‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:12

nicky_rilana schreef:
ja hoor je hebt het nestjes vervoord.

wat ik dan niet snap is dat recreatie ruiters er niet bang voor zijn dat hun paard kreupel wordt.

ik vindt ook dat mijn paard paard moet zijn, maar hier thuis heb ik niet zo veel plek, en daar heb ik mijn paard staan, en mijn shet. en als het goed ik komt er volgend jaar nog een shet bij en dan zijn ze met zijn 3.

Tuurlijk, iedereen is bang dat zijn of haar paard kreupel wordt. Maar moet je dan maar beperkingen opleggen, zodat je paard het niet wordt? Het blijven dieren en ik vind dat je het zo natuurlijk mogelijk moet maken. Uiteindelijk zal de kudde vanzelf stabiel worden, de natuur zal het zelf oplossen :j

En natuurlijk kom je met observatie een heel eind.

Anoniem

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:59

Mijn paard is nog nooit kreupel geweest in groepen, ooit was hij het banketstaaf en nu de baas.in een sociale kudde, dus een kudde waar paarden normaal met elkaar omgaan, trappen ze elkaar niet kreupel, dan is er wat aan de hand...paarden staan hutje mutje, of hebben honger, of komen ge weinig buiten, maar met kort buiten zijn is vaak 5 minuten joligheid en daarna ook rust. Een paard kan prima met zijn eigen lijf overweg en wordt niet kreupel van 5 minute spel.
wel kreupel als ze altijd ztijf gebandageerd moeten trainen, vaak net te lang doorgetrained, te weining beweging in ontspanning, te veel stress in het lichaam door dagelijkse kost.

De wedstrijdruiters zijn allemaal mensen met leuke basispaaarden die toevwllig leuke gangen hebben, waar het uiterste uit geperst wordt, niks bijzonders aan, gewoon paarden, maar te truttig worden gehouden, die dieren zijn niks gewend, alle stevigheid is er uit gepamperd.

Ik ben ook voor stal in de nachten, maar in de zomer is het het allerlekkerste voor een paard om buiten te slapen in de frisse lucht en s'morgens vroeg bij krieken van de dag grasjes eten....ga dan maar eens om 8uur naar stal en rijden, zie hoe soepel je paard is.......en paarden die heel de dsg buiten staan op het gras hebben geen grasbuik, die eten gedoseerd, die gaan niet in 2uur bunkeren omdat het nu moet gebeuren, snel snel, snel....

Net alsof je nooit op een wedstrijdterrein komt, je ineens een ander dier hebt......je een totaal verwaarloost beest op 4 kreupele benen....juist omdst mojn paard hele dagen buiten loopt met anderen en zijn gekke 5minuten mag hebben is hij sterk in zijn benen, nog hele droge gewrichten voor zijn leeftijd, nog de baas over jonge dieren, bokt nog het hoogst en bij renpartijen nog voorrop.....dit houdt hem scherp, wakker, vrolijk, en vooral hard....lekker de boel losbokken samen en dan in eeb losse uitgestrekte draf nog een paar rondjes showen en dan voldaan de dag door....

Dit alleen al is zo goed voor paarden om hun stress er uit te werken....ken trouwens genoeg meiden met paarden 24 uur per dag buiten in zomerseizoen die z1 rijden en ook maar 3 keer per week trainen....maar dat zie je wellicht meer in de buitengebieden, waar het hebben van wei makkelijker is, meer mensen paarden thuis hebben en ik geef toe dat het thuis hebben van je paard het wel makkelijker maakt, want je kan alles aanpassen aan wens,al is het juist niet heel de dag in de regen en de wind en even een extra schep voer omdat je dat nodig vind en dat hoort er dan ook weer bij, vind ik, dat maakt het kompleet.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:33

Eliine schreef:
Je rekensommetje klopt niet helemaal :) vierkante meter bereken je door lengte x breedte te doen. 10 m2 is dus niet 5x5 maar iets meer dan 3x3 een gewone boxafmeting dus.

10m2 per paard is dus geen 5x5 m dat zou namelijk 25m2 per paard zijn. Wat overigens ook geen 40x40 (dat is namelijk 1600!! m2) oplevert maar ongeveer 14x14)
10m2 per paard x 8 is 80 m2 in totaal dat zou neerkomen op een stal van 10x8 m voor 8 paarden.

