wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:34

Als ik geld zou moeten betalen als bijrijdster/verzorgster, dan zou ik ook mijn kosten (zoals bv benzinekosten) gaan berekenen en declareren. Waarom niet dan?

Zo te lezen mag je als eigenaar in je handjes klappen als je een goed rijdende en plichtsgetrouwe hulp hebt. Dat zou voor mij reden te meer zijn om geen geld te vragen.

Plichtsgetrouwheid koop je niet. Daar beschikt iemand over of niet.
Als je de volgende dag te maken krijgt met een paard dat eerst gecorrigeerd moet worden voordat je er weer mee weg kunt rijden, dan weet je toch dat je de verkeerde bijrijder hebt getroffen?
Twee argumenten voor betaling die ik niet begrijp. In beide gevallen zou ik die hulp wegsturen, omdat geld beide argumenten niet oplost. En compensatie door geld, dat werkt toch niet (voor het paard).

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:46

Boras schreef:
Als ik geld zou moeten betalen als bijrijdster/verzorgster, dan zou ik ook mijn kosten (zoals bv benzinekosten) gaan berekenen en declareren. Waarom niet dan?

Zo te lezen mag je als eigenaar in je handjes klappen als je een goed rijdende en plichtsgetrouwe hulp hebt. Dat zou voor mij reden te meer zijn om geen geld te vragen.

Als je de volgende dag te maken krijgt met een paard dat eerst gecorrigeerd moet worden voordat je er weer mee weg kunt rijden, dan weet je toch dat je de verkeerde bijrijder hebt getroffen?
Twee argumenten voor betaling die ik niet begrijp. In beide gevallen zou ik die hulp wegsturen, omdat geld beide argumenten niet oplost. En compensatie door geld, dat werkt toch niet (voor het paard).

Daar wil ik dan weer even op reageren :-)

Mijn bijrijdster is een schat van een meid. Trouw, lief voor mijn paard en doet geen onverantwoorde dingen.
Daarintegen merk ik het absoluut al zij gereden heeft. Corrigeren vind ik een groot woord, aangezien hij slim genoeg is om te weten wie zich bovenop bevind. Dus met een paar correcte hulpen heb ik hem over het algemeen binnen 5 minuten weer lekker lopend. Maar hem verbeteren zal ze niet doen. Is het daardoor een slechte bijrijdster? Nee, want ze heeft een klik met hem en ze is vreselijk lief voor hem. En dan mag ik als eigenaar best af en toe dingen tegenkomen die ik minder leuk vind.. wat mij betreft gaat het hoofdzakelijk om de klik tussen hun.

Ik denk dat geld/geen geld vragen ook wel wat regio afhankelijk is, gek genoeg. Hier in de Randstad is het vrij gewoon.
Maar goed, meningen zullen blijven verschillen. Voor beide kanten is wat te zeggen. Maar dat is m.i. dan tussen eigenaar en verzorger om overeen te komen toch?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:52

Ik denk dat het onderscheid tussen wel of niet betalen ook grotendeels zit in het rijden van een 'recreatiepony' waar je lekker op rond hobbelt en een buitenritje maakt, en een ' sportpaard' waarmee je bijvoorbeeld ook mag gaan starten. Ook scheelt het op wat voor accommodatie het dier staat (en in welke regio). Bij mij op stal bijvoorbeeld zou alleen al de manegehouder de bijrijder verplichten om te lessen, even los van het feit dat ik de bijrijder ook zou vragen te lessen.

Wat een onzin dat je dan je reiskosten zou mogen declareren. Het is wel een luxe en dure hobby, ik loop uiteindelijk ook risico's door een ander op mijn paard te laten rijden wat zijn welzijn betreft. Tuurlijk laat je een bijrijder pas alleen met je paard als je er het volste vertrouwen in hebt, maar zelfs dan nog... ik vind een bijdrage niet meer dan normaal als je ziet wat er tegenover staat. En dan zie ik het zelfs meer als een bijdrage in het spaarpotje van mijn paard, voor eventuele ziektekosten, mankementen of zijn oude dag ;)

An_J, mee eens :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:55

An_J schreef:
Boras schreef:

Daar wil ik dan weer even op reageren :-)

