Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:27

Kwa voeding is het lastig om het zo neer te zetten dat je iedereen vangt. Voor mij is voldoende ruwvoer dat een paard minstens 16 uur per dag beschikking heeft over voeding bij voorkeur ruwvoer. Daarmee vang je af dat mensen 2 of 3 of desnoods 5 keer per dag zo weinig voeren dat het paard het in een half uur op heeft. En alsnog te weinig voer binnenkrijgt.

Ergens zal neergezet moeten worden vind ik hoe je ruwvoer kunt kwalificeren en dat het per paard afhankelijk is wat goed is. Dat niet ieder hooi hetzelfde is. Een kort stukje over bemesten, hooien, drogen, wikkelen of niet 1 e snee al dan niet in zaad geschoten, 2 e snee idem, graszaadhooi, kruidenhooi, koeienkuil, voordroog enz. Hier mee kun je ook het weidegras begrazingsdeel uitleggen. Dat bv strookbegrazing handiger is om een paard continue dezelfde hoeveelheid te geven ipv af en toe veel te veel. En dat ruwvoer de hoofdmoot moet zijn wat een paard eet en niet het krachtvoer. Dat sobere rassen anders gevoerd worden dan fanatiek bereden warmbloedpaarden enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:28

Karuna: vind ik ook dat daarvoor een meer-info-pagina moet komen :j

Biedt jij jezelf aan om die te schrijven...? O:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:40

Zou het wat zijn om veiligheid ook aan te kaarten? Dingen zoals
- Nadelen prikkeldraad omheiningen vermelden
- Hoe vaak stroomdraad nalopen/checken
- Waarschuwen voor puin of andere (scherpe) obstakels in de wei
- Tralies waar hoeven of benen in vast kunnen raken
- Brandveiligheid in de stallen, brandwerend materiaal/sproeiers/alarmen and so on
- Halsters op of af in de wei en stal

Et cetera?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:40

Ai dat is het probleem, ik ben erg slecht in volledige verhalen schrijven, goed in info aanleveren over voeding, gras, bemesting ed bijna kant en klaar maar om er dan een goed verhaal van te maken zonder spel en taalfouten. :n ik ben zo dyslectisch als wat dus zie heel erg veel over het hoofd. Mijn stage en afstudeerverslagen waren daardoor ook een redelijke ramp. %) .

Ik heb in afgelopen 30 jaar genoeg geleerd over gras, weidebeheer, hooikwaliteit welk paard waarop reageert en waarop niet en zelf veel lastige viervoeterige voedingsklanten gehad om er wat van af te weten. En eventueel een stalhouder met een dijk van een graskennis achter de hand als naslagwerk. :+

Edit Telpeva

Prikkeldraad heeft nadelen maar ook voordelen. En stroomlint en draad hebben ook heel erg veel nadelen naast hun voordelen. Misschien een lijst maken van mogelijke heiningen met hun voor en nadelen, prikkeldraad sterk, goedkoop, geen stroom nodig, grotere kans op nare wonden, lastiger voor de mens om te handelen, arbeidsintensief plaatsen

gladde metaaldraad, zelfde als prikkeldraad zonder de gemene wonden

natuurheining, duurt een tijd voor het staat, onderhoud nodig, zorgen voor niet giftig, uiterlijk prettug om te zien, voor veel paarden veilig.

sloten moet mogen, geen horizonvervuiling, kunnen droog komen, onderhoud nodig, sommige dieren lopen erdoorheen, verdrinkingsgevaar

stroomlint, stroomkoord, stroom nodig, gaat snel kapot, kunnen bij omwikkelen been nare wonden geven, snel te zetten.

rubber band, geen stroom nodig. Erg duur, lastig te plaatsen, sommige paarden komen er gewoon overheen, mooi kwa uiterlijk.

hout, metalen buizen, Zie boven

gaas. Handig voor kleine paarden, gevaar benen te verstrikken, lastig mooi spannen, wel sterk, geen stroom nodig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:04

Karuna: op zich is vooral de aangeleverde informatie van belang, als je daar een min of meer goed op volgorde staand en samenhangend verhaal van kunt maken, en dan even het onderwerp er boven zet :P
dan iemand anders daar wel weer een gelikt correct Nederlandsch verhaal van maken lijkt mij :j

