Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:36

Wij weten dat het een grapje is, maar dat weet de rest misschien niet ;)

Nee echt, er wordt om alles wat paardenwelzijn is veel te veel heisa gemaakt. Gewoon doen, ze regelen het zelf wel :)

Anoniem

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:39

En dat moet je ook niet tegen iedereen zeggen :=

:D

Ben het met je eens hoor :j ze zijn ook niet achterlijk :n

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:46

IJzers achter vormen wel degelijk een risico. Ik begin er gewoon niet meer aan. Mijn fjord heeft een hele zomer met letsel gestaan nadat hij een trap had gehad van een paard op ijzers.Het was de vraag of het goed zou komen. Een trap met een ijzer komt gewoon harder aan en kan meer schade aan richten. Op de manege is er ook een paard afgespoten omdat zijn been kapot geslagen was door een pony op ijzers.Het is maar net hoe het aankomt! Ik doe het dus gewoon niet meer.Mijn paard staat alleen met soortgenoten die in elk geval achter geen ijzers hebben....het liefste helemaal geen ijzers!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:49

Ik ben ook niet zo blij als mijn paard met een ander paard buiten staat met ijzers achter. Sowiezo wil ik dit niet op de paddock. Paddock bij ons vind ik te klein en als ze dan gaan trappen kunnen ze elkaar niet uit de weg. Op de wei vind ik het anders daar hebben ze alle ruimte en daar loopt die van mij ook in het weideseizoen in een grote groep met ook paarden rondom op ijzers. Natuurlijk zijn er altijd risico´s.
Mijn vorige paard heeft een keer tijdens het rijden een klap gehad van een ander paard en precies de punt van het ijzer stond in zijn been. Ondertussen 7 jaar geleden en paard heeft nog steeds een litteken. Ik ben ervan overtuigd dat als dat andere paard geen ijzers had, mijn toenmalige paard er geen litteken van over had gehouden.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:59

Mijn pony staat momenteel zonder achterijzers, maar vorige 3 zomers heeft zij rondom ijzers gehad, en absoluut geen klachten van wonden die mijn merrie zou hebben veroorzaakt gehad.
Mijn merrie is een vrij dominante merrie.

Ik heb wel een geval gehad waarin een paard zónder ijzers mijn pony heeft getrapt, beide paarden stonden met dikke benen en waar die van mij in eerste instantie slechts een lelijk wondje leek te hebben bleek de tweede dag dat dat been toch zwaar gekneusd was (Woorden van de Da: het is dat je zelf zegt dat ze gister nog normaal hierop heeft gelopen want ik mag er niet bij in de buurt komen en ze staat er absoluut niet op dus ik zou bijna zeggen dat het gebroken is)
Dus tja, ook zónder ijzers kan er genoeg mis gaan

Persoonlijk vind ik dat het je eigen beslissing is hier een probleem van te maken, maar ik vind absoluut niet dat jij iemand anders kan verplichten de hoefsmid 3 weken eerder te laten komen, persoonlijk vind ik haar al heel coulant dat ze de achter ijzers voor jou eraf wilt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:00

Ik denk dat je echt even goed moet lezen, TS verplicht haar stalgenoot echt nergens toe.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:04

Ik heb persoonlijk alleen de eerste pagina gelezen waarin TS toch haar ongenoegen uitte over dat haar paard de komende 3 weken met 'risico' op het land stond. Maar misschien dat ik dit verkeerd begrijp of dat ze hier later meer over heeft gezegd.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:08

Heb even terug gelezen en ze zegt inderdaad dat ze het niet eist, maar uit haar eerste post vind ik duidelijk haar ongenoegen blijken.

Maar goed, ik wilde alleen even komen vertellen dat ik meer problemen heb gehad van paarden zonder ijzers dan met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:11

Dat wel, maar ongenoegen is iets anders als een eis, jij bent overigens niet de enige die blijkbaar iets te snel las :)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:12

