Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Gero_Justine

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:04

Bij ons op stal gaan van de 14 paarden op dit moment 5 paarden 's nachts naar binnen waaronder die van mij. Ze gaan rond half negen naar buiten en komen rond 6 uur half 7 weer naar binnen. De rest staat 24/7 buiten.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:08

Die van mij staat nog heerlijk 24/7 buiten, met zelf de mogelijkheid om op stal te staan.
Gras staat er niet meer, maar dat maakt me niet zo uit.
Vind het een fijn idee dat hij zelf kan bepalen waar hij wilt staan.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:08

Die van ons staan van 06:30 tot 17:30 buiten. Weer of geen weer, modder of geen modder.

Ze zijn niet van suiker :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:20

Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn dat ie 's nachts op stal staat, weet dat ie anders graag in de blub staat, maar voor zijn voetjes is het handiger (mok...) :p Maar veel naar buiten is wel een must..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:21

Vind het ook een fijn gevoel als het stormt of kei hard regend dat mn paarden lekker droog binnen staan..Je gaat tenslotte zelf ook niet buiten staan, en je bent zelf ook niet van suiker.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:24

@winia4ever: Mijn paarden kunnen altijd naar binnen als ze willen en de enige tijd dat ik ze dat zie doen is als er eten is of juist als het heel zonnig is. Als het regent en stormt staan ze eigenlijk altijd buiten! En nee, ik ga niet buiten staan met zo'n weer, maar je kunt paarden en mensen gewoon niet met elkaar vergelijken wat dat betreft!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:24

Net onder de rook van Amsterdam (Ilpendam, buurt vh Purmererbos) en paardjes staan nog 24/7 op het land. Maar de eerste stalnacht zit er wel aan te komen als het zo nat blijft ......

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:26

Overdag buiten in de paddock (van ca 8.30 tot 17.00). Paddock is deels bestraat.
'Snachts op stal. Weide is veel te nat (kleigrond) dus daar lopen ze niet meer.
Alleen als het de hele dag echt hard regend gaan ze vaak wel wat eerder naar binnen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:27

Hierop wil ik wel even reageren.. toen ik nog een inloopstal had (helaas niet meer, maarja dat was in de zomer al snel een blubzooi --> paardje mok etc.. dus ook niet ideaal) stond ie toch echt ook wel buiten als het regende, terwijl ie naar binnen kon. Zo erg vinden ze het schijnbaar niet (anders is het als we gaan rijden in de regen, dan denkt ie dat ie wel van suiker is ;)) Nouja, aan die van mij is het gewoon merkbaar dat ie veel naar buiten moet, anders wordt ie chago :)

Maarja, paarden die je op een open weiland, zonder beschutting enzo ziet staan... tjah... beetje dubieus hoe ik daar over moet denken :s

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:31

Citaat:
Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
OMG.. dat zijn er nog 7... :n
Bij ons gaan ze rond 09:00 naar buiten en rond 17:00 weer naar binnen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:32

Mijn 6 shetjes staan 24/7 buiten. Die kunnen dat makkelijk hebben en het land kan hun makkelijk hebben.
Mocht ik een ander ras hebben gehad waren die misschien ook s avonds op stal gegaan.

Ik ben wel blij om te zien dat meer paarden langer buiten staan als 4uur per dag. Dat had ik niet verwacht (wel gehoopt).

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:36

Onze paarden staan nog ongeveer 6u per dag buiten

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:38

Bij mij is het ook een enorme modderpoel de paarden zijn net weer verhuist alleen mijne staat gewoon 24/7 buiten.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:38

'snachts binnen en overdag een aantal uurtjes (proberen = afhankelijk van het weer!).
Meestal zo'n 1,5 uur, verder in een schone ruime stal. en iedere dag minimaal een uur beweging door te rijden of aan de longe..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:39

Paarden kunnen hier gedurende de volledige dag en nacht kiezen of ze binnen of buiten willen. Paddock ligt nat maar door ander zand erop is het gelukkig geen blub meer. Putje winter (max 3 maand meestal) gaan ze 's nachts wel op stal, overdag mogen ze altijd kiezen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:43

Serendip90 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn dat ie 's nachts op stal staat, weet dat ie anders graag in de blub staat, maar voor zijn voetjes is het handiger (mok...) :p Maar veel naar buiten is wel een must..

