Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:07

Ik heb een shire idd, al denkt de fjord soms dat hij net zoveel eten nodig heeft ;)

De natuur is niet de oostvaardersplassen hoor Ariebren! In de natuur trekken beesten verder en vinden zo voldoende voedsel. Een paard houdt zichzelf in de winter niet alleen maar warm met zijn wintervacht maar vooral met de warmte die uit zijn darmen vrijkomt tijdens de fermentatie van ruwvoer. Dat is aan mijn shire heel mooi te zien, die heeft nauwelijks een wintervacht (en geen dekens op!!)

Dus tijdens de winter groeien de foetussen niet in de buik van de moederdieren? Dan heeft de merrie/koe dus geen hoogwaardig voedsel nodig om in haar buik het babydier te brouwen? Dat is pas nodig op het laatst, vlak voor de geboorte?
:o?

Je kunt je paard 3x daags mc donaldsbrokken geven van de welkoop met 3 plakjes hooi, of onbeperkt hooi met de juiste voedingswaarde (zoals in mijn geval hooi met onkruiden van de 2de snede) waar een paard én alles uit kan halen wat het nodig heeft (behalve natrium), én gezonde darmflora handhaaft, en een betere verbranding verkrijgt. Dat laatste is niet te zwaar en teveel voeren maar heel normaal en natuurlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:08

Maar juist die gedachte van menig schrijver hier, is onbeperkt hooi geven een vorm van overvoeren.

Bieten pulp is ook een ouderwets voer voor paarden.
Alleen bietenpulp geven trekt de calcium, fosfor verhouding scheef in de botten van het paard.
Bietenpulp moet je compenseren met mais bijvoorbeeld.

tessyke

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:09

hier wordt het gecompenseerd met zemelen ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:12

Ik voer 4x per dag hooi. Wel onbeperkt geprobeerd maar mn pony werd tonnetje rond terwijl mn paard het wel kon hebben. Nu hou ik zowel pony als paard op het goede gewicht.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:16

Ik voer ook 3x per dag. Twee krijgen hooinetten de ander krijgt het los.

Ik meng ongeveer 3 delen hooi met 1 deel stro. S'morgens 4 kg s'middags 4 en in de avond 8 kg (per pony).
De pony die het los krijgt eet alles tot op de laatste spriet. De andere twee hebben wel eens wat over (niet heel veel)

Bij onbeperkt worden ze te dik. Pony's zitten rond de 450 kg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:43

Ariebren schreef:
Wie zegt dat ik te weinig voer ??
Gemiddeld 7 kg hooi per dag per paard in de maten van 128 tot 156 cm is eigenlijk al 1,5 % van het lichaams gewicht.
De grote paarden wat meer, de kleintjes wat minder.

Wie kan nu zeggen hoeveel hooi in kilo's er gemiddeld wordt gevoerd bij onbeperkt ??

Ik weet niet wie dat zegt ? :)

Ik kan niet zeggen hoeveel kilo de ponies hier (onbeperkt) eten. Zou het natuurlijk kunnen wegen maar ik vind dat totaal niet interessant en geen enkele meerwaarde hebben , dus dat doe ik niet.

"Onbeperkt" is trouwens natuurlijk ook maar net vatbaar voor verschillende soorten uitleg :P

Voor mij staat onbeperkt niet voor : zet maar een baal kuil in het land en laat ze maar vreten of hun leven er vanaf hangt , maar je bepaalt nog altijd zelf wat er gegeten wordt en op welke manier. Voor mij staat onbeperkt dan ook gewoon voor : de hele dag wat te knabbelen hebben.

Knabbelen ja :P

Paarden die porties krijgen staan toch vaak die portie hooi weg te schrokken (okee , rustig eten kan ook :P ) en dan weer een tijd te wachten totdat er weer wat in de stal gegooid wordt... paarden die onbeperkt krijgen hoeven niet te bunkeren maar knabbelen gewoon wat wanneer ze daar zin in hebben :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:47

Ook ik ben voor "altijd iets te knabbelen staan hebben" maar wij hebben hier geen rustige groep en zowiezo zijn het altijd dezelfden die met de hoofdprijs gaan lopen.
3 van de 5 zijn erg gesteld op hun rang en jagen 4&5 altijd uit hun groepje...ik kan dus al zeker geen baal neerplanten, wat heel veel tijd zou besparen.
Ik geef het al jaren in 3 porties verdeeld/24uur, ik heb het voordeel van halve dagen te werken dus 's middags kan ik makkelijk de 2de portie geven.
Ik vraag me soms af hoe iemand het doet als je de ganse dag werken bent? Zetten jullie dan een baal of welk systeem hanteren jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:53