Mijn bijrijdster is een schat van een meid. Trouw, lief voor mijn paard en doet geen onverantwoorde dingen.
Daarintegen merk ik het absoluut al zij gereden heeft. Corrigeren vind ik een groot woord, aangezien hij slim genoeg is om te weten wie zich bovenop bevind. Dus met een paar correcte hulpen heb ik hem over het algemeen binnen 5 minuten weer lekker lopend. Maar hem verbeteren zal ze niet doen. Is het daardoor een slechte bijrijdster? Nee, want ze heeft een klik met hem en ze is vreselijk lief voor hem. En dan mag ik als eigenaar best af en toe dingen tegenkomen die ik minder leuk vind.. wat mij betreft gaat het hoofdzakelijk om de klik tussen hun.

Ik denk dat geld/geen geld vragen ook wel wat regio afhankelijk is, gek genoeg. Hier in de Randstad is het vrij gewoon.
Maar goed, meningen zullen blijven verschillen. Voor beide kanten is wat te zeggen. Maar dat is m.i. dan tussen eigenaar en verzorger om overeen te komen toch?

Oh nee, ik zeg niet dat zij een slechte bijrijdster is.
Ik reageer alleen op een argument van iemand die zegt dat ze best geldelijke compensatie mag hebben voor het feit dat haar paard niet goed genoeg wordt gereden en dat zij daarom met de gebakken peren zit. Ik snap dus niet wat geld daaraan kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:57

Ik denk door de gedachte dat die bijrijders het gevoel hebben dat ze "helpen" en sommige bijrijders vinden ook van zich zelf dat ze beter voor het paard zijn, beter kunnen rijden....dus eigenlijk gewoon een geschenk zijn voor de eigenaar...en als ze geen paard kunnen betalen dat ze dan geen paard moeten nemen....(maar misschien bijrijder moeten worden? :+ )

Stanzie

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:35

Het blijft een eeuwige discussie, wel of niet betalen.
Liefst betaald een bijrijder niets en begrijp dat ook wel. Maar bij mij gaat het voor een dubbeltje op de eerste rang zitten niet op.
Niets is gratis in het leven, en vooral paarden niet. Het is een dure hobby voor iedereen die deze wil uit oefenen. Want anders had iedereen wel een eigen paard.

Vroeger betaalde ik ook om op paarden te mogen rijden, en die mocht ik op de dagen dat ik reed als mijn eigen beschouwen. En heb daar 10x meer van geleerd dan op de manege.
Het is niet alleen een gunst die je verleend als bijrijder maar ook een kans die je krijgt om jezelf verder te ontwikkelen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:35

Iedereen die lid is van een-of-andere vereniging, moet iets van contributie betalen; dat is een gegeven en dat vind men ook doodgewoon.
Waarom is men dan toch iedere keer weer van mening dat het bijrijden van een paard niks mag/moet kosten "want ik help tenslotte de eigenaar van het paard"?!
Paarden zijn nu eenmaal een dure hobby, waarom zou ik als eigenaresse de hobby van een ander financieren :? , ik vind die van mezelf al duur genoeg :+ !
Wat te bedenken als mijn bijrijder met mijn paard door het bos heeft gejakkerd en het daardoor kreupel geworden is. Of dat ze het paard na het rijden zeiknat in de box heeft gesteld en het daardoor hoest?
In beide gevallen zal ik er een DA bij moeten halen die vervolgens ik moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:40

Bijrijdpaarden zijn 1 op 1 paarden en niet afgestompt en afgetrappelt..doorgaans met nieuwe spullen en dito zadel...kwaliteit op maneges is gewoon minder en dat kost ook geld. Als bijrijders werken dus ook voeren en mesten, aanvegen er bij zijn met de hoefsmid, dan is het voor mij een ander verhaal...dus als ze ingeschakeld kunnen worden op een ander moment voor bv DA of smid, of tijdens vakantie dagelijks iets moeten doen dan is betaling in natura, het rijden vanzelfsprekend in mijn ogen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:43

Sterre schreef:
Wat te bedenken als mijn bijrijder met mijn paard door het bos heeft gejakkerd en het daardoor kreupel geworden is. Of dat ze het paard na het rijden zeiknat in de box heeft gesteld en het daardoor hoest?
In beide gevallen zal ik er een DA bij moeten halen die vervolgens ik moet betalen.

