Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:41

Maar dan vraag ik me nog steeds een beetje af of je de ruif dan niet eerst moet 'verhogen' omdat de modder anders op een gegeven moment over de tegels heen komt?

En hoe voorkom je dan dat e.e.a. gaat schuiven :o? :o ?

butengeweun

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:43

Bandjes stellen en die goed diep zetten (dus net als je terras). En voor de modder is een sneeuwschuif een mooie om het weer terug te duwen naar de randen. En zodra het droog is en de modder wat harder wordt de modder glad strijken/schepen/harken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:50

Momo_lover, thanks!! Ik ga dit op een goed moment nog eens in de groep gooien ;). Ik heb zelf geen ervaring met tegels leggen maar ik weet zeker dat onze stalhouder dat wèl kan. Nu moet ie er alleen nog heil in zien :D.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:08

Ik heb mijn jonge paard ( 3,5) deze winter, na het inrijden, opnieuw op het land gezet.
Er is een grote schuilstal voor 3 paarden. Het gaat om een fjord dus hij gaat van zichzelf al wel een dikke winterjas maken, dus een deken ga ik hem niet opleggen.

Ik vraag me wel af vanaf wanneer jullie beginnen bijvoeren?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:12

Sees schreef:
Momo_lover, thanks!! Ik ga dit op een goed moment nog eens in de groep gooien ;). Ik heb zelf geen ervaring met tegels leggen maar ik weet zeker dat onze stalhouder dat wèl kan. Nu moet ie er alleen nog heil in zien :D.

Ik wil geen roet in het eten gooien maar als je in Arnhem staat waar ik denk dat je staat, dan doet de gemeente zelfs moeilijk over het bestraten van een stukje wei. Wordt ook gezien als 'bouwwerk' m.a.g. vergunning nodig..... Misschien dat rubberen tegels wel toegestaan zijn (heb ik iig (nog) geen problemen mee gehad).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:13

wuswa -> wat een gedoe die gemeente daar. Sees dus eerst toch maar even navragen of dat wel mag.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:23

Vuyatela schreef:
Ik heb mijn jonge paard ( 3,5) deze winter, na het inrijden, opnieuw op het land gezet.
Er is een grote schuilstal voor 3 paarden. Het gaat om een fjord dus hij gaat van zichzelf al wel een dikke winterjas maken, dus een deken ga ik hem niet opleggen.

Wij zijn begonnen met bijvoeren van hooi en kuil toen de paarden het aangaven het wat frisser te hebben en ze dus hun haren op gingen zetten en wat in begonnen te vallen. Nu was dat dus in september al... Met dat rotweer :'). Wij stoppen met bijvoeren op het moment dat de paarden liever gras gaan eten en de rest dus laten liggen.

Ik heb ook nog wel een vraag: paardlief staat in de winter alleen 's nachts op stal, overdag loopt hij buiten op een stuk grond waar zowel blubber is, als een stuk bestraat en hij kan ook in de buitenbak. Nu moet hij vanwege een afwijkende beenstand, voor op ijzers. Daar valt niets aan te doen helaas, maar kan hij dan nog wel naar buiten met sneeuw/vorst? Moet hij dan speciaal beslag en welke kosten zijn hier ongeveer aan verbonden? Ik neem aan dat het in de bak geen probleem moet zijn, maar gaat hij niet glijden op beton of van die loopplaten?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:33

Vuyatela schreef:

Vuyatela, ik denk over niet al te lang ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:34

wuswa schreef:
Sees schreef:

Ik wil geen roet in het eten gooien maar als je in Arnhem staat waar ik denk dat je staat, dan doet de gemeente zelfs moeilijk over het bestraten van een stukje wei. Wordt ook gezien als 'bouwwerk' m.a.g. vergunning nodig..... Misschien dat rubberen tegels wel toegestaan zijn (heb ik iig (nog) geen problemen mee gehad).

