Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:21

Wat een onzin, dat de staleigenaar dan afhankelijk is van deze ene klant dat er 3 paarden heeft staan, zo voor deze ene 10 anderen hoor.

Als zoiets voorkwam op de boerderij dan mag ie de boel inpakken hoor, zoiets tolereert de boer niet hoor.

Er was paar jaar geleden zo'n geval dat een paard maandenlang in stal stond zonder 1 x eruit mocht van de eigenaar, die mocht vertrekken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:26

uryanne schreef:
Ik vind het toch vreemd. Waarom moet alles anoniem? Als het dier echt verwaarloosd / mishandelt word, waarom dan anoniem?
Zeker degene die zegt 'al 9 jaar te vechten voor een dier'. Vreemd dat je het 9 (!) jaar laat duren. :(
Ik kan me niet voorstellen dat je het zodanig erg vind dat je een topic opent op bokt, maar vervolgens ook zodanig bang bent dat je persoonlijk belang vooropstelt aan dierenwelzijn.

Je kent de hele verdere situatie niet. Heb zelf zo'n geval gehad met buren met een hond. Kochten een pup, eerste dag was het helemaal tof zo'n pup en dier werd overal mee naar toe gesleept. Volgende dag: beestje werd pas om 6 uur s'avonds nog eens een keer naar buiten gedaan. En vanaf toen ging dat dus zo. Gevolg: beestje werd natuurlijk niet zindelijk en deed alles maar dan ook echt alles in huis. Na een paar weken was de gozer van het stel het zat en begon dat diertje iedere keer weer te slaan...later kwam daar schoppen bij.
Want volgens hem wist het dier dondersgoed dat hij het niet in huis mocht doen. Dit kreeg ik iedere keer naar mn hoofd geslingerd als ik er wat van zei. Na dit een paar weken aan te moeten zien en horen en mijn pleidooi( die ik iedere dag weer hield) gewoon als onzin aan de kant werd geschoven, heb ik maar eens de dierenbescherming gebelt en het hele verhaal tot in details verteld.
Word ik nadat zij daar geweest zijn teruggebelt: uh ja we zijn er wezen kijken, maar zagen geen reden om het beestje in beslag te nemen. En waarom niet? Nou want volgens de db zag het dier er prima uit: niet te dik of te dun en glanzende vacht.
Ja duh had al door de telefoon gezegd dat het dier verder gewoon normaal zn natje en droogje kreeg, dus tuurlijk zag het dier er verder goed uit. Dat et dier meerdere malen per dag in elkaar getimmert en geschopt werd en nooit uithelaten werd was blijkbaar geen mishandeling in hun ogen |o
Uiteindelijk is dit diertje gered door die gozer zn ouders en heeft het nu een fantastisch leventje op een boerderij.

Anyway: maar ff oordelen dat iemand een toestand maar 9 jaar aanziet en er niks aan doet is wel erg makkelijk gezegd. Als de instanties die deze dieren moet beschermen niks willen doen kun je eigenlijk alleen maar proberen de ogen van de eigenaar te openen en verder helaas niks. Of lees jij zoveel de penny dat je denkt dat paard dan maar te kunnen redden door het te stelen en ergens anders te plaatsen. Althans komt een beetje op mij over dat je vind dat je dan desnoods zoiets maar moet doen. Hoop dat ik het verkeerd heb uiteraard

Overigens was diegene die al 9 jaar bezig is niet de topicstarter.

_Michelleee

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:39

Man man, er zijn hier toch echt wel mensen die heel bitsig kunnen reageren hoor.
En die zovele reacties van; ik snap niet dat je daar wil staan:
Ik sta daar nog maar eventjes, gewoon als winterstalling.
Heb mijn stalling ook opgezegd, maar dat moet een maand op voorhand.
En denken jullie nu echt dat ik een verhaal zou verzinnen voor aandacht? Gestoord!
Ik vraag hier gewoon om hulp.
Ik weet het verhaal trouwens nog maar enkele dagen..
En ja, ik durf idd niet met die mensen praten.
Ik ben een nogal onzeker meisje.. en die mensen hebben de tweede dag daik er stond al commentaar komen geven op mijn rijstijl. Ik durfde gewoon niets terug zeggen. Nu ontwijk ik die mensen gewoon.
En ik vind dit even erg als jullie voor dit beest!
Ik zal eerst eens proberen wat meer info los te krijgen bij de staleigenares en de anderen.
Ik kan mss vragen dat ze met mij meegaan om te praten, dat ik niet de put wordt in gegraven.
Als ik daar weg ben, had ik idd gedacht om een instantie te bellen (anoniem dan, want ik wil niet voor de rest van mijn leven miserie) --> de manege is in mijn dorp dus!
Ik zou het beest nu toch niet kunnen loslaten? Dan wordt die zo zot dat em zich zelf nog iets aandoet.
Denk dat ik zo'n beest ook niet alleen zou kunnen houden!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:44