En als zulke bijrijders betalen dan doen ze dit niet?
Dat ligt echt aan de mentaliteit en niet of ze betalen of niet.

Mijn ervaring is dat niet betalende bijrijders loyaler zijn en het meer waarderen.
Betalende bijrijders (niet allemaal natuurlijk) hebben sneller zoiets van: ik betaal ervoor, dus ik doe ook niet meer dan nodig. En ik heb "recht" op het paard de dagen dat ik ervoor betaal.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:44

Ben ik met je eens hoor russel, maar als mijn paard in volpension staat, en de bijrijdster hoeft alleen maar de leuke dingen te doen: rijden, verzorgen e.d. en hoeft dus geen stal uit te mesten, hoeft er niet bij te zijn als de hoefsmid ofzo komt, dan ligt dat vanzelfsprekend toch weer anders.

Zoals Sterre zegt :j waarom zou ik als eigenaresse de hobby van een ander financieren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:48

Ik doe/deed alles liever zelf, dus ook mijn bijrijdster hoefde alleen maar te rijden.
Maar hoefde niets te betalen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:50

Javayo schreef:
Zoals Sterre zegt :j waarom zou ik als eigenaresse de hobby van een ander financieren...

Omdat je als eigenaresse blijkbaar hulp nodig hebt.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:58

Zeker, en ik help de bijrijder aan een kwalitatief goed paard, met dito spullen, die gestald staat op een luxe accommodatie. Niets is gratis tegenwoordig. Maar goed, ligt er misschien ook aan hoe je er als eigenaar in staat: ik heb de tijd (en het plezier erin) om hem iedere dag zelf te doen, ik red het ook financieel heus wel zelf, en uiteindelijk lever ik dus ook in qua tijd met mijn paard, en daar mag best een bijdrage in de stalling tegenover staan.

Maar ik denk dat het vooral per regio scheelt. Als mijn paard goedkoop op een stalletje zou staan dan zou de bijdrage daar ook evenredig bij dalen. En als de keuze voor een bijrijder alleen maar zou zijn omdat ik geen tijd heb om 7 dagen per week te gaan, dan zou ik het bij wijze van spreken ook voldoende vinden als de bijrijder eens een zak peen of voer zou halen. Zo simpel is het ook.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:15

Sterre schreef:
Paarden zijn nu eenmaal een dure hobby, waarom zou ik als eigenaresse de hobby van een ander financieren :? , ik vind die van mezelf al duur genoeg :+ !

Zo zie ik het niet. Jouw hobby is je paard, want die heb je gekocht. Je bijrijder helpt je daarbij, omdat jij op bepaalde dagen niet kunt gaan. Je bijrijder helpt je dus om je verantwoordelijkheid na te komen. Jij betaalt haar hobby niet, zij helpt jou om de jouwe te verwezenlijken. Je paard blijft ten allen tijden van jou en je moet blij zijn als er iemand is die je gratis uit de brand wil helpen. Als ik wil dat iemand mijn hond beweging geeft, moet ik daarvoor ook betalen. Maar als iemand mijn paard beweging geeft, moet diegene ineens mij betalen? Vind ik echt krom. Jouw beest, jouw eigendom, jouw verantwoordelijkheid.

Als ik ooit een bijrijder nodig heb, ben ik echt blij als ik iemand vind die mij gratis uit de brand wil helpen, door míjn beest te verzorgen. :)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:47

Het is al eens gezegd en ook ik heb die ervaring, dat mensen die bereid zijn een bijdrage te leveren
per maand ook serieuzer zijn in het nakomen van afspraken.

Ik heb bijrijdsters niet omdat ik mijn hobby niet kan betalen en heb zelf ook tijd zat voor de paarden.
Eerst vroeg ik er ook geen geld voor, vind het gewoon leuk voor die beesten dat ze NOG meer aandacht
krijgen, maar zo zie je ze dan iedere dag en zo weer weken niet. Die vrijblijvendheid wilde ik vanaf.
Nu betaald er iemand voor en die heeft er dan ook meer belang bij om netjes 3 x p.w. te komen (want anders zonde geld he).
Het verzorgstertje van mijn Welsh die alleen komt knuffelen en poetsen, ja daar vraag ik dan weer geen geld voor.