Bij mij in de wei komt ook geen paard met ijzers!!!
Ik vind het ook echt een te groot risico.
Dan moeten de paarden met ijzers maar bij elkaar en degene zonder ijzers ook bij elkaar.
En als het betekent dat mijn paard alleen zou moeten staan dan is dat maar zo!!!
Ik koop nog liever een pony bij als gezelschap dan 1tje met ijzers!!!
Dus uhh TS ik geef je groot gelijk!!!
Het is net als een boks beugel... de kracht van het slaan is miss wel even hard maar de schade met ijzers is veel groter!!!!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:29

met of zonder ijzers... het risico blijft gelijk... toevallig zijn 2 van mijn paarden overleden aan een gebroken been door een trap van een paard. De een met ijzers en de andere zonder. Beide keren waren ze niet te redden en was het een vreselijke ervaring... Maar dit weerhoudt mij zeker niet om een paard met andere paarden, mét en zonder ijzers, in het weiland te zetten. Ze kunnen net zo goed rare wonden, gebroken botten enz. overhouden aan iets anders, waar je geen vat op hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:44

Het zijn nou ook niet de paarden die ervoor kiezen, maar de eigenaars. Een robbertje leiderschap uitvechten heb je altijd, er kan akltijd wat misgaan.

Ik zie paarden ook het liefst zonder ijzers hoor. Maar ik ben wel zo nuchter dat er altijd wat kan misgaan. Zit er een ander paard bij dat constant wil spelen en de mijne maar lastigvalt, de mijne struikelt en breekt wat. Moet ide ander daar dan voor opdraaien? Nee, is een dom ongeluk. Ik zou ze enkel uiteen halen als het wel echt de spuigaten uitloopt en mijn paard geen seconde rust krijgt.

Yamcha: ik vond aan de intonatie van de TS ook dat het eisend overkwam, het ongenoegen droop er wel af. Da's nou eenmaal een nadeel aan een forum. je mist de gezichtsuitdrukking, intonatie en manier van uitspreken. TS heeft dus nogal onaangename en aanvallende / ontevreden manier van uitleg gebruikt, er zijn genoeg mensen die het zo opgevat hebben. Dan is het ook normaal dat er op soortgelijke manier gereageerd wordt.

Het is vooral veel "wat als" in dit verhaal. Zoals een maatje van me steeds zegt "Als m'n tante ballen had gehad, dan was ze m'n oom geweest".

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:55

Ik verzorg 5 haflingers die 24/7 op de wei staan. Ze staan allemaal rondom op ijzers en in die 4 jaar dat ik er nou kom heb ik er nog nooit 1 gewond uit de wei moeten halen. Ik ga mee met wat kaatjemuts al aangeeft; als je paard echt een flinke trap krijgt zal het weinig uitmaken of dat met of zonder ijzer is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:26

Hilli schreef:
Na een bepaalde gebeurtenis word je altijd voorzichtiger, maar dat hoeft niet leidend te zijn voor anderen. Zo is mijn merrie twee keer flink gemept door ijzerloze paarden, maar dat zegt ook niks.

TS, hoe goed kennen de paarden elkaar? Bij paarden die elkaar al kennen, en er is eten (gras!!! :9 ), is ee eigenlijk nooit een punt. Succes!

Mijn fjord kreeg 2 jaar geleden een trap van een paard zonder ijzers. De X-ray wees 2 weken later een mooie breuk aan van het griffelbeen.
Paard staat nog steeds tussen de andere paarden en om nou te zeggen dat ik er voorzichtiger van geworden ben...nee.

Paarden horen in een kudde , dus dat risico neem ik. Als ik dat niet wil nemen zou ik geen paard houden omdat ik een paard alleen echt zielig vind.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:02

Ik heb er over nagedacht of ik nog op dit topic wil reageren. Ik heb een open vraag gesteld: hoe denken jullie erover om je paard op het land te zetten samen met een paard met ijzers achter? En ik heb mijn zorg geuit over een periode van drie weken dat mijn paard imo extra risico loopt vanwege het land delen met een paard dat achter ijzers heeft.