Ook de paddock
150 m2 x 8 = 1200 m2 dan zou je een paddock van 120 x 10 of realistischer 20x60 of 30x40 hebben. Een flinke rijbaan dus.

Zet het hopelijk iets meer in het juiste perspectief ;)

Wat spookje in de openingspost zette is dus wel realistisch, misschien bijna te, want enorm groot is het dus juist niet. En ruimte is nu vaak juist een vereiste om een groepsstalling tot een succes te maken.

Oeps, ik wist dat rekenen niet mijn sterkste punt is, maar zit er nu wel behoorlijk naast!! Vondt het al van die bizarre afmetingen haha.
Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen dus maar even zo.
Sorry!! (nogal) verkeerde berekening gemaakt :o :+
*Gaat braintraining halen*

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:41

ik zou 1 van mijn paarden ook niet in groepsstalling zetten, ze staat wel overdag buiten in een kudde van 17 waar ze de baas is, naast de leidruin.
echter als ik een inloop stal zou maken dan staan mijn andere 3 paarden in de regen en mvr staat in der eentje in een grote stal.
vandaar mijn keuze om ze in ieder geval winter dag s'nachts apart op een box te zetten en niet met ze alle in 1 inloopstal.
mijn ruin is voor dat ik hem kocht zo'n 10 jaar alleen maar stal gewend geweest, die weet al niet wat ie mee maakt met hele dagen buiten met al die andere paarden, dus daar merk je aan dat hij het fijn vind om 's nachts toch even die rust en die ontspanning te hebben voor zichzelf

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:43

Roelke_ schreef:
Bij paarden die ijsberen langs draadjes vraag ik me altijd af.. Staan ze daar alleen? Ik heb nog nooit een paard in een kudde gezien die in zijn eentje bij een draadje gaat lopen ijsberen terwijl de rest lekker rustig aan het eten/spelen/whatever is.

Nou serieus, ik heb weleens voor langere tijd met volle verbazing staan kijken bij een manege waar de hele groep (15+) heerlijk buiten stond op een enorm perceel en één paard afgezonderd van de groep bij het hek lucht stond te zuigen.
Ben er meerdere keren langs gekomen met 30-60 minuten tussentijd en altijd stond hij bij dat hek, ga je je toch afvragen of hij serieus de hele dag staat te zuigen (en waarom ze dan niet even een draadje over het hek zetten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:49

Een luchtzuiger is ook bezig, niet met spelen of eten maar zijn broodnodige zuigen......

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:55

Knakker schreef:
Op de topic-titel geef ik als antwoord: nee, een sportpaard kan niet in groepsstalling.

Situatieschets: een stel jonge getalenteerde springpaarden, neem 5 vierjarigen, ze zijn na een streng selectiebeleid aangekocht.
Ze zijn overgebleven omdat ze het juiste karakter, de goede springmanieren, de juiste instelling, de goede gezondheid etc. hadden.
Er hangt uiteraard een stevig prijskaartje aan.
Je gaat ze aanrijden, zeer serieus worden ze nagenoeg iedere dag getraind, komen meerdere keren per dag uit te stal (trainingsmolen, longeren en onder het zadel).
Het is de bedoeling dat na 3 jaar van deze 5 paarden met een beetje geluk 1 paard overblijft wat echt geschikt is voor het grotere werk, de andere 4 voldoen zeker heel goed als amateurpaard, maar zijn wellicht toch net niet goed genoeg, misssen net wat aan het talent of vallen toch tegen qua prestatie.
Je zet deze paarden toch niet in een groepsstalling? Er wordt hard met ze gewerkt, ze staan moe, maar zeker voldaan in hun stal, je bent zuinig op ze.

Tja maar hoeveel mensen houden op deze manier een paard..?
Hoeveel mensen willen en kunnen echt verder komen dan een leuk sprongentje.
Ik denk dat hoe gaat we ook willen beweren dat we sportpaarden hebben. Slecht 5% á 10% van de paarden in nederland echt iets moeten en kunnen presteren. De rest is gewoon recreatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:02

ikke schreef:
Nee, jij vergeet even een helicopterview te nemen.