Als ik het over mijn hart kon verkrijgen mijn paarden weg te doen dan zou ik er voor tekenen hoor!
Tussen de 50 en 100 euro per maand betalen en dan wel de lusten en geen lasten. Top +:)+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:33

comeclose schreef:
_Nancy schreef:
Precies, die rijden dan voor een bedrijf ;)
Dat is weer een andere situatie als van een particuliere eigenaar van 1 paard.

Je leent je paard niet voor niks uit.. Je hebt een bijrijder, in de meeste gevallen, omdat je geen tijd hebt.
Dat is jouw probleem! Niet die van de bijrijder.
Die bijrijder is bereidt jou te ontlasten en vind het nog leuk ook.
Jij vind het fijn dat jouw paard meer gereden wordt.. Hoppa! Terug bij win-win.

De bijrijder met minder potentie dan het paard kan lessen nemen, welke, logisch, voor eigen kosten zijn :j
Maar ik geloof wel dat als een paard echt potentie heeft, je dan ook meer kieskeurig bent voor een bijrijder.
En het is maar net wat de eigenaar wil.. Wil zij dat het paard de hoge sport in gaat of vindt ze dat niet nodig?

Er zijn vaak ook particuliere mensen die een hun paard bij willen laten rijden door iemand die zelf potentie heeft. De bijrijdster rijdt het paard in die zin beter dan de eigenaar dus het paard gaat er op vooruit door je bijrijdster. Dan ben ik wel bereid om hier voor te betalen als eigenaar en vind ik het ook terecht als hier geld word gevraagd. Dit alleen als je over de ervaring beschikt en het paard er daadwerkelijk beter op wordt dan dat hij alleen gereden zou worden door eigenaar

hier heb ik mijn bijrijdster dus ook voor, ze is vorig jaar ingereden.

maar nancy...... ik ga jou mooi niet betalen :D O:)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:38

Boras schreef:
Javayo schreef:

Omdat je als eigenaresse blijkbaar hulp nodig hebt.

Helemaal mee eens!
Jij kan als eigenaar je hobby niet alleen aan op de een of andere manier.
(Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen)

Vrouwke; Hahahaha _O- Balen :')

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:53

NatasjavE schreef:
Piep71 schreef:
In dat geval vind ik het uitgangspunt anders. Ik zou het dan ook meer als het delen van het paard zien, zeg maar een soort mede eigenaar oid.. :)

Nou dat zou wat zijn. :D Voordat iemand bij mij mede eigenaar zou zijn mag hij/zij toch eerst de helft van de marktwaarde mogen aftikken en de helft van de kosten voor haar/zijn rekening mogen nemen.
Dan ben je mede eigenaar.

Je had ook het stukje ervoor moeten kopieëren:
Citaat:
Als geld om wat voor reden dan ook wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden

Als je aangeeft dat je het paard zonder bijrijder niet kan betalen dan vind ik het feitelijk geen bijrijder meer. Dan heb ik het idd ook over alle kosten gezamelijk delen.. :)

De tegemoetkoming in de kosten als bijrijder vind ik afhankelijk van wat er van je verwacht en afgesproken wordt.. Zie m'n verhaaltje ergens eerder in dit topic :D

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:57

_Nancy schreef:
hier heb ik mijn bijrijdster dus ook voor, ze is vorig jaar ingereden.

je bijrijdster is ook ingereden? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:00

VogeltjeM schreef:
Sterre schreef:

Zo zie ik het niet. Jouw hobby is je paard, want die heb je gekocht. Je bijrijder helpt je daarbij, omdat jij op bepaalde dagen niet kunt gaan. Je bijrijder helpt je dus om je verantwoordelijkheid na te komen. Jij betaalt haar hobby niet, zij helpt jou om de jouwe te verwezenlijken. Je paard blijft ten allen tijden van jou en je moet blij zijn als er iemand is die je gratis uit de brand wil helpen. Als ik wil dat iemand mijn hond beweging geeft, moet ik daarvoor ook betalen. Maar als iemand mijn paard beweging geeft, moet diegene ineens mij betalen? Vind ik echt krom. Jouw beest, jouw eigendom, jouw verantwoordelijkheid.

