zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:20

russel schreef:
Please geef mij die baan!!! Dan zijn de financiele zorgen in dit huisje over!! Enne ik werk overigens voor 8 euro netto, verdiend de boer dat ook??

Die €8 zit dan in de plus! Hier wordt dat niet verdiend, hier komt het er niet in maar gaat het de deur uit.
Of hou je gewoon van gedonder. Zo´n iemand met een plaat voor de kop die moeite heeft met de waarheid van een ander?
Wie klaagt er hier nou eigenlijk?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:33

russel schreef:
Juliete, ik durf te wedden dat jullie besteedbaar inkomen hoger ligt dan dat van ons. Ik ken eigenlijk niemand die hetzelfde of minder heeft dan wij en daarom worden wij zo moe van dat geklaag over geld en iedereen die er dan meteen maar een prak bovenop gooit omdat de diesel een paar centen duurder is geworden.

En arme boeren??? Nee die zijn er niet meer, maar jullie lezen meteen rijk en wat is rijk? Dat is een interpretatie van wat je al hebt en nog niet)

Mijn besteedbaar inkomen ligt zeker hoger maar ik ben dan ook geen boer. Ik werk bij de boeren bank :o . Ik heb dagelijks vele jaarrekeningen in handen en dus een prima beeld van het inkomen. En tja wat is arm. Wij hebben elk jaar weer een paar klanten die rond de feestdagen in tranen aan de telefoon hangen of we aub een kleine overstand kunnen toestaan zodat ze met de kerst nog wat extra boodschappen voor het avondeten kunnen halen. En dat zijn dan echt geen gevallen die elders nog een dikke spaarrekening hebben of gekke dingen doen met hun geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:01

Mindim schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Pakjes hooi is alleen nog maar interessant wanneer je minder dan 3 paarden hebt.
Als je met 3 paarden gaat rekenen kom je altijd op voordroogkuil uit.

Oaj, Lov, ik weet ook nog wel een partijtje van 400 pakjes hooi te koop :P

Wij hebben ook oudere paarden, die voordroog minder goed wegkrijgen of hun neus er voor ophalen. Er staan hier 5 paarden.
Verder is het toch ook niet aan jou wat het voor iemand interessant maakt om pakjes hooi te gebruiken?

Het is wellicht niet aan mij... maar het is wel een van dé redenen waarom veel boeren hun gedroogde gras liever in grote pakken laten wikkelen dan in losse 15kg pakjes laten stoppen. Plus: gewikkeld hooi/kuil kan buiten liggen, pakjes hooi moeten onder een dak.

Mijn paarden halen hun neus bepaald niet op voor voordroog. Sterker nog, ik had er eentje bij, die slikte de folie al af, zo'n zin had hij eraan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:06

Dees schreef:
Pakjes hooi is alleen nog maar interessant wanneer je minder dan 3 paarden hebt.
Als je met 3 paarden gaat rekenen kom je altijd op voordroogkuil uit.

Oaj, Lov, ik weet ook nog wel een partijtje van 400 pakjes hooi te koop :P

Of wanneer je het van eigen land hebt, zelf maait en alleen de perskosten hebt... Dan is het ongeveer de helft goedkoper dan gewikkelde pakken voordroog ;)
Zodra je in moet kopen is hooi duur, maar om het te maken is het vooral een "vak" en goed inschatten van het weer met wat geluk...
Daarom zijn gewikkelde balen veel makkelijker, een beetje vochtiger is dan geen probleem, prima kwaliteit voordroog, maar doe je het in pakjes heb je gelijk slechte kwaliteit hooi omdat het gaat broeien, stoffig tot schimmelig wordt.
Na 2x broei in het hooi te hebben gehad omdat het maar 4 dagen kon drogen, ben ik maar overgestapt op grote balen voordroog.
Die kleine zijn handiger in de zomer, maar als je voor persen en wikkelen al 4 euro kwijt bent voor 30 a 40 kg ruwvoer, ben je heeel veel duurder uit met een paar paarden dan wanneer je een grote baal a €20,- persen/wikkelen/verplaatsen van 350 kg opentrekt...