80% van de paarden zou er niet eens geweest zijn, als we natuurlijke selectie z'n gang hadden laten gaan. Heel veel paarden kunnen overleven bij de gratie van de mens die ze voldoende bescherming biedt. Juist die paarden zullen het relatief zwaar hebben (heeft niks met mietjes te maken) om te overleven met minder bemoeienis.

Daarnaast bieden de meeste stallingen niet de benodigde beschutting. Een schuilstal alleen is niet voldoende. In de natuur zullen paarden ook gebruik maken van beschutting van plaatselijke vegetatie en juist die houtwallen, struiken en bomen ontbreken heel vaak bij weides waar paarden 24/7 buiten worden gehouden; dit nog afgezien van lokaties waar het bouwen van schuilstallen verboden is door de lokale overheid.

Dit alles nog afgeien van het feit dat we paarden houden die nooit bedoelt zijn om in dit klimaat gehouden te worden.

Al die zaken bij elkaar maakt dat je zult moeten kijken naar de omstandigheden die je kunt bieden en de behoeftes van het paard. Die combi van mogelijkheden is zo gigantisch, day je feitelijk voor elk paard ee unieke situatie hebt........

Elk paard is inderdaad uniek, en ik geloof best dat er paarden zijn die absoluut niet zonder deken kunnen.
Maar dat is nu juist het mooie aan een kudde met een mooie paddock en voldoende ruimte, inloopstal etc. De paarden die ervoor kiezen om zonder ijzers, dekens etc. buiten in de regen te staan, die kunnen dat. Het paard dat met ijzers buiten wil staan, kan dat. Het paard dat zonder dekens binnen in de inloopstal wil staan, kan dat. Enzovoorts...
Als ik dit ga vergelijken met de meest normale vorm van pensionstallen ziet het er zo uit.
Paard zonder dekens en ijzers: Verplicht op stal.
Paard met deken: Verplicht op stal.
Paard met ijzers: Verplicht op stal.

Welke vorm van stalling bied nu meer ruimte en keuzevrijheid voor het individuele paard?

(Post van ikke is al van een paar pagina's terug maar het gaat te snel hier voor mij om bij te houden, ik ga namelijk soms ook nog echt paardrijden, werken, huishouden doen etc. :+ )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:44

russel schreef:
Een luchtzuiger is ook bezig, niet met spelen of eten maar zijn broodnodige zuigen......

Alleen wordt er op Bokt zo steevast beweerd dat ze wel stoppen met zuigen als ze buiten staan... nou, niet altijd dus. Als ze buiten meer stress ervaren dan binnen dan gaan ze buiten nog meer zuigen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:47

Tja, is het nog stress of een endorfine-verslaving?

Ik vraag me ook af waarom er niet even een draadje boven zo'n hek gehangen wordt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:06

IMJ schreef:

Ik vraag me ook af waarom er niet even een draadje boven zo'n hek gehangen wordt..

als een paard binnen alleen rond voertijd luchtzuigt en buiten vrijwel voortdurend dan lijkt me dat een hele simpele conclusie.
Ik heb zelf een metalen hek dus mijn luchtzuiger hangt niet op het hek maar op de palen en op de bomen in de wei. Ik zie de oplossing niet in vermijden dat hij zuigt maar voorkomen dat hij dat wil gaan doen. Hier dus eerst het ruwvoer en dan pas het krachtvoer en zijn wensen omtrent huisvesting opvolgen: veel alleen en ofwel op stal ofwel de staldeur open maar minder buiten opgesloten. Op welke manier het ingevuld moet worden zal per luchtzuiger wel verschillend zijn. Mijn paard heeft in elk geval behoefte aan heel veel rust en overzichtelijkheid.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:26

Draadjes tegen zuigen tegen jeuk en dat soort dingen vind ik zieliger dan een nacht op stal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:31

russel schreef:
Mijn paard is nog nooit kreupel geweest in groepen, ooit was hij het banketstaaf en nu de baas.in een sociale kudde, dus een kudde waar paarden normaal met elkaar omgaan, trappen ze elkaar niet kreupel, dan is er wat aan de hand...paarden staan hutje mutje, of hebben honger, of komen ge weinig buiten, maar met kort buiten zijn is vaak 5 minuten joligheid en daarna ook rust. Een paard kan prima met zijn eigen lijf overweg en wordt niet kreupel van 5 minute spel.
wel kreupel als ze altijd ztijf gebandageerd moeten trainen, vaak net te lang doorgetrained, te weining beweging in ontspanning, te veel stress in het lichaam door dagelijkse kost.

