Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:04

Je bedoelt mijn idee van extra wand? Dat was 'n reactie op Nanda, haar stand is 4×2m. en dus een boxformaat. Extra wand, touwtje eraf en klaar. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:05

4 x 2meter, box formaat?????een gangkast bedoel je?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:13

HolyPope schreef:
Citaat:
Laat me raden.....je bent eigenlijk een vrouw van in de veertig?

Hoe kom je aan deze verschrikkelijke wijsheid ? :+

:D Zover ik weet zijn vrouwen niet altijd eerlijk over hun leeftijd, vandaar.......of je hebt al een tijd je niet profiel bijgewerkt maar die vond ik te voor de hand liggend. :+

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:15

Niet alleen vrouwen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:22

Niet!?? doen mannen dat ook, is nieuw voor me.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:24

Jis_ schreef:
Niet!?? doen mannen dat ook, is nieuw voor me.

Voor mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:25

russel schreef:

6m² is wel degelijk een boxformaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:26

is altijd nog 8 m2 en in 6 m2 wil ik niet mijn paard zetten.

Zie jij je paard al in 2 meter breedte staan??? Hoe stel je je dat voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:31

Oops :+ my bad :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:33

Ok, gelukkig, weer een paard gered :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:58

Ik heb een keer gezien dat ze op een manege alle stands voorzien hadden van een deurtje, het waren toen boxen voor shetlanders en andere kleine pony's geworden. De grote pony's en paarden stonden toen in de nieuwbouw in nette boxen.

Prima oplossing, ware het niet dat die dieren bijna niet buiten kwamen. |(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:56

Als ze niet buiten komen is het ook geen prima oplossing..... :P

Ik vind een stand alleen acceptabel als noodoplossing voor een paar dagen.

Maar eerlijk gezegd is de volgende keuze voor mij ook niet makkelijk:

een stand waarin je paard kan snuffelen en kijken,( dus comuniceren) met andere paarden
of een stal die aan 3 kanten dicht is en een traliewand, zodat hij alleen staat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:14

Chaos schreef:
AaronYve schreef:
@ nanda, kun jij me dan even uitleggen hoe een paard wat in een stand vast staat aan een touwtje van 1.25 zich nog kan omdraaien??

Leg gelijk even uit hoe het touw bevestigd zit. Gezien mijn post over te lang touw en gevolgen.

Ook zou ik graag willen weten hoe het zit met sociaal contact. Die is er dus niet?! Je hebt immer een 4m brede stand, met 1.25 touwlengte is sociaal contact dan niet mogelijk.

En tot slot: waarom in vredesnaam niet een 4e wand plaatsen met deur en je paard laten genieten van de volledige ruimte van zijn stand?

Dat is al helemaal vreemd, ze geeft ergens aan dat er een stuk hout aan het touw is bevestigd wat ergens tussen zit zodat ze er niet op kunnen gaan staan omdat het touw dan constant gespannen is.

Daarom vind ik het ook een raar verhaal dat een paard zich dan kan omdraaien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:34

russel schreef:

Het is gewoon een box oppervlakte.
Binnen 2 meter kan een paard draaien, met gemak. Er vanuit gaande dat het geen paard van 1.80m. is.

En ja, ik zie liever zo'n boxformaat als een stand. Dat het niet ideaal is mag duidelijk zijn maar ik vind dat alles beter is als een stand.
Dat wil niet zeggen dat ik mijn paarden ooit in de kleine boxen zou zetten. Maar al helemaal niet in een stand.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 04-11-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:53

In een stand kan een paard zich niet omdraaien want hij staat vast over het algemeen. Een stand die dicht waarin een paard zich kan omdraaien is gewoon een te kleine stal...
Stands zijn ouderwets inderdaad en stammen uit een tijd dat paarden meer praktisch werden gebruikt dan alleen voor plezier. Ik weet niet hoeveel keuze de TS heeft maar als dit de enige mogelijkheid is voor haar dan is het altijd nog beter voor haar paard dan de hele dag in de stal staan denk ik..
Natuurlijk gedrag van paarden wordt hier vaak aangehaald als reden om bepaalde dingen wel of niet te doen...maar in feite is staand slapen voor paarden natuurlijker dan helemaal liggend en ook om dicht bij andere paarden te staan is natuurlijker dan alleen in een stal... dus ja, ik weet het eigenlijk niet..
Paarden in een stand kunnen zich wel kriebelen, heb op een manege een gigantisch paard in een stand zichzelf achter zijn oor zijn kriebelen met zijn achterbeen...en ze kunnen zich schurken aan de zijkanten, doen paarden in een stal net zo..
Wat alleen wel naar is dat ze vast staan.....en zich inderdaad dus niet kunnen omdraaien...niet ideaal dus maar of het dierenmishandeling is..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:20

Ik vind stands echt niet meer kunnen :n
Vroeger op de manege hadden ze die altijd, maar ik vind
het echt paardonvriendelijk. Ook als ze daarnaast op
de wei/paddock kunnen..

