geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:47

Ik hoop dat de TS vanacht ook zonder deken heeft geslapen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:49

>;) tjonge jonge wat een dramatische reacties weer zeg!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:16

@marlis
je zegt het goed, hij heeft al een vachtJE ontwikkelt.

Door het geschoren zijn plus zijn deken is het geen normale wintervacht.

Erg jammer dat je hier meningen vraagt terwijl je al lang besloten had hem zonder te zetten.
Maar ook voor jou nu je winterjas uit en met de trui naar buiten. Dat is dan tenminste een eerlijke deal met je paard.
Je trui is ook meer als je shirt in de zomer.
Zo vergelijk je nu ook met je paard.
Dat beetje haar meer is een trui, de jas is zijn deken maar die doe je uit.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:21

Niks dramatisch aan die reacties.

Maar wel realiteit uit oa. mijn ervaringen van de afgelopen 10 jaar met paarden die winter en zomer buiten lopen.
Wij hebben overgings ook nog 2 paarden die wel zonder probleem de hele winter zonder deken kunnen lopen. Let wel, met een dikke berenvacht!
Mijn QH-merrie heeft simpelweg een wintervacht die van onvoldoende kwaliteit is. Ook al heeft die op het zicht gewoon een dikke vacht. (Wel wat minder dan die andere 2)
Ik vind dat paard regelmatig al rillend bij nat en winderig weer. Zelfs op momenten wanneer ik het zelf niet zou verwachten. Nu is rillen op zich nog geen ramp en gewoon een fysiologische reactie van het lichaam. Maar ik ben niet zo Spartaans dat ik dat ok vind.
Om nog maar te zwijgen over hoeveel ik haar moet bijvoeren wanneer ik haar toch zonder deken zou zetten. Warm houden vreet energie!
En die oudere merrie heeft het sowieso al lastiger in de winter.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:38

schrikdraad schreef:
@marlis
je zegt het goed, hij heeft al een vachtJE ontwikkelt.

Door het geschoren zijn plus zijn deken is het geen normale wintervacht.

Erg jammer dat je hier meningen vraagt terwijl je al lang besloten had hem zonder te zetten.
Maar ook voor jou nu je winterjas uit en met de trui naar buiten. Dat is dan tenminste een eerlijke deal met je paard.
Je trui is ook meer als je shirt in de zomer.
Zo vergelijk je nu ook met je paard.
Dat beetje haar meer is een trui, de jas is zijn deken maar die doe je uit.

met een mens vergelijken is ook kul natuurlijk :+
een paard vind het behaaglijk bij 5gr en wij vinden dat berekoud.

TS zal haar paard echt niet ziek laten worden, ze letten erg goed op hoe hij zich houd dat is super toch!

@Luckystory
ik vind wat jij doet ook niet normaal, van niks met eigen dikke wintervacht ineens een 300gr deken erop.
lijkt mij dat jouw paarden een slechte vacht ontwikkelen,wij hadden vroeger loopstallen en alles stond zonder deken
ook een paardje wat altijd op stal met dekens gestaan had ging bij mijn vader de winter erop zonder deken naar buiten
zijn vacht was anders dan van de anderen maar hij is de winter goed doorgekomen
als een paard een vacht aanmaakt zit daar een soort onderlaag wat echt warm is en geen wind doorlaat.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:52

Het gaat erom dat je ineens zijn jas uitdoet.
En dat kun je heel goed vergelijken.

Mijn paard staat ook zonder deken en daar maak ik geen vergelijk mee met een mens.

Maar op het moment dat je een paard onnatuurlijk zijn haren er afhaalt en een "jas" daarvoor in de plaats legt kun je het heel goed gaan vergelijken met nu ook je eigen jas uitdoen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:09

schrikdraad schreef:
Het gaat erom dat je ineens zijn jas uitdoet.
En dat kun je heel goed vergelijken.

Mijn paard staat ook zonder deken en daar maak ik geen vergelijk mee met een mens.