Ik wil graag de mensen bedanken die een inhoudelijke en structurele bijdrage aan dit topic hebben geleverd. :j Want volgens mij is bokt daarvoor bedoeld. :j En daarmee bedoel ik ook zeker de mensen die het niet met me eens zijn, want daar gaat het niet om, het gaat om een zinvolle en inhoudelijke discussie waardoor je de kans krijgt om je mening over het onderwerp verder te vormen. _/-\o_

Ik weet niet waarom ik met deze vraag blijkbaar zoveel losmaak dat er zoveel onaardige, negatieve reacties komen, veelal op betrekkingsnivo ipv op de inhoud. :(
Het stelt teleur hoe veel bokkers in dit topic reageren: slecht lezen, te snel conclusies trekken, op elkaar reageren en er dan van maken dat ik dat gezegd heb enz. -:(-

Vervolgens word ik écht niet goed van vergelijkingen die kant nog wal raken: "als je je paard niet samen wil met een paard met ijzers achter , dan moet je hem ook niet naast een sloot zetten" of “hij kan zich ook verstappen of vallen” wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken? 8)7 En de vele opmerkingen dat ik mijn paard beter in een glazen hokje kan stoppen (of vergelijkbare opmerkingen gemaakt door oa Chanel1985, Marjoleinft, Superlise, Maris76, Varekaj, Prisca) slaan werkelijk nergens op. Alsof er maar twee mogelijkheden zijn in een paardenleven: of je weiland delen met een paard met ijzers achter, of in een glazen kooitje gestopt worden. :O

Ik ben heel blij voor al die mensen die gereageerd hebben dat ze nog nooit problemen hebben meegemaakt door een paard met ijzers achter bij andere paarden op de wei te zetten. Voor mij is dit echter geen argument om te denken dat het (extra) risico er dan ook niet is.

Intussen staan de paarden samen op de wei. /3 Want ik heb de prioriteit gegeven aan het feit dat mijn paard op het land staat en niet in haar eentje op stal – wat ze absoluut niet trekt. :n
Ik ben zeker niet blij met het extra risico dat ze imo nu loopt doordat de achterijzers bij haar weidemaatje nog niet verwijdert zijn. De eigenaresse van dat paard weet hoe ik erover denk en ik heb er voor gekozen het voor de periode van drie weken bij haar te laten, om de goede sfeer op stal niet in het geding te brengen. Dat het tot nu toe goed gaat tussen de drie dames is natuurlijk heel fijn, :j maar voor mij geen garantie dat dat na drie weken per definitie zo blijft – wacht maar tot mijn merrie hengstig wordt en zich compleet anders kan gaan gedragen :roll: - dus ik hou mijn stalgenoot aan de afspraak dat de ijzers eraf gaan.

Prima als jullie nog een tijdje op dit topic door blijven discussiëren, maar ik hou het hierbij.
Vriendelijke groeten,

Nikass

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:11

Voila, probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:22

Nou was je nog zo pissig op me, maar je hebt nou wel gedaan wat ik dus wilde zeggen ;) No stress, gewoon doen en dat komt wel goed.

Dat vallen en uitglijden en dergelijke is wel relevant: ongelukken zitten in een klein hoekje en je kan niet alles gaan uitsluiten. Net zoals een paard dat een ander mept: schade kan altijd, maar daarom is dat niet persé het geval.
Het was meer bedoeld in de richting van "Het begint met paarden met ijzers uit elkaar houden, dan ga je dat ander risico willen inperken, dan nog eentje, dan nog eentje..." en zo kan je bezig blijven. Er zat meer risico in dat je paard zich ging bezeren door iets erg lomp in de vorm van een dom ongeluk dan door een ander paard (met ijers) dat bewust zou gaan klappen uitdelen. maar ik denk dat de meesten (ik in elk geval) dat meer algemeen bedoelden als voorbeeld en niet specifiek alleen naar jouw paard toe.

En wat zowat alleman hier zei: niet stressen, geen zorgen maken, gewoon doen, komt wel goed. En nou zie je zelf ook dat het inderdaad toch goed gaat? Als de klik nou goed zit is de kans erg klein dat die in de komende weken plots zou omslaan hoor. Ook als je merrie hengstig wordt. Ze zal zelf wel erg goed laten blijken wat ze van alles vindt, zelfs de hummeltjes in de groep kunnen soms erg duidelijk uit de hoek komen op dat gebied.

Niemand is zo expert in zo'n dingen als paarden. Vaak zijn er al miljoenen dingen tussen hen onderling geregeld via een draadje terwijl wij als baasje nog 100 nachten ons hoofd over liggen te breken.

Zou wel sneu zijn als die dame nu ziet dat het goed gaat en dan alsnog zou zeggen "nou, ijzers blijven er op". Zou ik ook niet vrolijk van worden als ze eerst beloven dat ze eraf gaan....