Als we eerst de basis maar eens hebben, dan kan er voor de laatste puntjes op de i voor publicatie nog iemand overheen gaan, een na-controle kost VEEL minder tijd dan het echte uitzoek- en verzamelwerk van correcte en geschikt info en links ter verdieping van het verhaal enzo :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:05

Telpeva schreef:
Zou het wat zijn om veiligheid ook aan te kaarten? Dingen zoals
- Nadelen prikkeldraad omheiningen vermelden
- Hoe vaak stroomdraad nalopen/checken
- Waarschuwen voor puin of andere (scherpe) obstakels in de wei
- Tralies waar hoeven of benen in vast kunnen raken
- Brandveiligheid in de stallen, brandwerend materiaal/sproeiers/alarmen and so on
- Halsters op of af in de wei en stal

Et cetera?

Dat hoort er uiteraard ook allemaal bij op de meer-info-pagina's :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:18

Dit vind ik trouwens ook wel een aansprekende stalfoto, via Google:

Afbeelding

Tevreden kijkende paardjes, stukje hout en stukje tralie waar vrijwel iedereen wel wat in herkent van zijn eigen stal, en doordat het zwarte tralies zijn ligt de nadruk er niet zo op waardoor het niet zo'n hokkige gevangenis-uitstraling := krijgt.

En dat smoeltje van dat paard met dat gekke neusje vind ik leeeeeuuuuk :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:45

pmarena schreef:

Je kan ook Wiki Commons eens bekijken, die beelden zijn van goeie kwaliteit, en die mag je vrij gebruiken mits je verwijst naar de bron die er bij hoort. Je hoeft dus niet voor ieder beeld toestemming te vragen, gewoon beleefd zijn en de bron vermelden volstaat.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Horses

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:59

Bandida schreef:
pmarena schreef:

Je kan ook Wiki Commons eens bekijken, die beelden zijn van goeie kwaliteit, en die mag je vrij gebruiken mits je verwijst naar de bron die er bij hoort. Je hoeft dus niet voor ieder beeld toestemming te vragen, gewoon beleefd zijn en de bron vermelden volstaat.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Stable

Er is ook een categorie speciaal voor paardenstallen :)

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... in_stables

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:14

Ik wil anders ook wel foto's aanbieden hoor :) Zou het een hele eer vinden :P
bv
Kroelende paarden
http://i50.tinypic.com/i1ywrl.jpg

Buiten apart staan maar niet 'alleen': kunnen elkaar zien en aanraken (normaal staan ze eigenlijk wel bij elkaar)
http://i47.tinypic.com/5frhqb.jpg

De eerste winter die ze 24/7 buiten stond, ik was 's nachts gaan kijken om te zien of ze wel nog leefde met die sneeuw :') Geen superkwaliteit...
http://i46.tinypic.com/290y2hd.jpg

Heb er nog wel wat van sneeuw in de vacht, 1 paard ligt de andere graast erbij, paard(en) in schuilstal.

Nog een nadeel van gaas: (tuindraad enzo toch?) paarden schuren ertegen, duwen het kapot met hun hoeven, onkruid kruipt erin...

Karuna: Ik wil anders wel nalezen hoor! Denk niet dat ik zo perfect Nederlands kan maar ik hoor bij mijn werkjes toch altijd dat het goed geschreven is :p

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:30

Indien nodig heb ik ook nog wel enkele foto's van bv paard in de sneeuw, verder ook wel véél weidefoto's, maar daar zullen er al wel veel van zijn :)

(Ik heb ook foto's van omheining met dunmazig schapendraad)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:34

Okee, leuk, allemaal foto's om uit te kiezen dus :)

Ik heb ook nog wel foto's van een Shet vermomd als ijspegel, die zijn ook wel grappig, ijs in de baard enzo :')

Zouden we niet ergens een soort album aan kunnen leggen met foto's die we ter beschikking stellen, ondergebracht in categorieën ofzo waar iedereen zijn foto's kan uploaden...?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:43

pmarena schreef:
Okee, leuk, allemaal foto's om uit te kiezen dus :)

Ik heb ook nog wel foto's van een Shet vermomd als ijspegel, die zijn ook wel grappig, ijs in de baard enzo :')

Zouden we niet ergens een soort album aan kunnen leggen met foto's die we ter beschikking stellen, ondergebracht in categorieën ofzo waar iedereen zijn foto's kan uploaden...?

