal net zo goedkoop is als dag en nacht op een kale wei...

Mijn ervaring is dat het niet zo simpel is om een echt goede altijd droge zandpaddock te maken. En zeker niet goedkoop.

Verder heb ik ook de ervaring dat de wensen van paarden verschillen. Dat merk ik hier omdat ze hier kunnen kiezen waar ze staan, lopen of liggen. Als een stal niet zo gebouwd en ingericht is dat de paarden zelf kunnen kiezen, is het niet vreemd dat de eigenaar zich aanpast aan waar het paard zich prettig bij voelt. En als een paard steeds onrustig wordt na een bepaalde tijd buiten, in een wei of in een paddock, daar reageer je als eigenaar op. Ik ben ook heel snel bij de wei om ze op te halen als ze onrustig worden en gaan rennen bij de draad, doe ik die draad open terwijl ik ze niet aan het touwtje heb, dan vliegen ze het pad op. Waarom zou ik ze daar dan houden als ze er zelf graag weg willen? Ik heb er niets aan wanneer ze het land stuk lopen en zichzelf of elkaar op zitten te jagen. Dat trekken de ijzers en de pezen van mijn merrie niet, de luchtwegen en spat van mijn pony en de spieren van de andere pony ook niet en mijn land al helemaal niet. Niemand wordt er gelukkig van.
Gelukkig hoef ik ze niet op stal te zetten maar heb ik een alternatief.
Maar snap wel dat voor erg grote stallen met heel veel paarden, het wel een heel veel grotere investering is dan wanneer ze alleen in de wei komen wanneer die goed is en mensen zelf los moeten laten in een beperkt aantal paddocks, wanneer het land dicht is vanwege de bodemgesteldheid. En die is niet zo makkelijk terug te verdienen met de lage marges op het stalgeld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:36

Ariebren schreef:
Maar dat is juist het probleem.

Geld probleem, ik heb paarden.

100 m2 straten kost gewoon 500 euro aan 2de hands klinkers.
En zand krijg ik ook niet gratis, en het kraantje en wat je nog meer nodig hebt om een flink stuk te kunnen straten.

En zand op die goede kleigrond hier ??
Zal je toch een drainage aan moeten leggen.

Zand kost trouwens een 10 euro de m3.

Zal het heel simpel zeggen.
Een rijbak op kleigrond ben je tussen de 10 en 20.000 euro voor kwijt.

Als je het niet kunt betalen, waarom heb je dan paarden?
Als je het paard niet kunt geven wat het nodig heeft, waarom heb je dan paarden?
Je denkt altijd maar de wijsheid in pacht te hebben Ariebren, in meerdere topics stel je jezelf superieur op maar zelfs jij weet je paarden geen paardwaardig leven te bieden blijkt nu wel weer.
Misschien moet je jezelf dan ook maar wat meer onder de ''bokt-paardenmensen'' gaan rekenen; past je een stuk beter.

Ik heb inmiddels 3 vervelende pb's gekregen van mensen die mij verwijten dat ik hen verwijt dat ze geen hart voor hun dier hebben.
Dit zal dan ook mijn laatste post hier zijn; ik kan niet de wereld veranderen; ik hoop alleen dat de mensen die dit topic lezen gaan nadenken en zich realiseren wat hun paard(en) nodig hebben.
Jong,oud,sportpaard of shetlander,hengst of merrie...het maakt geen flikker uit.
Ik ben een gelukkig mens als ik onze kudde van 5 merrie's in het land zie hobbelen,lekker ontspannen,etend en altijd even vrolijk naar ons als baasjes, daar is het mij om te doen.

Off the record, ik heb mijn paarden niet in de bagger staan, ik sta op zandgrond en ik heb de afgelopen 6 jaar geen enkele keer koliek gehad ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:05

Zo moeilijk is het allemaal niet, een paard gaat niet dood van een beetje modder, een beetje zand storten, klinkertjes leggen of afdakje maken kost ook geen vermogen en als je fatsoenlijk voert heb je ook niet zomaar zandkoliek.