Maar op het moment dat je een paard onnatuurlijk zijn haren er afhaalt en een "jas" daarvoor in de plaats legt kun je het heel goed gaan vergelijken met nu ook je eigen jas uitdoen.

het paard is zo`n 3mnd geleden geschoren
ik ken mensen die hun paard al 2x geschoren hebben dit jaar omdat de vacht weer dik geworden was
en zelf met een shet hier op stal meegemaakt
was op advies van DA geschoren in dec en heeft alleen de eerste week een dun regendekentje opgehad [ wel s`nachts met z`n 2en op stal] en daarna de hele winter niet meer en had weer een dikke vacht

misschien kan je een verschil maken tussen een haflinger en een kwpn qwa aanmaak vacht
hij is niet net kaal geschoren en de temp is ook niet echt laag.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:26

Als ik de haren vergelijk met mijn tinker vind ik het dus ook erg weinig.
En die staat in de nacht op stal.

Niet alleen dat hij geschoren is maar ook dat hij een dikke deken op heeft gehad maakt dat hij nu geen normale wintervacht heeft.

Geen normale vacht zou voor mij reden zijn deze winter door te gaan met deken.

Trouwens vanaf nu groeien de haren bijna niet meer. De dagen gaan al weer bijna lengen.
Maar de winter begint dan pas.
Laatst bijgewerkt door schrikdraad op 11-12-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:31

Mocht ze het toch koud krijgen kan je altijd nog een zogenaamde 'molen' deken proberen. Deze is volledig vrij op de schouders en kan daar dus ook niet schuren. Afbeelding

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:34

schrikdraad schreef:
Als ik de haren vergelijk met mijn tinker vind ik het dus ook erg weinig.
En die staat in de nacht op stal.

Niet alleen dat hij geschoren is maar ook dat hij een dikke deken op heeft gehad maakt dat hij nu geen normale wintervacht heeft.

Geen normale vacht zou voor mij reden zijn deze winter door te gaan met deken.

Trouwens vanaf nu groeien de haren bijna niet meer. De dagen gaan al weer lengen.
Maar de winter begint dan pas.

Inderdaad, mijn pony was gisteren al haar aan het verliezen :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:42

Marlis schreef:
Dat is juist ook totaal niet goed. Tot december laten lopen zonder deken en dan opeens een 300 grams erop gooien als het gaat vriezen. Paarden hebben dan een vacht en kunnen met deken hun haren niet meer omhoog zetten.

Maar die paarden hebben het in elk geval niet te koud.
Jouw paard heeft nadat hij geschoren is enkel een piepklein vachtje kunnen maken en toch zet je hem zonder deken in de vrieskou, dat vind je minder erg?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:48

@dees: tuurlijk ik slaap altijd zonder deken.
@anneliesdj: dat piep kleine vachtje valt wel mee, ze hEeft een aardige vacht all en in die paar dagen is die ook al dikker geworden. En nee dit is niet uit mn hoofd verzonnen is echt zo!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:06

Weet je wat het verschil is.

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.

Sommige paarden zijn altijd met elke regendruppel binnen gehaald, en bij de eerste windvlaag staan ze direct binnen. Als je die paarden direct zonder deken zet, ja dan worden ze ziek :D

In_Black schreef:
Weet je wat ik zielig vind, een paard dat geschoren en wel onder een deken staat, de deken afpakken wanneer ze winterse buien voorspellen, het regent dat het giet en het een halve orkaan waait.

Een halve orkaan? Serieus??? Moeten dit soort reacties serieuze TIPS opleveren? Het heeft wat harder gewaaid 2 dagen. Maar een halve orkaan :')???

In_Black schreef:
Nog steeds niemand die in de gaten heeft dat een paard soms ook maar een dom dier is, en niet automatisch naar binnen gaat met rotweer.
Verder geloof ik dat de TS de weersvooruitzichten voor de komende dagen nog niet heeft gezien.

Jeetje.. Ik voel echt oprecht medelijden met het paard wat jij bezit / verzorgt. Een dom dier? Dit is gewoon instinct. Bij kou zoeken ze het warmste plekje op. Paarden die nog net geen nagellak dragen zullen dat instinct een stuk minder bezitten, en ik ga er dan maar van uit dat jij zo met je paard omgaat, anders zou je toch nooit zo'n opmerking durven plaatsen hoop ik..

In_Black schreef:
Wat is dat nou voor vraag, wat voor paarden ik ken? Er zijn genoeg paarden die niet gaan schuilen, die zich laten verkleumen en nat regenen.

