Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:00

_Aurora_ schreef:
Tari_42 schreef:
Als dat het geval is, is het toch logischer dat de eigenaar de bijrijdster zou betalen ipv andersom?

Dat noem ik ook geen bijrijder, maar een trainer.

Er wordt hier ook totaal geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten bijrijders. Iedereen heeft een ander idee van wat de taken van een bijrijder zijn en de daarbij passende vergoeding. Zou handiger zijn als het over 1 soort bijrijder ging, dus met stalklusjes erbij bijvoorbeeld. Nu heeft de een het over iemand die zo ongeveer de hele verzorging van het paard moet overnemen terwijl de ander praat over iemand die het paard hogerop rijdt. En daar zit dan nog van alles tussenin.

vjseegers

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:14

Heb voor mijn tinker merrie iemand die haar 2 dagen p/w volledig tot haar beschikking heeft. Hier betaalt ze dan 30 euro per maand voor. Ze mag er in principe alles mee doen: in de bak rijden, grondwerk doen, buitenritten maken etc. Uiteraard overleggen we wel m.b.t. training etc. Onder "volledig ter beschikking" hoort dus ook het stalwerk. De vergoeding is voor gebruik van het door mij aangeschafte (rij-)materiaal, kosten van de hoefsmid, stalling e.d.
De vraag is misschien: hebben we het dan over een lease overeenkomst of een bijrijdster? Misschien kun je zeggen als er voor betaald wordt heb je een (lease-) overeenkomst, is het gratis dan heb je een bijrijdster?
Moet zeggen dat ik de 100 euro p/m van TS overigens wel heel veel vindt.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:29

Je moet tegenwoordig blij zijn met iemand die je kunt vertrouwen met jouw paard en vind dan ook dat de eigenaar geen geld zou mogen vragen!!! Vaak is de eigenaar er mee geholpen!!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:33

angela1977 schreef:
Je moet tegenwoordig blij zijn met iemand die je kunt vertrouwen met jouw paard en vind dan ook dat de eigenaar geen geld zou mogen vragen!!! Vaak is de eigenaar er mee geholpen!!

En zo'n bijrijdster is er niet meegeholpen? Die hoeft niet meer op de manege de lesjes te betalen om te kunnen rijden.
Neeee, die kan op een privé paard rijden die vaak een stuk beter zijn afgericht!

Ik wil hier meezeggen; zoveel eigenaar als bijrijdster zijn ermee geholpen ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:37

Ik vind het een win-win situatie. Eigenaar is ermee geholen en minder tijd kwijt, bijrijder heeft een "eigen" paard/pony ter beschikking.
Ik heb zelf een bijrijdster, zij betaalt 35 euro per maand voor 2 keer rijden per week. Ze mag er dan alles mee doen, het is dan gewoon haar paard. Ze moet niet mesten, maar doet dit gewoon, hoort ook bij het houden van een paard vindt ze.
Ze rijdt Moor al 6 jaar, tot beider voller tevredenheid.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:42

Ik betaalde als verzorgster 50,- maar nu ze van mij is hoeft mijn verzorgster echt niet mee te betalen. Vind dat zoiets belachelijks! Het is mijn paard, zij helpt mij door 1 - 2 dagen in de week mijn paard beweging een aandacht te gaan zodat ik wat anders kan doen. Waarom zou ze daarvoor moeten betalen??? Als je het niet kan betalen moet je geen paard nemen vind ik, en al helemaal niet als je financieel afhankelijk bent van een verzorgster om je paard aan te houden (A)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:43

ik betaal ook niks,

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:46

Maar als je het bekijkt vanuit de eigenaars oogpunt.. Als ik mijn verzorgpony niet reed, zou hij elke dag in de wei staan gras mogen eten, en kreeg hij gewoon hooi, en werd hij af en toe gelongeerd. Wanneer ik hem regelmatig rij heb ik al winst in de situatie, terwijl de eigenaar ineens ook bij moet gaan voeren. En dat zou zonder betaling een verlies zijn. Daarnaast willen zij ook een zekerheid dat als je verzorgt dat je komt, en dan vind ik 50 euro een netjes bedrag.

100 euro voor 2-3 dagen in de week is wel te veel, als je daarnaast ook nog wordt geacht allerlei klusjes te doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:14

Ann_moi schreef:
Maar als je het bekijkt vanuit de eigenaars oogpunt.. Als ik mijn verzorgpony niet reed, zou hij elke dag in de wei staan gras mogen eten, en kreeg hij gewoon hooi, en werd hij af en toe gelongeerd. Wanneer ik hem regelmatig rij heb ik al winst in de situatie, terwijl de eigenaar ineens ook bij moet gaan voeren. En dat zou zonder betaling een verlies zijn. Daarnaast willen zij ook een zekerheid dat als je verzorgt dat je komt, en dan vind ik 50 euro een netjes bedrag.

100 euro voor 2-3 dagen in de week is wel te veel, als je daarnaast ook nog wordt geacht allerlei klusjes te doen.

