hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:41

mijn merrie drinkt ook slecht op wedstrijden enzo, dan geef ik meestal hele natte slobber als ze echt niet wil drinken...

_Tarzan

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:49

De mijne heeft schaduw in de wei, met dit warme weer haal ik ze smiddags naar binnen en gaan ze de nacht naar buiten, de stal is een buitenstal in de schaduw gelukkig :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:53

Aan de andere kant, een dier kan best wel even zonder water.
In de natuur zelfs heel lang.

Ik maak het mee op verjaardags visite dat eerst de bak met water neergezet wordt voor de visite honden, en dan duurt het nog even voordat ik een koffie of biertje krijg :7

Waarom is iedereen zo geobserdeert door het hebben van een hond ??

Oeps, was off topic, maar een dier kan heel goed voor zich zelf zorgen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:58

mijn merrie komt uit portugal, daar lopen ze in kuddes op grote weiden en daar gebeurt het vaak dat ze alleen 's morgens en 's avonds kunnen drinken, en daar is het ook echt wel warm... 8-)
ik moet ook zeggen dat ik me om haar niet zo druk maak met hete dagen, dat is haar beste temp... :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:05

Ariebren schreef:
Aan de andere kant, een dier kan best wel even zonder water.
In de natuur zelfs heel lang.

Ik maak het mee op verjaardags visite dat eerst de bak met water neergezet wordt voor de visite honden, en dan duurt het nog even voordat ik een koffie of biertje krijg :7

Waarom is iedereen zo geobserdeert door het hebben van een hond ??

Oeps, was off topic, maar een dier kan heel goed voor zich zelf zorgen

Maar omdat men ze in gevangeschap houd, kunnen ze dat dus NIET meer he.
Ik zie het al voor me, komen onze honden ons tegemoet, nee baas blijf maar thuis we gaan zelf wel een rondje enne ons water hoef je ook niet te verversen, want dat hebben we net zelf al gedaan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:06

Enne trouwens een hond heeft het altijd warmer dan een mens.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:07

Morgen voorspellen ze 38 graden hier in zuid limburg!

Ik ga morgen direct de rsih afhalen! Even afsponzen om 9 uur,

Dan rond 13 of 14 uur nog een x en om 21.00 uur nogmaals kijken of alles goed is.

Hij zal zich wel uitleven met schuren, maar een paard met deken in dit weer is ook zielig!
Ook geef ik denk ik 3 x astma pufjes zodat hij makkelijker ademt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:09

Ohw, ik zie zo tegen die bbq op!
Veel te warm.
Ik wil dan gewoon binnen thuis zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:15

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:25

Meestal gooi ik er een schep brokken doorheen en laat ik het even staan, alleen was ik dat vandaag vergeten...
Toen hij thuis was ging hij ook niet direct drinken, hij zou wel niet veel dorst hebben gehad :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:26

R.X. schreef:
Veel te warm.

Dan ga je toch gewoon niet? Niemand kan je dat verplichten, je kiest zelf of je gaat of niet gaat.
:j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 18-08-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:26

Geen grapje renee1990?
Astma pufjes?

Hier houden ze gewoon hun vliegen- en eczeemdekens op.
Die lichte/witte fijne maas vliegendekens lijken me minder warm dan nu donkere vacht, en dazen zijn erg vervelend met dit weer.

Ze kunnen zelf kiezen waar ze staan... Wei (alleen 's ochtends schaduw), paddock of in of achter de (inloop)stal. De stal heeft een dichte hooizolder met hooi en stro en dat isoleert best goed! Alle deuren en ramen staan tegen elkaar open, dus het kan lekker doorwaaien en de paarden staan er graag.
Met de dazen en warm weer staan ze 's ochtends even in de wei als de paddock open gaat, maar dan komen ze meestal weer terug als de dazen vervelend worden. Dan kunnen ze in en om de stal wat eten en blijven ze meestal tot einde van de middag, of zoals vandaag begin van de avond, in de stal staan, of erachter in de schaduw, om dan als het minder warm wordt en/of de dazen weer minder vervelend, weer te gaan grazen in de wei.

Ik haal ze normaal rond een uur of 20 a 21 uit de wei terug in de paddock, maar omdat ze nu uit hunzelf maar zo weinig op de wei komen, heb ik ze wat later uit de wei gehaald en gelijk gevoerd. Een hele nacht op d wei durf ik niet omdat mijn merrie vorig jaar hoefbevangen is geraakt toen ze een nacht op de wei door had gebracht. Ze is insulineresistent en ik beperk het aantal graasuren en ze heeft een graasmasker op. Die gaat ook niet af met dit weer.