De wedstrijdruiters zijn allemaal mensen met leuke basispaaarden die toevwllig leuke gangen hebben, waar het uiterste uit geperst wordt, niks bijzonders aan, gewoon paarden, maar te truttig worden gehouden, die dieren zijn niks gewend, alle stevigheid is er uit gepamperd.

Ik ben ook voor stal in de nachten, maar in de zomer is het het allerlekkerste voor een paard om buiten te slapen in de frisse lucht en s'morgens vroeg bij krieken van de dag grasjes eten....ga dan maar eens om 8uur naar stal en rijden, zie hoe soepel je paard is.......en paarden die heel de dsg buiten staan op het gras hebben geen grasbuik, die eten gedoseerd, die gaan niet in 2uur bunkeren omdat het nu moet gebeuren, snel snel, snel....

Net alsof je nooit op een wedstrijdterrein komt, je ineens een ander dier hebt......je een totaal verwaarloost beest op 4 kreupele benen....juist omdst mojn paard hele dagen buiten loopt met anderen en zijn gekke 5minuten mag hebben is hij sterk in zijn benen, nog hele droge gewrichten voor zijn leeftijd, nog de baas over jonge dieren, bokt nog het hoogst en bij renpartijen nog voorrop.....dit houdt hem scherp, wakker, vrolijk, en vooral hard....lekker de boel losbokken samen en dan in eeb losse uitgestrekte draf nog een paar rondjes showen en dan voldaan de dag door....

Dit alleen al is zo goed voor paarden om hun stress er uit te werken....ken trouwens genoeg meiden met paarden 24 uur per dag buiten in zomerseizoen die z1 rijden en ook maar 3 keer per week trainen....maar dat zie je wellicht meer in de buitengebieden, waar het hebben van wei makkelijker is, meer mensen paarden thuis hebben en ik geef toe dat het thuis hebben van je paard het wel makkelijker maakt, want je kan alles aanpassen aan wens,al is het juist niet heel de dag in de regen en de wind en even een extra schep voer omdat je dat nodig vind en dat hoort er dan ook weer bij, vind ik, dat maakt het kompleet.

Met jou ben ik het helemaal eens! :j

Een paard moet paard kunnen zijn. Een paard moet lekker de hele dag zijn natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen, namelijk het buiten rondscharrelen in kuddeverband. Daarom ben ik een groot voorstander van een paddock paradise.

Mijn berijdpony staat daar samen met haar 2 shetlandervriendjes en haar ijslandervriend. Ze staan dag en nacht 'buiten', kunnen de grote inloopstal in wanneer ze willen, hebben hooiplaatsen, zandstukken, weides (die regelmatig open worden gezet), stukken uit de wind (afgezet met schuttingen) en noem het maar op. In één woord prachtig :j En mijn berijdpony? Die kan ik zo uit het land halen, opstappen en wegrijden maar, is helemaal niks mee te doen: Ze is ontzettend relaxt en ik denk dat dat mede komt door de huisvesting. :)

schrikdraad schreef:
Draadjes tegen zuigen tegen jeuk en dat soort dingen vind ik zieliger dan een nacht op stal.

Waarom?

Ik bekijk het op deze manier: een paard gaat niet zomaar lucht zuigen, daar is een reden voor. Daarom moet je de oorzaak wegnemen. En dat is niet door een draadje op het hek te plaatsen, waardoor hij niet meer kán schuren, maar behandelen. (Ik heb hier verder weinig verstand van, maar er schijnt(?) medicatie voor te zijn? Als ik het goed heb?)