Hebben ze je dat verteld of is dat een aanname die je doet? Denk je dat er een paard is dat smelt van regen?? Dat ze nat regenen betekend niet direct dat ze het koud hebben.. Waar zie jij aan dat een paard verkleumd?

In_Black schreef:
yvonnedv schreef:
Ik lees al een aantal keren ze voelt lekker warm aan maar naar mijn idee is dat een teken dat de vacht niet goed isoleert en dat ze dus veel warmte kwijt raakt.

Exact.

Dus is dit een perfecte oplossing toch? Paard kan zich niet warm houden omdat het de haren niet omhoog kan zetten door het gewicht van de deken, en zo dus de eigen warmte niet kan regelen. Nu dus wel! Probleem opgelost :)

Luckystory schreef:
Dat hij/zij niet meteen ziek wordt of dood valt, wil natuurlijk niet zeggen dat het ook een comfortabele situatie is zonder deken.

Ik laat mijn paarden vaak dekenloos lopen tot in december. Ze worden ook niet geschoren. Ze lopen dus in volledige wintervacht en zodra het begint te vriezen krijgen ze toch nog een 300 gram deken op.

DAT is pas geen comfortabele situatie. Je geeft ze de complete koude periode de kans zelf vacht te ontwikkelen, en ze zelf hun temperatuur te laten regelen, en op dat moment dat ze die vacht echt nodig hebben, gooi jij er een deken op, en haalt al hun natuurlijke reacties direct weg, en daarmee haal je de complete werking van de vacht weg..
Hetgeen wat veel mensen niet snappen is dat jij niet voor je paard kan beslissen hoeveel grams deken ze nodig hebben.. Je kan niet voor het paard beslissen op welk moment ze het warm en welk moment ze het koud hebben. Maar de temperatuur kan niet meer geregeld worden..

Luckystory schreef:
Met een 300gram deken, hoeven ze ook geen haren omhoog te zetten natuurlijk. :+ Daarom dat het een 300gr is en niet een gewoon regendeken.

Hoe weet je dat nou? Waarom niet?
De ene keer is het -0 de dag erna -10 of -15. De warmte temperatuur van hun lichaam kunnen ze daar niet naar aanpassen omdat JIJ dat voor ze besloten hebt. Waar baseer jij op dat ze het bij +1 graden prima kunnen dragen, en bij -1 direct 300 GRAM erop knalt? .. Men dit verbaasd me echt.. :+

Dees schreef:
Ik hoop dat de TS vanacht ook zonder deken heeft geslapen.

Ik hoop jij vanacht met een bit in, sporen in je buik en een tiedeman om. :')
Even serieus? ga je dit soort opmerkingen plaatsen als je zelf niets nuttigs te verkondigen hebt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:09

Ja natuurlijk maakt ze een dikkere vacht nu ze zonder staat. Normaal gaan daar weken overheen, op basis van daglengte beginnen ze te verharen en naarmate het kouder wordt wordt de vacht nog dikker. Jij wilt dat ze die volledige vacht waar ze normaal zeker 6 weken voor nodig heeft is een paar dagen maakt?
Dat je in een paar dagen al merkt dat hij dikker wordt geeft juist aan dat ze het koud heeft, dat zie je toch zelf ook wel?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:19

WolinLotte schreef:
ik zou het zeker niet doen! Is het geen optie om haar met een 'walker' deken te zetten? Speciale dekens voor in de stapmolen, waarbij de schouders vrij zijn! Van ANKY zijn er verschillende diktes, fijne dekens. Zo blijven in ieder geval de rug en lendenpartij lekker warm!

Romy18 schreef:
Mocht ze het toch koud krijgen kan je altijd nog een zogenaamde 'molen' deken proberen. Deze is volledig vrij op de schouders en kan daar dus ook niet schuren. Afbeelding

Die tip heb ik ook al geopperd, maar wordt niet ter harte genomen ;) .

Mijn geschoren Tinker zou ik toch echt niet zonder deken durven zetten, ook al heeft ze wat vacht aangemaakt :n .