Als ik ooit een bijrijder nodig heb, ben ik echt blij als ik iemand vind die mij gratis uit de brand wil helpen, door míjn beest te verzorgen. :)

Zonder de bijrijder blijft het paard ook hoor, dus zonder bijrijder is niet gelijk je droom en hobby om zeep.
Een eigenaar kan een bedrag vragen en het is aan de bijrijder om daar op in te gaan of niet, wil ze niet betalen, moet je niet op een advertentie reageren. Bijrijders zijn echt niet een geschenk uit de hemel waardoor een eigenaar een paard kan aanhouden. Die twee maal in de week, kan het paard ook prima in de wei.
Mocht ik het paard bij willen laten scholen, zou ik het daarvoor naar een professional brengen.
Mijn bijrijder kan haar manegeabonnement opzeggen, dat scheelde aanzienlijk en ook al had ik 50 euro gevraagd, dan was ze nog goedkoper uit dan op de manege. Men wil wel voor een uur les per week betalen, maar niet voor drie dagen in de week een paard als je eigen beschouwen en soms hoef je daar alleen maar voor te rijden, wat bijrijders vaak erg leuk vinden en hoeven de klussen helemaal niet gedaan te worden. In zoverre zorgt een eigenaar er voor dat de hobby van een bijrijder zich wat verder kan ontwikkelen, zekers als je ook met een paard mag starten of vlieguren kan maken.

Als een bijrijder door niet correct handelen een blessure veroorzaakt, dan draait de eigenaar voor ksoten op die ze anders niet had gehad en mocht een paard daar een langdurige blessure aan over houden dan is de bijrijder gevlogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:05

Trouwens waarom wil men wel voor een lease paard betalen? Er zijn ook mensen die 3 dagen in de week een paard leasen en een ander least de andere vier dagen. Wat is het verschil, misschien moet ik dan maar een leaser zoeken ipv een bijrijder.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:18

Elco schreef:
Je helpt degene met een eigen paard omdat blijkbaar de eigenaar niet kan / wil en degene dus een dienst bewijst..
Ik zou er absoluut geen cent voor vragen ik zou eerder degene die mij uit de brand helpt juist betalen en haar dankbaar zijn omdat ze mijn paard wilt doen..

Dat zijn nu eenmaal de consequenties van een eigen paard hebben, als je er geen geld voor hebt of geen tijd dan moet je niet aan een eigen paard beginnen..

In mijn geval is het zo dat ik -helaas- niet meer durf (en dat terwijl ik een super braaf paard heb...). Ik zou een bijdrage willen vragen om de simpele reden dat ik wel graag een bijrijdster wil hebben die mijn paard iets gunt (denk aan de kosten betalen om hem buiten/binnen te laten zetten of een paar baaltjes hooi per maand bekostigen of het voer dat hij extra krijgt ten behoeve van zijn darm werking ... die extra's die bovenop alle andere kosten komen en die het paard absoluut ten goede komen :) ). Als iemand dat niet voor mijn paard over zou hebben, tsja... dan vind ik ze mijn paard eigenlijk niet echt waard. Ik ben trouwens wel elke dag zelf op stal voor mijn paard, wandelen, knuffelen en uitmesten kan ik ook van genieten.

Nu heb ik overigens een geweldige bijrijdster met eigen paard, dus zij heeft al die kosten al en hoeft mij helemaal geen bijdrage leveren. Ze mag wel een heleboel, bos, dressuur, springem wedstrijden... En ze koopt zo nu en dan wel iets voor hem omdat ze dat leuk vindt, maar het hoeft niet.

Elco schreef:
Maar wie betaald de verzekering voor de bijrijdster..??? Of heeft niemand van jullie hier op bokt een verzekering afgesloten..
De eigenaar blijft ter aller tijd aansprakelijk voor de schade die het paard veroorzaakt, dus ook als de bijrijdster letsel op loopt..

Ik ben extra verzekerd om bovenstaande reden :j . Is inderdaad ook niet gratis...

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:20

Mindim schreef:
Trouwens waarom wil men wel voor een lease paard betalen? Er zijn ook mensen die 3 dagen in de week een paard leasen en een ander least de andere vier dagen. Wat is het verschil, misschien moet ik dan maar een leaser zoeken ipv een bijrijder.