Of bedoelde je het niet op deze manier?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:56

Mijn "sportpaard', (ze is dit wel maar rijd momenteel geen wedstrijden ivm jong gezin), loopt met 2 ruinen in en grote weide. Ze kunnen overdag op stal, 's nachts gaan ze op stal. Ze hebben een ruime stal van 4x4 m. Straks krijgen ze een nieuwe stal, deze is in een grote schuur gevestigd en volledig geisoleerd, dus lekker koel in de zomer en behagelijk in de winter. Ze lopen bij ons in de winter ook zoveel moegelijk buiten. Met erg koude wind willen ze niet eens naar buiten en gaan ze in hun stallen staan.

Mijn paard heeft dus een stuk uit de manen door het knabbelen en vorige week liep ze om overklaarbare redenen niet lekker, waarschijnlijk een trap gehad van de anderen. Ik denk dat ik haar volgend jaar apart met de kleine hackney ga zetten om dit te voorkomen.

De 2 ruinen (18 en 23 jaar) lopen gezellig bij elkaar dan, 1 ervan wordt nog recreatief gereden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:03

IMJ schreef:

of maagklachten, of een combi van alles. Alleen op de wei zetten kan dan niet altijd de oplossing zijn. Soms moet je verder zoeken of idd een draadje spannen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:36

brrr weer dat draadje

Dat paard doet iets om een reden en wat geven we als oplossing? Een stroomschok.
Mooie dieren liefhebbers.
Paard moet kosten wat het kost 24/7 buiten- 12/7 kan echt niet.
Maar een paard een optater geven als hij zuigt is wel normaal?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:01

Citaat:
Ik kan best begrijpen dat mensen met (sport)paarden hun paard liever niet in een groepsstalling hebben. Aparte voerbehoeften, ongelukken*, het kan allemaal meespelen.
* Paard krijgt een trap, is uit de running.

Ik vind het woord sport paard al erg. Dus een ruiter met zo'n zogenaamd sportpaard is er zieliger aan toe als paard geblesseerd is dan die keer dat mijn recreatie men fjord zijn griffelbeen brak en ik 6 maanden niks kon.

Definitie sportpaard gaat in mijn ogen alleen op wanneer mensen er hun boterham mee verdienen. Voor de rest zijn het in mijn ogen gewoon recreatie paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:19

je doet je naam niet echt eer aan schrikdraad.
Afhankelijk van de rede waarom een dier iets doet kan een draadje best een oplossing bieden als de oorzaak weg is en het alleen nog zuigen om het zuigen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:44

Maar wij weten niet wat de oorzaak is, juist omdat het zo complex is. Het ene paard gaat zuigen omdat ie zich de pleuris verveelt op stal, het andere paard gaat zuigen omdat ie zo gestresst raakt van drukte, een derde paard gaat zuigen omdat zijn maag geirriteerd raakt van zijn brok en nummer vier raakt verslaafd aan de endorfinen sinds hij is gaan zuigen na het afspenen. Ik vind dat mijn paard soms van hele stomme dingen van de kook raakt, maar dat is in mijn menselijke opinie. Als hij gaat zuigen omdat er een blaadje van de boom valt (echt waar) dan is dat in mijn ogen iets belachelijks maar blijkbaar is het in zijn ogen een onverwachte aanval :+

Cowgirl: niet erger in de zin van dat jij minder om je paard geeft, maar voor een ruiter die zijn paard heeft voor de sport heeft het wel grotere gevolgen danvoor een recreant. Een paard is na zijn blessure niet zomaar even weer wedstrijdklaar, en hoe hoger het niveau, hoe langer het duurt voor hij weer in zijn oude toestand is. Als je alleen buitenrijdt of thuis wat rijdt, moet je wat rustiger aan doen, maar je kunt wel gewoon je ding doen. Je kunt niet zomaar even je dressuur- of springpaard hoppa weer in de ring rijden op hoop van zegen.
Daarnaast is het gewoon kl*te als je paard bijv. in zijn rug gebeten wordt of een dergelijk klein akkefietje, er 6 weken geen zadel op kan en je niet alleen niet kan rijden, maar ook nog eens al je proeven of rubrieken af moet melden... en wel betalen.

