Staan jullie paarden nog op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Staan ze bij jullie nog op het land?

Ja, dag en nacht
275 (40%)
Ja, overdag
264 (39%)
Ja, enkele uren
74 (10%)
Nee
60 (8%)

Totaal aantal stemmen: 673

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:25

Ze staan nu nog op de zomerweide (is 2 ha, verdeeld in stukken van 0,5 ha). Eind oktober komen ze naar huis en dan gaan ze in de winterweide. Zolang het niet te nat is, blijven ze daar ook 24/7 buiten. Als het erg nat is, gaan ze snachts (van ca 22.00 - 7.00) op stal.

Swah

Re: Staan jullie paarden nog op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:54

Ja hoor, overdag lekker buiten. Het hele jaar door trouwens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:05

Nou, het land was weer redelijk mooi opgedroogd de afgelopen dagen, maar dat is vandaag eeer teniet gedaan door de enorme hoeveelheid gevallen neerslag... Had al twee dagen een ijzer los bij mijn merrie en vandaag heb ik ze maar in de paddock met inloopstal en verharde uitloop gehouden. Morgen en evt. Zondag denk ik ook nog en dan ga ik maandag of dinsdag wel weer kijken of het nog ergens goed te doen is. Dinsdag moeten we naar de hoefsmid voor dat losrakende ijzer en als die er weer strak onder zit durf ik weer iets meer. Ik pas de weidegang deze maanden van het jaar echt aan aan de omstandigheden...

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:20

Mijn paard loopt overdag buiten. Meestal gaat ze rond 9/10 uur 's ochtends naar buiten en 's avonds als het begint te schemeren gaat ze weer naar binnen. Het is erg nat, maar we hebben gelukkig 2 weilanden tot onze beschikking. Degene waar ze normaal in gaat (naast ons huis) is compleet omgeploegd door een groep jaarlingen die er deze zomer in liepen, dus nu gaat ze achter de schuren in het weiland. Daar loopt alleen mijn paard, dus dat ziet er nog redelijk fatsoenlijk uit. :+

Mijn paard loopt trouwens het hele jaar door buiten, en als de weersomstandigheden het echt niet toe laten zet ik haar in de bak met een plak hooi.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:02

overdag nog op de wei maar zal met die regen niet zo lang meer duren vrees ik....

Hoe doen jullie dat in de winter dan? Bij ons gaan ze bij toerbeurt een paar uur per dag de bak in. Dit vind ik veel te weinig maar het kan bij ons niet anders. We hebben geen aparte paddock ofzo. Ze staan imo dus veel te veel op stal in de winter.
Daarbij komt dat mij paard (heb haar nu vier maanden) dit ook niet gewend is, ze liep bij de vorige eigenaar 24/7 buiten het hele jaar door (behalve bij extreem koud/slecht weer). Ik zie dus wel op tegen de komende maanden wat dat betreft!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:10

Hier heb ik gewoon een deel van de wei tot winterwei gemaakt, die mag gewoon vertrapt worden en kan in de zomermaanden dan weer gewoon aangroeien.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:14

hier staan ze sinds gisteren weer op stal, nu dus weer elke dag het lange wachten op de paddock. maar wel logisch want zitten hier in de randstad en alles is echt heel erg nat

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:15

Bij ons staan ze niet op gras, maar ze staan wel iedere dag minimaal 6 uur buiten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:20

Ja, dag en nacht buiten met inloopstal. ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:23

Ik heb de weides nog goed droog. Zijn een aantal jaren geleden opgehoogd, en water loopt mooi weg. En de bodem is goed vast dus ze zakken ook niet weg. Ze gaan elke dag van 9 tot 6 naar buiten, tenzij het heel slecht weer is. Dan ga ze of later naar buiten of eerder naar binnen. Maar elke dag naar buiten

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:24

horsii schreef:
hier staan ze sinds gisteren weer op stal, nu dus weer elke dag het lange wachten op de paddock. maar wel logisch want zitten hier in de randstad en alles is echt heel erg nat

Dat is nog laat. Hier staan ze al weer een maand op stal. Eveneens in de randstad. Het was werkelijk gevaarlijk bij ons, zo nat als het was. Dus helaas weer opgehokt met idd lange wachttijden bij de paddock!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 13:37

Sanny_lief schreef:
horsii schreef:

Dat is nog laat. Hier staan ze al weer een maand op stal. Eveneens in de randstad. Het was werkelijk gevaarlijk bij ons, zo nat als het was. Dus helaas weer opgehokt met idd lange wachttijden bij de paddock!

Hier hebben alle paarden een eigen paddock (of met z'n 2en of 3en net wat je wilt), dus nooit geen wachttijd :D En ze worden er nog ingezet ook :D En nog in de Randstad ook, wat wil je nog meer... :)

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:57

Door de vele hoeveelheid aan regen staan onze paarden voorlopig paar uur per dag in de bak.
De grond in Groningen kon alle regen van de afgelopen dagen niet meer aan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:04

Paarden staan 24/7/365 buiten. Weer of geen weer, ten slotte zijn het ijslanders en die kunnen wel tegen een stootje.

Ook het weiland kan gelukkig tegen een stootje, het wordt wel erg nat door de regen, maar alleen de stukken waar ze veel lopen (waterton, hooiruif, looproute van ene weiland naar andere weiland) wordt modder. Met veel regen wordt dat ook erge modder, maar er zijn altijd nog droge stukken in het weiland te vinden. De paarden hoeven dus niet verplicht met natte voeten te staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:05

Hoe Groot zijn die paddocks Focussed?