Heel goed meid, gewoon eens met anderen praten op stal, wellicht kunnen jullie samen iets bereiken.
Vreselijk dat zulke mensen ook nog eens kritiek durven uiten op iemands rijstijl als ze zelf hun paard niet uit z'n hok halen!
Het is dat het dier er niks aan kan doen, die is helaas altijd de dupe in zo'n verhaal.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:57

idd ts..sommige denken er wel heel makkelijk over

En zoals je zegt: hem nu zomaar helemaal losgooien in een bak of paddock na zolang opgesloten te hebben gezeten, daar komen idd alleen maar ongelukken van.

Het plan dat je nu hebt is waarschijnlijk idd het beste ja. Het is best moeilijk om zo zelf die mensen erop aan te spreken, helemaal als je al erg onzeker bent. Ik hoop voor het paard dat het je lukt het beestje op die manier uit zn gevangenschap te bevrijden

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:00

Vind ergens wel dat de verantwoorlijkheid bij de staleigenaar ligt om ervoor te zorgen dat de paarden toch nog wat een paardwaardig bestaan hebben. Daar hoort een paard wat (minieme) beweging geven ook bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:11

X__Trees schreef:
Vind ergens wel dat de verantwoorlijkheid bij de staleigenaar ligt om ervoor te zorgen dat de paarden toch nog wat een paardwaardig bestaan hebben. Daar hoort een paard wat (minieme) beweging geven ook bij.

De staleigenaar is zeker (gedeeltelijk)verantwoordelijk. Die heeft toch zeker te zeggen wat er wel en niet kan op het terrein. Ik weet niet hoe grote stal het is. Maar zo'n staleigenaar vertrouw ik me paard niet toe. Gaat dan toch meer om het geld dat ze vangen dan het welzijn van de paarden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:16

De dierenbescherming is flut en handelt flut.
Voor verhaal zoals hierboven over de hond zou eigenlijk de dierenpolitie erbij moeten komen. Ik vind het een heel schrijnend verhaal.
Paarden die dag en nacht geisoleerd worden, dat valt onder dierenmishandeling. Iedereen zeikt en zeurt over paarden die een paar uur per dag in de modder moeten staan, nou, dit is WERKELIJK heel erg!

Ik vraag me alleen echter af wat de politie kan doen, aangezien de regelgeving t.a.v. dieren nog altijd niet verbeterd is. Je kunt ze verrot schoppen en slaan wat je wil, alleen als je betrapt wordt dan doen ze er iets aan. Je kunt ze eten en drinken geven net voldoende dat ze nog in leven blijven, en dan voldoe je ook al.

Maar toch zou ik proberen om iets te ondernemen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:21

Tigra_ schreef:
X__Trees schreef:

De staleigenaar is zeker (gedeeltelijk)verantwoordelijk. Die heeft toch zeker te zeggen wat er wel en niet kan op het terrein. Ik weet niet hoe grote stal het is. Maar zo'n staleigenaar vertrouw ik me paard niet toe. Gaat dan toch meer om het geld dat ze vangen dan het welzijn van de paarden.

Helaas geen ongezien fenomeen in de paardenwereld..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:22

X__Trees schreef:
Tigra_ schreef:

Helaas geen ongezien fenomeen in de paardenwereld..

Nee, maar onbegrijpelijk dat andere toch voor zo'n stal kiezen. Niets te nadelen van TS want die staat er pas net.
Maar ik zou er niet willen staan en dat zouden andere paardenliefhebbers ook niet moeten willen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:25

Tigra_ schreef:
Nee, maar onbegrijpelijk dat andere toch voor zo'n stal kiezen. Niets te nadelen van TS want die staat er pas net.
Maar ik zou er niet willen staan en dat zouden andere paardenliefhebbers ook niet moeten willen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoef met zoiets niet geconfronteerd te worden want het zou aan mij vreten. MAar kennelijk hebben andere mensen daar niet zo'n last van als ze op zo'n stal willen verblijven.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:07

