Dan zal ik volgend jaar veldkamp eens bellen...
Kunnen die ook ronde balen maken? Als die €17,50 inclusief op de plaats zetten is en inclusief BTW dan zou ik goedkoper uit zijn bij hun. Bedankt voor de tip.
Vorig jaar heb ik 5 verschillende loonbedrijven gebeld ivm plotselinge weersomslag. Toen lagen de prijzen minimaal op €12,50 per baal, maar dat is wel de prijs exclusief! BTW en exclusief het op de plaats zetten. En die hele grote rechthoekige balen heb ik vorig jaar 2e snee gehad (De Jager Jubbega) die zijn inderdaad heel voordelig (80 bij 80 bij 180 tot 200cm lang) maar voor ons zijn die niet te verplaatsen terwijl we de ronde wel kunnen rollen en binnen zetten.
Overigens viel dat ook nog duurder uit doordat hij 19% BTW door berekende terwijl ik bij mijn huidige loonbedrijf maar 6% hoef te betalen, zowel voor het persen en wikkelen, als voor het op de plaats zetten.
Ik betaal beneden de 30 balen €13,90 per ronde baal, 6 lagen plastic, exclusief 6% BTW en moet het op de plaats zetten apart betalen a €65,- per uur exclusief BTW, per snee zijn ze vaak toch wel minimaal een uur bezig. Met een goede snee komt er ongeveer €5,- per baal bij op aan verplaatskosten (kosten van de tijd inclusief BTW gedeeld door aantal balen) maakt in totaal dus net geen €20,- (Vorig jaar had ik een kleine 1e snee en toen viel het duur uit, €7,50 per baal voor verplaatsen...) 2e snee heb ik direct van het land verkocht, met vervoer voor eigen rekening van de koper.
Grote balen zonder folie zijn per definitie veel goedkoper dan foliebalen.
Voor persen van kleine baaltjes heb ik van de zomer de prijs gehad van €0,50 cent per pakje en €0,70 cent per pakje (mensen die het er bij doen)
Ik heb deze zomer natuurland hooi gekocht, zelf van het land halen, voor €1,50 per pakje en die hebben daar ook winst op gemaakt, vorig jaar kostten de pakjes daar toen maar €1,- per pakje. Zou omhoog naar €1.20 maar werd uiteindelijk €1,50. Maar voor die €1,50 hoef je eigenlijk niet zelf te hooien...
Maar voor €0.50/€0,70 cent per pakje hooi van eigen land kan ik dus prima hooi voeren aan de paarden en heb ik alleen werk van het van het land halen. Maar dat gaat snel genoeg. Samen met een vriendin had ik in iets meer dan een uur 87 pakjes hooi opgestapeld op de kar. (helaas reed ik toen scheef in een greppeltje en stond de kar scheef in de grond en zat de auto vast tot het chassis

en hebben we een deel af moeten laden, toen er uit getrokken worden en weer opnieuw opladen... Dat was echt balen!)
Het lastigste met hooi is om het op de zolder te krijgen

Daar moeten we nog iets voor hebben...