Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:27

Tancreda4 schreef:
Ik heb daar helemaal niet over nagedacht toen ik een paard kocht, slecht he :o En ik kan begrijpen dat er ook tig mensen zijn die een paard kopen en niet beter weten dan dat het ok is dat een paard 23/7 in een stal staat. ZO gaat het immers al jaren op de stallen waar ze lopen, bij mensen die al eeuwen in de paarden zitten en er wel verstand van hebben...... Tot je dan meer gaat leren, rond gaat kijken en verrek, zo hoort het helemaal niet, of is het helemaal niet ideaal voor het paard!
Zo kan het ook lopen, allemaal mensen die het niet rot bedoelen, maar niet beter weten. Immers, de stal waar ze liepen zijn het bekende mensen die al jaaaaaaaaaaaaaaren in de paarden zitten, dus dan moet het toch goed zijn?

Ik ben blij dat ik een plekje heb waar ze nog redelijk naar buiten komen. Iig daar zorg ik nu zelf voor. Maar ik wist niet beter of de paarden stonden hier de hele winter op stal, soms eventjes in de bak, of aan het werk, maar soms ook gewoon 7 dagen achter elkaar in hun stal. Ze waren braaf, lief, vrolijk, dus het was wel goed?? Toch??
Ben blij dat ik nu beter weet en dat mijn merrie nu zoveel mogelijk buiten komt in de winter. Het is soms wel even hele dingen verzetten om het waar te maken, maar tja, ik heb nu eenmaal een paard, dan moet ik ook zorgen dat die niets tekort komt en lekker buiten komt. Al is het in de winter helaas niet meer dan een uur of 4 buiten. Dan willen ze vaak ook naar binnen, puur omdat ze in een paddock staan en zich dan gaan vervelen. Dan is een stal met nog meer hooi (want in de bak krijgen ze ook hooi bijgevoerd) veel leuker.

Kijk , als je er op zo'n manier tegenaan kijkt dan is dat al veel eerlijker naar het paard toe dan maar simpelweg zeggen : hij is zo dolgelukkig dus dit is het beste voor hem , en maar wegwuiven dat het nog beter kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:28

Lusitano schreef:
Lovely schreef:
De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.

De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.

Het eerste deel ben ik met je eens. In een natuurlijke situatie staan paarden in een kudde en zijn daar een leidhengst en een leidmerrie bij. Het meest natuurlijke is dus groepshuisvesting. Een paard alles zelf laten kiezen gaat niet werken. Zodra je als mens met een paard omgaat moet jij die rol op je nemen.

punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten?

Je vraagt het in elk geval netter dan anderen.

Voor mij is een paard houden op een weiland ergens met een schuilstal zo'n beetje het mimimum en de ervaring leert dat heel veel mensen die een paard zo houden ook weinig tijd en aandacht hebben voor management. Dat management zie ik vrij breed en begint al bij het soort gras en kruiden je op je weiland zaait, wat voor stal je erop zet en wat voor een paard (niet te vergeten). Naar mijn mening moet je management niet minder worden als je paard buiten staat, maar in de praktijk zie je vaak anders omdat mensen geen geld hebben om regelmatig te ontwormen, of voor goede dekens, de juiste ijzers, op tijd de veearts en noem maar op. Doordat er slecht naar het paard gekeken wordt krijgt het dier te maken met zaken als insulineresistentie, zomer eczeem, bevangenheid, slechte hoeven, spierpijn en van die dingen. Gooi deze termen eens door de zoekmachine op bokt en het lijkt alsof deze ziektes en aandoeningen meer niet dan wel aanwezig zijn in het paardenbestand. Ik vind dat op z'n minst alarmerend te noemen omdat niemand kennelijk wil kijken naar de grassoort of meststof (bijvoorbeeld) die op het land wordt gebruikt, maar voor het gemak maar met de vinger naar de bikszak wijst. Er is een enorme neiging tot selectieve aandacht om goed naar een paard te kijken en daarom wordt voor het gemak het buitenleven maar als ideaal gebombardeerd omdat dat een groepje bokkers toevallig beter uitkomt.