Kijk, iemand die het snapt :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:16

Hoezo iemand die het snapt als ik vragen mag? Ieder z'n eigen mening naar mijn idee?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:17

sowieso

JIJ doet het werk allles enzo

je verzorgt het paard voor HAAR!

eigelijk moet ze jou betalen

ik vindt het zeker niet waard

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:19

larissa288 schreef:
sowieso

Zoals ik al eerder zei, een paard is geen bijbaantje, het is een hobby ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:20

Jeetje 100 euro per maand vind ik ook wel heel erg veel hoor!
Ik heb een aantal bijrijdpaarden gehad, maar daar nooit voor hoeven betalen, andersom zou ik er ook nooit geld voor willen hebben. Ik zie het ook puur als win-win. Ik heb een leuk paard te rijden/vertroetelen 1 a 2x per week en doe dan als vanzelfsprekend ook klusjes als uitmesten. En de eigenaar heeft 1 a 2x per week een lekker avondje vrij en paardlief krijgt toch beweging en een schone stal. Zolang beide zaken in verhouding zijn dan zou ik zelf als eigenaar ook geen vergoeding vragen aan een bijrijdster :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:21

_Aurora_ schreef:
larissa288 schreef:
sowieso

klopt, maar als het een hobby is hoeft je er zekr geen 100 euro voor de betalen:P

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:21

_Aurora_ schreef:

Maar waarom niet?
Waarom zou ik bijv. niet betaald mogen worden?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:22

dat hoor je mij ook niet zeggen, maar paardrijden is nu eenmaal een dure hobby, of het nu een manegeles, verzorgpaard of eigen paard is. En dat je een stal moet doen, sja dat hoort ook bij die hobby.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:22

Jantine_ schreef:
_Aurora_ schreef:

Maar waarom niet?
Waarom zou ik bijv. niet betaald mogen worden?

Ik zeg niet dat je niet betaald mag worden, maar zoals ik ook al eerder zei, dan noem ik iemand een trainer en geen bijrijdster meer. Dat is een definitieverschil :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:24

maar sowieso, oke een klein bedrag oke, maar 100 euro per maand?

PartoutZ

larissa288 schreef:
klopt, maar als het een hobby is hoeft je er zekr geen 100 euro voor de betalen:P

Ik betaal voor mijn hobby gemiddeld 500euro per maand om hem te kunnen beoefenen :+

capopjekop

Ik ben blij dat mijn bijrijdstertjes zo niet dachten :') Dan konden ze rap vertrekken iig. Een eigenaar laat zijn spullen gebruiken, die worden door het gebruik ook steeds minder waard en ze slijten sneller. In een bijrijder gaat ook tijd zitten, vaak begeleid je ze in het begin om te zien of alles goed gaat. Dus voordat je er als eigenaar echt profijt uit haalt dan ben je al een paar maanden verder. Daarnaast rijden ook niet alle ruiters even geweldig dat ze je paard ook echt beter maken. Dus voor een verzorgster betalen? Dat zou ik dus nooit doen, enkel als ze mijn paarden trainen zodat ze ook echt beter worden en ik dat zelf niet zou kunnen. Zoveel hoeven de meeste ook niet te doen is mijn ervaring. Af en toe wat mestwerk, maar dat zou je ook hebben als het je eigen paard was en op veel stallen wordt dat al gedaan.

Overigens vind ik 100 euro plus klusjes wel erg veel. Ik zou het iig nooit durven te vragen voor een van mijn pony's.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:25

Jantine_ schreef:
Hoezo iemand die het snapt als ik vragen mag? Ieder z'n eigen mening naar mijn idee?

Iemand die het een beetje realistisch bekijkt dan? In mijn ogen in ieder geval. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben. Sommigen menen dat de bijrijder betaald moet worden en dat vind ik dan weer nergens op slaan... (als je het paard alleen hoeft te rijden en verder niks hoef te doen, en het paard ook niet hogerop rijdt)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:25

larissa288 schreef:
maar sowieso, oke een klein bedrag oke, maar 100 euro per maand?

Dat ligt maar net aan de stalling ed. Mijn pony kost 500 euro in de maand. Dan vind ik 100 euro nog steeds behoorlijk, maar zou ik toch nog steeds voor 3 dagen 75 euro vragen. Het is maar net wat de eigenaar wil en een bijrijdster wil. Hier in de omgeving betaalt iedereen mee met de eigenaar omdat maneges ook erg duur zijn en er meer verzorgster dan paarden zijn. Daar moet een verzorgster dus maar blij zijn als die een paard mag verzorgen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:26

_Aurora_ schreef:
Ik zeg niet dat je niet betaald mag worden, maar zoals ik ook al eerder zei, dan noem ik iemand een trainer en geen bijrijdster meer. Dat is een definitieverschil :)

Ik begin je te snappen denk ik :))

Maar moet je een hoog niveau hebben hiervoor? Ik heb bijv. nog nooit wedstrijden gereden maar al wel onwijs veel paarden gereden in de leeftijd van 3 t/m 6, in het buitenland met paarden gewerkt, binnekort voor 2 weekjes in brabant op een stal. Maar niveau, nee dat heb ik niet? Maar wel veel ervaring met jong grut, ookal ben ik jong.

Denk inderdaad dat hier teveel door elkaar gehaald word op het moment.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:28

ja precies, ik denk dat ervaring ook aantoonbaar is en niet alleen in de wedstrijden zit. Maar ik denk dat je duidelijker een onderscheid hebt tussen verzorgster/bijrijdster/trainer. Dan is het ook logisch dat je voor het een wel betaalt of zelfs betaald wordt.
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 06-12-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:28

Ik ben het er toch niet zo mee eens dat er per definitie vanuit wordt gegaan dat "de bijrijdster de eigenaar helpt". Je helpt elkaar, dat klopt. Maar als jij op het paard van iemand mag rijden, mag daar toch ook financieel iets tegenover staan? Oké, je moet uitmesten, maar dat moet de eigenaar ook. Je gebruikt paard en spullen van de eigenaar, dierenartskosten, hoefsmid, vervanging materiaal, het komt allemaal voor rekening van de eigenaar. Die overigens ook uitmest, veegt, materiaal onderhoudt, zorgt dat de wei/bak/paddock in orde zijn,... Dus dat daar dan een kleine financiële vergoeding tegenover staat, vind ik helemaal niet vreemd.