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:00

bethje31 schreef:
In een stand kan een paard zich niet omdraaien want hij staat vast over het algemeen. Een stand die dicht waarin een paard zich kan omdraaien is gewoon een te kleine stal...
Stands zijn ouderwets inderdaad en stammen uit een tijd dat paarden meer praktisch werden gebruikt dan alleen voor plezier. Ik weet niet hoeveel keuze de TS heeft maar als dit de enige mogelijkheid is voor haar dan is het altijd nog beter voor haar paard dan de hele dag in de stal staan denk ik..
Natuurlijk gedrag van paarden wordt hier vaak aangehaald als reden om bepaalde dingen wel of niet te doen...maar in feite is staand slapen voor paarden natuurlijker dan helemaal liggend en ook om dicht bij andere paarden te staan is natuurlijker dan alleen in een stal... dus ja, ik weet het eigenlijk niet..
Paarden in een stand kunnen zich wel kriebelen, heb op een manege een gigantisch paard in een stand zichzelf achter zijn oor zijn kriebelen met zijn achterbeen...en ze kunnen zich schurken aan de zijkanten, doen paarden in een stal net zo..
Wat alleen wel naar is dat ze vast staan.....en zich inderdaad dus niet kunnen omdraaien...niet ideaal dus maar of het dierenmishandeling is..

Ik zie dat je je mening hebt bijgesteld?!

Eigenlijk niet te geloven dat er over dit onderwerp nog zo'n discussie kan ontstaan.
Je zou toch denken dat dit voor iedereen zo klaar als een klontje is?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:16

Chaos schreef:
Je bedoelt mijn idee van extra wand? Dat was 'n reactie op Nanda, haar stand is 4×2m. en dus een boxformaat. Extra wand, touwtje eraf en klaar. :D

Zo theoretisch kunnen, maar dat wil ik niet :) . Het is een monumentale stal en dat wil ik zo houden.
Het klopt dat er in MIJN stand geen contact met andere paarden is. Dat vind IK in MIJN geval geen probleem omdat mijn paard alleen van december tot april 's nachts naar stal gaat en overdag 365 dagen per jaar,met andere paarden in de wei, geen paddock, staat. Paard gaat elke nacht liggen.
Ik vind het prima zo :)

Waarom zou een paard zich aan een touw van 1,25/1,50m niet om kunnen draaien? Zet een paard aan een schuur vast met zo'n touwlengte en je zult zien wat ze kunnen draaien en keren

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:56

"Ik zie dat je je mening hebt bijgesteld?!"
Lola96 ik zei vanaf het begin al dat het niet ideaal is maar het gaat te ver om het dierenmishandeling te noemen.
Of de huisvesting van een paard "siellug" is of niet is gewoon van meerdere dingen afhankeliijk.
En nog steeds vind ik die stallen bij Lipica er niet vreselijk uitzien...zeker niet als je op hun site gaat kijken en ziet hoe ze verder alles doen... :)
Maar goed dat is slechts een mening...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:56

Robin_S schreef:
russel schreef:

6m² is wel degelijk een boxformaat

Tja dat is dan 1 meter bij 6 ook! En het is 6 VIERKANTE meter!
2 meter kan een beetje paard zich niet in draaien, of je moet een slangenpaard hebben.
Maar ik vind eigenlijk ook, liever een paard s'nachts in stand, dan 24 uur in een box met tralies.
Zeker als ze dan overdag met vriendjes staan kan het dier zich nog een paar uur per dag paard voelen en doen wat hij of zij wil.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:13

Ik zou een paard never en nooit niet in een stand willen hebben staan, vreselijk...maar ja mijn paard staat dan ook in 6x3 in de wintermaanden en dat is erg luxe natuurlijk :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:42

Chaos schreef:
russel schreef:

Binnen 2 meter kan een paard draaien, met gemak. Er vanuit gaande dat het geen paard van 1.80m. is.

En ja, ik zie liever zo'n boxformaat als een stand. Dat het niet ideaal is mag duidelijk zijn maar ik vind dat alles beter is als een stand.
Dat wil niet zeggen dat ik mijn paarden ooit in de kleine boxen zou zetten. Maar al helemaal niet in een stand.

Jij keurt het nog goed ook....had ik van jouw niet verwacht. Mijn paarden draaien zich niet met gemak om in een breedte van 2 meter......is ook geen gewone boxformaat, misschien voor een pony....en een paard van 1.80? Dus 175 wel????? :wow:

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:50

Zelf zou ik nooit voor een stand kiezen.

Hadden ze op de manege waar ik vroeger reed ook. Arme diertjes lagen om de haverklap vast, en dan moesten de "muren" van de stand er weer uitgehaald worden om de pony er uit te halen...
Ze kwamen dus vast te liggen omdat ze graag lekker languit wilde gaan liggen wat dus niet ging!

Waarom zou je je paard in een stand willen zetten? Is een schuilstal niet een optie?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:37

Chaos schreef:
russel schreef:

Jij keurt het nog goed ook....had ik van jouw niet verwacht. Mijn paarden draaien zich niet met gemak om in een breedte van 2 meter......is ook geen gewone boxformaat, misschien voor een pony....en een paard van 1.80? Dus 175 wel????? :wow:

Mijn pony's staan idd in een box van 2 meter breed. En dat is ruim zat voor ze.
Ik weet niet wat voor paard Nanda heeft en zeg ook niet dat ik mijn paarden erin zou zetten. Maar als ik de keus had tussen een stand en een te krappe box koos ik het laatste.

Maar dat brengt me op mijn eerdere antwoord: Waarom kiezen tussen 2 kwaden en niet gewoon een mooie, open, lichte, luchtige box?

Met dat een paard kan draaien op 2 meter ben ik er wel vanuit gegaan dat het dan vanaf de borsthoogte naar boven toe de stalwanden open zijn. Anders word het inderdaad dubbelvouwen. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:43

Als ik mijn eigen berichten zo teruglees doet het inderdaad net overkomen of ik het goed zou keuren, maar voor een volwassen paard zeker niet. :n