Zo, vanaf vandaag staan die 2 van mij op onbeperkt.
Er ligt nu een hoeveelheid in waarvan ik niet hoop dat ze die tegen morgenvroeg op hebben, want dan hebben we een probleem :+

Heb het er met de pensioneigenaresse over gehad en die zei gewoon een grote baal neer te planten in de weide en dan zouden ze daar naar behoefte aan eten. Volgens haar zou het geen problemen geven als ze met 2 van dezelfde baal zouden eten, zeker omdat ze nu al onbeperkt krijgen en dus weten dat er altijd wel eten is. Ik geef het nu nog even in de hooibakken & speciekuipen omdat de baal al open is, maar de volgende baal gaat dus gewoon de weide in. Dan is daar helemaal geen omkijken meer naar en kunnen ze naar behoefte eten.

Moest dat toch echt niet gaan ofzo dan gaat het weer terug in de hooibakken, al dan niet met een net erover (een volledig net zeg maar, wat ik gewoon moet optillen om de bak weer vol te stouwen, want hooinetten is toch een heel gedoe met vullen en daar doet mijn pony het echt niet leuk mee), maar dat zien we dan nog wel.

Ben benieuwd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:31

Let wel op dat je met een hele baal snel het probleem hebt dat ze de baal uit elkaar trekken , hooi wegwaait , als je pech hebt dan gaan ze heel veel hooi vertrappelen , en / of zelfs onderpiesen en kakken , en als je het direct op het gras zat dan wordt het een modderzooitje er omheen dat niet snel meer bij trekt omdat het hooi helemaal in de bodem gaat zitten....over het algemeen wordt het echt een vies rommeltje met veel verspilling :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:38

Hmm, dan misschien toch maar niet :+
Gaat dat uittrekken & wegwaaien ook gebeuren als je maar 1 zijde open doet? En dat ze dus van bovenaf moeten eten? Want zo doen ze dat daar, en het is mij eigenlijk nog niet opgevallen dat het echt zo'n zooi er rond is zoals jij het beschrijft. Misschien hangt dat er ook vanaf hoe je het plaatst ofzo? Er zal natuurlijk altijd wat verspilling zijn, maar dat bij wijze van spreken de halve baal vertrappelt op de grond ligt heb ik volgens mij toch nog niet gezien :+

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:55

Mensen die het hooi/voordroog mengen met oud hooi of stro, doe je het dan nog steeds in een slowfeeder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:10

Sabine: Alle paarden zijn ook niet hetzelfde natuurlijk , de 1 zal meer zooi maken dan de ander. Je hebt er bij die zich vervelen en gaan spelen met de baal , leuk joh , alles er uit trekken :P

Als je maar een luikje er in maakt zal het vast al wel schelen :j

Tamadine: ja natuurlijk :j

Als je wilt dat je paard altijd wat te knabbelen heeft en je geeft in principe voordroog , dan begin je met een net met voordroog. Vreet het dier te veel van , dan vervang je het net door een net met hele kleine mazen (30 mm). Gaat er dan nog te veel naar binnen naar je zin dan kun je de inhoud van de netten minder "rijk" gaan maken. Door met hooi te werken in plaats van voordroog. Of graszaadhooi in plaats van normaal hooi. Of zelfs stro er doorheen mengen.

Als je de hoeveelheid eten niet verder kunt vertragen , kun je wel wat minder lekker of rijk spul gaan voeren om er voor te zorgen dat het dier niet te vet wordt :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:29

Mijn merrie is 2,5 en kan derhalve dat vettere spul wat we nu geven qua voordroog/paardenkuil wel hebben, aangezien zij nog wel goed in de groei is. Er staat alleen een 3,5 jarige ruin bij die echt veeeel te dik word.
Nu is dit de laatste grote baal voordroog/kuil wat we hebben en krijgen we hierna al wat minder vet spul. En wil dus nu dan ook nog een baaltje hooi en stro erbij kopen en dan dat er ook nog wat doorheen mengen, zodat ze altijd wat hebben, maar wel minder voedings waarde.