Als ik een klei-model op je server gezet heb, dan kan ik die in eerste instantie wel inrichten als platform daarvoor. Dan hebben we alle content gelijk op de goede plek, en wat we dan niet nodig hebben kunnen we altijd nog wegdonderen :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:47

Goed idee, denk dat veel mensen zeker wel foto's willen aandragen, maar er zal wel veel van hetzelfde tussen zitten :)

(ik lees stilletjes mee, vind het echt een super initiatief maar weet er te weinig vanaf om echt iets bij te dragen denk ik..)

Heb bv deze van een soort voederruif in een PP, maar zo zullen er wel meer zijn :) http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... er/f10.jpg

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:02

Album lijkt mij een goed idee! Kan je ook nog een link op de site zetten voor mensen die graag meer foto's willen zien ofzo :p (Ik zou kijken ik kijk echt graag foto's :') )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:10

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:25

Als het het goede doel zou helpen, kan ik op mijn website een tijdelijk album hosten. Een plek dus om plaatjes op volle resolutie en/of grootte te uploaden (zoiets als photobucket, tinypic, and so on maar dan gehost vanaf mijn website) Daaraan zit geen bandbreedte limit (maximum views per dag/week/maand) dus het zou goed uit kunnen komen om grotere foto's tijdelijk daar onder te brengen. Maar aangezien dit van mijn eigen webruimte afgaat, wil ik dit dus niet eeuwig aanbieden, daarnaast is het wellicht zelfs onhandig om een extern album te hebben ipv eentje op de website zelf. Zie het als een algemene plek om beeldmateriaal te verzamelen om de website mee op te zetten.

Misschien dat LHO daar iets meer over weet, of daar ervaring mee heeft of dat wel of niet een handig idee is?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:33

ik lees al een tijdje meer, maar heb nog niet gepost. ik vind het een erg goed idee, misschien stel ik mezelf nog wel beschikbaar om wat aangeleverde info uit te schrijven, maar eerst even m'n scriptie afronden ;)

is het niet mogelijk dat iemand gewoon een 'mijnalbum' aan te maken waar via pb het wachtwoord van verstrekt wordt en mensen zo hun foto's op kunnen zetten? dan heb je niet meteen topkwaliteit, maar wel een overzicht van wat er beschikbaar is. wat dan uitgekozen wordt kan altijd nog in orgineel formaat aangeleverd worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:43

Dit topic lees ik mee, maar post eigenlijk niet. Nu zag ik dat er foto's gezocht werden van manieren om paarden te stallen, dus hier nog een paar foto's:

De Burgcht te Barneveld (copyright van mijzelf):
http://4.media.hyves-static.net/1502933 ... 33531.jpeg
http://2.media.hyves-static.net/1502933 ... 33561.jpeg
http://5.media.hyves-static.net/1502933 ... 33588.jpeg
Naast de zichtbare platen zat er ook een grote inloopstal naast en een groot stuk witzand als extra uitloop.

Sherwoord Shires (Dld) (teven eigen cr):
http://4.media.hyves-static.net/1502933 ... 33963.jpeg

De Kronkel te Assel (cr moet ik even vragen...)
http://5.media.hyves-static.net/1502933 ... 33764.jpeg
http://4.media.hyves-static.net/1502933 ... 33899.jpeg

