Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:36

en de dekens dan (daar hoor ik namelijk ook heel heel vaak van dat ze dat zielig vinden)

en als ze elke dag een stukje gras bij krijgen is een schuilmogenlijkheden ook lastig ook omdat ze van weien switsen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:40

Wij hebben de paarden ook op een stuk lopen waar niks gebouwd mag worden. Wij de hebben de schuilstal dan ook grenzend als het waren aan het stukje land, dus bij het stuk land van een huis op zeg maar. Kan ook een mooie oplossing zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:42

Als je aan strip begrazing doet kunnen ze altijd bij de schuilstal

Verder totaal met pmarena eens.
Heb je de voorzieningen niet- dan niet verstoppen in smoezen maar zorgen dat de voorzieningen er komen of paard verhuizen.

Ik hoop ook dat er een soepeler beleid komt van schuilstallen.
Dat mag zeker aan regels gebonden zijn zodat het in de omgeving past.
Maar wel gemakkelijker toestaan.

Maar zelfs dan zul je modderbaden zien.
Bij sommige mensen is alles te duur dus doen ze niets.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:43

line18 schreef:
en als ze elke dag een stukje gras bij krijgen is een schuilmogenlijkheden ook lastig ook omdat ze van weien switsen

Dat is bij mij ook lastig.... Dan zou ik een soort trailer op de wei moeten zetten die elke dag meegesleept kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:52

Een track om je wei werkt ook prima hoor voor strookbegrazing.

Je hebt vanuit je thuisbasis dan een looppad , en vanaf dat looppad kunnen ze een wei in waar je dan met strookbegrazing gaat werken en waar ze vanaf de open strook dan weer het looppad op kunnen , naar de thuisbasis toe.

Bijna overal is wel een oplossing op te vinden :)

LADPR : hebben we hier ook gedaan :j

Vergunningsvrij bouwwerk in de tuin is de stal geworden. De wei die we huren grenst aan het huis , dus ze kunnen zo van de wei / paddock de stal in de tuin in :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:57

Ja ik heb er weleens aan zitten denken... Maar de boer heeft zo'n 17ha aan losse weilanden met elk een eigen koppel paarden, dus zo'n 10 -15 schuilstallen op zijn land gaat echt niet gebeuren :n
Ik heb weleens gedacht aan een partytent ofzo, maar dat schuurt mijn paard zó om, en ik vind het eng als het ineens noodweer wordt en ik ben niet in de buurt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:58

Toch wel bijzonder.
Spreken over een soepeler beleid en de eerste smoezen zijn er al.

In oplossingen denken is voor veel personen moeilijk lijkt het wel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:04

Ik vind zelf dat ik op 1 van de (voor paarden) beste pensionstallen in de regio sta, er is gruwelijk veel ruimte, de boer zet ze zo vroeg mogelijk in het jaar op de wei zonder gezeik over dat het nog geen 1 mei is, er zijn paddocks in de winter en de stallen zijn groter dan gemiddeld.
Ik zou de boel best hélemaal naar mijn ideaal willen inrichten maar dan moet ik die boerderij kopen en alle pensionpaarden wegdoen.
Ik zie het niet echt als smoes. Laat de dierenpolitie maar komen bij ons. Ik heb 15 jaar gezocht naar zo'n stal als deze.

Als 'men' werkelijk op elke wei een schuilstal verplicht stellen wil maken hier, dan is het hek van de dam, dan mogen de koeien dus in de zomer ook niet meer op de wei omdat er geen schuilstal is.
Lekker handig voor de biologische boer bij ons, dan is die niet bepaald biologisch meer als z'n koeien de wei niet op mogen. En de hele polder staat vervolgens volgebouwd met stallen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:38

pmarena schreef:
Dat andere beleid is prima :j

Maar ik heb erg de indruk dat veel mensen DENKEN dat het verplicht stellen van een schuilstal in een wei met paarden....ervoor zorgt dat er in elke postzegel wei een stalletje gebouwd mag worden.

Terwijl die verplichting volgens mij net even iets anders werkt... de weides waar nu geen stal mag komen , daar mogen dan helemaal geen paarden meer lopen omdat je anders in overtreding bent omdat ze geen schuilstal hebben.