Hoi Michelle,

Ook ik zou het in eerste instantie niet weten wat ik zou moeten doen en het is heel goed van je om hier een topic te openen daar over.
De discussies die hier op volgen is ook omdat bijna niemand weet wat ze in zo een situatie zouden doen.
Ik zou denk eerst eens alles in de gaten gaan houden als ik aanwezig ben en nee dat is natuurlijk geen 24 per dag.
Ik zou kijken hoe de stal er uit ziet en hoe de andere hier mee omgaan.
Bekijk het paard goed en bekijk hoe zijn gedrag is.
kijk wat en hoeveel voer hij krijgt en wat voor hooi ed

tuurlijk zou ik hem extra aandacht geven.
Ik zou mijn oor te luisteren leggen en kijken hoe de andere hier over denken of gooi het eens op het woord zo van: goh staat hij altijd op stal? Doen ze niks met dat paardje? Hoe mesten ze die dan uit?
Je mag gewoon nieuwsgierig zijn toch??
En wanneer je het een en ander meer er over weet kan je misschien echt een stap ondernemen door bv met ze er over te praten of iets.
Of misschien je hulp aan te bieden zo van kan ik dan eens een keertje mesten of hem in de wei zetten of een keertje mee wandelen.
veel meer kan je denk niet doen.
En stel dat ze zeggen dat hij gevaarlijk is bv kan je ook zeggen nou dan zou ik hem weg doen of laat hem inslapen of zoek iemand er voor waar hij lekker op een weitje kan.
Kijk oordelen doen we heel snel dat is menselijk maar hulp schieten laten we vaak aan een ander over.
probeer te doen wat je kan doen en bied je hulp aan.

Succes

Ps er zit een verschil in op een luxe stal de paarden een paar uurtjes buiten te zetten en vervolgens 22 uur op stal of een stoffig hokje achterin met stront tot aan het plafon en geen vers water of daglicht! dat is verwaarlozing
de luxe pension met weinig weide is een keuze niet mijn keuze maar toch een keuze!!!!!!!!!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:10

De paarden zijn dus niet van de stalhouder, dat had ik ff gemist. Dat is asociaal van de stalhouder!! Ik zou idd toch proberen met hem een gesprek aan te gaan.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 23:39

Oké even stand van zaken.
Heb daarjuist nog eens rondgevraagd.
Hij staat dus al 4 jaar bijna opgesloten!!!
Een meisje wist mij te vertellen dat hij daar al 5 jaar staat en dat hij het eerste jaar heel soms werd losgelaten op de manier die ik jullie al had uitgelegd. Na een jaartje was hij naar de stallen ernaast verhuisd, veel muffer en donkerder.
Hij komt winter en zomer niet buiten.
Heb ook eens geïnformeerd over het stal uit mesten. De eigenaar van het paard en de staluitbater halen em er met heel veel fors uit om snel in de stal ernaast te zetten. Dus ze moeten er beiden gaan aanhangen om die er in te krijgen!
De stal wordt wekelijks uitgemest.
Het meisje weet ook niet wat ze er nog mee van plan zijn, maar niet veel meer denkt ze.
En mensen de tip om zelf met het paard te wandelen is dus geen optie he.
Ben een meisje van 50 kg, ik ga nooit zo'n paard kunnen houden als 2 mannen er al moeiten mee hebben he.
Ik zal een van de dagen eens foto's proberen te trekken.
Het beest om zich ziet er nog wel goed uit.. Scheurt wel aan zijn staart te zien. En heeft ook vaak last van een etterend oog. Wss door de stoffige en muffige stal.. :s

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:44

En de eigenaar komt niet op het idee om dit dier met behulp van bv muisjes langzaamaan aan dagelijks rustig naar buiten gaan te wennen? Dit gaat nl een keer gruwelijk mis.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:51

Nou super dat je al wat meer weet..
En idd wandelen is geen optie haha
Stallen worden gedaan dus dat zit ook redelijk goed.
Eten ed krijgt hij ook.
Dus buiten het feit dat hij niet uit zijn stal kom wordt hij voor de rest wel verzorgt
En ja staart dat doen er wel meer...
1 tip wees voorzichtig met je uitspraken op stal en tegen de eigenaars en tegen de stal eigenaar.
Doe waar je je zelf goed bij voelt.
Sommige mensen denken dat ze het echt goed doen terwijl andere daar hun bedenkingen bij hebben.
Houdt het gewoon voor je zelf in de gaten en sla info over het paard op.

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:20

Verschrikkelijk!

Maar ook van de manege eigenaren, dit kunnen ze toch niet toelaten?
En als ze het om drie paarden financieel al niet kunnen redden :')

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:02

Persoonlijk zou ik niet kunnen leven met het feit dat een paard bij mij op stal al jaren staat opgesloten. Gadverdamme, ben er misselijk van.

TS als je zelf niks durft / wilt doen is het wellicht een optie om een keer een bokker mee te nemen naar stal, die 'een keertje met je mee gaat naar je paardje'. Die bokker kan ook polshoogte nemen en je verder helpen of zelf actie ondernemen.

Waar in Belgie is de stal eigenlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:13

als zo'n paard er echt niet uitkwam simpel omdat de eigenaren daar geen geldige reden voor hebben dan hebben ze met mij wel een serieus probleem :D
dan ging de staldeur gewoon open en kwam dat paard eruit.
en dan mochten ze met alle plezier van de wereld daar de politie voor gaan bellen.