Dus nee, ik bedoel dus niet de gouden knop op een stal of de wedstrijdambities, maar ik bedoel de bereidheid van de eigenaar om aandacht en geld in een paard te stoppen en dit te blijven doen. Dat laatste is vooral het motivatiedeel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:33

Als je bereid bent om geld en aandacht in je paard te stoppen , dan zoek je er een wei met inloopstal voor waar je alles in kunt richten op je paard....

Juist wanneer je er weinig aan wilt doen plemp je het dier neer op een stal :P

Of is deze reactie nu net zo kortzichtig als de jouwe ? ;)

Jouw voorbeeld komt zat voor hoor , maar dat heeft niks met kiezen voor weidegang te maken , gaat gewoon om mensen die hun paard ergens willen dumpen , en die zijn er minstens zoveel die hun paard op stal neer plempen....

Goede of slechte verzorging staat wat dat betreft los van de fijnste huisvesting voor een paard :)

Een paard dat perfect verzorgd wordt maar geen keuze heeft tussen binnen en buiten staan , nat of droog staan , enz. heeft nog altijd "minder" dan een paard dat net zo goed verzorgd wordt maar wèl die keuzes heeft :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-09-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:34

pmarena schreef:
Als je bereid bent om geld en aandacht in je paard te stoppen , dan zoek je er een wei met inloopstal voor waar je alles in kunt richten op je paard....

Juist wanneer je er weinig aan wilt doen plemp je het dier neer op een stal :P

Of is deze reactie nu net zo kortzichtig als de jouwe ? ;)

Vind ik niet ;)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:36

natuurlijk is een paard een gedomesticeerd dier, maar veel van de behoeften die het in de natuur heeft, die heeft het nu nog steeds.
Het is overigens niet heilig om een paard 24/7 buiten te gooien. Je moet steeds blijven kijken naar de behoefte van de dieren. Die van mij heeft gelukkig stevige voeten, mijn oude Kwpn'er had nu op stompjes gelopen vermoed ik.... zijn hoeven zijn zo slecht dat hij de combi van nat land en een stevige bodem bij de voerplaast misschien niet goed had getrokken.

overigens vind ik het wel heel makkelijk/fijn om mijn paard zo op het land te hebben met een schuilstal. Ik hoef inderdaad weinig kunstgrepen uit te halen of controle uit te oefenen om er voor te zorgen dat hij goed in zijn vel zit. Als je dat lui of ongemotiveerd wil noemen vind ik dat prima. Dat vind ik dan eigenlijk wel weer hele aparte manier van er tegenaan kijken :D maar dat komt ook omdat ik er zo anders over denk.

overigens werd er een vergelijking gemaakt met een zeehondje in een badkuip. Ik heb dat eerder ook al geprobeerd.
we willen het natuurlijk allemaal wel goed doen. Ik heb er ook niets op tegen als mensen hun paarden snachts op stal halen, als de paarden maar de mogelijkheid krijgen om natuurlijk gedrag te vertonen voor een groot deel van de dag.
Mijn bezwaren zijn tov de mensen die zo'n dier 24/7 op stal hebben en zich totaal niet verdiept hebben in de noden van het paard. En dan praat ik ook niet over de vitamineshot die zo nu en dan gegeven wordt, maar over de basisbehoeften (niet eens over enten of wormenkuren, al is dat ook nodig we praten over huisvesting nu)

en ik ben het met Joolien eens, een paard dat niet het land op wilt is zo geconditioneerd en kiest daar niet bewust voor!
honden die bij een broodfokker in een kooitje hebben gezeten voor hun hele leven voelen zich ook het meest veilig in een kleine ruimte.... wat zou daar dan de oplossing voor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:36

@kimmie261, ik geloof er helemaal niets van dat al die paarden die slechts een paar uurtjes per dag buiten komen, zulke blije paarden zijn. Ik denk dan ook dat jij iets heel anders in de ogen en gezichtsuitdrukking van zulke paarden ziet dan ik.

En nee, een paard is helemaal niet ('bij uitstek'??) een dier dat prima in een isoleercelletje kan leven. Wanneer je je verdiept in de belevingswereld, anatomie en fysiologie van het paard, dan kom je te weten dat jouw aanname onmogelijk waar kan zijn.