Laura_x_ die 'medicatie' is alleen een kuur om maagzuur te neutraliseren, maar dat is niet bij alle paarden de oorzaak van het zuigen, speelt vaak wel mee maar stress speelt een hele grote rol en dat krijg je niet weg met een poedertje, daarvoor zul je al heel goed moeten weten waarop je paard heftig reageert en indien mogelijk dat aanpassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:29

Russel, dat van die grasbuik, daar ga je echt te kort mee door de bocht...
Ik heb echt meerdere paarden 24/7 buiten en 24/7 op het gras gehad en gekend/gereden, maar wanneer een dier voldoende heeft gehad en stopt met eten, is echt verschillend per paard en je hebt genoeg paarden die zich te barsten eten tot ze moddervet (erger dan alleen een opgezette grasbuik) zijn...

Zelfde met onbeperkt ruwvoer eten. Ze stoppen bijna allemaal wel een keer, maar niet allemaal op voor hun het juiste moment...

Opgeblazen buik van het gas, winderig tot zelfs boeren latend uit het land halen om te rijden is echt geen succes... En geeft ook risico's op koliek en hoefbevangenheid.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:11

Paard (de schimmel) van mijn dochter in onze hit groepshuisvesting. Paard wordt gebruikt voor de sportopleiding in Deurne, heeft zo nu en dan thuis lekker vakantie. Zowel in de zomer als winter. Heerlijk 24 uur per dag buiten.

Afbeelding
:D

Welkom van zijn vriendjes na een paar maanden stage:

Oordeel zelf of dit wel of niet goed is voor een sportpaard!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:27

Ik doe mijn naam eer aan ja.
Ik gebruik schrikdraad voor omheining niet om een paard zijn behoefte te onderdrukken.
Net zoiets al een luchtzuigband. Verschrikkelijke middeleeuwse gebruiken.
Als jij jeuk hebt, of nagelbijt of een tik hebt uit gewoonte geven we je een stroomschok. Kijken hoe normaal je dat nog vind.
Maar wel zeiken over mensen die in de nacht een paard op stal houden.
Begin naar jezelf te kijken voordat je verwijten uit is hier wel op de plaats.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:32

schrikdraad schreef:
Als jij jeuk hebt, of nagelbijt of een tik hebt uit gewoonte geven we je een stroomschok. Kijken hoe normaal je dat nog vind.

Ik beet vroeger op mijn nagels. Als ik het weer tot in het levend had getrokken moest ik met mijn handen in een kommetje azijn. Ik bijt nu nooit geen nagels meer en ik ben niet getraumatiseerd.
Niet te woeziewoezie zijn. Houten omheiningen zijn duur, ik snap best dat iemand zijn duurbetaalde afrastering wil beschermen tegen een luchtzuigend paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:37

misschien even goed lezen?
mensen die roken uit stress kunnen evengoed door blijven roken als de stress weg is, die gaan ook vanuit hun gevoel niet zomaar stoppen maar moeten of een handje geholpen worden of zelf heel sterk in hun schoenen staan zodat de wil sterker is als de behoefte.
Mijn merrie is destijds zelf heel veel gaan minderen nadat ik haar gezonder en gelukkiger heb gekregen, deed het enkel nog na iets wat ze uit de hand kreeg. Geen draadje aan te pas gekomen, maar als dit had kunnen helpen en ik wist dat ze er geen andere reden meer voor zal hebben als een sterke behoefte waar de oorzaak al niet meer van bestond had ik een draadje zeker overwogen.
En als je draad hebt als omheining kan je paard toch ook niet zuigen, wat is het verschil tussen geheel draad of een draad voor je hek te spannen zodat ze even niet meer bij het hek kunnen komen? Ik heb het niet over een anti blaf band oid.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:47

Je vingers in de azijn, ja dat vind ik een vorm van mishandeling ook al heb je er geen last meer van.

Bij een lint omheining gaan ze gewoon aan een paaltje staan. Of de waterbak als je dat paaltje bovenlangs stroom spant.
Of haal je de waterbak dan ook weg?
Ja kende een idioot die spijkertjes op de rand van de voerbak had gemaakt. Want koste wat kost moest dat paard ook stoppen.
Uiteindelijk ging die luchthappen zonder bak-paal of wat ook.

Nee tegen zulke dier onvriendelijkheden kan ik niet tegen.
Net als die engerds die in stal een draad spannen omdat het paard jeukt.

Voordat je commentaar hebt op mensen die een paard in de nacht op stal hebben kijk naar je eigen dier ontwaardigde handelingen en praat dan pas verder.