"ja hallo politie wilt u komen, iemand laat mijn paard buiten die al 4 jaar staat opgesloten."

whahaha _/-\o_ }>

tja weet je............er zitten ook genoeg konijnen in kleine hokjes en vogeltjes die wat heen en weer hippen in hun kooitje.
hamstertjes die normaal een territorium hebben van een hectare en het nu moeten doen met 30 vierkante centimeter en een loopradje.
dus op zich is het niet raar...maar als er echt een onzin verhaal aan vast zit waarom dat dier binnen staat,dan zette ik dus echt wel die staldeur open en

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:15

Vreselijk zeg,een jong paard al opgesloten vanaf dat hij een is!Mijn maag draait ervan om!Mijn jonkies zijn met zn drieen,lopen altijd buiten en als je ziet hoe leuk ze het hebben!Wat zal het paard ongelukkig zijn!.Ik snap die staleigenaar ook echt niet..Snap echt wel dat je dat niet 123 op kan lossen..Misschien inderdaad iemand meenemen die er werk van gaat maken!?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:38

Het erge aan dit verhaal is ook nog dat de staluitbater er dus gewoon aan meewerkt.....
TS, ik zou inderdaad die mensen niet in je eentje aanspreken. Blijkbaar zijn ze zich niet ervan bewust dat ze wat fout doen. Jouw commentaar/advies zou ze misschien alleen maar kwaad maken. Ik zou anoniem de DB bellen als je daar weg bent, eventueel kun je een vriendin laten bellen. De DB mag niet bekend maken wie belt, dus dan komen ze er ook niet achter dat het van jou af komt.
Suc6 ermee

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:40

@ts
ik blijf erbij; "gehoord van een meisje"??? rondvragen op stallen geeft indianenverhalen/roddels. Waarom vraag je niet gewoon aan de staleigenaar hoe het zit? Dan hoor je het uit eerste hand. Daarna kan je altijd nog besluiten wat je gaat doen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:45

janouk schreef:
@ts
ik blijf erbij; "gehoord van een meisje"??? rondvragen op stallen geeft indianenverhalen/roddels. Waarom vraag je niet gewoon aan de staleigenaar hoe het zit? Dan hoor je het uit eerste hand. Daarna kan je altijd nog besluiten wat je gaat doen.

Amen!

Er word nu eenmaal gauw van een mug een olifant gemaakt........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:50

Ik vind eigenlijk de tip om met een of meerdere vriendinnen naar je paard te gaan kijken een goeie.
De vriendinnen kunnen beetje rondwandelen op stal, vragen stellen (misschien onder het mom dat ze een stalling zoeken voor een paard?) en ook vragen stellen over het opgestalde paard
Vervolgens kunnen zij (zogenaamd buiten je medeweten om) melding maken.

Maar... wellicht is het verstandig om eerst na te vragen of er wel iets met een dergelijke melding wordt gedaan. Heeft het paard idd een chronisch etterend oog, dan bestaat die kans wel.
En zijn zijn hoeven slecht... in dit geval wellicht nog beter
Want wat ik mij dan ook afvraag... hoe verzorgen ze zijn hoeven? Dat moet dan toch ook enorm lastig zijn?

Kan de db niets doen(of willen ze dat niet) omdat de situatie dat niet vereist (het is vaak zo krom als een banaan) dan heeft het weinig zin om hen in te schakelen.

Enige andere optie zou dan nog zijn om te kijken of en waarom de eigenaar het dier wil aanhouden (als hij er niets mee doet, kost het tenslotte alleen moeite, tijd en geld) op nette manier daarover praten (evt via stalhouder, als je liever niet rechtstreeks met die mensen praat) en eens kijken of je het richting verkoop (liever herplaatsing ) zou kunnen aansturen met de argumenten dat het paard zo alleen tijd en geld kost ed.

Grote mond opzetten gaat in deze niet werken. Wellicht kun je ook eens via pb met rommulus en joliegirl kortsluiten omdat zij wel ervaring hebben met een dergelijke situatie (incl de bijbehorende frustraties)

Verder vind ik het wel idd dieptriest dat een staleigenaar hieraan zijn medewerking geeft. Dat zegt veel over de eigenaar. Helaas.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:55

Mij lijkt het ook sterk dat een paard zolang wordt opgesloten...en inderdaad word altijd van een mug een olifant gemaakt.
Als ik jou was zou ik er gewoon over beginnen met de eigenaar of stalhouder. En dan niet aanvallend beginnen want dan krijg je waarschijnlijk de wind van voren, maar gewoon uit nieuwsgierigheid wat vragen. Mocht het dan echt zo zijn, ja dan zal ik de dierenbescherming bellen.
Maar niet zomaar van verhalen uitgaan, het word altijd erger gemaakt dan het is.