In die pakjes van tegenwoordig zit voor mijn gevoel ook lang niet meer zoveel hooi als vroeger... Of zijn die paarden van mij zulke vreetzakken dat ze 1 plak in een minuut of 10/15 op hebben en makkelijk een baaltje per paard per dag op kunnen eten als ik ze hun gaan laat gaan...

Ik heb nu wel wat hooi ingekocht, maar dat kan financieel echt niet uit om ze daar standaard de hele dag van te voeren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:38

russel schreef:
Please geef mij die baan!!! Dan zijn de financiele zorgen in dit huisje over!! Enne ik werk overigens voor 8 euro netto, verdiend de boer dat ook??

Sjongejonge, je moest toch eens weten waar je 't over hebt :n
Wat een onfatsoen om zo tekeer te gaan over de verdiensten van een ander terwijl je daar helemaal geen inzicht in hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:25

Nou Joyce, ik denk dat je vooral een duur loonbedrijf contracteert ;)
Persen van grote vierkante balen kost een 17,50 bij Veldkamp Haule. En die zet ze dan ook nog netjes voor je op de plaats. Ronde balen zal goedkoper zijn.
In zo'n groot pak gaan circa 20-22 pakjes hooi. Baaltjes maken kost ook al gauw 1-1,50 per baaltje. En dan liggen ze nog altijd op het land...
Beide keren overigens wel zelf maaien en schudden, loonbedrijf alleen laten komen voor het 'inpakken'.

Mijn mening: foliebalen maken is goedkoper.
Dat die 40kg baaltjes relatief te duur zijn, mag overigens als een feit gelden.

anneliesdj

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:37

Ze bedoelt geloof ik de grote balen hooi?
Kleine pakjes zijn idd veel duurder dan de grote ronde balen, die 40kg gewikkelde baaltjes zijn belachelijk, dan heb je nog ronde balen van 100-150 kg, relatief wat duurder maar bijzonder handig als je 2-3 paarden hebt en geen opslag voor hooi.
Is ook zeker lonend om die te maken, wij hebben daar 2 jaar terug ook een flinke hoeveelheid van laten maken, waren allemaal zo verkocht. Maar het is weer moeilijk om iemand te vinden die een geschikte pers heeft daarvoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:35

Dan zal ik volgend jaar veldkamp eens bellen...
Kunnen die ook ronde balen maken? Als die €17,50 inclusief op de plaats zetten is en inclusief BTW dan zou ik goedkoper uit zijn bij hun. Bedankt voor de tip.

Vorig jaar heb ik 5 verschillende loonbedrijven gebeld ivm plotselinge weersomslag. Toen lagen de prijzen minimaal op €12,50 per baal, maar dat is wel de prijs exclusief! BTW en exclusief het op de plaats zetten. En die hele grote rechthoekige balen heb ik vorig jaar 2e snee gehad (De Jager Jubbega) die zijn inderdaad heel voordelig (80 bij 80 bij 180 tot 200cm lang) maar voor ons zijn die niet te verplaatsen terwijl we de ronde wel kunnen rollen en binnen zetten.
Overigens viel dat ook nog duurder uit doordat hij 19% BTW door berekende terwijl ik bij mijn huidige loonbedrijf maar 6% hoef te betalen, zowel voor het persen en wikkelen, als voor het op de plaats zetten.
Ik betaal beneden de 30 balen €13,90 per ronde baal, 6 lagen plastic, exclusief 6% BTW en moet het op de plaats zetten apart betalen a €65,- per uur exclusief BTW, per snee zijn ze vaak toch wel minimaal een uur bezig. Met een goede snee komt er ongeveer €5,- per baal bij op aan verplaatskosten (kosten van de tijd inclusief BTW gedeeld door aantal balen) maakt in totaal dus net geen €20,- (Vorig jaar had ik een kleine 1e snee en toen viel het duur uit, €7,50 per baal voor verplaatsen...) 2e snee heb ik direct van het land verkocht, met vervoer voor eigen rekening van de koper.