Ik ben ook nog op zoek naar bomen cq takken voor in de paddock. Ik denk dat dat ook zal schelen. En ik heb al wat speeltjes besteld. Ze vervelen zich namelijk een beetje hahaha.

We hebben op het moment een trailernet hangen over het hooi. Is 3 cm denk ik. In ieder geval wel vrij klein.

Thnx voor je antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:56

Nu, ik moet zeggen, na dag 1 ben ik nog helemaal tevreden.
Ze zien er een béétje ontploft uit, maar het valt al bij al nog mee, en ze hebben laten zien dat ze ook echt wel stoppen met eten. Toen de pensioneigenaresse vanmorgen aankwam stonden ze allebei niet te eten en toen ik in de weide bezig was hebben ze afgewisseld (ze hebben 4 plaatsen om te eten, maar ze moesten wel dezelfde plaats afwisselen :+ ). En ze vinden het echt niet nodig om zich te haasten als je met het 'krachtvoer' aan komt, vanmorgen heeft de pensioneigenaresse 10 minuten met de emmer staan schudden voordat [***] het nodig vond om tot bij haar te komen om te beginnen :')

Dus als ze zich nu een beetje willen gedragen mbt de hoeveelheid eten dan zie ik het nog wel goedkomen :D
Ze hadden in ieder geval niet op wat ik er gisterenavond in had gegooid (zou ook niet gezond geweest zijn :') ) en we hebben dus met eigen ogen gezien dat ze wel stoppen met eten en dan wat gaan rondhangen of eens wat drinken en daar dan wat rusten, of toch wat grasjes proberen te vinden enzo. Echt leuk om ze zo bezig te zien, geeft mij ook een gerust gevoel dat ze altijd wat te knabbelen hebben en zich goed gedragen enzo :)

Ik ga waarschijnlijk toch geen baal gewoon erin zetten, ik heb gevraagd of er nog 2 houten hooibakken zijn, denk dat ik die vooraan ga zetten en dan kan ik die ook gewoon vullen met hooi. Ze morsen wel, maar met de hooibakken valt het nog mee (de speciekuipen ligt momenteel meer langs dan erin :+ ) dus als ik er dan 4 heb staan dan is dat ook lekker makkelijk, en als het echt nodig is kan ik nog altijd zien om er een net in te hangen (dus zo'n net met een frame wat je gewoon moet opheffen).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:13

De tip kijk voor minder rijk hooi bij onbeperkt kan ik me helemaal in vinden. Alleen moet je wel op een stal staan waar je de mogelijkheid hiervoor hebt. Ik kan zoveel hooi krijgen als ik wil, als je maar betaald, alleen het is (schijnbaar) te rijk voor mn pony. Regel van stal is dat je van stal afneemt, wat ik een logische regel vind. Maar dat houdt dus in 4x per dag ipv onbeperkt om het gewicht in de hand te houden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:27

Onze paarden kregen ook kuil aan het begin. Nu was dat voor de mijne niet zo heel erg, aangezien ze 2,5 is en ze echt nog wel wat mocht aankomen. Maar de ruin die erbij staat die ontploft nu bijna na 3 balen. Dus nu heb ik een andere baal en dat is super mooi hooi. Echt heel mooi droog. Dus ben nu aan het mengen en danblijven we op hooi. Als de ruin blijft groeien dan gooi ik er wat stro in.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:24

En ik heb het ook gedaan! :D

Gisteren de paarden toegang tot de bak gegeven, nu staan ze niet meer in de modder en de kantjes van de bak moesten toch afgegraasd worden... Heb ze zo'n 2 of 3 dikke plakken extra gegeven dan normaal en een paar bieten meer. Ik kwam vandaag aan en er lag nog een hele hoop mooi hooi waar ik ze af en toe een plukje van zag halen *\o/* . Heb de netten aan de stallen weer gevuld en ook weer wat in de (overgroeide) bak gelegd. Hopelijk hebben ze nu elke keer voldoende dat ze er niet mee gaan spelen en het wel opeten, maar nooit honger hebben. Ik ga dus niet zomaar een hoop hooi geven, maar gewoon iets meer dan normaal, het idee dat ze dan nooit zonder eten staat doet mij weer een stuk beter slapen :+: (ik wist nu nooit hoe lang ze precies zonder eten stonden, maar kan nooit lang zijn geweest aangezien ze nooit 'aanvielen' op hun hooi).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:30

