1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SDjurre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:20

ik heb een paar verzorgpaardjes, en daar zitten dus echt 2 viespeuken tussen. wij halen alle viezigheid er elke dag uit. vind ik ook een goede oplossing. 1x in de week vind ik echt te weinig, ookal strooi je elke dag op. die poep ligt er wel! ik vind het wel erg zielig voor die beestjes, maar dat is mijn mening..

Timo

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:02

Ik vind het echt smerig en eerlijk gezegd oneerlijk voor die paarden, die verse stro, oké, maar plas enz zit er nog onder en als je paard een beetje erin gaat graven.. Nee. ik moet er niet om denken, zou mn paard nooit op zo'n plek zetten.. :n

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:20

Ik zou niet op een stal willen staan waar er maar 1 keer per week wordt uitgemest.
Het lijkt me erg vies worden na een dag of 3 en het lijkt me ook niet fijn voor je paardje om zo in z'n eigen vuil te moeten staan.

Is er geen mogelijkheid dat je zelf wat vaker uit mest?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:26

Ik zou het niet doen en vraag me af of het echt stro scheelt. Elke dag alleen het vieze eruit lijkt me meer besparen, dan 1x per week alles eruit en dus ook nog goed stro wegkieperen (Voor zover dat er nog tussen zit).

Ik vraag me af hoe echte roermonsters hun stal schoonhouden. Lijkt me dat alles binnen de kortste keren met elkaar vermengd is en viezig/nattig is. Niet best voor hun hoeven (rotstraal), gewrichten om over de ammoniakdampen nog maar niet te spreken..

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:07

Ik denk dat je wel iets stro bespaard, ik gooi er elke dag 4 plakken in.. Maar ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn. Ik heb een ontzettende pismerrie die na 1 dag al een vieze stal heeft. Bij mij op stal word je geacht zelf elke dag de stal te doen en ik heb daar ook geen problemen mee.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:09

Ik mest ook elke dag uit.
D.w.z. de mest eruit en de natte plekken.
Nieuw stro erbij in.
1 keer in de week, vind ik te zwaar, dan ligt de stal zo vol.
Bovendien vind ik het wel lekker fris, elke dag een schone stal.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:12

Cinnnndy schreef:
Ik denk dat je wel iets stro bespaard, ik gooi er elke dag 4 plakken in.. Maar ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn. Ik heb een ontzettende pismerrie die na 1 dag al een vieze stal heeft. Bij mij op stal word je geacht zelf elke dag de stal te doen en ik heb daar ook geen problemen mee.

4 plakken! Zoveel! Dan staan ze toch super dik?

Ik mest ook iedere dag. Zeker nu ze toch wat meer binnenstaan. Het ligt eraan hoe vies de stal is, soms is er niets schoons over. Dan haal ik alles eruit.
Anders haal ik al het vieze eruit en schuif het oude stro naar achter en strooi de rest weer op. Ik vind het wel belangrijk dat ze schoon en droog kunnen liggen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:29

Ik denk 4 plakken van kleine baaltjes? Die zijn niet zo groot. Bij mijn hele schone merrie strooide ik ook altijd minimaal 3 plakken stro bij.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:35

Dan is het idd niet zoveel. Ik zat te denken aan de grote pakken en dan die grote plakken. Van 1 plak ligt mijn stal al flink vol dan namelijk. :+

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:37

Hier nog iemand met een pismerrie die haar stal, als ze hengstig is, behoorlijk smerig kan maken.
Qua mesten is ze nog best netjes, dat is altijd op 1 hoop zo links aan de kant.
En plassen doet ze vanachter.
Dus elke dag de mestballen eruit en de natte piesplekken, vind ik zelf toch zo proper.
Ik gooi dan wel al het stro dat nog overblijft naar achteren, zodat het niet al te propere stro vuil kan worden (door de pies) en dan vanvoor in der stal een dikke laag stro.
Paard eet ook wel graag stro, dus ze krijgt altijd een lekker dik pak zodat ze 's nachts naast haar hooi nog iets te knabbelen heeft.

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:22

Mijn stal is al vies als ik hem 1 dag niet uitmest. Ik doe het elke dag, vind ik wel zo schoon

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:36

Hahah nee ik bedoel wel van die kleine baaltjes inderdaad ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:34

Bij ons op stal gaat het net zoals TS beschrijft. Ik vind het ook maar niets, dus ik hou het zelf elke dag bij zodat de natste plekken en grootste drollen er elke dag uitgaan..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:37

Bij ons op stal wordt er 1x in de week uitgemest, opgestrooid tot aan de rand van de box (waar de overgang zit met de tralies). Dus mijn paard kan er amper in komen op de dag van uitmesten. Er wordt de rest van de week bijgegooid indien nodig. Ik heb een blind paard, dus die mest waar die staat en ik moet zeggen ik heb nog nooit zo'n schone stal gehad. Maar dit komt natuurlijk doordat er zoveel stro in wordt gegooid. Ik vind het ideaal, ik haal er trouwens heel de week niets uit.