Meen je dat nou? Heb jij iets dergelijks wel een geprobeerd/aangevraagd? En heb je toen nul op request gekregen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:46

Ik heb het bestemmingsplan erop nageslagen.
Verder heb ik regelmatig 'controle'..... De bestrating onder een opvoelbox gaf al problemen.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:20

Marise01 schreef:
Ik heb ook nog wel een vraag: paardlief staat in de winter alleen 's nachts op stal, overdag loopt hij buiten op een stuk grond waar zowel blubber is, als een stuk bestraat en hij kan ook in de buitenbak. Nu moet hij vanwege een afwijkende beenstand, voor op ijzers. Daar valt niets aan te doen helaas, maar kan hij dan nog wel naar buiten met sneeuw/vorst? Moet hij dan speciaal beslag en welke kosten zijn hier ongeveer aan verbonden? Ik neem aan dat het in de bak geen probleem moet zijn, maar gaat hij niet glijden op beton of van die loopplaten?

Je kunt er direct ook sneeuwbeslag onder laten leggen, dit is meestal een soort rubberen ring die tussen de hoef en het ijzer inzit. Die drukt namelijk de sneeuw weer direct uit de hoef als het paard de voet optilt. Gewoon zooltjes kan ook wel, maar dan kun je verder helemaal niet meer bij de hoef/straal komen, zou ik niet zo fijn vinden. Die ijzers zullen wel een beetje gaan glijden, maar omdat hij achter geen ijzers heeft valt het nog wel mee.
Als er ijzel ligt op je straatwerk dan glijden ze ook zonder ijzers, dan is het beter om even zout of zand te strooien voor de stroefheid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:37

Hmm Wusuwa, wat een gezever :roll: . Ons winterweiland ligt niet eens (echt) in het zicht. Ik weet dat onze stalhouder wel op goede voet staat met zowel de gemeete als de landschapsbeheerder. Ik ga het hem tóch eens vragen, wie weet.

Ik heb net eens ge-mpt en ik moet zeggen dat er wel erg veel verschillende rubberen matten, tegels etc worden aangeboden }:0 . Ik neem aan dat er sowieso profiel op moet zitten anders wordt het glad? En is een tegel/mat met 'gaten' beter voor het doorlaten van vocht of juist niet? Hoe dik zijn jullie matten?

Marise01 schreef:

Ik heb geen ijzers maar hier komen de paarden mèt ijzers (een paar) ook buiten. Wij strooien het erf zodat ze daar veilig over naar het land kunnen. Bevriest jullie bak niet? Want dan wordt de ondergrond welliicht ook hard? Die rubberen sneeuwring schijnt wel goed te werken (ervaring van stalgenootjes).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:41

hier liggen gewoon 30x30 tegels en klinkers. Moet zeggen de 30x30 vindt ik fijner en makkelijker schoon te houden. In de winter bij voorspelde gladheid gooien we vaak een paar scheppen mest erop tegen het glijden (hier staat niets op ijzers) en vegen dat zodra het weer boven nu is eraf (mestpit ligt er pal naast dus makkelijkst en goedkoopst.)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:47

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:53

@ Waratje en @ Sees, bedankt voor jullie snelle antwoord! Ik ben er erg blij mee, ik zag het al helemaal voor me dat meneer niet naar buiten zou kunnen met sneeuw..

De bak bevriest wel en wordt dan inderdaad ook hard. Als we het aan zien komen dat hij gaat bevriezen dan slepen we hem zodat hij "vlak" bevriest. Zo kunnen de paarden er in ieder geval wel in lopen. Verder gaan de paarden met vorst van hun krachtvoer af en op Zonder van Subli. Hier worden ze iets rustiger van.. :o

Ik ga het navragen, zo'n sneeuwring. Klinkt wel apart eigenlijk :P Liever geen zooltjes aangezien hij nog wel eens last heeft van zachte stralen in de blubber. Dan zie ik liever hoe het eraan toe is zodat ik het kan behandelen. Is het strooien van het erf met zout niet slecht voor de hoeven? Kan ik dan beter zand strooien?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:10