Wij gaven voorheen kuil en kuil en onbeperkt dat gaat toch niet echt samen. Sinds gisteren hebben we een hele mooie grote baal echt hooi. Echt super mooi hooi. Nu meng ik t nog en als ik nog bezig ben met vullen en het net er nog niet op heb, merk ik dat ze het kuil er uit echt zoeken. Het was echt te lekker blijkbaar. Ze aten ook.echt grote hoeveelheden. Een grote vierkante baal per 2 weken met 2 grote ponys. Ben benieuwd hoe lang ze er nu over gaan doen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:24

Ik voer nu ruim een week onbeperkt. Om 17:00 uur gaat ze naar binnen en hangt er een hooitas vol met voordroog klaar. Rond 22:00 uur vul ik nog een keer bij, zodat het niet op kan raken. De volgende ochtend zit er dan altijd nog wat in. Voor mijn pony werkt dit goed. Ze eet veel rustiger en eet naar behoefte. Nu zie ik haar steeds vaker ook niet eten, terwijl er dus nog wel genoeg voordroog is. Nadeel van zo'n hooitas is dat het onderste voordroog er moeilijk uit gegeten kan worden.

Mijn paard krijgt ook onbeperkt, maar deze krijgt het in een fijnmazig hooinet. En het is voor hem nog een beetje zoeken naar de juiste hoeveelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:31

Bij onbeperkt moet je toch juist niet zoeken? Of zeg ik nu wat doms? :+

Ben benieuwd hoe ze er vandaag uitzien, gisteren vond ik ze beiden nogal dik (nog dikker dan gewoonlijk) maar langs de andere kant blijft er ook heel wat liggen en eten ze niet constant (hebben we met eigen ogen gezien) dus ik hoop dat het dikke ook weer stilaan gaat verdwijnen en dat het niet erger wordt...

Verder ben ik wel tevreden met het onbeperkt, naar gedrag toe, de boel is een stuk rustiger uiteraard, dus als ik dat dikke onder controle kan krijgen zijn we tevreden :) Stro was momenteel niet aan te komen, maar ik ga nog eens vragen of er misschien ergens hooi vandaan kan gehaald worden .. Is hooi eigenlijk altijd beter dan voordroog? Want ik heb geloof ik eens ergens gelezen dat met momenten hooi soms meer voedingsstoffen bevat dan (droog) voordroog, kan dit kloppen? Of herinner ik het me verkeerd?

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:38

Ik denk dat het vooral ras/paard afhankelijk is. Mijn paard (een KWPN ruin, bijna 16) krijgt onbeperkt kuil. Ik heb in zijn stal een hay-bar geplaatst. Zo voorkom je dat het kuil/hooi op de grond komt te liggen en dat ze het door de hele stal lopen en niet meer op eten, de onderkant van de hay-bar is gedeeltelijk open, zodat al het vuil en stof naar beneden zakt en er daar uit gaat. Ook is het een soort trechter vorm en eet het paard dus nog steeds met zijn hoofd naar beneden. Ik vind het een ideale oplossing. De DA is laatst geweest voor het enten en heeft zijn gebid gecontroleerd en hij hoefde er niets aan te doen, tanden en vooral de kiezen waren keurig glad en goed van vorm (geen haken). Hij zegt dat dit vooral komt omdat mijn paard de hele dag kan kauwen en hierdoor zijn gebit goed houd. Naast dat het goed voor zijn gebit is is het natuurlijk ook goed tegen maagzweren (hele dag kan mijn paard eten en hierdoor voldoende speeksel aanmaken om het maagzuur weer af te breken wat continu aangemaakt wordt). Ook helpt het tegen verveling. Ik ben dus een groot voorstander van onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer, maar nogmaals het is ook paard/soort afhankelijk!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:39

ik voer de paarden 3x per dag. s'ochtends s'middags en s'avonds.. hooi dan.. brokken krijgen ze s'avonds

mijn fries kreeg een keer onbeperkt eten voor dr snufferd.. gevolg: zo volgevreten dat ze verstoppingskoliek had, na 12 liter parafine werd ze gelukkig beter. was even bang dat ik dr kwijt zou raken. dus nooit meer onbeperkt voeren voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:36

Nikitabanana : dat is heel erg vervelend wat er gebeurd is , maar een dergelijke ervaring zegt natuurlijk totaal niks over het concept "onbeperkt voeren" :o

Domweg onbeperkt voer voor de neus van een paard zetten is niet te vergelijken met een verstandig voerbeleid waarop je overschakelt op VERSTANDIG onbeperkt voeren.