Schaduw is wel zo fijn, en voldoende schoon water een echte must met dit weer... Ben blij dat ze hier thuis nu kunnen kiezen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:28

joyce B, het is ook niet erg dat je paard niet 24/7 op de wei staat :) hier staan ze af en toe overdag erop, als die van mij er te lang op staat krijgt hij jeuk door het teveel aan eiwitten.. Die blijft dus lekker in de paddock!
Ik doe geen dekens op, maar dat komt omdat het hier reuze mee valt met dazen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:31

Hier gaan ze met deze temperaturen 's nachts naar buiten en overdag op stal. Is dan op stal een stuk koeler dan buiten en bovendien staan ze dan uit de zon. Helaas hebben we geen schaduwplek in de weide namelijk.

Morgen zou ik wedstrijd hebben om 12 uur 's middags, deze heb ik maar afgezegd net. Ik zie namelijk dat het 36 graden gaat worden en om dan op het heetst van de dag te starten en dan ook nog in een bloedhete trailer heen en weer rijden... ik durf het gewoon niet aan. Ik heb nog nooit eerder een wedstrijd wegens weersomstandigheden afgezegd maar ben gewoon bang dat m'n paard bevangen raakt door de hitte.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:32

Een aantal jaren geleden hebben we een zomer gehad met continu temperaturen van rond de 30 graden.
In die zomer is er in mijn buurt heel veel schade ontstaan aan de huizen door de droogte,
Grond klinkt in, huis verzakt.
Mijn voordeur zit nu nog steeds scheef in de verzakte sponning.

Ga maar earth googelen op mijn adres, en je ziet de droge weides.

Dus twee daagjes warm weer, wie heeft er een probleem ??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:35

Vandaag de paarden een paar keer nat gespoten (wat in dank werd afgenomen) en wij hebben erg veel schaduw in de weide maar daar werd geen gebruik van gemaakt ze hebben aan alle kanten sloot water dus drinken is geen probleem denk dat ik zelf meer last heb van de warmte dan de paarden :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:59

Mijn paard was ietwat klam onder haar vliegendek, maar niet zo bezweet als mijn pony. En die kleine zweet heel moeilijk (daarom extra in de gaten houden). Ze stonden er prima bij. Wel was ik blij dat ik 2 speciekuipen had staan. Ze hadden ze beiden op een laagje na helemaal leeg, echt veel gedronken vandaag, gelukkig maar!! Want dat doen ze nog wel eens te weinig (geef ik 'slobber' erbij; mini handje bix met VEEEEEEL water).

Paard wordt ook gewoon gereden, maar dat probeer ik in de ochtend te doen.

Dat keukenzout idee ga ik toch eens doen met die dagen dat ze flink zweet. Interessant stuk ook dat nieuws topic trouwens.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:00

Klopt, wij hebben het koud, dus een dikke deken over het paard.

Wij hebben het warm, ga lekker binnen zitten, een paard regelt zijn temperatuur zelf.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:05

bij ons staan ze helaas gewoon overdag buiten. helaas zonder schaduw, de schaduw beging vanaf ongeveer half 4 te komen.
over dag is het in stal nog warmer dan buiten.
snachts blijven ze ook gewoon buiten.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:11

Ik ben vandaag zelf met mijne in de stal gaan zitten, het dier ging kapot.
Zweten als een rund. Morgen rond 1e ga ik hem wassen, en daarna de stal op. Arm dier...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:16

Bravura schreef:
R.X. schreef:
Veel te warm.

Dan ga je toch gewoon niet? Niemand kan je dat verplichten, je kiest zelf of je gaat of niet gaat.
:j

Tja helaas moet je soms wat, ook al wil je niet.
Schoonfam. je krijgt het er gratis bij.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:31

Mijn pony staat ook op een grote open weide, geen schaduw helaas.. hij heeft het goede geluk dat hij wit is! Kwam vandaag aan rond uur of half 5 en alle paarden waren aan het tukken en hangen, behalve die van mij, die was natuurlijk aan het eten....... Ik heb hem even compleet afgespoten (en daar genoot hij van). Hij moest wel eerst rollen in het zand voordat hij de wei op mocht, want hij mag niet nat in de warme zon de wei op.....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:32

Christyj138 schreef:
Ik ben vandaag zelf met mijne in de stal gaan zitten, het dier ging kapot.
Zweten als een rund. Morgen rond 1e ga ik hem wassen, en daarna de stal op. Arm dier...

Zweten is juist goed :j dan werkt zijn lichaam prima!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:35

Klopt, maar heb hem getempratuurd en die was 39,5, dus hij had het toch echt warm. Ondanks dat hij zijn eigen lichaamstempratuurd regeld door het zweten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:37

Christyj138 schreef:
Klopt, maar heb hem getempratuurd en die was 39,5, dus hij had het toch echt warm. Ondanks dat hij zijn eigen lichaamstempratuurd regeld door het zweten

Niet dramatisch, zo'n temperatuur zullen veel paarden wel hebben.. Dit zal naarmate de avond aanbreekt langzaam en rustig weer omlaag gaan!