Grote balen zonder folie zijn per definitie veel goedkoper dan foliebalen.
Voor persen van kleine baaltjes heb ik van de zomer de prijs gehad van €0,50 cent per pakje en €0,70 cent per pakje (mensen die het er bij doen)
Ik heb deze zomer natuurland hooi gekocht, zelf van het land halen, voor €1,50 per pakje en die hebben daar ook winst op gemaakt, vorig jaar kostten de pakjes daar toen maar €1,- per pakje. Zou omhoog naar €1.20 maar werd uiteindelijk €1,50. Maar voor die €1,50 hoef je eigenlijk niet zelf te hooien...

Maar voor €0.50/€0,70 cent per pakje hooi van eigen land kan ik dus prima hooi voeren aan de paarden en heb ik alleen werk van het van het land halen. Maar dat gaat snel genoeg. Samen met een vriendin had ik in iets meer dan een uur 87 pakjes hooi opgestapeld op de kar. (helaas reed ik toen scheef in een greppeltje en stond de kar scheef in de grond en zat de auto vast tot het chassis :P en hebben we een deel af moeten laden, toen er uit getrokken worden en weer opnieuw opladen... Dat was echt balen!)

Het lastigste met hooi is om het op de zolder te krijgen O:) Daar moeten we nog iets voor hebben...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:48

joyce B schreef:
Dan zal ik volgend jaar veldkamp eens bellen...
Kunnen die ook ronde balen maken? Als die €17,50 inclusief op de plaats zetten is en inclusief BTW dan zou ik goedkoper uit zijn bij hun. Bedankt voor de tip.

Vorig jaar heb ik 5 verschillende loonbedrijven gebeld ivm plotselinge weersomslag. Toen lagen de prijzen minimaal op €12,50 per baal, maar dat is wel de prijs exclusief! BTW en exclusief het op de plaats zetten. En die hele grote rechthoekige balen heb ik vorig jaar 2e snee gehad (De Jager Jubbega) die zijn inderdaad heel voordelig (80 bij 80 bij 180 tot 200cm lang) maar voor ons zijn die niet te verplaatsen terwijl we de ronde wel kunnen rollen en binnen zetten.
Overigens viel dat ook nog duurder uit doordat hij 19% BTW door berekende terwijl ik bij mijn huidige loonbedrijf maar 6% hoef te betalen, zowel voor het persen en wikkelen, als voor het op de plaats zetten.
Ik betaal beneden de 30 balen €13,90 per ronde baal, 6 lagen plastic, exclusief 6% BTW en moet het op de plaats zetten apart betalen a €65,- per uur exclusief BTW, per snee zijn ze vaak toch wel minimaal een uur bezig. Met een goede snee komt er ongeveer €5,- per baal bij op aan verplaatskosten (kosten van de tijd inclusief BTW gedeeld door aantal balen) maakt in totaal dus net geen €20,- (Vorig jaar had ik een kleine 1e snee en toen viel het duur uit, €7,50 per baal voor verplaatsen...) 2e snee heb ik direct van het land verkocht, met vervoer voor eigen rekening van de koper.

Grote balen zonder folie zijn per definitie veel goedkoper dan foliebalen.
Voor persen van kleine baaltjes heb ik van de zomer de prijs gehad van €0,50 cent per pakje en €0,70 cent per pakje (mensen die het er bij doen)
Ik heb deze zomer natuurland hooi gekocht, zelf van het land halen, voor €1,50 per pakje en die hebben daar ook winst op gemaakt, vorig jaar kostten de pakjes daar toen maar €1,- per pakje. Zou omhoog naar €1.20 maar werd uiteindelijk €1,50. Maar voor die €1,50 hoef je eigenlijk niet zelf te hooien...