Juist paarden die gewend zijn om te moeten vreten voor hun leven omdat ze af en toe een plukje krijgen dat weer snel op is , krijgen koliek....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:41

waar ik dit jaar wel tegen aan loop(er kwam te weinig hooi van het land dus moesten we overstappen naar andere leverancier/kuil) :
ik voer graszaadkuil, en weidekuil. Maar omdat 1 dus erg dik word/is wil ik niet alleen weidekuil eten, want dit is natuurlijk zo op want dat is veeel te lekker.. dus ik geef minder weide, en onbeperkt graszaad.
Nu laten ze dat dus naar mijn idee gewoon liggen, tot ik weer kom voeren (3 keer per dag staat er 1 op brok en dan voer ik dus gelijk de rest weer weidekuil er bij.

Of zouden ze er toch wel aan eten als het 'moet' volgens het instinct? Ze staan natuurlijk ook wel eens een hele poos te suffen... dus dan eten ze ook even niet, maar vervolgens is er dan dus geen weidekuil meer maar alleen graszaad. ik heb het idee dat ze gewoon op mij staan te wachten met mn lekkere weidekuil :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:04

Mijn paard is altijd stal- en wedstrijdpaard geweest dus heeft op heel strikt voerbeleid gestaan. Flink brok en er werd ook zat hooi gevoerd, maar ze bleef enorm schraal altijd en eigenaren hebben er schijnbaar goed problemen mee gehad om haar enigszins op genoeg gewicht te houden. Daarnaast is ze ook iets koliekgevoelig, wisselingen van voer/gras/hooi/kuil geven bij haar altijd wat last van haar buik en een enkele keer echt koliek.

Sinds een dik jaar staat ze in een vaste paddockgroep met onbeperkt hooi. Ik heb mijn hart in het begin echt vastgehouden := In eerste instantie kreeg ze (gelukkig) weinig kans om zich rond te eten omdat ze haar plekje nog moest veroveren waardoor de overgang best geleidelijk is gegaan, maar toen dat eenmaal gesetteld was heeft ze zich een paar maanden echt ongans gevreten :oo Toen heeft ze m.n. toen het voorjaar aanbrak en ze ook weer de wei in gingen wel vaker wat buikklachten gehad en ze was ook enorm opgeblazen, tot in de mate dat ik getwijfeld heb haar weer op rantsoen te gaan zetten. Maar, sinds ze beseft dat er zo goed als altijd eten zal zijn en ze ook weet waar ze in rang staat dus dat ze er ook gewoon bij kan, is ze daar veel gemoedelijker in geworden. Ze staat de halve dag te dutten, en de rest eet ze op haar gemak eens wat hapjes, loopt een rondje, kroelt wat, jaagt eens een ander weg en eet weer een tijdje, enzovoort. Ze zit enorm goed in haar vel nu, zowel lichamelijk als tussen de oren (altijd extreem gestresst paard geweest, ze is nu eindelijk echt op haar gemak) en ondanks dat ze nog niet te veel mag werken na een blessure en op kuil-achtig rijk hooi staan is ze geen gram te vet. Maar ook zeker niet meer te mager, echt precies goed ook volgens de DA :) Het heeft even een tijd afwachten gekost in de overgang om te zien wat nou het effect zou zijn, maar paard is gigantisch ervan opgeknapt, beste keus wat ik voor haar had kunnen maken. Mij bevalt het super!

Enig nadeel is wel die hooibuik wat ze er van houdt, er zit gewoon altijd voer in :+ :D Die vertekent enórm. Zodra ze een tijdje (kwestie van uren) bij het voer weg is is die ook weg en staat er een paard in uitstekende sportconditie, maar zolang ze gewoon in de paddock staat ziet ze eruit alsof ze 7 maanden zwanger is :')

@fahyafemke: in onze groep zijn er 9 van de 11 die letterlijk staan te wachten op nieuw "lekker" hooi wanneer er alleen maar minder-lekkere restjes liggen en dat houden ze ook gerust een dag vol, het zou goed kunnen dat ze idd op je staan te wachten :P