Dat paarden 'diep ongelukkig' en 'diep diep triest' in de stromende regen zouden staan, is ook zo'n aanname. Paarden gaan met hun kont tegen de regen/wind in staan, vaak ook met het hoofd naar beneden, om hun kwetsbare delen te beschermen (buik, hals, borst en hoofd). Dat is niet zielig, dat is juist instinct waar ook moeder natuur weer prima voor gezorgd heeft. Mijn paarden gaan ook weleens zo staan, voorin de wei, in plaats van dat ze naar achteren lopen om in de stal te schuilen. Daar is niets 'dieptriests' aan, dat is namelijk heel natuurlijk gedrag.

En ja, mijn paarden zijn "gemiddelde doorgefokte kwpn-ers" die volgens jou helemaal niets meer hebben van het oerpaard. :+
En nee, hun wei is niet "verzopen", hun paddock ook niet en ze staan nooit te kleumen (rillen).

Ik denk dat jij te veel je menselijke gevoelens en gedachten projecteert op paarden en het paard niet meer als paard ziet of wilt zien.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:39

Lovely schreef:

Voor mij is een paard houden op een weiland ergens met een schuilstal zo'n beetje het mimimum en de ervaring leert dat heel veel mensen die een paard zo houden ook weinig tijd en aandacht hebben voor management. Dat management zie ik vrij breed en begint al bij het soort gras en kruiden je op je weiland zaait, wat voor stal je erop zet en wat voor een paard (niet te vergeten). Naar mijn mening moet je management niet minder worden als je paard buiten staat, maar in de praktijk zie je vaak anders omdat mensen geen geld hebben om regelmatig te ontwormen, of voor goede dekens, de juiste ijzers, op tijd de veearts en noem maar op. Doordat er slecht naar het paard gekeken wordt krijgt het dier te maken met zaken als insulineresistentie, zomer eczeem, bevangenheid, slechte hoeven, spierpijn en van die dingen. Gooi deze termen eens door de zoekmachine op bokt en het lijkt alsof deze ziektes en aandoeningen meer niet dan wel aanwezig zijn in het paardenbestand. Ik vind dat op z'n minst alarmerend te noemen omdat niemand kennelijk wil kijken naar de grassoort of meststof (bijvoorbeeld) die op het land wordt gebruikt, maar voor het gemak maar met de vinger naar de bikszak wijst. Er is een enorme neiging tot selectieve aandacht om goed naar een paard te kijken en daarom wordt voor het gemak het buitenleven maar als ideaal gebombardeerd omdat dat een groepje bokkers toevallig beter uitkomt.

Dus nee, ik bedoel dus niet de gouden knop op een stal of de wedstrijdambities, maar ik bedoel de bereidheid van de eigenaar om aandacht en geld in een paard te stoppen en dit te blijven doen. Dat laatste is vooral het motivatiedeel.

Oh, maar dan zijn we het met elkaar eens! Dan gaat het over de ondoordachtheid waarmee mensen een dier aanschaffen of er mee omgaan.
Je hebt gewoon voor een dier te zorgen, en dat betekent ook dat je verantwoordelijk bent voor zijn welzijn, of het nu 24/7 buiten staat of niet. je verantwoordelijkheid houdt daarmee niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:40

Lusitano schreef:
overigens werd er een vergelijking gemaakt met een zeehondje in een badkuip. Ik heb dat eerder ook al geprobeerd.
we willen het natuurlijk allemaal wel goed doen. Ik heb er ook niets op tegen als mensen hun paarden snachts op stal halen, als de paarden maar de mogelijkheid krijgen om natuurlijk gedrag te vertonen voor een groot deel van de dag.
Mijn bezwaren zijn tov de mensen die zo'n dier 24/7 op stal hebben en zich totaal niet verdiept hebben in de noden van het paard. En dan praat ik ook niet over de vitamineshot die zo nu en dan gegeven wordt, maar over de basisbehoeften (niet eens over enten of wormenkuren, al is dat ook nodig we praten over huisvesting nu)