Maar voor €0.50/€0,70 cent per pakje hooi van eigen land kan ik dus prima hooi voeren aan de paarden en heb ik alleen werk van het van het land halen. Maar dat gaat snel genoeg. Samen met een vriendin had ik in iets meer dan een uur 87 pakjes hooi opgestapeld op de kar. (helaas reed ik toen scheef in een greppeltje en stond de kar scheef in de grond en zat de auto vast tot het chassis :P en hebben we een deel af moeten laden, toen er uit getrokken worden en weer opnieuw opladen... Dat was echt balen!)

Het lastigste met hooi is om het op de zolder te krijgen O:) Daar moeten we nog iets voor hebben...

Heb je geen vriendjes die even helpen met het lossen van het hooi, richting zolder ??
Of wat buurjongens, vroeger liepen we hard om na afloop een kistje bier leeg te maken.

Maar terug komend op het gewicht van de pakjes.
Een hooi pers haalt het hooi naar binnen en na een bepaalde tijd slaat de pers de touwtjes erom heen, het pakje schuift de pers uit.
Door de rare zomers van afgelopen jaren is de dichtheid per meter gras minder geworden.
Dus de pers pakt minder hooi op, de ervaring en kennis van de trekker rijder is daar heel belangrijk bij.
Hij moet sneller gaan rijden om voldoende hooi in het pak te kunnen krijgen.
Maar ja, de loonwerker wordt per pakje afgerekend dus wie weet het antwoord nu ??
15 jaar geleden hadden we hooi baaltjes van 35 kg, nu mag je blij zijn dat ze 16 tot 20 kg wegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:50

Jij hebt voor 50 cent een pakje van eigen land? Reken je daar alle kosten al bij dan of is dat alleen persen?

En wat betaalden jullie voor het persen en wikkelen van de ronde balen 2 jaar terug? Wij betaalden toen 11,- was het bij jullie toen ook goedkoper?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:51

Ariebren schreef:
15 jaar geleden hadden we hooi baaltjes van 35 kg, nu mag je blij zijn dat ze 16 tot 20 kg wegen.

Dat klopt idd, is nog niet eens 15 jaar geleden want toen was ik nog helemaal niet met hooi maken bezig :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:59

Maar de laatste jaren mag het hooi voor paarden niet bemest zijn, moet het van natuur gebieden komen.
Geen wonder dat de opbrengst per ha terug loopt.
Het weer van dit jaar laat ik even buiten beschouwing :7
Gras groeit in regen en zon en het gras heeft ook voeding nodig in de vorm van kunstmest of drijfmest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:57

anneliesdj schreef:
Jij hebt voor 50 cent een pakje van eigen land? Reken je daar alle kosten al bij dan of is dat alleen persen?

En wat betaalden jullie voor het persen en wikkelen van de ronde balen 2 jaar terug? Wij betaalden toen 11,- was het bij jullie toen ook goedkoper?

alleen persen, de andere kosten zijn moeilijker per pakje om te rekenen en ik heb een regeling met een boer op het moment. Als we zelf een trekker kopen met machines kan ik pas uitrekenen wat meer richting de werkelijke kostprijs komt van alles te samen (diesel, uren,verwachte afschrijving machines etc)

Het eerst jaar dat ik balen had, is denk ik nu 3 jaar geleden, was het 11 euro per baal exclusief BTW
Daarna werd het 12 euro nog wat en vorig jaar al 13 euro (bij meer dan 30 wordt het goedkoper) dit jaar dus al bijna 14 euro exclusief BTW. Die van 11 euro kon ik contant betalen, zal wel zwart zijn geweest, de laatste jaren steeds op rekening.