Ik ook hoor... ik zit niet te wachten op verminderde weerstand (oa longontsteking of schimmel), mok en rotstraal... Ik wil mijn paarden droog hebben staan, doe ze er echt geen plezier mee om buiten te laten staan, wat voor weer dan ook.
Soms lees ik 'die van mijn staan heerlijk 24/7 buiten', dan denk ik: 'zo heerlijk zouden die van mij het niet vinden' :P

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:47

Mijn verzorgpaard staat het hele jaar door buiten, wel altijd 's nachts op stal. Hij gaat nu denk ik rond een uur of 10 's morgens naar buiten, en rond 19.00 gaan ze naar binnen. In de zomer staan ze in het weiland, en in de winter met zijn allen in een grote bak, met uitloop naar een verhard stukje waar de 'snackbar' zich bevindt, grote bakken hooi/kuil en de waterbakken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:47

hier staan ze nog van +- 9 uur tot +- 6 uur buiten. Ze mogen ook 24/7 buiten maar daar ben ik zelf geen voorstander van.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:49

Mijne staan van 8 tot 7 ongeveer buiten, op een (nu nog) droge paddock. Heb er weinig probleem mee om ze s nachts buiten te houden zolang de ondergrond droog is, maar vooral om die paddock goed te houden en zodat ze rustig kunnen eten, gaan ze lekker op stal

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:50

Quellian schreef:
Serendip90 schreef:

Ik ook hoor... ik zit niet te wachten op verminderde weerstand (oa longontsteking of schimmel), mok en rotstraal... Ik wil mijn paarden droog hebben staan, doe ze er echt geen plezier mee om buiten te laten staan, wat voor weer dan ook.
Soms lees ik 'die van mijn staan heerlijk 24/7 buiten', dan denk ik: 'zo heerlijk zouden die van mij het niet vinden' :P

Die van mij vind het echt wel fijn dat ie 's ochtends naar buiten mag, maar 's avonds wil ie ook wel naar binnen. Daar staat hij "rustiger" en dan kan alles even "opdrogen" :p 24/7 buiten kan super zijn hoor, maar je paard moet er goed tegen kunnen en je moet gewoon een goede wei/niet te veel blub hebben... Die van mij krijgt dan mok bij zijn witte voetjes... Gelukkig heeft de nieuwe stal droge weilandjes (ligt net iets hoger dan de rest, dus denk dat het daar wel wat meevalt met modderpoelen (je hebt altijd modder, maar niet zo erg als nu iig :D)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:56

Caesar schreef:
Edit: voor de 24/7 buiten stallers. Hebben jullie je paard met of zonder deken staan? Rijd je dan minder in de winter?

Hangt van de pony af. Onze wedstrijdpony s stonden bloot buiten en ook het rijden ging gewoon door. Alleen langer uitstappen met een dikke vacht. Alleen bij langdurig slecht weer gingen ze s nachts op stal.

Onze tinker nu staat met nat weer en bij erg koud weer met deken ivm zijn gezondheid. Als ik wat doe is dat gewoon langer uitstappen en bij eventueel nog warm zijn ivm nazweten een goed ademende deken op. voor zijn gezondheidsproblemen stond hij bloot en ging ook alleen de deken op bij nog warm zijn na werken.
Hij staat nu vooral buiten, alleen bij extreem slecht weer of langdurige kou gaat hij af en toe een nachtje op stal. Dat is voor zijn longen een stuk beter ook al heeft hij een box in een open loods.

Ook in de randstad kun je stallen vinden waar ze in ieder geval nog een paar uur buiten komen. Zelfs op dikke klei. Toch zijn er zelfs in deze regio veel stallen op zandgrond waar de paarden weer of geen weer bijna tot niet buiten komen, en die staan vol. ik zou het mijn pony niet aanwillen doen.

We zijn eens bij een stal wezen kijken, ja er zat VEEL weidegang bij. Kom je daar, om 11 uur nog alles binnen. En de vele weidegang dan? Ja ze gingen zomer en winter als het niet regende van ongeveer 11 tot maximaal 16 uur naar buiten. 8)7 en dat is dan veel. Pas geleden op een stal geweest waar ze alleen met uitmesten in de binnenbak kwamen en verder alleen met rijden. Wat een sneu hoopje paarden bij elkaar, boxen erg klein, veel stalondeugden, de meesten te mager, veel paarden stonden onrustig te schrapen of kwaad in de tralies te happen als je langskwam.of depressief met hun hoofd in een donker hoekje en wat ik hoorde van een van de eigenaren is dat er altijd veel paarden geblesseerd waren. |( we waren blij dat we daar weer wegkonden gaan.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:58

Maartje1990 schreef:
@winia4ever: Mijn paarden kunnen altijd naar binnen als ze willen en de enige tijd dat ik ze dat zie doen is als er eten is of juist als het heel zonnig is. Als het regent en stormt staan ze eigenlijk altijd buiten! En nee, ik ga niet buiten staan met zo'n weer, maar je kunt paarden en mensen gewoon niet met elkaar vergelijken wat dat betreft!