+:)+

Lusitano schreef:
Lovely schreef:

Oh, maar dan zijn we het met elkaar eens! Dan gaat het over de ondoordachtheid waarmee mensen een dier aanschaffen of er mee omgaan.
Je hebt gewoon voor een dier te zorgen, en dat betekent ook dat je verantwoordelijk bent voor zijn welzijn, of het nu 24/7 buiten staat of niet. je verantwoordelijkheid houdt daarmee niet op.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:45

Joolien schreef:
kimmie261 schreef:
ja precies zie zo'n voorbeeld paard hier boven toch joolien,die schimmel,die kon het allemaal prima hebben..maar niet heus..

en hier op stal is er altijd ruwvoer te eten voor de paarden...staan nooit zonder..

Dat zegt niet dat het paard het niet leuk vind, hij is het niet gewend of het voer niet gewend.

Het is eigenlijk dieptriest dat zo'n paard stress krijgt van buiten staan. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn...

??

dit paard had geen stress hoor,hoe kom je daarbij??dit paard is werkelijk de nuchterheid zelfus,dus waarom nu stress erbij gehaald wordt?

daarnaast vond ie het ook leuk hoor op de wei,en hij was gewend overdag's buiten te staan op de stal die ik had in belgie,en zelfs jaren daarvoor 24/7 in zomers buiten staan op de pensionstal waar hij toen stond,en ook daar is ie ooit als biaffra paard ter nauwernood gered...echt skelet was ervan over..zo mager..

hij is daarna meegegaan naar belgie waar hij snachts in een mega loopstal stond en overdags lekker op de wei... :)

we moesten daar weg en zijn naar dld verhuisd waarbij hij weer voor het eerst weer sinds 3 jaar 24/7 naar buiten is gegaan,op een mooie volle ruime wei,niets stress of paard wat zich ongelukkig voede hoor,alleen hij trekt het gewoon niet,nu ook niet,hij staat nu ook de zomer overdags buiten,maar toch vermagerd hij,tot straks de winter weer komt en hij langer op stal komt te staan,dan komt hij weer aan...

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:49

Ik ben van menig dat een paard naar buiten moet overdag als de weeromstandigheden dat toelaten.
s' Nachts op stal is goed voor de rust van het paard.
De paarden leefden vroeger in het wild ook niet op stal maar het paard is inmiddels gedomestiseerd en er is maar een fractie over van hoe het oaard vroeger leefde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:53

Hoe komt het dan dat die schimmel zo erbij stond? Ik vind stress geen rare gedachte. Een gezond paard knalt niet zo in als er voldoende gras is EN bij wordt gevoerd. Dan zou ik het ook gooien op stress, of er moet iets anders aan de hand zijn. Las dat het in de zomer was, beetje paard zou dat wel moeten kunnen handelen, of het moet opeens 24/7 gaan regenen en flink koud zijn, dan verbranden ze idd een flink hoop om warm te blijven en een vacht te kweken, en vind ik het niet heel raar als sommigen dan afvallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:56

Echt normaal is het niet nee... waardoor verbrandt het paard ineens veel meer / neemt het niet genoeg voedingsstoffen op ?

Is de kwaliteit van het gras dan zo laag ? Wordt het ineens minder bijgevoerd ? Is het zo druk in de wei aan het rennen of stressen ? Heeft hij het druk met warm blijven door gebrek aan schuilmogelijkheden , of eet hij niet genoeg om andere redenen . bvb. te warm , te veel steekbeesten...nog iets anders ?

Een gezond paard op een gezonde wei wordt niet zo mager :n

Als het bij meerdere paarden op dezelfde wei gebeurt dan is er toch echt wat mis , normaal gesproken :(:)

Wel begrijpelijk dat je er dan niet mee verder gaat , maar omdat het zo vreemd is zou ik persoonlijk toch wel graag de preciese oorzaak willen weten als eigenaar :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:57

tancreda,geen idee,hij heeft geen stress, paard is zo relaxed,maar ws het weer,koud hebben,veel regen op zich gehad,vacht aanmaken en veel lopen dat dat hem zo liet invallen,en hem niet alleen hoor...nog 2 andere kon ik de ribben tellen..