Mijn eigen vooruitgang (ook eigen cr):
Toen ik nog 2 paarden had, had ik ze eerst allebei 's nachts op hun eigen stal. Na één zomer hun 24/7 buiten te hebben gehad werd het 1x zo'n slecht weer 's nachts dat ik weer binnen had gezet, want ik dacht dat zij daar blij van werden.... De volgende ochtend kwam ik weer met mijn losse emmertjes aan met een handjevol brokjes om bij beiden in stal te leggen, zoals altijd. Als het dan op was, liepen ze zelf de wei/uitloop in/op. Deze ochtend, na maanden niet meer op stal te hebben gestaan stond mijn Haf al te stijgeren toen ik 's morgens aan kwam en mijn paard nam de moeite om 1 hap uit zijn emmer te pakken en zonder te kauwen of wat in volle galop naar buiten stoof...
Oplossing:
Héél simpel wat draadjes gespannen met wat handgrepen, zodat ze niet bij het hooi kunnen en niet de wei/stal/uitloop uit kunnen. Hier de wei nog open, maar als de wei te nat werd ging deze dicht. Dan hadden ze dus altijd beide stallen + 27m2 ervoor en overdag gingen ze dan de bak in.
Natuurlijk kan het nog beter, maar deze aanpassing heeft mij amper wat gekost en het voor de paarden een stuk aangenamer gemaakt. (Ze staan er niet meer.)
http://2.media.hyves-static.net/1502933 ... 33969.jpeg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 08:52

Judje: leuke bijdrag, bedankt +:)+

Wat betreft foto's: Het lijkt me wel zinvol als we die ergens verzamelen in een echt goede kwaliteit, zodat we niet nog voor alle bruikbare foto's hoeven te gaan bietsen om het origineel, want dat levert erg veel extra werk op.

Ik weet ook niet wat handiger is: extern de foto's verzamelen op een plek waar iedereen zijn foto's aan kan bieden voor gebruik, het daar uitselecteren en alleen de direct plaatsbare (dus eventueel bewerkte om wat mooier te maken) foto's op de echte website zelf plaatsen.... of alles direct op de echte website.

Ik neig zelf naar het eerste zodat we op de echte website zelf , als we met meerdere mensen daar aan gaan werken wellicht, alleen de echt "goedgekeurd-voor-gebruik" foto's hebben staan zeg maar.

Maar dat kan op zich natuurlijk ook door een verzamelmap te maken van alles wat er binnenkomt, en zeer regelmatig uitsorteren wat er "gepost" wordt en dan de onbruikbare foto's weg te donderen, de potentieel bruikbare foto's in een eigen mapje op te slaan, en de "zeker te gebruiken foto's" ook een eigen mapje, en dan eventueel nog een mapje met foto's die gewoon echt zoals ze zijn (dus eventueel bewerkt) geplaatst kunnen worden.

Maar hoe organiseren we dit het best...? En wie kan er goed foto's bewerken, als in bvb. een storend stukje rommelig draad op de voorgrond wegwerken zodat de paarden er achter mooier zichtbaar worden? :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:21

Heb het nog niet helemaal doorgelezen, vers van de pers.. maar deze infofolder gaat over paarden in de ruimtelijke planning. Niet direct een onderwerp om op de site uitgebreid te bespreken, maar wel iets waar een startende paardenhouder zich best eens over informeert.
http://www.limburg.be/webfiles/wonen/ru ... aarden.pdf

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:28

Interessant voor de links ook weer inderdaad :j

Wat we eigenlijk zouden moeten hebben is een plekje waar mensen zaken kunnen posten onder het juiste "mapje".

Hier zo in het topic wordt het vrij rommelig, we zouden online dingen in moeten kunnen brengen...

- foto's, in verschillende categorieën op te slaan (wat voor foto's / afbeeldingen zoeken we eigenlijk?)
- interessante links + korte omschrijving, in verschillende categorieën op te slaan
- meer-info-pagina stukjes tekst waar we die links met (mouse-over) omschrijving dan onder kunnen plaatsen

Hoe zou dat nu het handigst te realiseren zijn?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:10

Ik sla het meedenken maar even over, daar heb ik geen tijd voor en het is echt te veel tekst voor mij. :')
Als jullie me nodig hebben, stuur me maar een PB met wat jullie van me willen, komt goed. :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:40

ik zou ze eerst verzamelen. de meningen over een kwalitatief goede foto lopen nogal uiteen namelijk en mensen vinden hun eigen foto met hun eigen paard nogal snel mooi ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:41

volgens mij kun je via google foto's meteen in orgineel formaat uploaden. als ik tijd heb zal ik wel eens kijken, maar zoals ik al eerder zei ik moet deze week mijn scriptie afronden dus wil niet teveel tijd aan andere zaken besteden :)