De natuur is niet de oostvaardersplassen hoor Ariebren! In de natuur trekken beesten verder en vinden zo voldoende voedsel. Een paard houdt zichzelf in de winter niet alleen maar warm met zijn wintervacht maar vooral met de warmte die uit zijn darmen vrijkomt tijdens de fermentatie van ruwvoer. Dat is aan mijn shire heel mooi te zien, die heeft nauwelijks een wintervacht (en geen dekens op!!)
Dus tijdens de winter groeien de foetussen niet in de buik van de moederdieren? Dan heeft de merrie/koe dus geen hoogwaardig voedsel nodig om in haar buik het babydier te brouwen? Dat is pas nodig op het laatst, vlak voor de geboorte?
Je kunt je paard 3x daags mc donaldsbrokken geven van de welkoop met 3 plakjes hooi, of onbeperkt hooi met de juiste voedingswaarde (zoals in mijn geval hooi met onkruiden van de 2de snede) waar een paard én alles uit kan halen wat het nodig heeft (behalve natrium), én gezonde darmflora handhaaft, en een betere verbranding verkrijgt. Dat laatste is niet te zwaar en teveel voeren maar heel normaal en natuurlijk.

. Heb de netten aan de stallen weer gevuld en ook weer wat in de (overgroeide) bak gelegd. Hopelijk hebben ze nu elke keer voldoende dat ze er niet mee gaan spelen en het wel opeten, maar nooit honger hebben. Ik ga dus niet zomaar een hoop hooi geven, maar gewoon iets meer dan normaal, het idee dat ze dan nooit zonder eten staat doet mij weer een stuk beter slapen
(ik wist nu nooit hoe lang ze precies zonder eten stonden, maar kan nooit lang zijn geweest aangezien ze nooit 'aanvielen' op hun hooi). 
Toen heeft ze m.n. toen het voorjaar aanbrak en ze ook weer de wei in gingen wel vaker wat buikklachten gehad en ze was ook enorm opgeblazen, tot in de mate dat ik getwijfeld heb haar weer op rantsoen te gaan zetten. Maar, sinds ze beseft dat er zo goed als altijd eten zal zijn en ze ook weet waar ze in rang staat dus dat ze er ook gewoon bij kan, is ze daar veel gemoedelijker in geworden. Ze staat de halve dag te dutten, en de rest eet ze op haar gemak eens wat hapjes, loopt een rondje, kroelt wat, jaagt eens een ander weg en eet weer een tijdje, enzovoort. Ze zit enorm goed in haar vel nu, zowel lichamelijk als tussen de oren (altijd extreem gestresst paard geweest, ze is nu eindelijk echt op haar gemak) en ondanks dat ze nog niet te veel mag werken na een blessure en op kuil-achtig rijk hooi staan is ze geen gram te vet. Maar ook zeker niet meer te mager, echt precies goed ook volgens de DA