en JoviBan,ja denk dat ik een ander idee heb van blije paardjes als jij,als ik soms die uitgedoofde ogen zie van die paarden die dag en nacht staan te verkleumen in een wei in wind en regen,nee dank je,zou het de mijne niet aan willen doen :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:58

mijn pony vond t vroeger ook niet enig buiten.
die ging na 2 uur zelf wel weer naar stal.
met of zonder draad om zich heen.
na 5 jaar op stal heeft ze een knie blesure gekregen en moest ze verplicht buiten staan.
nu staat ze in een paddock met een prachtige schuilstal.
en is er geen pijl meer op te trekken want soms is ze er niet uit te slaan en soms staat ze de hele dag nat te regene.

mijn jongste haat regen.
t is leuk om even in te spelen maar daarna gaan we echt heel hard tegen t hek schoppen :7

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:59

Ik heb waarschijnlijk een zeldzaam geval pony.
Na 18 jaar trouwe dienst als manegepony (23/7 op stal) mocht ik de pony hebben voor een goede oude dag. Ik woonde inmiddels aan de andere kant van hrt land en vond stalling 24/7 buiten met ruime schuilstal en onbeperkt ruwvoer.
Hij is midden in de winter verhuisd, toen er sneeuw en ijs lag. Heb er nachtenlang over gepiekerd of ik hem dat aan kon doen op zn 22e, zo vanuitnstal naar buiten.
Heb besloten het te, als hij het niet zou trekken, zou ik uiteraard voor een ander plekje gaan kijken.

Pony is gekimen en heeft een dag of twee moeten wennen. Binnen staan deed hij zelden ook niet bij regen of sneeuwbuien. Pas in de zomer met warmte is hij de schuilstal echt gaan gebruiken om te schuilen.
En kwa conditie is hij er alleen mar op vooruit gegaan, hij was duidelijk te mager en hij was matjes met rijden.
Hij glimt nu als een spiegel,is aan de ronde kant (ben volop bezig te zorgen voor juist voer, met voldoende structuur en vitamines en mineralen en niet te veel energie) en weer zo fit als wat. Ik dacht een pensioengerechtigde grasmaaier te krijgen, waar ik af en toe nog een rustig ritje mee door hetnbos kon, maar dat liep anders.
Hij loopt zo'n 3x per week onder het zadel met stevige ritten, ik neem hem mee langs de fiets voor onbelaste km en ik longeer hem om te zorgen datie zn energie lekker kwijt kan en fit blijft!

Voor hem is de hele management verandering dus meer dan positief uitgepakt en hij zit beterbin zijn vel dan ik had durven dromen.

Uiteraard heb ik hem niet buiten geflikkerd zonder verder naar hem om te kijken.
Maar ik ken hem al vanaf dat ik zelf ponyruiter op die manege was en niet beter wist, maar zie nu echt enn happier paard.

kimmie261

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:07

overigens over die schimmel die is op die foto's 24 jaar oud,dan zullen er veel roepen,oww maar dan komt het door de leeftijd,nee nee,paard zag er op diezelfde leeftijd prachtig uit toen we vanuit belgie kwamen,was niets mis mee..

het jaar daarop 2007 dus ging hij snachts op stal overdags in de wei en toen ging het super...
Afbeelding

dus ja 24/7 is gewoon to much voor hem,en ik ben zelf er niet van overtuigd dat ieder paard dara nu eenmaal zo gelukkig van wordt om gedwongen 24/7 op een wei te staan.

overigens vind ik 24/7 met schuilstal en droge plek super hoor :D ,maar dieren zonder enige vorm van schuilgelegenheid buiten laten staan is niet mijn ding...

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:08

Maar dat is dus het sneue ervan, paarden zouden daar WEL gelukkig van moeten worden...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:10

Joolien schreef:
Maar dat is dus het sneue ervan, paarden zouden daar WEL gelukkig van moeten worden...

waarom MOET dat?
niet ieder mens word toch gelukkig van t zelfde soort huis?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:10

wie zegt dat dan,is dat een geschreven wet??
of je eigen idee??