Sees schreef:
Nou ja andere mensen in dit topic zeggen dus dat het helemaal niet zo goed is om de paarden op te laten drogen en ze dan weer naar buiten te doen... Ik ben er nog niet helemaal over uit.
onzin!
je hebt buiten net zo goed verschil in temperatuur (dag/nacht).
ik neem aan dat jullie stal niet verwarmd is 8-) dus het temperatuurverschil tussen buiten en in een stal is niet zo groot.

worden paddockroosters in de wetgeving beschouwd als verharding of niet?
ik heb het over kunststof grastegels waar je na aanleg gewoon gras kan laten in groeien:
Afbeelding

bij mijn moeder gaf dit (ingezaaid op een te droog moment dus het gras is niet zo mooi gegroeid als de bedoeling was) het volgende resultaat: http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... AG0019.jpg
zij heeft zo 2 behoorlijk schuin aflopende stukken laten 'verharden' en na 2 winters ligt alles nog steeds prima :j
het gras gaat wel weg waar er te veel op gelopen wordt, maar door de tegels kunnen ze niet meer wegzakken in de modder.

als ik het geld had zou ik mijn hele weide zo laten doen, en het pad eromheen in grasbetontegels :)
* droomt verder :z *

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:47

momo_lover schreef:
hier liggen gewoon 30x30 tegels en klinkers. Moet zeggen de 30x30 vindt ik fijner en makkelijker schoon te houden. In de winter bij voorspelde gladheid gooien we vaak een paar scheppen mest erop tegen het glijden (hier staat niets op ijzers) en vegen dat zodra het weer boven nu is eraf (mestpit ligt er pal naast dus makkelijkst en goedkoopst.)

Momo_lover en heb jij dus bandjes gespannen? Als er eenmaal genoeg sneeuw ligt, zullen de tegels niet meer nat zijn maar het is meer voor daarvoor idd. Is een laagje mest er op strooien dan niet weer een beetje dubbel (niet verkeerd bedoeld hoor maar het is toch juist om een mestlaag te voorkomen ;))? Kunnen profieltegels glijden niet tegengaan?

wuswa schreef:
Ik gebruik deze in het land:
Ze blijven best goed liggen moet ik zeggen.
Op stal heb ik weer wat anders.

En jij hebt ze gewoon 'los' liggen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:32

Wij hebben de tegels ook los liggen, dat gaat prima! De bakken met daaromheen bestrating liggen niet hoger, we harken/vegen regelmatig het gemorste voordroog weg en dus ook meteen zand/modder. We hebben tegels van 40 x 60 centimeter. Als je tegels wil zou ik ze wel heel rap gaan leggen, voordat het modderig wordt of gaat vriezen.

Die grastegels lijkt me wel wat. Kost da dan? :o

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:33

fojoe schreef:
onzin!
je hebt buiten net zo goed verschil in temperatuur (dag/nacht).
ik neem aan dat jullie stal niet verwarmd is 8-) dus het temperatuurverschil tussen buiten en in een stal is niet zo groot.

Daar heb je ook weer gelijk in }:0 . Nu zijn er natuurlijk wel stallen waar de temperatuur daadwerkelijk enkele (tot een flink aantal) graden hoger ligt maar dat is bij ons idd niet het geval aangezien er een énorme rol'deur' (meer een net) in zit en de muren ± 1.30m hoog zijn, dan ± 35cm open over de gehele lengte van de stal aan beide kanten en dan begint het dak wat in de nok ook open is (oude koeienstal).

fojoe schreef:
worden paddockroosters in de wetgeving beschouwd als verharding of niet?
ik heb het over kunststof grastegels waar je na aanleg gewoon gras kan laten in groeien:
Afbeelding

bij mijn moeder gaf dit (ingezaaid op een te droog moment dus het gras is niet zo mooi gegroeid als de bedoeling was) het volgende resultaat: http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... AG0019.jpg
zij heeft zo 2 behoorlijk schuin aflopende stukken laten 'verharden' en na 2 winters ligt alles nog steeds prima :j
het gras gaat wel weg waar er te veel op gelopen wordt, maar door de tegels kunnen ze niet meer wegzakken in de modder.

als ik het geld had zou ik mijn hele weide zo laten doen, en het pad eromheen in grasbetontegels :)
* droomt verder :z *

Leg je die paddocktegels gewoon over de bestaande grond of graaf je die in? En als ik het goed begrijp, groeit daar dus gewoon weer gras over/doorheen?