Ik ben helemaal voor een beleidswijziging , dus dat er uitzonderingen mogelijk zijn op de bestemmingsplannen , waardoor er op bvb. landbouwgrond wèl onder bepaalde condities een stalletje geplaatst mag worden.

Maar daar werd een paar jaar geleden al aan gewerkt , er is toen 1 of andere ik dacht PDF-brochure gemaakt waarin het belang van een schuilstal werd uitgelegd en enkele (mooie !) voorbeelden van schuilgelegenheden getoond werden.

Met het idee dat mensen daarmee naar de gemeente konden gaan in de hoop dat de gemeente een uitzondering voor hen zou maken en ze een dergelijk stalletje konden plaatsen dat dan gedoogd zou worden :)

(Ik weet even niet meer waar dat bestand toen stond , was te downloaden)

Applaus: helemaal mee eens!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:02

Niet verplicht stellen... mogelijk maken...

Er is al veel te veel verplicht in dit land.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:41

Mogelijk maken ben ik het zeker mee eens :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:57

Op zich is een schuilstal verplichting voor een paard niet nodig, als men het paard niet onnodig blootstelt aan hitte, kou of regen.

Een lentezonnetje zonder schuilstal is prima te overleven, is het 30 graden haal dan je paard op het heetst van de dag binnen.
Regenbuitje kunnen ze ook prima hebben, maar regent het uren achtereen en staat er ook een gemene wind, haal ze dan binnen.
Wellicht is het mogelijk om binnen een loopstal te creëren zodat er toch bewogen kan worden en sociaal contact is.

De KNHS heeft naast de brochure ook een boek uitgebracht 'Paard en landschap' http://www.knhs.nl/webshop-prod.asp?pCa ... tyle=&men=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:17

LBLGypsyCobs schreef:
Op zich is een schuilstal verplichting voor een paard niet nodig, als men het paard niet onnodig blootstelt aan hitte, kou of regen.

Een lentezonnetje zonder schuilstal is prima te overleven, is het 30 graden haal dan je paard op het heetst van de dag binnen.
Regenbuitje kunnen ze ook prima hebben, maar regent het uren achtereen en staat er ook een gemene wind, haal ze dan binnen.
Wellicht is het mogelijk om binnen een loopstal te creëren zodat er toch bewogen kan worden en sociaal contact is.

Dan ga je er al vanuit dat er een stal beschikbaar/aanwezig is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:56

Ja daar ga ik dan inderdaad van uit en dan de situatie dat er wel een schuur met stallen is, maar dat die niet direct op het weiland aangesloten kan worden.
Ik ken zat mensen in die situatie.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:01

Hier zijn ze ook een aantal keer geweest. Tsja dan moesten de paarden maar op stal.
Belachelijk!

Ging overigens niet over mijn pony, want dat was echt niet gebeurt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:13

Paarden in natuurgebieden kunnen verekken als het koud is daar mag je niks aan doen, en bij de mensen komen ze zeuren.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:20

Omdat de paarden daar vorig jaar daar verhongerden hoeven wij nu ook geen basis behoefte voor onze dieren te hebben?

En wie weet mag een nette verrijdbare stal ook wel.
Maar er zijn al problemen gevonden voordat er ooit een verplichting komt.
Dat blijf ik apart vinden.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:22

Ik wil nog even reageren: de modder is weg! Is nu keihard :D (leuk met die dooi, wordt het toch weer modder :'( )
We hebben een gezellige tijd gehad met de VWA en alle andere instanties die zijn gebeld vanwege onze slechte verzorging......................... En de enige conclusie die ze stellen 'aan modder is niets te doen, ze kunnen droog staan (postzegel of niet)'

Succes aan allen met ook veel modder onder de hoeven!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:30

nou hier ook modder onder de voeten nu het weer dooit. Maar wij hebben gelukkig een groot deel waar betonplaten liggen met een ruif erop. dus natte voeten hebben ze niet als ze staan te eten. Maar mijn paard op stal zetten dag in dag uit met die modder. no way. zolang het maar droog is en het weer het toelaat.

werida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:03

Mijn paarden staan in de winter op een ENORM stuk land :P. Dat krijgen ze nooit helemaal kapot en modderig. Alleen het stuk bij het hek helaas...