Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:10

Je andere paarden staan ook graag droog natuurlijk....dus de paddock opknappen lijkt me sowieso een must :o

Staat imo dan verder los van het wel of niet verhuizen van het wedstrijdpaard :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:37

ik zou ze lekker bij elkaar laten hoor! Veel efficienter voor jezelf! Inderdaad hebben de twee andere paarden ook profijt van een opgeknapte paddock.

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:56

Op de pensionstalling komen de paarden wel buiten, maar dat is aan regels gebonden: vanaf mei - oktober in het land, en in de tussentijd iedere dag enkele uren in de kleine paddocks.
Thuis staan ze nu nog wel 's nachts binnen, maar in de zomer staan ze in principe altijd buiten.
Ik ben ook begonnen met het jaarlijkse onderhoud, maar als ik er 4 x in de week in wil rijden, dan zal ik het serieuzer aan moeten pakken.

Ben me inmiddels ook gaan verdiepen in het soort zand etc. Ik denk dat ik alles lkkr thuis laat staan.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:11

Goedkoper op langere termijn wel maar op korte termijn denk ik niet.
Als je stallen moet laten zetten kost dit natuurlijk in het begin een hele boel meer geld.
Wij hebben aan de paarden zelf eigenlijk amper kosten van eten. We laten in de zomer 2x de weien hooien en hebben altijd te veel hooi dat we het nog aan andere mensen kunnen verkopen. Met het hooi dat we dan weer verkocht hebben kunnen we weer nieuw stro kopen dus eigenlijk geven we enkel geld uit aan de korrels.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:31

hooien van eigen land kost mij ook geld, jullie niet?... alleen persen en wikkelen van ronde balen en op de plaats zetten komt uit op ongeveer €22,50 kostprijs inclusief BTW, voor gemiddeld 34 balen per jaar zit je dan al op meer dan €750,- aan ruwvoerkosten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:02

22,50 per baal is netjes. Ik het vorig jaar zomer 75,00 per baal betaalt (niet gewikkelt).

Ik was aan ruwvoer en stro rond de 1100,00 kwijt voor twee haffen en een shet.

Gister is er kunstmest en kalk geleverd. kost ook rond de 200,00 voor 5000m2. Ik strooi dan zelf met de hand.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:51

joyce B schreef:
hooien van eigen land kost mij ook geld, jullie niet?... alleen persen en wikkelen van ronde balen en op de plaats zetten komt uit op ongeveer €22,50 kostprijs inclusief BTW, voor gemiddeld 34 balen per jaar zit je dan al op meer dan €750,- aan ruwvoerkosten.

Wij hebben een boer vlak bij ons wonen die het voor ons komt hooien en het hooi in pakken doet. Hij krijgt zoveel hooi als hij wilt en doet het dan gratis. Dan nog hebben we zelfs voor 4 paarden genoeg hooi als we een groot deel verkopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:24

super, zo'n boer!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:27

joyce B schreef:

Wij hebben in totaal zo'n 6ha hooiland, voor 6à 7 paarden.

Maw, elke jaar zo'n pak of 40 de deur uit voor het dubbele van wat ze ons gekost hebben... we maken dus, aankoop machinerie niet meegeteld, winst.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:44

Ik denk zelf dat het wel goedkoper is!
Zoals je al zegt eenmalig de kosten van stalling, weide ect.
En een paard aanschaffen is eigenlijk nog het goedkoopste van alles..

Daarnaast is het heerlijk om uit het raam te kijken smorgens en je vriendje lekker in de tuin te zien staan.
makkelijk, fijn en hartstikke leuk.

Een boerderij is ook mijn droom. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:06

Maar vergis je niet in die eenmalige aanschaf van bak en stallen, verlichting en omheining.
Hoe lang denk je dat het duurt om dat bedrag terug te verdienen? (met dat verschil in stalgeld/kosten paarden aan huis) En houdt je dan ook rekening met je hogere maandlasten/rente en aflossing/afschrijving en je hogere gemeentelijke lasten en waterschapslasten?
Onze WOZ waarde is net 10% gestegen naar aanleiding van de stal die we afgelopen jaar gebouwd hebben...
Die stal kostte ons veel geld, maar nu moeten we ook elk jaar flink meer betalen aan de gemeente... :( niet leuk hoor...

Mensen tellen vaak alleen het verschil in stalgeld pension en kosten voer/strooisel bij paard aan huis, maar er zit veel meer aan kosten bij...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:49

Ik vind alles een hele dure zaak, uit de hand gelopen hobby...moest je al die eurotjes samen zien wat je uitgeeft aan materiaal.
Het begint al met een huis waar véél grond aan is, traktor, mestwagen, trailer, jeep, stallen, omheining,...als je van nul moet beginnen vind ik er niks goedkoper aan hoor.
Op vakantie gaan we nooit, elke namiddag zorg ik voor de paarden.
Met de stallen alleen ben ik een kleine 2 uur mee bezig om alles proper en netjes te houden.
Voor mij is het een ontspanning, in de winter steekt het soms tegen om de kou te trotseren.
Van de winterkwaaltjes nog gezwegen, kapotte kranen, bevroren water, emmertjes dragen,...alle mooie dingen hebben ook een donker kantje ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:28

joyce B schreef:
Vooral als je al een beetje eigenwijs bent en zelf een bepaald beeld hebt van hoe je je paarden wilt houden.

hehe goed gezegd!! :P