Hier staan ze, als ze niet in de wei lopen, in hun leefpaddock.
Een ruime inloopstal (ruim 6 bij 7) met meerdere in- en uitgangen, rondom ruim bestraat, aan beide kopse kanten een pleintje, bij het ene pleintje de drinkbak en doorgang naar de rijbak, aan de andere kopse kant een pleintje met de overkapping en de ruwvoerbakken. dan de lange zijdes een klinkerpad van 4 meter breed langs de stal met aan de ene kant van de stal en het pad een stukje bos en aan de andere kant van de stal en het pad de zandpaddock van ong. 450m2 met binnenkort toegang tot een kort rondlopend zandpad om een waterbuffer/natuurlijke drinkplaats.
Een ander deel van het zandpad loopt bij nattigheid tijdelijk dood omdat er aansluitend nog een deel graspad is en dat in de winter niet (vaak) te gebruiken is.
Vanmorgen hebben ze de bak er bij gekregen voor de afwisseling omdat ze gisteren alleen in de paddock stonden. We hebben wat vers gras langs de graskanten verspreid zodat ze wat te sneupen hebben en in de paddock hangen en liggen verspreid een aantal fijnmazige hooinetten met stro, wat hooi en wat vers gemaaid gras. Veel werk, maar nodigt wel uit tot veel rondwandelen en tegen de verveling.

De huidige drie staan al heel lang bij elkaar, maar als er nieuwe paarden bij komen deze winter moet de ruimte eerst opgesplitst worden (tenzij die dieren 's nachts op stal gaan en overdag in een deel van de bak of een stukje wei zouden lopen. Dan wordt de leefruimte dus ineens de helft kleiner.

Ik had wel gewild dat ik geschikt land had waar ze ook in de winter goed op konden, maar probeer het zo goed mogelijk te maken met de middelen en de beperkingen die ik heb.
Hier is ook heel veel water gevallen. Het ligt gewoon op het land en vooral in de greppels en de sporen van de landbouwmachines die de voordroog van het land hebben gehaald, staat flink wat water.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:17

mijn land is ook aardig nat, maar om ze toch de ruimte (enigzins) te geven om de benen te kunnen strekken heb ik in de winter het natste afgesloten en het droogste mogen ze aan gort lopen.
ik heb geen paddock, maar anders is die natuurlijk ideaal voor de winter.
het kapotgelopen deel ziet er echt verschrikkelijk uit in de winter, maar het komt altijd weer goed, het blijft een wonder elk voorjaar :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:17

Nee helaas niet meer, maar helaas heb ik hier ook niks over te zeggen bij mijn leasepony/manegepaarden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:47

Soms wel en soms niet. Die stond er niet tussen :) Zo mochten ze er donderdag op, omdat de plassen weer weggezakt waren en het droog was, maar als ze dan weer te nat worden, dan mag het niet meer.

{edit} Ze staat overigens wel los op de dagen dat ze de wei niet in mag. Maar dan op zand.
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 13-10-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:51

De mijne gaat altijd 's avonds naar binnen, dus nu ook. ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:43

Amalarab schreef:
mijn land is ook aardig nat, maar om ze toch de ruimte (enigzins) te geven om de benen te kunnen strekken heb ik in de winter het natste afgesloten en het droogste mogen ze aan gort lopen.
ik heb geen paddock, maar anders is die natuurlijk ideaal voor de winter.
het kapotgelopen deel ziet er echt verschrikkelijk uit in de winter, maar het komt altijd weer goed, het blijft een wonder elk voorjaar :D

Inderdaad verbazingwekkend hoe zich dat hersteld he? In het voorjaar lijkt er niets van over en als ze dan verhuizen is het een maandje later ofzo (hangt beetje van het weer af), weer gewoon groen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:47

HIHI... ik ga eind van de maand weg van mijn locatie en laat nu alles maar gewoon buiten in het land of ze het nu stuk trappen of niet maakt toch niets meer uit. Er word hier gebouwd binnenkort.
Dus... zo veel mogelijk buiten, al wilden ze vandaag wel erg graag naar de warme stal met die regen!
Dat hebben we dan ook maar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:50

Hier staan ze nog op het land (dag en nacht) behalve mijn eigen, die staat 's nachts op stal, en een merrie die wat aan de dunne kant is gaat 's nachts op stal. Maar denk wel dat ze binnenkort allemaal op stal gaan 's nachts.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:59

Op mijn stage staan de pony's nu nog 24/7 buiten, ze gaan binnenkort de loopstal in. Een aantal paarden staan ook nog 24/7 buiten, die gaan 's winters op stal. De andere paarden staan op stal en komen met droog weer iedere dag even buiten.

Mijn verzorgpaard (en de andere paarden daar) staan nu ook op stal en komen iedere dag een paar uur buiten. :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:00

Focussed schreef:
Sanny_lief schreef:

Hier hebben alle paarden een eigen paddock (of met z'n 2en of 3en net wat je wilt), dus nooit geen wachttijd :D En ze worden er nog ingezet ook :D En nog in de Randstad ook, wat wil je nog meer... :)

Mijn pony beest heeft gelukkig ook een uitloopje aan zijn stal. Dus als ik een keer geen tijd heb is hij in ieder geval buiten geweest. Verder moeten wij het doordeweeks doen met 2 paddocks en in het weekend drie. Ze mogen maximaal een half uur en met zijn tweeën dus een uur. De strijd om paddock maatjes is twee weken geleden losgebarsten. ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:37

inderdaad tine10, per dag zie je het kapotgelopen gras in het voorjaar hoger worden. ook wat niet ingezaaid is. heb er alweer zin in. en dan moet de winter nog beginnen! :+