Dat kan, dan heb jij waarschijnlijk paarden die gek zijn op regen, modder etc.
Maar als het bij ons regent staan ze allemaal aan het hek om naar binnen te gaan..
Maar dat verschilt natuurlijk per paard.

Nou de vergelijking is net zo makkelijk hoor, trek dikke kleren aan, regenpak, en ga lekker buiten staan..Of bezig zijn in de regen, niemand vind dat leuk.

Dat gaat niet om een vergelijking, het gaat er om of je het leuk vind in de regen of niet.

Maar dat is natuurlijk per paard verschillend, die van ons vinden het niet zo gezellig buiten als het regent behalve de veulens! Die vinden het geweldig in de modder hoe meer hoe beter... ;)
Laatst bijgewerkt door daphneM op 17-10-12 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:59

Quellian schreef:
Serendip90 schreef:

Idd, ik vind het heerlijk voor de paarden dat ze nog zo lang buiten kunnen en mogen staan, maar ze moeten het zelf ook nog wel naar hun zin hebben. 2 weken geleden werden die van mij een beetje nukkig op het land, wilden wel heel graag mee naar voren het land af en 1 van de 2 kuchte weer af en toe. Ziek worden en kwaaltjes is het mij ook niet waard.
Nu hebben ze een regendeken op en sindsdien gaat het al weer beter, vooral mijn ruin is minder chago. Verder voer ik ze bij op het land zodat ze minder hongerig zijn nu er minder gras staat, maar idd, ondanks dat veel naar buiten een must is, moet het ook niet koste wat kost zijn.

Caesar schreef:
Edit: voor de 24/7 buiten stallers. Hebben jullie je paard met of zonder deken staan? Rijd je dan minder in de winter?

Op dit moment hebben ze een regendeken op, maar die gaat af zodra het droog is of het zonnetje doorbreekt. Ze mogen gewoon vacht aanmaken, maar hoeven van mij niet verrot te regenen.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 17-10-12 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:00

24/7 buiten hier, als het te modderig wordt in grote, gedraineerde paddocks. Kan je dat niet betalen of zit het niet je buurt dan moet je geen paarden houden. Heel simpel. Toen ik heel diep in de randstad woonde had ik ook geen paard om die reden, woon nu nog in de randstad maar hier kan het toevallig wel. Net het verschil tussen rivierklei en veen geloof ik.

Ik vind het niet kunnen om een paard anders te houden dan in kuddeverband. (medische en andere uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Een HIT actiefstal kan overal gebouwd worden, ook bij Amsterdam. Ik heb meer het idee dat het een cultuurverschil is in hoe je met paarden omgaat...
Laatst bijgewerkt door Waves op 17-10-12 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:01

winia4ever schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat kan, dan heb jij waarschijnlijk paarden die gek zijn op regen, modder etc.
Maar als het bij ons regent staan ze allemaal aan het hek om naar binnen te gaan..
Maar dat verschilt natuurlijk per paard.

Nou de vergelijking is net zo makkelijk hoor, trek dikke kleren aan, regenpak, en ga lekker buiten staan..Of bezig zijn in de regen, niemand vind dat leuk.

Dat gaat niet om een vergelijking, het gaat er om of je het leuk vind in de regen of niet.

Maar dat is natuurlijk per paard verschillend, die van ons vinden het niet zo gezellig buiten als het regent behalve de veulens! Die vinden het geweldig in de modder hoe meer hoe beter... ;)

Zoals ik eerder ook al aangaf, paarden zijn gewoontedieren, als jij ze standaart binnenhaalt bij de eerste druppels regen, naast dat ze daar vermoedelijk hun eten (brokken) krijgen. Die van mij weten gewoon niet beter en gaan zelf buiten staan ook al kunnen ze binnen staan.