@ Ariebren: vaste (oude) stalmest mest is beter voor je land en bodemleven en daar groeit het ook prima op toch? Duurt alleen iets langer voordat het zijn werk gaat doen ;)

ps: scheelt misschien als je dikkere wiersen maakt? Dan maakt het toch niet uit dat het gras minder vol ligt? Alleen wel een goede tip om dan te letten op hoe zwaar de pakjes worden en als ze te licht zijn vragen of ze iets vlotter door kunnen rijden ;) :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:02

Drijfmest krijg je geld voor.
En wat heeft een echte Holander het liefst ??
Het kost niks, je krijgt geld toe.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:10

Ariebren schreef:
Een hooi pers haalt het hooi naar binnen en na een bepaalde tijd slaat de pers de touwtjes erom heen, het pakje schuift de pers uit.
Door de rare zomers van afgelopen jaren is de dichtheid per meter gras minder geworden.
Dus de pers pakt minder hooi op, de ervaring en kennis van de trekker rijder is daar heel belangrijk bij.
Maar ja, de loonwerker wordt per pakje afgerekend dus wie weet het antwoord nu ??

Ik zat er laatst naast en leerde dat je de dichtheid van persen kan instellen. Degene die perst moet de ervaring hebben om dat goed in te stellen, kijkend naar het materiaal. Of heb ik het nu niet goed begrepen???

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:11

Ariebren schreef:
Drijfmest krijg je geld voor.
En wat heeft een echte Holander het liefst ??
Het kost niks, je krijgt geld toe.

Klopt, afgelopen jaar meer dan anders!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:14

Nou dat verschild heel erg.
Dat de prijs omhoog gaat dat klopt wel.
Vooral als je in het zuiden woont van het land.
Maar er zit veel verschil in.
Zo hè je voor 2,50 een baal stro maar bij iemand anders voor een 10 tje

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:19

wuswa schreef:
Ariebren schreef:

Ik zat er laatst naast en leerde dat je de dichtheid van persen kan instellen. Degene die perst moet de ervaring hebben om dat goed in te stellen, kijkend naar het materiaal. Of heb ik het nu niet goed begrepen???

Tuurlijk zal er wel een knopje op de pers zitten.
Maar de loonwerker wordt per pakje betaald, dus ??
En aan de andere kant, welke jongeman van 18 jaar kan nog eens lekker meehelpen in de hooibouw voor een centje en een biertje ?
De pakjes van 35 kg krijgen ze geenens meer opgetild.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-10-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:20

Hoe doen jullie dat? Geld krijgen voor drijfmest? Gaat dat via een loonbedrijf of zo?

Hier is het lastig om aan drijfmest te komen zonder dat je een gebruikersverklaring tekent. Oftewel: op papier gebruikt de boer je land en dus mag hij er mest op uitrijden. Elk jaar geven ze op welke percelen ze in gebruik hebben en dat wordt dan geregistreerd en aan de hand daarvan wordt berekend hoeveel mest ze kwijt kunnen op hun land.

Bij mij bemest de boer dus mijn land op verzoek en hij maait en schudt het voor me. Helaas is het echt een koeienboer, dus is het voor zijn gevoel al heel snel droog genoeg en vindt hij het wel klaar...
Om die reden kan ik dus ook geen hooi maken nu. Met 4 of 5 dagen en 3 of 4x schudden in totaal heb je vaak nog geen echt hooi (wel prima voordroog!). Met 2 of 3x per dag schudden en 5 dagen mooi weer met lekker windje kun je wel hooi maken...

Ik heb voor haverstro vanaf de kar €2,75 betaald direct van de boer (gebruik het als extra knabbelvoer, niet voor in de stal). Het Tarwe stro lag nog op het land in de regen...

Over de dichtheid: kunnen die oude persen dan ook van die 35/40 kg balen maken zoals die nieuwe hogedrukpersen die voor die kleine wikkelpakjes gebruikt worden? En gaat dat ook eerder broeien dan wanneer ze minder strak geperst zijn of maakt dat niet uit?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:24

Het uitrijden van drijfmest op je land gaat wel volgens de officiele regels.
Mest valt onder de minas, dus een paar formuliertjes moet je wel aftekenen na het het mesten.
Maar centjes toekrijgen is niet verkeerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:29