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:20

Niet zo gek dat ze het koud heeft toch? Anders zou er geen enkel paard meer zijn dat een dikke vacht aanmaakt. Is gewoon een natuurlijk proces.
Je kan ook zeker niet verwachten dat dit binnen een paar dagen aangemaakt is, maar het paard heeft meer dan genoeg mogelijkheden om de kou weg te nemen. Ik denk dat dat ook niet vergeten mag worden..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:21

anneliesdj schreef:
Ja natuurlijk maakt ze een dikkere vacht nu ze zonder staat. Normaal gaan daar weken overheen, op basis van daglengte beginnen ze te verharen en naarmate het kouder wordt wordt de vacht nog dikker. Jij wilt dat ze die volledige vacht waar ze normaal zeker 6 weken voor nodig heeft is een paar dagen maakt?
Dat je in een paar dagen al merkt dat hij dikker wordt geeft juist aan dat ze het koud heeft, dat zie je toch zelf ook wel?

Precies, ze is nu een enorme inhaalspurt aan het maken.

Ik zou haar wat extra´s geven met de voeding, dit kan echt bergen energie kosten voor zo´n paard.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 19:32

Hahaha ik lig hier echt helemaal dubbel om die reacties. Helaas zit ik op mn telefoon en ga ik niet op jullie reageren.

Paard staat er prima bij :)
Niks te merken dat ze het koud heeft of zielig is hoe jullie dat noemen. Vrolijk allert en voelt prima oja en krijg meer dan genoeg te eten. Haha geweldig dit echt leedvermaak

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:34

WolinLotte schreef:
Ik zou haar wat extra´s geven met de voeding, dit kan echt bergen energie kosten voor zo´n paard.

Ze heeft nu 15 minuten per uur te eten. Lijkt me meer dan genoeg nietwaar?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:48

het is een haflinger die 2kilo biks krijgt , 300min kuil en onbeperkt stro. Genoeg eten. Op de rest heeft mallow de antwoorden gegeven waar ik t volkomen eens mee ben:)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:50

anneliesdj schreef:

Met deze reactie ben ik het helemaal eens. Ik vind het nogal wat om een paard wat je 2,5 maand geleden geschoren hebt zomaar zonder dekens te zetten. Doordat het paard het nu koud heeft gaat het in snel tempo vacht aanmaken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:01

Hahahaha jullie kunnen niet zien hoeveel haar ze had en nu heeft. Ze had iedergeval al vacht en ze krijgt nu weer haar diep rode kleur waardoor je ziet dat haar vacht zich meer gaat ontwikkelen verder. Koud heeft ze het zeker niet, als me paard er zo zielig en verwaarloosd bij stond was het een ander verhaal. Maar alles behalve dat. Ze heeft de beste plek die ze zich kan wensen, veel te eten en het niet koud!

Maar kom maar op met meer tegen gas reacties. Ik vermaak me wel!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:09

Moderatoropmerking:
Denken jullie er hier aan om op een volwassen manier te reageren? Iedereen heeft een andere mening, en dat mag ook, maar van een aantal reacties wordt het hier niet gezelliger.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:49

Waarom dan het topic niet sluiten? Immers heeft TS allang haar beslissing gemaakt, alhoewel de meningen nogal verdeeld zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:59

Marlis schreef:
Hahahaha jullie kunnen niet zien hoeveel haar ze had en nu heeft. Ze had iedergeval al vacht en ze krijgt nu weer haar diep rode kleur waardoor je ziet dat haar vacht zich meer gaat ontwikkelen verder. Koud heeft ze het zeker niet, als me paard er zo zielig en verwaarloosd bij stond was het een ander verhaal. Maar alles behalve dat. Ze heeft de beste plek die ze zich kan wensen, veel te eten en het niet koud!

Maar kom maar op met meer tegen gas reacties. Ik vermaak me wel!

Je bent echt niet heel slim of wel? :=
Denk je nu echt dat wanneer ze het koud heeft ze zielig in een hoekje gaat staan? Juist een paard wat het koud heeft oogt alert, is actief, loopt meer, schrikt sneller, trekt een sprintje. Natuurlijk oogt ze voor jou vrolijk 'kijk ze schiet alweer bokkend weg, ze voelt zich helemaal lekker'.
Het is gewoon egoistisch en dan ook nog zo zielig reageren in het topic :n
Snap niet waarom je uberhaupt een topic hebt geopend.