russel schreef:Mijn paard is nog nooit kreupel geweest in groepen, ooit was hij het banketstaaf en nu de baas.in een sociale kudde, dus een kudde waar paarden normaal met elkaar omgaan, trappen ze elkaar niet kreupel, dan is er wat aan de hand...paarden staan hutje mutje, of hebben honger, of komen ge weinig buiten, maar met kort buiten zijn is vaak 5 minuten joligheid en daarna ook rust. Een paard kan prima met zijn eigen lijf overweg en wordt niet kreupel van 5 minute spel.
wel kreupel als ze altijd ztijf gebandageerd moeten trainen, vaak net te lang doorgetrained, te weining beweging in ontspanning, te veel stress in het lichaam door dagelijkse kost.
De wedstrijdruiters zijn allemaal mensen met leuke basispaaarden die toevwllig leuke gangen hebben, waar het uiterste uit geperst wordt, niks bijzonders aan, gewoon paarden, maar te truttig worden gehouden, die dieren zijn niks gewend, alle stevigheid is er uit gepamperd.
Ik ben ook voor stal in de nachten, maar in de zomer is het het allerlekkerste voor een paard om buiten te slapen in de frisse lucht en s'morgens vroeg bij krieken van de dag grasjes eten....ga dan maar eens om 8uur naar stal en rijden, zie hoe soepel je paard is.......en paarden die heel de dsg buiten staan op het gras hebben geen grasbuik, die eten gedoseerd, die gaan niet in 2uur bunkeren omdat het nu moet gebeuren, snel snel, snel....
Net alsof je nooit op een wedstrijdterrein komt, je ineens een ander dier hebt......je een totaal verwaarloost beest op 4 kreupele benen....juist omdst mojn paard hele dagen buiten loopt met anderen en zijn gekke 5minuten mag hebben is hij sterk in zijn benen, nog hele droge gewrichten voor zijn leeftijd, nog de baas over jonge dieren, bokt nog het hoogst en bij renpartijen nog voorrop.....dit houdt hem scherp, wakker, vrolijk, en vooral hard....lekker de boel losbokken samen en dan in eeb losse uitgestrekte draf nog een paar rondjes showen en dan voldaan de dag door....
Dit alleen al is zo goed voor paarden om hun stress er uit te werken....ken trouwens genoeg meiden met paarden 24 uur per dag buiten in zomerseizoen die z1 rijden en ook maar 3 keer per week trainen....maar dat zie je wellicht meer in de buitengebieden, waar het hebben van wei makkelijker is, meer mensen paarden thuis hebben en ik geef toe dat het thuis hebben van je paard het wel makkelijker maakt, want je kan alles aanpassen aan wens,al is het juist niet heel de dag in de regen en de wind en even een extra schep voer omdat je dat nodig vind en dat hoort er dan ook weer bij, vind ik, dat maakt het kompleet.
Met jou ben ik het helemaal eens!
Een paard moet paard kunnen zijn. Een paard moet lekker de hele dag zijn natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen, namelijk het buiten rondscharrelen in kuddeverband. Daarom ben ik een groot voorstander van een paddock paradise.
Mijn berijdpony staat daar samen met haar 2 shetlandervriendjes en haar ijslandervriend. Ze staan dag en nacht 'buiten', kunnen de grote inloopstal in wanneer ze willen, hebben hooiplaatsen, zandstukken, weides (die regelmatig open worden gezet), stukken uit de wind (afgezet met schuttingen) en noem het maar op. In één woord prachtig
En mijn berijdpony? Die kan ik zo uit het land halen, opstappen en wegrijden maar, is helemaal niks mee te doen: Ze is ontzettend relaxt en ik denk dat dat mede komt door de huisvesting. 
schrikdraad schreef:Draadjes tegen zuigen tegen jeuk en dat soort dingen vind ik zieliger dan een nacht op stal.
Waarom?
Ik bekijk het op deze manier: een paard gaat niet zomaar lucht zuigen, daar is een reden voor. Daarom moet je de oorzaak wegnemen. En dat is niet door een draadje op het hek te plaatsen, waardoor hij niet meer kán schuren, maar behandelen. (Ik heb hier verder weinig verstand van, maar er schijnt(?) medicatie voor te zijn? Als ik het goed heb?)
Of bedoelde je het niet op deze manier?