Hooi balen die rond de vijf, zes dagen met matige zon, geperst worden lopen het risico op broei.
Heel belangrijk is om die hooi balen niet gelijk compact gestapeld op zolder op te slaan.
Laat ze een paar dagen op de bandenwagen staan, met houten bodem, om na te reageren.
Bij ijzeren bodem, composteren de onderste pakjes heel snel, het vocht kan niet weg.
Moeten de baaltjes wel naar zolder ?
Ruim stapelen met veel lucht spleten ertussen voor de koeling.
Hooi reageert een week of zes door na persen.
En die reactie geeft warmte af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:33

ja, maar hoe krijg je dat? Ik wordt gezien als particulier en heb dus geen mestnummer. Wel 3ha weidegrond!
Boeren mogen mij maar 10 kuub per jaar leveren. Dat is te weinig...
Dus hoe komen jullie aan meer en via welke weg vind je de mensen die er geld voor over hebben?

Oh ja, ik heb wel eens geld gehad. 50 euro per ha per jaar... Niet echt een bijzonder bedrag en die kalvermesterij reed er altijd meer over dan ik wilde :( Maar ook via gebruikersverklaring.

Over het hooi: als je het op zolder stapelt, is het dan ook verstandig het op pallets te zetten? Of kun je beter gelijk op de zoldervloer stapelen, of moet er eerst stro onder?
Voorgaande jaren had ik het in de kapschuur en die bodem was betontegels die soms vochtig doorsloegen, dus stond het altijd op pallets of evt. dikke laag stro zodat het hooi droog bleef. Het bleef alleen mooi als het in een flink grote bult opgeslagen stond, bij kleinere hoeveelheden trok het toch teveel vocht aan denk ik want dan werd het muffig en stoffig als je niet snel genoeg alles op voerde.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:45

Hooi moet gestapeld worden op een bodem die vocht opneemt.
Dat is het belangrijkste.
Ik heb een ouderwetse hooi zolder met een stro laag van misschien 20 jaar oud.

Op zolders, het mooiste is om een dikke stro laag er onder te hebben.
Op beton of tegels, op de begane vloer, pallets er onder om de wind de kans te geven er onder door te blazen.

En het mest tegoed was dit voorjaar ongeveer 3 euro per m3 mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:46

Dees schreef:
Het is wellicht niet aan mij... maar het is wel een van dé redenen waarom veel boeren hun gedroogde gras liever in grote pakken laten wikkelen dan in losse 15kg pakjes laten stoppen. Plus: gewikkeld hooi/kuil kan buiten liggen, pakjes hooi moeten onder een dak.

Mijn paarden halen hun neus bepaald niet op voor voordroog. Sterker nog, ik had er eentje bij, die slikte de folie al af, zo'n zin had hij eraan :D

Tja het ene paard is het andere niet he, die van blieft het niet, ook hebben we paarden staan waar we liever hooi aan geven dan voordroog, omdat het toch iets rijker is dan hooi en we ook paarden hebben staan, de zo sober mogelijk moeten.
Wat ik al eerder zei, hooibaaltjes haal je hier niet bij boeren bijna, maar eerder bij een hobbyboer die zijn hectare gras 1 a 2 keer per jaar maait en een 500 pakjes daarmee haalt of inderdaad voor mensen die eigen land voor eigen paardengebruik hooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:49

joyce B schreef:
Daarom zijn gewikkelde balen veel makkelijker, een beetje vochtiger is dan geen probleem, prima kwaliteit voordroog, maar doe je het in pakjes heb je gelijk slechte kwaliteit hooi omdat het gaat broeien, stoffig tot schimmelig wordt.

In die pakjes van tegenwoordig zit voor mijn gevoel ook lang niet meer zoveel hooi als vroeger... Of zijn die paarden van mij zulke vreetzakken dat ze 1 plak in een minuut of 10/15 op hebben en makkelijk een baaltje per paard per dag op kunnen eten als ik ze hun gaan laat gaan...

Daar zijn ze bij ons dit jaar tegenaan gelopen. Prutweer voor pakjes hooi, vandaar pas in sepember.
Hier krijgen de paarden een halve baal per dag, pakjes zijn wel behoorlijk zwaar.