Grasbetontegels? Even gegoogled - ik snap 'em :)*. Geeft dat dan niet hetzelfde effect als die paddocktegels?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:35

hestejente schreef:
Wij hebben de tegels ook los liggen, dat gaat prima! De bakken met daaromheen bestrating liggen niet hoger, we harken/vegen regelmatig het gemorste voordroog weg en dus ook meteen zand/modder. We hebben tegels van 40 x 60 centimeter. Als je tegels wil zou ik ze wel heel rap gaan leggen, voordat het modderig wordt of gaat vriezen.

Die grastegels lijkt me wel wat. Kost da dan? :o

Had jij nou de grindtegels of ook rubberen }:0 ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:37

Grindtegels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:45

Hier hebben we ook gewoon op een zaterdagje 2 karren tegels gehaald (gratis via Marktplaats) en deze rondom het hooinet in de wei gelegd zodat ze op die plek wel fatsoenlijk kunnen staan.

Als het maar min of meer recht ligt dan trappen de paarden het verder wel aan :)

Wel grote maat tegels inderdaad , 40 x 60.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:50

bij grasbetontegels groeit er gras in de gaten, maar hou je ook nog een deel beton over:
Afbeelding
bij kunststof grastegels groeit alles mooi dicht en zie je de tegels niet meer.
het voordeel van kunststof tegels is dat je geen gras verliest, het voordeel van betontegels is dat ze ideaal zijn voor natuurlijke slijtage van de hoeven :)

prijs weet ik niet zo meteen, dat zou je moeten opzoeken/navragen/vergelijken.
hier alvast een voorbeeld: http://www.tuin-bouw.nl/grastegels.html ... Dgod7H9myQ

het is de bedoeling dat je een stukje grond afgraaft.
bij mijn moeder is er een klein laagje zand onder de roosters gegaan.
ik weet niet precies hoe dik, maar erg veel zal het niet geweest zijn want we spreken over zakken, niet over vrachtwagens.
op de meest drassige plaatsen is er eerst wat puin gestort.
het opvullen van de roosters is gebeurd met een mengeling van teelaarde en zand.
aan de zijkanten van het pad is er nog cement oid gebruikt om te zorgen dat de roosters zeker op hun plaats blijven liggen.
op het paddockparadijs forum is er ook iemand die gewoon wat grond heeft laten afgraven, tegels gelegd en de uitgegraven grond gebruikt heeft om op te vullen.
daar is nog geen winter overheen gegaan dus ik kan niet 100% zeker zeggen of het zo ook goed houdt ;)

vorig jaar had ik rond een aantal hooinetten tegels van 30x30 liggen maar die werden de grond in getrapt.
rond andere hooinetten lagen gerecupereerde boordstenen (20x100) en die bleven nagenoeg perfect liggen.
dit jaar heb ik grotere tegels (40x40) rond de hooinetten gelegd, de oude tegels en boordstenen heb ik gebruikt om een pad naar de achterste paddock te maken: http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... AG0069.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:59

pmarena schreef:
Hier hebben we ook gewoon op een zaterdagje 2 karren tegels gehaald (gratis via Marktplaats) en deze rondom het hooinet in de wei gelegd zodat ze op die plek wel fatsoenlijk kunnen staan.

Als het maar min of meer recht ligt dan trappen de paarden het verder wel aan :)

Wel grote maat tegels inderdaad , 40 x 60.

Zo is het hier ook. Mijn stalgenoot haalt af en toe een ladinkje uit de milieustraat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:01

Vuyatela schreef:

Als het gras op is :)
Het gras groeit nu nog wel overdag langzaam door. Groeit het niet meer door, dan voeren wij bij. Duurt niet heel lang meer dus :P