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:14

Mijn paard staat grotendeels op stal, 1 à 2 uur in de wei (soms iets meer) en daarna willen ze er vaak ook wel uit :P Hij krijgt wel bijna elke dag beweging.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:15

kimmie261 schreef:
dus ja 24/7 is gewoon to much voor hem,en ik ben zelf er niet van overtuigd dat ieder paard dara nu eenmaal zo gelukkig van wordt om gedwongen 24/7 op een wei te staan.

overigens vind ik 24/7 met schuilstal en droge plek super hoor :D ,maar dieren zonder enige vorm van schuilgelegenheid buiten laten staan is niet mijn ding...

Dat ben ik dan dus ook weer eens. Als het paard dus blijkbaar niet de 'weerstand' heeft om zichzelf te beschermen tegen de invloeden van buitenaf (weer bijvoorbeeld) dan is dit een prima compromis!

Ik vind dat een paard ook niet zonder schuilgelegenheid buiten hoort. Maar dat is vaak nog lastiger! Ik merk aan mijn eigen groepje dat ze met de hitte in de zomer (die nu ver te zoeken was, maar van het voorjaar) de schuilstal opzoeken. En tussendoor als het regent, maar daar blijven ze niet voor binnen.
Kortom, een plek om te schuilen tegen de wind en brandende zon is een must!
ik ben ook echt dolgelukkig met de plek die ik nu heb! *\o/*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:20

jesito schreef:
Meid ik heb het verschil zelf gezien, dus ga mij nu niet vertellen wat goed is voor mijn paard.

Ik gaf een algemeen antwoord. :roll:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:24

Marije : echt mooi hè dat het zo goed gaat met Jip , terwijl die het absoluut niet gewend was en je dan zou denken dat het voorgoed een soort watje is :P

Maar kan me ook wel goed voorstellen dat zo'n dier dat al jaren staat te verpieteren in een hok met amper weidegang / vrije beweging , er ook wel eens naar snakt om eindelijk weer een beetje paard te kunnen zijn.... ik vind het echt verschrikkelijk hoe de manegeponies daar moesten leven.....dat is toch geen wonder dat je dan snel oud en treurig wordt en weinig hebt om "jong" voor te blijven , als je vrijwel altijd in een krap hokje staat en er vrijwel alleen maar uit komt om met kinders rond te hobbelen... vind het super voor Jip dat die nu nog een tweede jeugd krijgt +:)+

Toen Jip er net was vroeger op de manege probeerde die ook altijd over je heen te walsen als je de staldeur open deed , moest je echt handig voor zijn om die binnen te houden , oef.... al die Haflinger-kracht en eigenwijsheid :P

Scheet ook altijd z'n drinkbakje vol :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:25

z0rr0 schreef:
Joolien schreef:

waarom MOET dat?
niet ieder mens word toch gelukkig van t zelfde soort huis?

Omdat paarden van nature buiten horen te leven, niet iets wat ik ter plekke verzin of vind. Paarden horen per dag 30 km te lopen/grazen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:25

kimmie261 schreef:
[]

aangezien zo'n 80% van het paardenbestand het doet met een paar uurtjes per dag op de wei of paddock en er toch ongelooflijk veel blije paarden rondlopen,lijkt me dat een paard een dier bij uitstek is wat gehouden kan worden op stal met enige uitloop per dag,wat rijden kan zijn of stapmolen of losgooien enz..

nee,ik kan niet zeggen dat er heel veel ongelukkige paarden te zien zijn hier op bokt ( en ga er maar vanuit dat leeuwedeel van de paarden op bokt langer op stal staan als in een wei),in de sport of waar dan ook,ja ongelukkig heb ik ze wel gezien,zonder schuilstal in de stromende regen en snijdende wind buiten staan,diep triest...dan zie je echt diep ongelukkige dieren staan...je kan mij gewoon niet vertellen dat de gemiddelde doorgefokte kwpn-er waar amper meer een oerpaard in terug te vinden is,gelukkig wordt van het opgesloten staan in een verzopen wei,en met het tot op het bot te staan verkleumen,omdat dit zo "natuurlijk" zou moeten zijn... :n[/quote]
_/-\o_