Voor zover ik het snap is het verschil dat bij een leasepaard je het meestal in de dagen dat je ervoor zorgt ook echt als "jouw" paard mag beschouwen en is het paard geheel jouw verantwoordelijkheid.
Als bijrijder heeft de eigenaar alleen beslissingsbevoegdheid. Als bijrijdster was ik het niet altijd eens met de beslissingen die de eigenaar nam, maar het is haar paard dus ik leg me daar dan bij neer en doe het zoals de eigenaar het wil. Wat ik ook heel logisch vind, het is haar paard.. :D
Bij een leasepaard neem je veel meer beslissingen zelf. Paard blijft natuurlijk wel van iemand anders dus de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid blijft ook hier bij de eigenaar. Alleen die houdt zich minder bezig met het paard denk ik maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Ik heb nooit een leasepaard gehad :-)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:27

Mindim schreef:
Zonder de bijrijder blijft het paard ook hoor, dus zonder bijrijder is niet gelijk je droom en hobby om zeep.
Een eigenaar kan een bedrag vragen en het is aan de bijrijder om daar op in te gaan of niet, wil ze niet betalen, moet je niet op een advertentie reageren. Bijrijders zijn echt niet een geschenk uit de hemel waardoor een eigenaar een paard kan aanhouden. Die twee maal in de week, kan het paard ook prima in de wei.
Mocht ik het paard bij willen laten scholen, zou ik het daarvoor naar een professional brengen.

Oh hier ben ik het echt helemaal mee eens. Daarom zou ik ook niet snel een bijrijder nemen. :) Maar als je wil dat ie wél gereden wordt (jouw keuze als eigenaar dus) dan mag je wel blij zijn dat je (een betrouwbaar) iemand vindt, die dat wil doen. Het is immers jóúw dier, waar jij verantwoordelijk voor bent. Jij wil dat ie gereden wordt door iemand anders, soit. Gelukkig is er dan iemand die dat voor je wil doen. Toch?

Ik zie het ook niet zo zwart-wit hoor :) Tuurlijk kun je af en toe wat bijdragen in de kosten. En als het paard bijv. speciaal voor de bijrijder op een dure stal staat, is het toch ook redelijk normaal om wat bij te dragen. Het verschilt ook per situatie.

Maar voor mijn gevoel investeer ik in het kapitaal van iemand anders, als ik maandelijks zoveel euro ga overmaken. De eigenaresse mag zeggen dat het haar paard is, dus zij mag ook de kosten dragen. De eigenaresse kan zelf niet komen, dus heeft ze een probleem (voor haar gevoel). Ik vind het leuk om te verzorgen en te rijden, dus help ik haar met haar probleem. Win-win. Ik vind dat dat elkaar afstreept en dat geld ongepast is. Ik zou zelf dus ook nooit geld vragen. Mijn paard, mijn kosten, daar heeft een ander niets mee te maken.

Je paard verleasen, dat is dan al meer een zakelijke overeenkomst. Ik vind dat je dan niet echt meer van 'een bijrijder' kunt spreken. Maar als je graag wat van de kosten van je paard terug wil verdienen, moet je dat vooral doen. Ik zie sowieso geen verschil tussen een betalende bijrijder of een leaser.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:29

vikki schreef:
In mijn geval is het zo dat ik -helaas- niet meer durf (en dat terwijl ik een super braaf paard heb...). Ik zou een bijdrage willen vragen om de simpele reden dat ik wel graag een bijrijdster wil hebben die mijn paard iets gunt (denk aan de kosten betalen om hem buiten/binnen te laten zetten of een paar baaltjes hooi per maand bekostigen of het voer dat hij extra krijgt ten behoeve van zijn darm werking ... die extra's die bovenop alle andere kosten komen en die het paard absoluut ten goede komen :) ). Als iemand dat niet voor mijn paard over zou hebben, tsja... dan vind ik ze mijn paard eigenlijk niet echt waard. Ik ben trouwens wel elke dag zelf op stal voor mijn paard, wandelen, knuffelen en uitmesten kan ik ook van genieten.

Ik gunde mijn verzorgpony alle geluk van de wereld (op de wei stond ze gelukkig sowieso), maar had simpelweg geen geld om iets bij te dragen. :=
Dus kosten betalen heeft soms weinig te maken met wel of niet iets gunnen hoor.